1
Temat zajęcia: ,, Sąsiedzi” – słuchanie teatrzyku sylwetowego wg utworu M.
Kowalewskiej.
i niekoleżeński, dobry kolega.
Rozwijanie umiejętności współpracy i skutecznego
porozumiewania się z dziećmi z grupy.
Konstruowanie zdań prezentujących cechy dobrego przyjaciela.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozumie treść wysłuchanego utworu, wypowiada się na jego temat
- przedstawia bohaterów teatrzyku pt. ,, Sąsiedzi” M. Kowalewskiej
- przewiduje sposób zachowania się chłopców z teatrzyku
- rozróżnia pojęcia: koleżeński, niekoleżeński, dobry kolega
- gromadzi wyrazy wokół tematu przyjaźń
- wykonuje zadanie samodzielnie i we współpracy z innymi
- kończy zdanie: prawdziwy przyjaciel to........................
Formy organizacyjne pracy: z całą grupą, zbiorowa, indywidualna.
Metody pracy: żywego słowa, zadań stawianych do wykonania, pokazu
i obserwacji.
Środki edukacyjne: treść teatrzyku, sylwety chłopców, plansza z konturem postaci, kolorowe karteczki, karteczki z wyrazami, podkłady muzyczne, kredki, mazaki, rysunki buzi radosnej i smutnej.
Przebieg zajęć:
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Zadania dla dzieci
Zakładany efekt
Środki edukacyjne
1.
Ćwiczenie integrujące grupę
,, Witamy Cię Adasiu, witamy Cię Olu”.
Przekazywanie sobie poprzez uścisk dłoni, miłe słowo radosnych pozdrowień.
Wprowadzenie wśród dzieci miłej, ciepłej atmosfery.
2.
Słuchanie teatrzyku sylwetowego M. Kowalewskiej pt.
,, Sąsiedzi”
Uważne śledzenie treści teatrzyku.
Dzieci wypowiadają się na temat utworu budując zdania proste
i złożone.
Papierowe sylwety bohaterów teatrzyku.
3.
Rozmowa w kręgu na temat postępowania chłopców- głównych bohaterów teatrzyku.
Udzielanie odpowiedzi na zadawane przez
n-la pytania:
- Czy Adam był przez cały czas jednakowo koleżeński dla Tomka?
- Po czym możemy poznać, że Tomek był koleżeński?
- O kim powiemy, że jest niekoleżeński?
Dzieci rozumieją znaczenie pojęć: koleżeński, niekoleżeński, dobry kolega, koleżanka.
Układają napisy : Adam, Tomek.
Karteczki
z imionami bohaterów: Tomek, Adam.
4.
Zabawa logorytmiczna
,, Miłe słowa”.
Improwizowanie ruchem , słowem tekstu ,, Ja Ci mówię miłe słowa, odpowiadasz mi tym samym”.
Dzieci obdzielają się miłymi słowami np.
jesteś miły, jesteś dobry, jesteś wspaniały, jesteś sympatyczny, rytmicznie poruszając się po sali.
Podkład muzyczny do piosenki ,, Miłe słowa” adaptacja tekstu i muzyka:
Krzysztof , Elżbieta Matuszak.
5.
Zabawa ,, Dokończ zdanie”
Dzieci podają sobie pustą ramkę do zdjęć wyobrażając sobie, że jest w niej zdjęcie przyjaciela.
Kończą zdanie
,, Moim przyjacielem jest......”
Dzieci wskazują, kto jest ich przyjacielem
i dlaczego.
Ramka do zdjęć.
6.
Praca przy stolikach
z wykorzystaniem kart pracy
Dzieci wybierają według własnego uznania zadanie do wykonania:
I - ,, Jak pomóc Adasiowi”- spośród karteczek
z wyrazami wyszukują te, które
określają cechy pozytywne , zapełniają nimi kontur postaci chłopca.
II- ,, Podarki od serca”- rysowanie w wyciętej sylwecie ,, serca” podarku dla swojego przyjaciela.
III- ,,Spośród różnych obrazków wybierz tylko te, które przedstawiają
pozytywne przykłady zachowania”, kolorują obrazki.
Dokonują właściwego wyboru , wskazują cechy pozytywne, odczytują je.
Przedstawiają w sposób graficzny prezent dla przyjaciela.
Przedstawiają uzasadnienie wyboru ilustracji.
Karty pracy dla dzieci uwzględniające stopniowanie trudności.
7.
Zespołowy śpiew piosenki
pt. ,, Przyjaciele”
Dzieci otaczają się ramionami
i wspólnie śpiewają piosenkę
Wiernie odtwarzają słowa i treść
piosenki. Pokazują oznaczenia
w postaci rysunku: buzia radosna, buzia smutna.
Kaseta
z nagraniem piosenki:
adaptacja tekstu
i muzyka:
Elżbieta
i Krzysztof Matuszak.
Rysunki buzi smutnej i wesołej.
8.
Ewaluacja osiągnięć dzieci.
Odpowiadają na zadawane pytania n-lki.
Dokonują oceny swoich działań.
Opracowały: Jolanta Siuda, Marianna Wieczorkowska.
Przedszkole Miejskie Nr 17 Kutno, ul. Wybickiego 1.
selipa0203