Stanisław KACZOR
Rozdział II
EDUKACJA DOROSŁYCH A ICH PRACA ZAWODOWA I BEZROBOCIE
1. Współformowanie przez człowieka własnej drogi
życiowej
W rozwoju każdego człowieka istotną rolę odgrywają czynniki gene~ -~ -= (dziedziczne), środowiskowe i własna działalność. Współczesna ps~ Ch dostarcza wiele informacji o roli np. temperamentu w rozwoju człowie-..;.. 'cjologia natomiast wyjaśnia szereg procesów, jakim podlega każda jednv~ ~'- . rodzinie, szkole, w grupach formalnych i nieformalnych, w miejscach p~ środowiskach kultury itd. Ludzie w wieku emerytalnym również pod" =- wpływom środowisk, w których wypadło im żyć.
W każdym z okresów życia człowiek przez swoje czynności, dL.:...;.- _ odgrywa mniejszą lub większą rolę w kształtowaniu samego siebie. Su~;: :: W znaczącym stopniu wytworem własnych działań.
W naszych rozważaniach mamy na uwadze człowieka dorosłego, ~-..t-"':o główną działalnościąjest praca zawodowa i udział w życiu społecznym. a n
rodzinnym, samorządowym, politycznym, kulturalnym. Na wymienion~c- :lach człowiek dorosły wypracowuje własną, niepowtarzalną drogę życic,.>..:. -_ której stawia sobie mniej lub bardziej określone cele. Im skuteczniej \\~.~ -:- stuje naturalne sytuacje, a także im trafniej dobiera metody i formy, tym (Je' - :
i skuteczniej osiąga stawiane sobie cele.
Jednocześnie jednak człowiek mający istotny wpływ na tworzenie .:.- ".. życiowej dla siebie, zmierzający do pełnego człowieczeństwa, jest nieJc,,:,- krotnie rozdwojony. Między innymi otoczenie sprzyja dysocjacji jego oscba ści. Przypomina o tym E. Faure w raporcie Uczyć się, aby być w sposób ::'.:L-:pujący: Wielorako można wyrazić zjawisko jednoczesnego istnienia w 0
Część druga Aktywność edukacyjna ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych 123
mym człowieku wielu osób i ich antagonizmów. Gdy homo Jaber dąży zawsze do konkretu, homo sapiens poszukuje stale abstrakcji. Gdy homo sapiens zmierza do wyznaczenia celów, homo ludens znajduje przyjemność w dzialaniu bez celu. Gdy homo politicus pragnie wolności (dla siebie i społeczeństwa) i poszukuje sposobów niweczenia granic, homo religiosus wierzy w przeznaczenie i poddaje się losowi. Podczas gdy homo sapiens i homo ludens chcą mieć odwagę, aby sięgać po nieznane, homo Jaber i homo religiosus, przerażeni tym, co nieznane i abstrakcyjne, mają poczucie bezpieczeństwa tylko wobec świata znanego, konkretnego i obecnego l).
Poprzez sprzeczności, które przykładowo zostały przed chwilą wskazane, następuje rozwój człowieka. Rozwój jest, jak się stwierdza w psychologii, procesem nieodwracalnym, a podmiot rozwijający się staje się coraz bardziej złożony.
Jakjuż zostało zauważone, w życiu dorosłego człowieka, w jego rozwoju znaczące miejsce zajmuje praca zawodowa. Używane są w tym wypadku takie terminy, jak: "rozwój zawodowy" i "kariery zawodowe". Praca zawodowa poprzedzona jest z zasady wyuczeniem się zawodu, a więc przygotowaniem do wykonywania czynności wyodrębnionych na skutek podziału pracy. Zawód wymaga opanowania przez człowieka odpowiednich umiejętności i nawyków, zdobycia niezbędnej wiedzy i ukształtowania takich cech osobowości, które będą ważnym warunkiem wykonywania zadań zawodowych uznawanych społecznie.
W toku wykonywania zadal'l zawodowych następuje rozwój zawodowy człowieka. Wspomaganie tej działalności przez stałe podnoszenie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności pozwala stawać się coraz bardziej kwalifikowanym i kompetentnym2) pracownikiem i pełniejszym człowiekiem.
'? kultury amerykańskiej wywodzi się termin "kariery zawodowe". Jego treść wskazuje, że chodzi o osiąganie celów nazywanych również sukcesem. Człowiek sukcesu to ten, który dzięki głównie swojej działalności dochodzi do coraz większego bogactwa i będzie zajmował w hierarchii coraz bardziej uznane społecznie miejsca.
Powiedzenie, że "każdy jest kowalem własnego losu:' może być wytyczną i zachętą do współtworzenia swojego rozwoju ogólnego i zawodowego. Jednakże nie można zapominać, że otoczenie ciągle daje znać o sobie. Wszyscy bo
I) E. Faure i in.: Uczyć się, aby być. Warszawa 1975 PWN, s. 298 (Erika Landau, Toward a new technology of education. Dokument przedłożony na Międzynarodowej Konferencji Badań Futurologicznych, Kyoto, Japonia 1970 r.).
2) Przez kwalifikacje rozumiemy układy umiejętności powiązane z zespołami wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz układy osobowości, pozwalające na skuteczne wykonywanie zadań na stanowiskach pracy. Natomiast przez kompetencje rozumiemy uprawnienia formalne dla wykonywania zadań zawodowych. Bywa tak, że niekiedy ma miejsce zamienne używanie wyżej wymienionych terminów.
124
Stanisław Kaczor - Edukacja dorosłych a ich praca zawodowa i bezrobocie
wiem są uwikłani historycznie, kulturowo i ekonomicznie w to, co' było, jest i następuje.
W społeczeństwie demokratycznym tworzącym gospodarkę rynkową polegającą m.in. na konkurencji jednostek, podobnie jak przedsiębiorstw, zwracanie uwagi na to, ile każdy może i powinien wpływać na swoje losy, jest zadaniem pierwszej wagi. Solidarność społeczna, wzajemna pomoc nie przestanie być czynnikiem pożądanym w rozwoju ludzi i tworzenia dróg osiągania celów. Przede wszystkim jednak każda jednostka musi odpowiadać za siebie i swoich najbliższych.
2. Przemiany pracy i ich konsekwencje dla życia ludzi
dorosłych
P raca jest tym pojęciem, które obejmuje każdy sposób, w jaki ludzka energia, fizyczna lub umysłowa, może być sensownie wydatkowana. Inaczej mówiąc chodzi o działalność człowieka polegającą na przekształcaniu przyrody, aby zaspokajać ludzkie potrzeby. Wynikiem pracy są wytwory kulturowe, dobra materialne lub usługi. Niejednokrotnie pojęcie praca odnosi się do siły roboczej, a więc do zatrudnienia.
W ogólnym pojęciu wyróżniamy pracę: naukową, produkcyjną, usługową,
ręczną, zawodową, indywidualną, zespołową, nakładczą.
Pojęcie to występuje w ekonomii, socjologii, psychologii, pedagogice, medycynie i in. Wszystkie nauki rozpatrują zagadnienia pracy w powiązaniu z przedmiotem, który jest polem ich zainteresowań i przez to analiz.
Pedagogika pracy wraz z andragogiką analizują m.in. takie zagadnienia, jak: sytuacja człowieka w warunkach pracy, przemiany w zawodach i specjalnościach, potrzeby rynku pracy w kontekście edukacji, dobór treści kształcenia zawodowego w kontekście celów, związek treści kształcenia zawodowego z metodami, formami i zapleczem dydaktycznym, przydatność zawodowa absolwentów szkół i innych ośrodków przygotowania zawodowego, głównie w powiązaniu z rynkiem pracy.
Przemiany w pracy zachodzą na skutek wielu czynników. W Polsce od 1989 roku zasadniczy wpływ na przemiany pracy miały zmiany ustrojowe. Od gospodarki centralnie sterowanej, nakazowo-rozdzielczej, przechodzi się do zupełnie innymi prawami rządzącej się gospodarki rynkowej. Tego rodzaju zmiany głęboko rzutują na edukację. Trzeba bowiem w takiej sytuacji zupełnie inaczej formułować cele kształcenia, kładąc punkt ciężkości na ksztahowanie takich cech pracownika, jak: inicjatywa, uważanie konkurencji za zjawisko normalne, gotowość do ryzyka, odpowiedzialność za siebie oraz najbliższych przez utrzymanie się w pracy, uczenie się przez całe życie, gotowość do zmian
Część druga Aktywność edukacyjna ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych 125
zawodu, mobilność zawodowa itp. Przemiany ustrojowe, jakie nastąpiły w Polsce, spowodowały w dziedzinie kształcenia zawodowego wielką rewolucję, która będzie trwała jeszcze pewien czas, ponieważ procesy w świadomości zachodzą stosunkowo powoli i przestawienie się na wymagania gospodarki rynkowej nie nastąpi z dnia na dzień, zarówno u nauczających, jak i uczących się.
Przemiany w pracy zachodzą na skutek postępu naukowo-technicznego. Przed wielu laty znaczący postęp dokonał się przez automatyzację wielu procesów, następnie przez robotyzację. Ważnym czynnikiem, który wpłynął w zasadniczy sposób na przemiany pracy, były komputery. Postępująca komputeryzacja wymaga niejednokrotnie zdobycia dodatkowych kwalifikacji nawet przez te osoby, dla których komputer jest jedynie narzędziem pracy.
Przez niewiele dziesiątków lat nastąpiło masowe przechodzenie od pracy fizycznej do pracy intelektualnej, od prac prostych do złożonych. To zaś spowodowało zmianę wymagań kwalifikacji opartych na doświadczeniu i zastępowanie ich takimi, które są układami umiejętności motorycznych i intelektualnych wspartych wiedzą naukową i odpowiednimi dla wymogów pracy cechami osobowości.
Badania naukowe i postęp techniczny spowodowały i powodują stale zmiany w organizacji pracy. Te zaś stawiają przed pracownikami nowe wymagania w kulturze pracy, wymagania w ochronie środowiska przyrodniczego i psychicznego.
Przemianom w pracy towarzyszy dążność do zwiększania efektywności. Mamy tu na uwadze efektywność rozwojową. Na treść i zakres terminu "efektywność" zwraca uwagę M. Holstein-Beck w Szkicach o prac/J. Chodzi o takie aspekty efektywności, jak:
sprawność, zapożyczoną od Kotarbińskiego, wydajność, na co zwracał uwagę Emersons, kompetencyjność, podkreślaną przez Webera, funkcjonalność, pochodzącą od Beekharda, komunikatywność, mającą swoje źródło u Lawlessa, moralność zaczerpniętą od Obuchowskiego i Scaniana.
Autorka zaś podkreśla szczególny czynnik efektywności, jakim jest aspekt ekologiczny. Ten bowiem gwarantuje zaistnienie wcześniej wymienionych. Bez uwzględnienia czynnika ekologicznego, a więc zapewnienia życia, inne czynniki mogą w ogóle nie zaistnieć.
Według Unii Niemieckich Związków Zawodowych zapotrzebowanie na pracę kwalifikowaną w 20 l O roku w porównaniu z rokiem 1985 będzie wyglądało następująco:
3J M. Holstein-Beck: Szkice o pracy, Warszawa 1987.
]26
Rodząj pracy
rok
1985
2010
Prace wymagąjące wyższych kwalifikacji
28%
39%
Prace wymagające średnich kwalifikacji
45%
43%
Prace wymagające przyuczenia
27%
18%.
Razem
100%
Źródlo: B. Bartz - Wymagania kwalifikacyjne rynku pracy jako wyzwanie dla nauczyciela szkoly
zawodowej. "SzkolaZawodowa" 1994 nr 5.
Zmiany pracy rzutują bezpośrednio na przemiany w zawodach, na treści, metody, formy, środki dydaktyczne, system praktyk oraz na przygotowanie nauczycieli i instruktorów zarówno w szkołach zawodowych, jak i w systemach doskonalenia oraz w zakładach pracy.
Trwają nieustanne dyskusje nad strukturą zawodów. Mówi się, że przygotowanie zawodowe, to przede wszystkim wykształcenie ogólne dające podbudowę teoretyczną dla następujących ciągle zmian w technologiach, technice, organizacji pracy. Inaczej, postuluje się bardzo szerokie zawody, z których wywodzić się będą specjalizacje zdobywane już w toku pracy. Nie brakuje też głosów, że rynek pracy oczekuje na fachowców, którzy nie będą wymagać zbyt wiele czasu na adaptację. Prawdopodobnie dlatego w niemieckim systemie dualnym podstawowy nurt kształcenia przebiega w zakładach pracy, dając możliwość opanowania umiejętności i nawyków na takim poziomie, że absolwent nie tylko dobrze zdaje egzamin przed komisją złożoną z osób wskazanych przez izby przemysłowo-handlowe lub rzemieślnicze, ale równie prawie od pierwszego dnia wykonuje bez większych trudności zadania na stanowisku pracy. W jednym wszakże jest zgoda. Współczesna gospodarka musi być konkurencyjna w światowym podziale pracy. O tym zaś decyduje jakość produktów i usług oraz konkurencyjność cen. O tym zaś decydują przede wszystkim pracownicy wysoko kwalifikowani.
Na kwalifikacje składa się to wszystko, co decyduje o umiejętnościach i wiedzy oraz o sferze motywacyjnej do pracy. Nieprzypadkowo zatem z coraz większą siłą podkreśla się znaczenie kwalifikacji pozazawodowych. Umożliwiają one bowiem współdziałanie w warunkach międzykulturowych. Te zaś będącoraz częściej dotyczyć również Polaków w miarę wchodzenia Polski do Unii Europejskiej. Zwraca na to uwagę m.in. układ o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi. Dotyczy on bowiem m.in. swobody w zatrudnieniu na terenie Unii.
Jak można zauważyć w świetle powyższych informacji, każdy człowiek dorosły i z zasady pracujący, musi się liczyć z konsekwencjami wynikającymi z przemian pracy. Narzucają one potrzebę orientacji w tym, jakie są tendencje kształcenia i doskonalenia zawodowego. Specjaliści europejscy wskazywali
Część druga Aktywność edukacyjna ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych 127
w roku 1994 na sześć kluczy we wspomnianym zakresie. Pierwsze trzy wyprowadzili z hasła: Zakorzenienie kształcenia zawodowego w realiach życia. W tym kręgu treści mieszczą się następujące zagadnienia:
. Kształcenie alternatywne ciagle oceniane w toku doświadczenia.
. Stosowanie metody samopraktyki, która szczególnie wpływa na rozwój
aktywności i przedsiębiorczości.
. Związek kształcenia z produkcją.
Drugie ogólne hasło brzmi: Plan rozwoju karier zawodowych.
. Wybór, orientacja zawodowa. A więc ciągłość orientacji.
. Praktyka, terminowanie przez całe życie. Teoretyczna i praktyczna.
. Ocena i uznawanie (zatwierdzanie) kolejnych szczebli kwalifikacji w toku
życia aktywnego. Aktywność w kształceniu4).
Dla edukacji dorosłych w związku z przemianami pracy interesujące mo
gą być wysuwane propozycje głównie w Kanadzie, ale dotychczas w Polsce brane pod uwagę w niewielkim stopniu, dotyczące integracji doświadczenia życiowego z procesami edukacyjnymi.
W Quebec (Kanada) jeszcze w 1982 roku opracowano raport na temat kształcenia dorosłych, a następnie w 1984 roku rządowy projekt kierunków i planu działania w zakresie oświaty dorosłych. Chodziło w tych dokumentach o oficjalne uznanie praktycznego doświadczenia życiowego w toku kształcenia. Komisja opracowująca raport zaproponowała, aby w kształceniu ludzi dorosłych waloryzować doświadczenia ich życia i pracy, gdyż jej zdaniem zachodzi trans
fer między doświadczeniem życiowym a nauką pobieraną przez człowieka dorosłego w jakimkolwiek momencie jego życia. Dorosły uczy się przez własne doświadczenie i jest zdolny zintegrować - w procesie kształcenia ustawicznego - to, czego nauczył się dotychczas w szkole lub poza nią, z tym, czego doświadczył w życiu5).
Przemiany pracy decydują przede wszystkim o tym, że niezbędne jest ustawiczne kształcenie dla przystosowania w zawodzie, jak też dla rozwoju ogólnego własnej osobowości. Taka świadomość będzie konieczna w każdej jednostce a jednocześnie u tych, którzy zajmują się teorią i praktyką eduakcji ustawicznej.
4) Por. Six cIes pour une meilleure formation. La Magazin. Education, Formation et
Jennesse en Europe 1994, nr 3.
5) Por. Bergeron Therese. La recennaissance des aquis dans I'enseignement secondaire
an Quebec. Education permanente. 1986, nr 83(84).
128
...
klejarka