Temat bloku-Dzień Matki.doc

(34 KB) Pobierz
Temat bloku: Święto Matki

Temat bloku: Święto Matki

Temat dnia: Naszym mamom

Cele ogólne:

·  zapoznanie z treścią wiersza pt. "Dla Mamy",

·  zapoznanie z tradycją obchodów Dnia Matki,

·  doskonalenie umiejętności głośnego czytania,

·  wdrażanie do kilkuzdaniowej wypowiedzi na określony temat,

·  kształtowanie umiejętności uzasadniania własnych sądów,

·  zapoznanie z pojęciami: pozytywne i negatywne cechy charakteru,

·  kształtowanie umiejętności stosowania zdrobnień,

·  doskonalenie umiejętności zaprezentowania się przed szerszą publicznością,

·  kształtowanie właściwego stosunku do matki.

Cele szczegółowe:

·  rozumie treść wiersza,

·  umie przeczytać tekst głośno,

·  potrafi wypowiadać się na określony temat,

·  rozumie i umie zastosować nowe pojęcia: pozytywne i negatywne cechy charakteru,

·  wie, kiedy stosuje się zdrobnienia,

·  umie korzystać z karty ksero,

·  potrafi uzupełniać zdania określonymi wyrazami,

·  potrafi przeczytać zdanie i ułożyć do niego odpowiedź,

·  wykazuje czujność ortograficzną,

·  wykazuje samodzielność i aktywność,

·  umie zaśpiewać piosenkę i wyrecytować wiersz,

·  rozumie znaczenie matki w swoim życiu,

·  potrafi właściwie się zachować w obecności mam.

Metody:

·  słowne - rozmowa kierowana, praca z tekstem, pogadanka,

·  praktycznego działania - ćwiczenia, zabawa, ekspresja ruchowa,

·  problemowa.

Formy:

·  zbiorowa jednolita,

·  indywidualna jednolita,

·  występ artystyczny.

Środki dydaktyczne:

·  podręcznik "Wesoła szkoła",

·  nagranie z utworami muzycznymi,

·  piosenki: "Mama w kuchni", "Wiwat, wiwat nasze mamy",

·  magnetofon,

·  karty pracy,

·  scenariusz części artystycznej,

·  plansze z nazwami cech charakteru,

·  listonosz - ubiór, rekwizyty, listy z życzeniami,

·  serwetki, naczynia, słodycze, kwiaty.

1. Wysłuchanie piosenki pt. "Piosenka dla mamy" w celu wytworzenia odpowiedniego nastroju.

2. Rozmowa na temat treści piosenki i zbliżającego się Dnia Matki.

·  O kim jest ta piosenka?

·  Co dzieci chcą dać mamie?

·  Kiedy mamy obchodzą swoje święto?

Wiosną 26 maja, kiedy wszystko budzi się do życia, mama ma swoje święto. Mama jak wiosna, daje nam nowe życie. Ale nie tylko wiosną i nie tylko tego dnia kochajcie swoje mamy. Święto to zaczęto obchodzić w Stanach Zjednoczonych w 1910 roku. W Europie dzień poświęcony matce pierwsza wprowadziła Austria. W Polsce po raz pierwszy obchodzono Dzień Matki w 1923 roku w Krakowie. Dzień ten ustalono po to, aby przynajmniej raz w roku ludzie uprzytomnili sobie, a matki odczuły, jak ważna jest ich rola w społeczeństwie.

3. Głośne czytanie wiersza pt. "Dla Mamy" przez nauczyciela.

4. Udzielenie odpowiedzi na pytania zamieszczone pod tekstem wiersza:

·  Co dziewczynka chciała dać swojej mamie, a co dała?

·  Jak wyraziła swoją miłość do mamy?

·  Jak ty wyrazisz swoją miłość do mamy?

5. Rozmowa na temat sposobów wyrażania uczuć miłości, szacunku i przywiązania do mamy.
Za co kochamy swoje mamy? (za to, że jesteśmy na świecie; że zawsze jest z nami; że nas kocha; opiekuje się nami, kiedy jesteśmy chorzy, itp.)

6. Ćwiczenia w czytaniu wiersza: zbiorowe i indywidualne.

7. Pisanie na promyczkach słoneczka wyrazów oznaczających nazwy cech charakteru swojej mamy. (Karty nr 43 ćw. 1)

8. Zapis tematu do zeszytu: Dzień Matki w naszej klasie.

9. Uzupełnianie w zeszycie zdania:
Moja mama jest:______________, _________________, _____________, ________________, ________________, ___________________.
Wyrazy do uzupełnienia: cierpliwa, kochana, miła, nieczuła, wyrozumiała, krzykliwa, serdeczna, troskliwa, nerwowa, mądra, oddana, ładna, sympatyczna, z poczuciem humoru.
(Dzieci grupują wyrazy i poznają pojęcie: cechy charakteru pozytywne i negatywne.)

10. Przerwa - Symulacja czynności wykonywanych przez mamę w domu.
(Dzieci zgłaszają propozycję i pokazują innym.)

11. Tworzenie wyrazów o pozytywnym zabarwieniu uczuciowym. (Karty nr 43 ćw. 2)
Jako wprowadzenie do tego ćwiczenia nauczyciel czyta dzieciom wiersz pt. "Mamusia".

"Mamusia"

Mama, mamusia, mateczka
Słowa jak ciepłe ciasteczka.

Matuś, matka, mateńka
Jakaś ty przy niej maleńka.

Mamcia, mamunia, matula
Mocno się zawsze przytula.

Maleńka, posłuszna, grzeczna
Mamy kochana córeczka.

12. Wybieranie i podkreślanie wyrazów oznaczających czynności wykonywane przez mamę. (Karty nr 43 ćw. 3)

13. Programowanie robota, który odciąży mamę od zbyt wielu prac domowych.
(Inscenizacja ruchowa)

14. Wizyta listonosza - rozdanie listów mamom.
(Czytanie listów napisanych przez dzieci na wcześniejszej lekcji.)

15. Uzupełnianie kart ksero - zabawa pt. "Czy znasz swoją mamę?"

·  Jaki mama ma kolor oczu?

·  Jaki mama ma kolor włosów?

·  Jaką książkę lubi mama najbardziej?

·  W jaki sposób odpoczywa najczęściej?

·  Ile ma lat?

·  Jaki jest ulubiony kolor mamy?

·  Jaki zawód wybrałaby mama dla Ciebie?

·  Jaką porę roku mama lubi najbardziej?

16. Zabawa z udziałem mam!
(Mamy odpowiadają na te same pytania i porównujemy odpowiedzi.)

17. Zadanie domowe:
- Czytanie wiersza pt. "Dla mamy" s. 34
- Karty pracy nr 44 ćw. 1, 2, 3

CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA

W dniu tym wszystkie mamy obdarzone są szczególnymi dowodami miłości. Przedszkolak przynosi swoją laurkę, uczeń własnoręcznie wykonany upominek. My także swoim mamom składamy najserdeczniejsze życzenia płynące z małych, ale gorących serc. Niech dowodem będzie program, jaki dla Was kochane mamy przygotowaliśmy.

Wszyscy:

Najlepiej jest u Mamy!
To każde dziecko wie.
Najlepiej jest u Mamy,
Gdy smutno ci i źle!

Osoba I: (recytuje wiersz Ryszarda Przymusa)

Kocham Cię, Mamo,
bo Twoje serce
bije jak refren
w mojej piosence.

Kocham Cię, Mamo,
za Twoje bajki
o kocie, który
nie palił fajki....

Kocham Cię, Mamo,
bo serce Twoje
bije tak samo
jak serce moje.

Osoba II: (recytuje wiersz Ryszarda Przymusa)

Moja Mama już od rana
wciąż jest we mnie zakochana....
A ja także - w sercu Mamy
jestem co dzień zakochany!

Mama gładzi mnie po głowie,
i zapomina o sobie...
Bo myśli o mnie
bez końca.
Moja Mama pełna słońca!

Wszyscy: (recytują wiersz Ryszarda Przymusa)

Zabrakło w kwiaciarni kwiatów,
co ja zrobić mam?
Tak dużo na świecie kobiet,
Takie mnóstwo Mam!

Więc kupiłem ten balonik...
Niech pomknie przez świat
do rąk mojej pięknej Mamy
i zmieni się w kwiat.

Piosenka pt. "Wiwat, wiwat nasze mamy..."

Osoba III: (recytuje wiersz Palo Kaniżaja)

Miłość Mamy
nie waży się na gramy!
Mama dotknięciem dłoni
największy smutek przegoni!
Miłość Mamy
nie waży się na kilogramy!

Gdy Mamusia usiądzie przy tobie,
Lżej - nawet w ciężkiej chorobie!
Chociaż się waży na tony
hipopotamy i dzwony,
to takiej wagi nie mamy,
żeby zważyła miłość Mamy.
Wszystko, co Mama nam daje,
co będzie,
co jest,
co już było,
i mama, i my obok mamy
- to miłość!

Wszyscy: (recytują wiersz Stanisława Estreichera)

Jak najdłużej bądź nam wzorem,
Przewodniczką w drodze świata,
Byśmy mogli iść Twym torem
Od dzieciństwa w późne lata.

Mamo bądź zawsze
Szczęśliwa, piękna
Jak dziś - w majowym
Dniu Twego święta!

Piosenka pt. "Mama w kuchni"

18. Indywidualne składanie życzeń swoim mamom. Wręczenie prezentów oraz bukietów kwiatów.

19. Wspólny poczęstunek i rozmowa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin