Z.NAMI.ZDROWIEJ.[03].10.2007.pdf

(4771 KB) Pobierz
ACP 10_2007.indd
UZDRAWIAJĄCA MOC NATURY
kolorem
TEMAT MIESIĄCA
NERWICA
ABC MARKETINGU
SEGMENTACJA
LECZ SIĘ
– choroba naszych czasów
pacjentów
a działania Apteki
44085317.033.png 44085317.034.png 44085317.035.png 44085317.036.png 44085317.001.png 44085317.002.png
������
��������
��������������������
���������������������������������
������������������
�������������������������������������������
���������������������������
�����������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������
�������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������
�������������
��������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������
����������������������
����������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������
�����
���������������
����������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
��������������
�������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������
�������
����������������������������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������
�����������������������������
���������������������������������������������������������
���������������������������������������
�������������������������������������������������
������������������������������
44085317.003.png
Przez zdrowie rozumiem możność
istnienia pełnym, dojrzałym,
żywym, radosnym życiem,
w ścisłym związku z tym, co kocham
– ziemią i wszystkimi jej cudownościami
KATHERINE MANSFIELD
6
12
NERWICA
– choroba naszych czasów
Ziołolecznictwo
wyniosła
ARGENTYNA
Jeszcze nie zapomnieliśmy o wakacyjnych
wojażach, a już kolorowe liście przypo-
mniały o zmianie pory roku.
Piękna jesień jest już z nami! Oby bez
większego deszczu, który mógłby wpra-
wić w głębszy smutek osoby podatne
na depresję czy w silniejsze rozdrażnienie
jednostki cierpiące z powodu nerwicy.
Z tą ostatnią, jak się okazuje, ma do czy-
nienia coraz więcej ludzi na całym świecie.
Nic dziwnego, skoro teraźniejsza rzeczywi-
stość skłania człowieka poniekąd do bycia
najlepszym – najpiękniejszym, najbogat-
szym, najmądrzejszym itd.
Jeśli ów człowiek za wszelką cenę będzie
dążyć do osiągnięcia wytyczonego celu
wpadając w sidła chorej rywalizacji może
tym samym skazać się na nerwicę – choro-
bę, która odbiera przyjemność z przeżywa-
nych dni życia.
Czy jest dla takiej jednostki recepta na szczę-
ście, na osiągnięcie wewnętrznej harmonii?
Oczywiście tak. Pierwszym krokiem do
wyzdrowienia jest uświadomienie sobie
problemu i chęć dokonania zmiany w swo-
im wnętrzu i psychice, o czym mowa mię-
dzy innymi w artykule
pt. „Nerwica choro-
ba naszych czasów”
zamieszczonym w ni-
niejszym wydaniu ma-
gazynu. Serdecznie za-
praszamy do lektury.
36
O HOMEOPATII
inaczej
18
LECZ SIĘ
kolorem
Z NAMI ZDROWIEJ + NAGRODY
str. 4 Czy strategia segmentacji i pozycjono-
wania jest potrzebna?
ZDROWIE
str. 6 NERWICA – choroba naszych czasów
str. 9 Mała encyklopedia farmaceuty:
BÓL GARDŁA – nasz wierny towa-
rzysz w okresie jesienno-zimowym
str. 12 Ziołolecznictwo: Środki roślinne
stosowane w leczeniu układu
nerwowego, cz.3
str. 15 Homeopatia: O homeopatii inaczej
Winko aloesowe, piwko chrzanowe…
str. 18 Uzdrawiająca moc natury: Lecz się
kolorem
AKTUALNOŚCI
str. 22 Informacje z branży i nie tylko
str. 23 Promocje
str. 25 Nowości farmaceutyczne
str. 30 Decyzje Głównego Inspektoratu
Farmaceutycznego: Produkty lecznicze
wycofane/wstrzymane/dopuszczone
BIZNES
str. 31 ABC marketingu: MARKA jako
narzędzie konkurowania, czyli, jak
walczyć na rynku, gdy proste
sposoby już nie wystarczają
str. 34 ABC marketingu: SEGMENTACJA
pacjentów, a działania Apteki
RELAKS
str. 36 Podróże: wyniosła ARGENTYNA
str. 38 Z Kalendarza Wielkich
– Maria Kuncewiczowa
str. 39 Przyjemności: Warto przeczytać
str. 40 Przyjemności:
KOLACJA u gaucho
str. 41 Przyjemności: Sudoku
str. 42 Horoskop: kolor a znaki zodiaku
ALICJA MICIELSKA
Redaktor Naczelna
Redaktor Naczelna:
Alicja Micielska, tel. 042 683 53 92, amicielska@znamizdrowiej.pl
Zespół redakcyjny:
Ryszard Klesyk, tel. 017 865 03 82, rklesyk@znamizdrowiej.pl
Wioletta Cielecka, tel. 017 865 03 80, wcielecka@znamizdrowiej.pl
Daniel Leśniak, tel. 068 329 81 20, dlesniak@znamizdrowiej.pl
Napisz do nas: redakcja@znamizdrowiej.pl
Opracowanie graficzne, DTP i druk: PW „TOLEK” – Drukarnia im. Karola Miarki,
ul. Żwirki i Wigury 1, 43-190 Mikołów, tel. 032 326 20 90; www.tolek.com.pl
„Z NAMI ZDROWIEJ – Magazyn dla Farmaceutów” nie zastępuje porady
lekarskiej, może jedynie stanowić źródło informacji. Przed skorzystaniem
z porad należy skonsultować się z lekarzem. Przedruk materiałów bez
zgody wydawcy jest zabroniony.
Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych, zastrzega sobie prawo
redagowania zamówionych tekstów, nie odpowiada za treść zamieszczo-
nych reklam i ogłoszeń.
S zanowni Państwo!
15
44085317.004.png 44085317.005.png
Z NAMI ZDROWIEJ
segmentacji i pozycjonowania jest potrzebna?
100 PACJENTÓW ODPOWIADA
Czy STRATEGIA
Segmentacja pacjentów pozostaje jednym z największych wyzwań nowocze-
snego marketingu. Ogromna różnorodność produktów zaspokajających te
same potrzeby powoduje, że narzędzia typowego marketingu masowego po-
woli odchodzą w przeszłość.
Jeszcze kilka lat temu trudno byłoby wyobrazić sobie sytuację, w któ-
rej opłacalna byłaby specjalizacja i indywidualizacja oferty Apteki.
Dzisiaj z kolei widzimy gwałtowny rozwój tych zjawisk.
Segmentacja, wybór grupy docelowej i pozycjonowanie Apteki stają
się podstawą jej strategii rynkowej. Oczywiście przygotowanie takiej
strategii nie jest proste. Wymaga szczegółowej analizy najbliższego
konkurencyjnego otoczenia, obejmującego nie tylko Apteki, ale także
inne punkty handlowo-usługowe, które w jakiejś mierze mogą zaspo-
kajać te same potrzeby.
Przygotowanie takiej strategii wymaga podjęcia niełatwych decyzji,
gdyż koncentracja na wybranym segmencie pacjentów i ich potrze-
bach wymaga rezygnacji z eksponowania swojej przydatności w in-
nych segmentach. I tutaj pojawia się problem, czy dzięki koncentra-
cji związanej z przyciągnięciem pewnej grupy pacjentów z nawiązką
zrekompensuje ubytek pacjentów, którzy w tej sytuacji wybiorą inną
Aptekę. Z całą pewnością w miejscowościach, gdzie konkurencja nie
jest jeszcze bardzo rozwinięta, a konsumenci nie mają dużych możli-
wości wyboru innej Apteki, problem ten nie jest jeszcze kwestią pilną.
Jednak w centrach miast, gdzie Apteki są zmuszone do konkurencji
niemal „drzwi w drzwi”, dobrze przygotowana strategia, zakładająca
jasne pozycjonowanie oferty z pewnością już dzisiaj może przynosić
znakomite efekty. Ponadto konsekwentnie budowana marka Apteki
gwarantuje lojalność i przywiązanie wybranej, rentownej grupy pa-
cjentów.
Problemami pozycjonowania Apteki zajął się w swoim artykule prof.
Henryk Mruk. My z kolei postanowiliśmy sprawdzić jak na dzień
dzisiejszy tezy stawiane przez Profesora sprawdzają się w praktyce.
Chcieliśmy zbadać czy pacjenci dostrzegają rozwój strategii pozycjo-
nowania i segmentacji w odwiedzanych Aptekach, na czym one po-
legają oraz czy pacjenci uważają je za pożądane. Wszystko po to, aby
spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście przyszła
pora na wdrażanie opisanych przez prof. Mruka strategii.
Tradycyjnie już zadaliśmy kilka pytań stu pacjentom, uczestnikom
Akcji Promocyjnej „Z NAMI ZDROWIEJ + NAGRODY”. Tym razem
jednak dobierając respondentów do naszego wywiadu skupiliśmy się
na mieszkańcach miast, którzy z racji dużego nasycenia okolicy Apte-
kami, mogą dostrzegać trendy w rozwoju ich strategii.
Po pierwsze zapytaliśmy już po raz kolejny, czy kupując leki pacjent
korzysta z jednej Apteki, czy też z wielu Aptek? Przewaga wskazań
oznaczających korzystanie z jednej Apteki pokazuje, że pacjenci wy-
raźnie przywiązują się do miejsc zakupu. A więc analiza tego kim są
stali pacjenci i dlaczego w dobie konkurencji wybierają naszą Aptekę
może wskazać możliwe kierunki pozycjonowania.
Następnie zapytaliśmy, czym powinna wyróżniać się Apteka, aby pa-
cjent mógł powiedzieć, że to jest Apteka dla niego?
4 Z NAMI ZDROWIEJ
44085317.006.png 44085317.007.png 44085317.008.png 44085317.009.png 44085317.010.png 44085317.011.png
Z NAMI ZDROWIEJ
W kolejnym pytaniu poprosiliśmy o opinię, czy pacjent zauważył, że
różne Apteki specjalizują się w obsłudze różnych grup pacjentów,
albo w sprzedaży pewnych grup leków?
Odpowiedzi na powyższe pytania nie dają jednoznacznej odpowiedzi.
Chociaż 42% pacjentów, którzy zauważają specjalizację w Aptekach
jest wynikiem wysokim. Z kolei wyraźnie widać, że pacjenci nie tylko
nie mają nic przeciwko takiej segmentacji, ale uważają ją za potrzebną.
Sami z kolei, co widać z odpowiedzi na trzecie z tej serii pytań, segmen-
tują Apteki we własnej okolicy.
Oznacza to, że najprawdopodobniej Apteki choć nie pozycjonują się
świadomie, są pozycjonowane przez pacjentów. Dobrze byłoby, aby
proces ten z punktu widzenia Apteki był procesem sterowanym, a nie
żywiołowym. Warto dowiedzieć się jak pacjenci postrzegają naszą Ap-
tekę, ponieważ może to być cenna wskazówka dla zastanowienia się nad
własną strategią pozycjonowania. Trzeba bowiem pamiętać, że trudno
jest walczyć z utartym już wizerunkiem i jak mówią marketingowcy,
że mimo wysiłków nie z każdego punktu wyjściowego uda się dojść do
wybranego punktu docelowego.
Dalej postanowiliśmy sprawdzić, jakimi cechami wyróżniają się Ap-
teki odwiedzane przez pytanych pacjentów?
Poniżej pokazujemy odpowiedzi, które mogą stanowić podpowiedź
na to co pacjenci postrzegają jako istotne. Przy czym niewielka liczba
badanych pacjentów powoduje, że lista z pewnością nie jest wyczer-
pana i warto rozbudowywać ją dalej, pytając o to własnych, stałych
pacjentów.
nie
tak
Następnie pytaliśmy, czy tego typu specjalizację pacjent, ze swojego
subiektywnego punktu widzenia, uważa za potrzebną?
nie
tak
Na koniec zadaliśmy pytanie, czy kiedykolwiek wchodząc do Apteki
pacjent miał wrażenie, że ta Apteka nie jest dla niego, że obsługuje
pacjentów o innych potrzebach?
Dalej pytaliśmy, czy mieszkańcy miejscowości (dzielnicy), w której
mieszka pacjent w jakiś sposób sami klasyfikują Apteki, mówiąc że
ta jest droga, a tamta jest dla ludzi starszych?
nie
tak
nie
tak
Także tutaj wysoki odsetek twierdzących odpowiedzi sugeruje, że
warto bardzo poważnie pomyśleć o strategii pozycjonowania. Pa-
miętajmy, że jeżeli nie zrobimy tego my, zrobią to w sposób żywio-
łowy nasi pacjenci, co nie zawsze musi być korzystne dla rozwoju
Apteki.
5
44085317.012.png 44085317.013.png 44085317.014.png 44085317.015.png 44085317.016.png 44085317.017.png 44085317.018.png 44085317.019.png 44085317.020.png 44085317.021.png 44085317.022.png 44085317.023.png 44085317.024.png 44085317.025.png 44085317.026.png 44085317.027.png 44085317.028.png 44085317.029.png 44085317.030.png 44085317.031.png 44085317.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin