ERGONOMIA I.pdf
(
158 KB
)
Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy.
Temat dnia:
„Urządzam swój kącik do pracy i zabawy”
Cele ogólne:
•
Kszta³towanie i promowanie
zdrowego i bezpiecznego stylu ¿ycia
,
•
Kszta³towanie umiejêtnoœci
rozpoznawania i zapobiegania zagro¿eniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych
,
•
Propagowanie bezpiecznych zachowañ na co dzieñ w sytuacjach typowych i nietypowych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
wymieniæ
zagro¿enia zwi¹zane z nieprzestrzeganiem higieny pracy umys³owej
,
•
opisaæ i zaprezentowaæ
prawid³ow¹ postawê przy ³awce i biurku
,
•
podaæ znaczenie pojêæ: nauka, praca, zabawa, sen, ruch, odpoczynek, od¿ywianie,
•
wymieniæ
zasady dotycz¹ce higieny pomieszczeñ przeznaczonych do pracy i wypoczynku
,
•
potrafi wymieniæ sprzêty niezbêdne do wyposa¿enia k¹cika do zabawy i pracy,
•
potrafi nazwaæ wybrane sprzêty, w które wyposa¿ony jest k¹cik do pracy i wypoczynku, opisaæ ich kszta³t, okreœliæ
kolory i wielkoϾ.
Metody nauczania:
•
pogl¹dowa – pokaz, obserwacja,
•
s³owna – rozmowa kierowana,
•
pogadanka,
•
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna,
•
wycieczka po obiekcie szkolnym.
Pomoce dydaktyczne:
•
makieta k¹cika do zabawy,
•
makieta k¹cika do wypoczynku,
•
karta pracy numer 1,
•
foliogramy nr 1 - 2,
•
prospekty wyposa¿enia domu.
Zapis w dzienniku:
Wypowiedzi uczniów na temat „Mój k¹cik do pracy i zabawy”. Wyjaœnienie pojêæ i praktyczne ich zastosowanie w ¿yciu
codziennym. Oceny poprawnego zachowania siê w sytuacji typowej i nietypowej.
161
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi opowiedzieæ o swoim
k¹ciku do pracy i zabawy.
Opowiadanie o swoim k¹ciku do
pracy i zabawy.Dzieli siê swoimi
wra¿eniami i upodobaniami.
Spontanicznie i swobodne
odpowiadaj¹ na zadane pytania.
Dziel¹ siê swoimi doœwiadczeniami
w zakresie wiedzy o zasadach
ustawiania sprzêtów w k¹ciku
do nauki i zabawy.
Potrafi podaæ znaczenie pojêæ:
nauka praca, zabawa, sen,
ruch, odpoczynek, od¿ywianie.
Poznanie znaczenia pojêæ:
nauka praca, zabawa, sen, ruch,
odpoczynek, od¿ywianie.
Wykonanie pracy plastycznej na
temat „Mój k¹cik do wypoczynku”
Na kartkach rysuj¹ swój k¹cik do
wypoczynku. Zaznaczaj¹
niezbêdne sprzêty i ich ustawienie
Foliogramy
nr 1 - 2,
makiety k¹cików
do zabawy
i pracy
Potrafi dokonaæ poprawnej analizy
i syntezy wzrokowo-s³uchowej
wyrazów.
Analiza oraz synteza s³uchowa
i wzrokowa wyrazów: nauka,
praca, zabawa, sen, ruch,
odpoczynek, od¿ywianie.
Dokonuj¹ analizy i syntezy
wyrazów. Uk³adaj¹ modele
wyrazów na tablicy. Dziel¹ wyrazy
na samog³oski i spó³g³oski.
prostok¹ty
do oznaczania
samog³osek
i spó³g³osek
Potrafi powiedzieæ,
jak
powinno byæ wyposa¿one
miejsce pracy i wypoczynku
.
Obserwacja ró¿nych miejsc pracy
w trakcie wycieczki
po szkole. Zwrócenie uwagi
na wyposa¿enie k¹cików, kolory
mebli i innych sprzêtów
znajduj¹cych siê w miejscu
s³u¿¹cym do pracy czy
wypoczynku.
Uczestnicz¹ w wycieczce po
obiekcie szkolnym (ok. 30 min.)
Opisuj¹, wyjaœniaj¹ i stosuj¹
zasady prawid³owego
wyposa¿enia miejsc
przeznaczonych do pracy
i wypoczynku. Wskazuj¹ na
poprawne ustawienie mebli
w k¹ciku pracy
Potrafi powiedzieæ,
jak nale¿y
bezpiecznie korzystaæ z mebli
w miejscu pracy, nauki
.
Wyodrêbnienie bezpiecznych
zachowañ w miejscu pracy,
nauki. Podanie przyk³adów
pozytywnych i negatywnych
zachowañ. Okreœlenie wp³ywu
zachowania na bezpieczeñstwo
w³asne i innych.
Swobodnie wypowiadaj¹ siê
na temat obserwacji
poczynionych w czasie wycieczki,
odgaduj¹ zagadki, wskazuj¹
prawid³owe zachowanie
w miejscach pracy i wypoczynku.
Karta pracy ucznia
Potrafi oceniæ
wartoϾ
poprawnego i bezpiecznego
zachowania w klasie
.
Okreœlenie cech bezpiecznego
zachowania ucznia: uwa¿ny,
ostro¿ny, spostrzegawczy,
samodzielny.
Konkluzja: Zdrowie jest najwy¿sz¹
wartoœci¹ dla cz³owieka.
Wymieniaj¹ cechy bezpiecznego
zachowania. Opowiadaj¹,
jak
nale¿y prawid³owo poruszaæ siê
i zachowywaæ w klasie,
na przerwie, w drodze do domu,
podczas zabawy
.
162
MODUŁ IV
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Podkreœl przedmioty, które s¹ w twoim miejscu nauki.
163
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Zadanie 2
U³ó¿ w kolejnoœci alfabetycznej wyrazy:
krzes³o, o³ówek, lampa, biurko, teczka, dom, ksi¹¿ka, fotel, stó³, szczotka.
1)
........................................................................
6)
......................................................................
2)
........................................................................
7)
......................................................................
3)
........................................................................
8)
......................................................................
4)
........................................................................
9)
......................................................................
5)
.........................................................................
10)
.....................................................................
Zadanie3.
Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
dobre oœwietlenie –
....................................................................................................................................
porz¹dek –
..................................................................................................................................................
bezpieczny –
...............................................................................................................................................
ostry –
..........................................................................................................................................................
Zadanie 4.
Odpowiedz na pytania:
•
W której rêce trzymasz d³ugopis?
........................................................................................................
.
•
Z której strony znajduje siê lampa na twoim biurku?
.........................................................................
•
Kiedy powinno siê odrabiaæ lekcje?
......................................................................................................
•
Z jakiej strony powinno padaæ œwiat³o na zeszyt?
...............................................................................
•
Czy podczas odrabiania lekcji zeszyt przytrzymujesz rêk¹?
................................................................
164
Plik z chomika:
Krzysztofbhp
Inne pliki z tego folderu:
ERGONOMIA.PPT
(187 KB)
ERGONOMIA II(1).pdf
(93 KB)
ERGONOMIA PODRĘCZNIK(1).pdf
(4248 KB)
ERGONOMIA - PROBLEMY TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE(1).pdf
(162 KB)
Bezpieczeństwo pracy i ergonomia - wyklady 12 tematow.pdf
(5122 KB)
Inne foldery tego chomika:
03.Szkolenia BHP
APTECZKI
Audyt bhp
B I U R O
B iuro
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin