ERGONOMIA I.pdf

(158 KB) Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy.
Temat dnia:
„Urządzam swój kącik do pracy i zabawy”
Cele ogólne:
Kszta³towanie i promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu ¿ycia ,
Kszta³towanie umiejêtnoœci rozpoznawania i zapobiegania zagro¿eniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych ,
Propagowanie bezpiecznych zachowañ na co dzieñ w sytuacjach typowych i nietypowych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
wymieniæ zagro¿enia zwi¹zane z nieprzestrzeganiem higieny pracy umys³owej ,
opisaæ i zaprezentowaæ prawid³ow¹ postawê przy ³awce i biurku ,
podaæ znaczenie pojêæ: nauka, praca, zabawa, sen, ruch, odpoczynek, od¿ywianie,
wymieniæ zasady dotycz¹ce higieny pomieszczeñ przeznaczonych do pracy i wypoczynku ,
potrafi wymieniæ sprzêty niezbêdne do wyposa¿enia k¹cika do zabawy i pracy,
potrafi nazwaæ wybrane sprzêty, w które wyposa¿ony jest k¹cik do pracy i wypoczynku, opisaæ ich kszta³t, okreœliæ
kolory i wielkoϾ.
Metody nauczania:
pogl¹dowa – pokaz, obserwacja,
s³owna – rozmowa kierowana,
pogadanka,
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna,
wycieczka po obiekcie szkolnym.
Pomoce dydaktyczne:
makieta k¹cika do zabawy,
makieta k¹cika do wypoczynku,
karta pracy numer 1,
foliogramy nr 1 - 2,
prospekty wyposa¿enia domu.
Zapis w dzienniku:
Wypowiedzi uczniów na temat „Mój k¹cik do pracy i zabawy”. Wyjaœnienie pojêæ i praktyczne ich zastosowanie w ¿yciu
codziennym. Oceny poprawnego zachowania siê w sytuacji typowej i nietypowej.
161
33471950.044.png 33471950.055.png 33471950.056.png 33471950.057.png 33471950.001.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi opowiedzieæ o swoim
k¹ciku do pracy i zabawy.
Opowiadanie o swoim k¹ciku do
pracy i zabawy.Dzieli siê swoimi
wra¿eniami i upodobaniami.
Spontanicznie i swobodne
odpowiadaj¹ na zadane pytania.
Dziel¹ siê swoimi doœwiadczeniami
w zakresie wiedzy o zasadach
ustawiania sprzêtów w k¹ciku
do nauki i zabawy.
Potrafi podaæ znaczenie pojêæ:
nauka praca, zabawa, sen,
ruch, odpoczynek, od¿ywianie.
Poznanie znaczenia pojêæ:
nauka praca, zabawa, sen, ruch,
odpoczynek, od¿ywianie.
Wykonanie pracy plastycznej na
temat „Mój k¹cik do wypoczynku”
Na kartkach rysuj¹ swój k¹cik do
wypoczynku. Zaznaczaj¹
niezbêdne sprzêty i ich ustawienie
Foliogramy
nr 1 - 2,
makiety k¹cików
do zabawy
i pracy
Potrafi dokonaæ poprawnej analizy
i syntezy wzrokowo-s³uchowej
wyrazów.
Analiza oraz synteza s³uchowa
i wzrokowa wyrazów: nauka,
praca, zabawa, sen, ruch,
odpoczynek, od¿ywianie.
Dokonuj¹ analizy i syntezy
wyrazów. Uk³adaj¹ modele
wyrazów na tablicy. Dziel¹ wyrazy
na samog³oski i spó³g³oski.
prostok¹ty
do oznaczania
samog³osek
i spó³g³osek
Potrafi powiedzieæ, jak
powinno byæ wyposa¿one
miejsce pracy i wypoczynku .
Obserwacja ró¿nych miejsc pracy
w trakcie wycieczki
po szkole. Zwrócenie uwagi
na wyposa¿enie k¹cików, kolory
mebli i innych sprzêtów
znajduj¹cych siê w miejscu
s³u¿¹cym do pracy czy
wypoczynku.
Uczestnicz¹ w wycieczce po
obiekcie szkolnym (ok. 30 min.)
Opisuj¹, wyjaœniaj¹ i stosuj¹
zasady prawid³owego
wyposa¿enia miejsc
przeznaczonych do pracy
i wypoczynku. Wskazuj¹ na
poprawne ustawienie mebli
w k¹ciku pracy
Potrafi powiedzieæ, jak nale¿y
bezpiecznie korzystaæ z mebli
w miejscu pracy, nauki .
Wyodrêbnienie bezpiecznych
zachowañ w miejscu pracy,
nauki. Podanie przyk³adów
pozytywnych i negatywnych
zachowañ. Okreœlenie wp³ywu
zachowania na bezpieczeñstwo
w³asne i innych.
Swobodnie wypowiadaj¹ siê
na temat obserwacji
poczynionych w czasie wycieczki,
odgaduj¹ zagadki, wskazuj¹
prawid³owe zachowanie
w miejscach pracy i wypoczynku.
Karta pracy ucznia
Potrafi oceniæ wartoœæ
poprawnego i bezpiecznego
zachowania w klasie .
Okreœlenie cech bezpiecznego
zachowania ucznia: uwa¿ny,
ostro¿ny, spostrzegawczy,
samodzielny.
Konkluzja: Zdrowie jest najwy¿sz¹
wartoœci¹ dla cz³owieka.
Wymieniaj¹ cechy bezpiecznego
zachowania. Opowiadaj¹, jak
nale¿y prawid³owo poruszaæ siê
i zachowywaæ w klasie,
na przerwie, w drodze do domu,
podczas zabawy .
162
33471950.002.png 33471950.003.png 33471950.004.png 33471950.005.png 33471950.006.png 33471950.007.png 33471950.008.png 33471950.009.png 33471950.010.png 33471950.011.png
MODUŁ IV
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Podkreœl przedmioty, które s¹ w twoim miejscu nauki.
163
33471950.012.png 33471950.013.png 33471950.014.png 33471950.015.png
 
33471950.016.png
 
33471950.017.png 33471950.018.png 33471950.019.png
 
33471950.020.png 33471950.021.png 33471950.022.png
 
33471950.023.png 33471950.024.png 33471950.025.png
 
33471950.026.png 33471950.027.png
 
33471950.028.png 33471950.029.png
 
33471950.030.png 33471950.031.png 33471950.032.png 33471950.033.png 33471950.034.png 33471950.035.png 33471950.036.png 33471950.037.png 33471950.038.png 33471950.039.png 33471950.040.png 33471950.041.png 33471950.042.png 33471950.043.png 33471950.045.png 33471950.046.png 33471950.047.png 33471950.048.png 33471950.049.png 33471950.050.png 33471950.051.png 33471950.052.png 33471950.053.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Zadanie 2
U³ó¿ w kolejnoœci alfabetycznej wyrazy:
krzes³o, o³ówek, lampa, biurko, teczka, dom, ksi¹¿ka, fotel, stó³, szczotka.
1) ........................................................................
6) ......................................................................
2) ........................................................................
7) ......................................................................
3) ........................................................................
8) ......................................................................
4) ........................................................................
9) ......................................................................
5) .........................................................................
10) .....................................................................
Zadanie3.
Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
dobre oœwietlenie – ....................................................................................................................................
porz¹dek – ..................................................................................................................................................
bezpieczny – ...............................................................................................................................................
ostry – ..........................................................................................................................................................
Zadanie 4.
Odpowiedz na pytania:
W której rêce trzymasz d³ugopis? ........................................................................................................ .
Z której strony znajduje siê lampa na twoim biurku? .........................................................................
Kiedy powinno siê odrabiaæ lekcje? ......................................................................................................
Z jakiej strony powinno padaæ œwiat³o na zeszyt? ...............................................................................
Czy podczas odrabiania lekcji zeszyt przytrzymujesz rêk¹? ................................................................
164
33471950.054.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin