ERGONOMIA II.pdf
(
93 KB
)
Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy
Temat dnia: „Projektuję meble szkolne”
Cele ogólne:
•
wzbogacanie czynnego s³ownictwa ucznia,
•
doskonalenie umiejêtnoœci komunikatywnego porozumiewania siê na okreœlone tematy,
•
wyrabianie starannoœci i dok³adnoœci podczas pracy,
•
doskonalenie wiadomoœci i umiejêtnoœci w zakresie mierzenia
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
wypowiadaæ siê na okreœlony temat,
•
wymieniæ
warunki, jakie powinno spe³niaæ miejsce pracy, nauki i zabawy
,
•
wymieniæ wyposa¿enie sali lekcyjnej i opisaæ jego funkcje,
•
wybraæ dla siebie
odpowiednie krzes³o i stolik
,
•
dokonaæ obliczeñ zwi¹zanych z mierzeniem,
•
wykonaæ makietê sali lekcyjnej,
•
zaplanowaæ sobie pracê,
•
wspó³pracowaæ w zespole,
•
udzieliæ odpowiedzi ustnie i pisemnie.
Metody nauczania:
•
s³owna: wywiad,
•
pogadanki ilustrowane,
•
praktycznego dzia³ania.
Formy pracy:
•
praca z tekstem,
•
indywidualna,
•
zbiorowa jednolita,
•
grupowa jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
•
naturalne œrodowisko ucznia – klasa,
•
ilustracje przedstawiaj¹ce ró¿ne wnêtrza sal lekcyjnych,
•
kolorowe magazyny,
•
materia³y potrzebne do wykonania makiety,
•
karty pracy nr 1 i 2,
•
encyklopedie, s³owniki.
Zapis w dzienniku:
Rozmowa na temat klasy, jako miejsca do pracy, nauki i zabawy. Gromadzenie s³ownictwa wokó³ tematu „klasa”.
Uzupe³nianie tekstu z lukami – opis klasy. Wykonanie makiety klasy z pude³ek i kolorowego papieru. Uk³adanie
i rozwi¹zywanie zadañ zwi¹zanych z mierzeniem.
165
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
zagadki.
Rozwi¹zywanie zagadek
podanych uczniom na kartkach.
Uwa¿nie czytaj¹ treœæ zagadek
i wpisuj¹ rozwi¹zanie.
Podaj¹ poprawne odpowiedzi.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 1.
Wie, jakie warunki powinno
spe³niaæ miejsce do pracy
i do nauki.
Wskazanie na ilustracji
przedmiotów i mebli potrzebnych
w danym pomieszczeniu oraz
przedmiotów zbêdnych lub
niebezpiecznych. Nazywanie
wyposa¿enia znajduj¹cego siê
w klasie. Gromadzenie
s³ownictwa.
Dokonuj¹ wyborów
odpowiedniego wyposa¿enia.
Wskazuj¹ zagro¿enia wynikaj¹ce
z niew³aœciwego umeblowania
pomieszczenia. Wymieniaj¹
wyposa¿enie izby lekcyjnej oraz
jego rozmieszczenie w sali.
Gromadz¹ s³ownictwo – nazwy
mebli i sprzêtów i ich okreœlenia.
Dostêpne ilustracje,
wywiad z panem
dyrektorem,
przepisy bhp,
w³asnorêcznie
przygotowana lista
sprzêtów, mebli
Potrafi uzupe³niæ tekst
z lukami dotycz¹cy opisu
sali lekcyjnej.
Wype³nianie tekstu.
Wpisuj¹ w puste miejsca
brakuj¹ce wyrazy. Korzystaj¹
z wczeœniej zgromadzonego
s³ownictwa.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 2. (tekst
z lukami)
Potrafi poprawnie improwizowaæ
ruch. Potrafi rozwi¹zaæ zadania
tekstowe zwi¹zane z mierzeniem.
Zabawa ruchowa „Rzemieœlnik”.
Mierzenie wzrostu, porównywanie
wzrostu.
Mierzenie wysokoœci mebli
w klasie.
Bior¹ udzia³ w zabawiePracuj¹
w zespo³ach. Mierz¹ siê
nawzajem za pomoc¹ sznurka.
Mierz¹ d³ugoœæ sznurka za
pomoc¹ miary centymetrowej,
zapisuj¹ wyniki, porównuj¹
wzrost: wy¿szy, ni¿szy, najwy¿szy,
najni¿szy. Mierz¹ wysokoœæ
³awek, krzese³, szafek. Dobieraj¹
odpowiednie meble do wzrostu.
Sznurek, miarka
centymetrowa
Karta pracy
ucznia
Zadanie 3 i 4
Potrafi narysowaæ
zaprojektowane przez siebie
meble do sali lekcyjnej.
Wie, jak zaplanowaæ pracê.
Wykonanie rysunku – projektu
urz¹dzenia sali lekcyjnej.
Zaplanowanie pracy dla ca³ej
grupy.
Praca w grupach. Projektuj¹
meble szkolne i sprzêt szkolny –
rysunek. Dokonuj¹ przydzia³u
zadañ do dalszej pracy – tworz¹
listê zadañ dla cz³onków grupy.
Naturalne
œrodowisko klasa
Ilustracje
przedstawiaj¹ce
wyposa¿enie klasy,
Lista sprzêtów,
mebli
Potrafi wykonaæ makietê sali
lekcyjnej.
Oklejanie pude³ek kolorowym
papierem – meble szkolne.
Ustawienie i przymocowanie
mebli – makieta klasy.
Praca w grupach. Wykonuj¹
modele mebli szkolnych wg
w³asnego projektu.
Tworz¹ makietê – sala lekcyjna,
o jakiej marzê.
Pude³ka ró¿nej
wielkoœci, klej,
no¿yczki, kolorowy
papier, kawa³ki
tkanin, zszywacz.
Potrafi zorganizowaæ wystawê
swoich prac.
Przygotowanie wystawy.
Tworz¹ wystawê makiet pt. Klasa
moich marzeñ.
Wystawa makiet
Rozumie celowoϾ zdobywania
wiedzy i umiejêtnoœci w ¿yciu
codziennym.
Przypomnienie wiadomoœci
zdobytych w trakcie zajêæ.
Zastosowanie zdobytej wiedzy
w sytuacjach zadaniowych.
Wykonuj¹ samodzielnie zadanie
5 znajduj¹ce siê na karcie pracy
ucznia.
Zdaj¹ relacjê z wykonanego
zadania.
Karta pracy ucznia
Zadanie 5.
166
MODUŁ IV
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
TABELA WIELKOŒCI MEBLI SZKOLNYCH WG NORMY
„Meble szkolne i przedszkolne. Sto³y i krzes³a. Podstawowe wymiary funkcjonalne”
Numer wielkoœci
sto³u i krzes³a
1
2
3
4
5
6
Zakres wysokoœci
cia³a u¿ytkownika [cm]
<112
112-128
129-142
143-157
158-172
>172
Wysokoœæ do górnej
powierzchni siedziska
260
300
340
380
420
460
[±10 mm]
Wysokoœæ do górnej
powierzchni p³yty sto³u
460
520
580
640
700
760
[±10 mm]
Oznaczenie wielkoœci
(kolor)
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4
Nr 5
Nr 6
pomarañczowy
fioletowy
¿ó³ty
czerwony
zielony
niebieski
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ – Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
klasa – ³awka – tablica – krzes³o.
Zadanie 2.
³awki – krzes³a – tablica – szafki – biurko – krzes³o – kwiaty.
ROZPORZ¥DZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 21 maja 2002 r.
w sprawie ustalenia wykazu wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie
przedstawi odpowiedniego certyfikatu (Dz. U. Nr 71, poz. 657)
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r.
Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz.
489 i Nr 89, poz. 991 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194) zarz¹dza siê, co nastêpuje:
§ 1.
Ilekroæ w rozporz¹dzeniu jest mowa o szko³ach i placówkach – nale¿y przez to rozumieæ przedszkola, szko³y i placówki,
o których mowa w art. 2 pkt. 1-5, 7, 9 i 10 ustawy z dnia 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty.
§ 2.
Ustala siê wykaz wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie przedstawi certy-
fikatu zgodnoœci z Polskimi Normami, stanowi¹cy za³¹cznik nr 1 do rozporz¹dzenia.
167
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
§ 3.
Ustala siê wykaz wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie przedstawi certy-
fikatu na znak bezpieczeñstwa i nie oznaczy wyrobu tym znakiem, stanowi¹cy za³¹cznik nr 2 do rozporz¹dzenia.
§ 4.
(pominiêty).
Za³¹cznik nr 1
WYKAZ WYROBÓW, KTÓRE NIE MOG¥ BYÆ NABYWANE PRZEZ SZKO£Y I PLACÓWKI,
JE¯ELI DOSTAWCA NIE PRZEDSTAWI CERTYFIKATU ZGODNOŒCI Z POLSKIMI NORMAMI
SYMBOL POLSKIEJ
JEDNOSTKA
KLASYFIKACJI WYROBÓW
TYTU£ NORMY
NUMER NORMY
CERTYFIKUJ¥CA
i US£UG (PKWiU)
1
2
3
4
36.11.11-55.00
Meble szkolne i przedszkolne.
Wymagania i badania.
Akredytowane
jednostki
certyfikuj¹ce wyroby
36.11.11-59.10
PN-90/F-06009
36.11.11-70.60
36.11.13-00.90
Meble szkolne. Sto³y uczniowskie:
do kreœlenia i rysowania, do nauki
jêzyków obcych. Podstawowe
wymiary funkcjonalne.
36.14.11-00.51
PN-88/F-6010/02
36.14.11-00.52
36.14.13-00.61
36.14.13-00.62
Meble. Krzes³a i sto³y szkolne.
Wymiary funkcjonalne.
PN-ISO 5970
36.14.14-30.60
168
MODUŁ IV
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Przeczytaj uwa¿nie zagadki. W miejsce kropek wpisz prawid³owe rozwi¹zania.
Przed „lasem” litera, za lasem litera
Co dzieñ w niej siê du¿o twych kolegów zbiera .................................................
Wygodna, drewniana, politurowana,
czeka na mnie w klasie od samego rana ..................................................
Stoi w ka¿dej klasie lub wsi na œcianie.
Uczeñ w czasie lekcji kred¹ pisze na niej. .................................................
Ma cztery nogi, wygodne oparcie.
Siedzieæ na nim mo¿ecie, ile tylko chcecie. .................................................
Zadanie 2.
W miejsce kropek wpisz brakuj¹ce wyrazy. Uwa¿aj na ortografiê.
Nasza klasa mieœci siê na pierwszym piêtrze. Na drzwiach wiod¹cych do niej napisany jest numer
154.
...................................
w klasie ustawione s¹ w trzech rzêdach. W ka¿dym rzêdzie po piêæ.
£awki s¹ drewniane, polakierowane. Ich nogi s¹ w kolorze niebieskim.
Przy ka¿dej ³awce stoj¹ dwa
...................................
. Te¿ s¹ drewniane i maj¹ niebieskie nogi.
Na œcianie wisi zielona
...................................
. Namalowane s¹ na niej linie i kratki. Po przeciwnej
stronie znajduj¹ siê
...................................
. Tam chowamy pomoce szkolne, stroje na gimnastykê,
farby i bloki rysunkowe. Pod oknem znajduje siê
...................................
naszej pani. Przy biurku stoi
...................................
, które jest wy¿sze od naszych.
Œciany w naszej klasie s¹ piêknie udekorowane. Jest te¿ du¿o
...................................
doniczkowych.
Nasza klasa bardzo mi siê podoba.
169
Plik z chomika:
Krzysztofbhp
Inne pliki z tego folderu:
ERGONOMIA.PPT
(187 KB)
ERGONOMIA II(1).pdf
(93 KB)
ERGONOMIA PODRĘCZNIK(1).pdf
(4248 KB)
ERGONOMIA - PROBLEMY TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE(1).pdf
(162 KB)
Bezpieczeństwo pracy i ergonomia - wyklady 12 tematow.pdf
(5122 KB)
Inne foldery tego chomika:
03.Szkolenia BHP
APTECZKI
Audyt bhp
B I U R O
B iuro
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin