ERGONOMIA II.pdf

(93 KB) Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy
Temat dnia: „Projektuję meble szkolne”
Cele ogólne:
wzbogacanie czynnego s³ownictwa ucznia,
doskonalenie umiejêtnoœci komunikatywnego porozumiewania siê na okreœlone tematy,
wyrabianie starannoœci i dok³adnoœci podczas pracy,
doskonalenie wiadomoœci i umiejêtnoœci w zakresie mierzenia
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
wypowiadaæ siê na okreœlony temat,
wymieniæ warunki, jakie powinno spe³niaæ miejsce pracy, nauki i zabawy ,
wymieniæ wyposa¿enie sali lekcyjnej i opisaæ jego funkcje,
wybraæ dla siebie odpowiednie krzes³o i stolik ,
dokonaæ obliczeñ zwi¹zanych z mierzeniem,
wykonaæ makietê sali lekcyjnej,
zaplanowaæ sobie pracê,
wspó³pracowaæ w zespole,
udzieliæ odpowiedzi ustnie i pisemnie.
Metody nauczania:
s³owna: wywiad,
pogadanki ilustrowane,
praktycznego dzia³ania.
Formy pracy:
praca z tekstem,
indywidualna,
zbiorowa jednolita,
grupowa jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
naturalne œrodowisko ucznia – klasa,
ilustracje przedstawiaj¹ce ró¿ne wnêtrza sal lekcyjnych,
kolorowe magazyny,
materia³y potrzebne do wykonania makiety,
karty pracy nr 1 i 2,
encyklopedie, s³owniki.
Zapis w dzienniku:
Rozmowa na temat klasy, jako miejsca do pracy, nauki i zabawy. Gromadzenie s³ownictwa wokó³ tematu „klasa”.
Uzupe³nianie tekstu z lukami – opis klasy. Wykonanie makiety klasy z pude³ek i kolorowego papieru. Uk³adanie
i rozwi¹zywanie zadañ zwi¹zanych z mierzeniem.
165
33471951.022.png 33471951.023.png 33471951.024.png 33471951.025.png 33471951.001.png 33471951.002.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
zagadki.
Rozwi¹zywanie zagadek
podanych uczniom na kartkach.
Uwa¿nie czytaj¹ treœæ zagadek
i wpisuj¹ rozwi¹zanie.
Podaj¹ poprawne odpowiedzi.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 1.
Wie, jakie warunki powinno
spe³niaæ miejsce do pracy
i do nauki.
Wskazanie na ilustracji
przedmiotów i mebli potrzebnych
w danym pomieszczeniu oraz
przedmiotów zbêdnych lub
niebezpiecznych. Nazywanie
wyposa¿enia znajduj¹cego siê
w klasie. Gromadzenie
s³ownictwa.
Dokonuj¹ wyborów
odpowiedniego wyposa¿enia.
Wskazuj¹ zagro¿enia wynikaj¹ce
z niew³aœciwego umeblowania
pomieszczenia. Wymieniaj¹
wyposa¿enie izby lekcyjnej oraz
jego rozmieszczenie w sali.
Gromadz¹ s³ownictwo – nazwy
mebli i sprzêtów i ich okreœlenia.
Dostêpne ilustracje,
wywiad z panem
dyrektorem,
przepisy bhp,
w³asnorêcznie
przygotowana lista
sprzêtów, mebli
Potrafi uzupe³niæ tekst
z lukami dotycz¹cy opisu
sali lekcyjnej.
Wype³nianie tekstu.
Wpisuj¹ w puste miejsca
brakuj¹ce wyrazy. Korzystaj¹
z wczeœniej zgromadzonego
s³ownictwa.
Karta pracy
ucznia
Zadanie 2. (tekst
z lukami)
Potrafi poprawnie improwizowaæ
ruch. Potrafi rozwi¹zaæ zadania
tekstowe zwi¹zane z mierzeniem.
Zabawa ruchowa „Rzemieœlnik”.
Mierzenie wzrostu, porównywanie
wzrostu.
Mierzenie wysokoœci mebli
w klasie.
Bior¹ udzia³ w zabawiePracuj¹
w zespo³ach. Mierz¹ siê
nawzajem za pomoc¹ sznurka.
Mierz¹ d³ugoœæ sznurka za
pomoc¹ miary centymetrowej,
zapisuj¹ wyniki, porównuj¹
wzrost: wy¿szy, ni¿szy, najwy¿szy,
najni¿szy. Mierz¹ wysokoœæ
³awek, krzese³, szafek. Dobieraj¹
odpowiednie meble do wzrostu.
Sznurek, miarka
centymetrowa
Karta pracy
ucznia
Zadanie 3 i 4
Potrafi narysowaæ
zaprojektowane przez siebie
meble do sali lekcyjnej.
Wie, jak zaplanowaæ pracê.
Wykonanie rysunku – projektu
urz¹dzenia sali lekcyjnej.
Zaplanowanie pracy dla ca³ej
grupy.
Praca w grupach. Projektuj¹
meble szkolne i sprzêt szkolny –
rysunek. Dokonuj¹ przydzia³u
zadañ do dalszej pracy – tworz¹
listê zadañ dla cz³onków grupy.
Naturalne
œrodowisko klasa
Ilustracje
przedstawiaj¹ce
wyposa¿enie klasy,
Lista sprzêtów,
mebli
Potrafi wykonaæ makietê sali
lekcyjnej.
Oklejanie pude³ek kolorowym
papierem – meble szkolne.
Ustawienie i przymocowanie
mebli – makieta klasy.
Praca w grupach. Wykonuj¹
modele mebli szkolnych wg
w³asnego projektu.
Tworz¹ makietê – sala lekcyjna,
o jakiej marzê.
Pude³ka ró¿nej
wielkoœci, klej,
no¿yczki, kolorowy
papier, kawa³ki
tkanin, zszywacz.
Potrafi zorganizowaæ wystawê
swoich prac.
Przygotowanie wystawy.
Tworz¹ wystawê makiet pt. Klasa
moich marzeñ.
Wystawa makiet
Rozumie celowoϾ zdobywania
wiedzy i umiejêtnoœci w ¿yciu
codziennym.
Przypomnienie wiadomoœci
zdobytych w trakcie zajêæ.
Zastosowanie zdobytej wiedzy
w sytuacjach zadaniowych.
Wykonuj¹ samodzielnie zadanie
5 znajduj¹ce siê na karcie pracy
ucznia.
Zdaj¹ relacjê z wykonanego
zadania.
Karta pracy ucznia
Zadanie 5.
166
33471951.003.png 33471951.004.png 33471951.005.png 33471951.006.png 33471951.007.png 33471951.008.png 33471951.009.png 33471951.010.png 33471951.011.png 33471951.012.png
MODUŁ IV
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
TABELA WIELKOŒCI MEBLI SZKOLNYCH WG NORMY
„Meble szkolne i przedszkolne. Sto³y i krzes³a. Podstawowe wymiary funkcjonalne”
Numer wielkoœci
sto³u i krzes³a
1
2
3
4
5
6
Zakres wysokoœci
cia³a u¿ytkownika [cm]
<112
112-128
129-142
143-157
158-172
>172
Wysokoœæ do górnej
powierzchni siedziska
260
300
340
380
420
460
[±10 mm]
Wysokoœæ do górnej
powierzchni p³yty sto³u
460
520
580
640
700
760
[±10 mm]
Oznaczenie wielkoœci
(kolor)
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4
Nr 5
Nr 6
pomarañczowy
fioletowy
¿ó³ty
czerwony
zielony
niebieski
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ – Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
klasa – ³awka – tablica – krzes³o.
Zadanie 2.
³awki – krzes³a – tablica – szafki – biurko – krzes³o – kwiaty.
ROZPORZ¥DZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 21 maja 2002 r.
w sprawie ustalenia wykazu wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie
przedstawi odpowiedniego certyfikatu (Dz. U. Nr 71, poz. 657)
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r.
Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz.
489 i Nr 89, poz. 991 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194) zarz¹dza siê, co nastêpuje:
§ 1.
Ilekroæ w rozporz¹dzeniu jest mowa o szko³ach i placówkach – nale¿y przez to rozumieæ przedszkola, szko³y i placówki,
o których mowa w art. 2 pkt. 1-5, 7, 9 i 10 ustawy z dnia 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty.
§ 2.
Ustala siê wykaz wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie przedstawi certy-
fikatu zgodnoœci z Polskimi Normami, stanowi¹cy za³¹cznik nr 1 do rozporz¹dzenia.
167
33471951.013.png 33471951.014.png 33471951.015.png 33471951.016.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
§ 3.
Ustala siê wykaz wyrobów, które nie mog¹ byæ nabywane przez szko³y i placówki, je¿eli dostawca nie przedstawi certy-
fikatu na znak bezpieczeñstwa i nie oznaczy wyrobu tym znakiem, stanowi¹cy za³¹cznik nr 2 do rozporz¹dzenia.
§ 4.
(pominiêty).
Za³¹cznik nr 1
WYKAZ WYROBÓW, KTÓRE NIE MOG¥ BYÆ NABYWANE PRZEZ SZKO£Y I PLACÓWKI,
JE¯ELI DOSTAWCA NIE PRZEDSTAWI CERTYFIKATU ZGODNOŒCI Z POLSKIMI NORMAMI
SYMBOL POLSKIEJ
JEDNOSTKA
KLASYFIKACJI WYROBÓW
TYTU£ NORMY
NUMER NORMY
CERTYFIKUJ¥CA
i US£UG (PKWiU)
1
2
3
4
36.11.11-55.00
Meble szkolne i przedszkolne.
Wymagania i badania.
Akredytowane
jednostki
certyfikuj¹ce wyroby
36.11.11-59.10
PN-90/F-06009
36.11.11-70.60
36.11.13-00.90
Meble szkolne. Sto³y uczniowskie:
do kreœlenia i rysowania, do nauki
jêzyków obcych. Podstawowe
wymiary funkcjonalne.
36.14.11-00.51
PN-88/F-6010/02
36.14.11-00.52
36.14.13-00.61
36.14.13-00.62
Meble. Krzes³a i sto³y szkolne.
Wymiary funkcjonalne.
PN-ISO 5970
36.14.14-30.60
168
33471951.017.png
MODUŁ IV
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Przeczytaj uwa¿nie zagadki. W miejsce kropek wpisz prawid³owe rozwi¹zania.
Przed „lasem” litera, za lasem litera
Co dzieñ w niej siê du¿o twych kolegów zbiera .................................................
Wygodna, drewniana, politurowana,
czeka na mnie w klasie od samego rana ..................................................
Stoi w ka¿dej klasie lub wsi na œcianie.
Uczeñ w czasie lekcji kred¹ pisze na niej. .................................................
Ma cztery nogi, wygodne oparcie.
Siedzieæ na nim mo¿ecie, ile tylko chcecie. .................................................
Zadanie 2.
W miejsce kropek wpisz brakuj¹ce wyrazy. Uwa¿aj na ortografiê.
Nasza klasa mieœci siê na pierwszym piêtrze. Na drzwiach wiod¹cych do niej napisany jest numer
154. ................................... w klasie ustawione s¹ w trzech rzêdach. W ka¿dym rzêdzie po piêæ.
£awki s¹ drewniane, polakierowane. Ich nogi s¹ w kolorze niebieskim.
Przy ka¿dej ³awce stoj¹ dwa ................................... . Te¿ s¹ drewniane i maj¹ niebieskie nogi.
Na œcianie wisi zielona ................................... . Namalowane s¹ na niej linie i kratki. Po przeciwnej
stronie znajduj¹ siê ................................... . Tam chowamy pomoce szkolne, stroje na gimnastykê,
farby i bloki rysunkowe. Pod oknem znajduje siê ................................... naszej pani. Przy biurku stoi
................................... , które jest wy¿sze od naszych.
Œciany w naszej klasie s¹ piêknie udekorowane. Jest te¿ du¿o ................................... doniczkowych.
Nasza klasa bardzo mi siê podoba.
169
33471951.018.png 33471951.019.png 33471951.020.png 33471951.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin