ERGONOMIA - WSTĘP.pdf

(120 KB) Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
Andrzej Gralak
w szkole i w domu
Ergonomia
33471954.051.png 33471954.062.png 33471954.073.png 33471954.076.png 33471954.001.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
MODUŁ IV
TEMAT:
Ergonomia w szkole i w domu
PRZEZNACZONY DLA: uczniów klas I − III szkoły podstawowej
CZAS REALIZACJI:
na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin
Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h
CELE EDUKACYJNE:
– wyrabianie umiejętności podejmowania decyzji,
– wdrażanie do dbałości o własne zdrowie,
– kształtowanie nawyków prawidłowej postawy,
– propagowanie bezpiecznych zachowań
ZAKRES TEMATYCZNY: – Urządzam swój kącik do pracy i zabawy.
– Projektuję meble szkolne.
– Co noszę w tornistrze?
– Jak odpoczywać w czasie pracy?
– Niebezpieczne przedmioty i substancje.
LITERATURA:
1. Cz.Cyrański, J. Faliszewska, E.Misiorowska, T.Wójcik, Moja Szkoła – podręcznik do kształcenia zinte−
growanego (pakiet).
2. M. Bober−Pełzowska, H. Makowska−Zegadło, D. Cichy, A. Koralczyk, G. Odechowska, Chodźmy razem –
podręcznik do kształcenia zintegrowanego.
3. D. Cichy, M. Frindt, R. Laskowska, A. Koralczyk, J. Jednoralska, H. Makowska−Zegadło, G.Odechowska,
Świat ucznia – podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego.
4. R. Prześniowski, Gry i zabawy ruchowe.
5. Zeszyty kieleckie.
SPIS FOLIOGRAMÓW:
1. Kącik do wypoczynku
2. Kącik do nauki i wypoczynku
158
33471954.002.png 33471954.003.png 33471954.004.png 33471954.005.png 33471954.006.png 33471954.007.png 33471954.008.png 33471954.009.png 33471954.010.png 33471954.011.png 33471954.012.png 33471954.013.png 33471954.014.png 33471954.015.png 33471954.016.png 33471954.017.png 33471954.018.png 33471954.019.png 33471954.020.png 33471954.021.png 33471954.022.png 33471954.023.png 33471954.024.png 33471954.025.png 33471954.026.png 33471954.027.png 33471954.028.png 33471954.029.png 33471954.030.png 33471954.031.png 33471954.032.png 33471954.033.png 33471954.034.png 33471954.035.png 33471954.036.png 33471954.037.png 33471954.038.png 33471954.039.png 33471954.040.png 33471954.041.png 33471954.042.png 33471954.043.png 33471954.044.png 33471954.045.png 33471954.046.png 33471954.047.png 33471954.048.png 33471954.049.png 33471954.050.png 33471954.052.png 33471954.053.png 33471954.054.png 33471954.055.png 33471954.056.png
MODUŁ IV
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
DBAM
O SWOJE
ZDROWIE
PODCZAS
PRACY
I ZABAWY
1.
Urz¹dzam swój
k¹cik do pracy
i zabawy
– Zdrowy i bezpieczny styl
¿ycia,
– higiena pomieszczeñ
przeznaczonych do pracy
i wypoczynku.
Uczeñ:
– opowiada o swoim
k¹ciku do pracy i zabawy,
– wykonanie
rysunków
z zaznaczeniem
na nich
niezbêdnych
sprzêtów,
– podaje znaczenie pojêæ:
nauka, praca, zabawa,
sen, ruch, odpoczynek,
od¿ywianie,
– wycieczka
po obiekcie
szkolnym
i zwrócenie
uwagi
na wyposa¿enie
miejsc
przeznaczonych
do pracy
i wypoczynku,
– zabawy z
wykorzystaniem
zdobytej wiedzy,
zgaduj zgadule.
– dokonuje poprawnej
analizy i syntezy
wzrokowo-s³uchowej
wyrazów,
– wie, jak powinno byæ
wyposa¿one miejsce
pracy i wypoczynku,
– potrafi oceniæ wartoœæ
poprawnego
i bezpiecznego
zachowania w klasie.
2.
Projektujê meble
szkolne
– warunki, jakie powinno
spe³niaæ miejsce pacy,
nauki i zabawy
– dobór odpowiednich
krzese³ i stolików
– wie, jakie warunki
powinno spe³niaæ
miejsce do pracy i do
nauki,
– potrafi uzupe³niæ tekst
z lukami dotycz¹cy opisu
sali lekcyjnej,
– rozwi¹zywanie
zagadek,
– opisywanie
wyposa¿enia
sali lekcyjnej
oraz jego
rozmieszczenia,
– wyposa¿enie
sali lekcyjnej.
– poprawnie improwizuje
ruch,
– zabawa
w zespo³ach,
mierzenie siê
za pomoc¹
sznurka,
– rozwi¹zuje zadania
tekstowe zwi¹zane
z mierzeniem,
– potrafi narysowaæ
zaprojektowane przez
siebie meble do sali
lekcyjnej,
– projektowanie
mebli szkolnych
w grupach,
rysunek,
makieta
– wie, jak zaplanowaæ
pracê,
– potrafi wykonaæ makietê
sali lekcyjnej,
– organizuje wystawê
swoich prac.
159
33471954.057.png 33471954.058.png 33471954.059.png 33471954.060.png 33471954.061.png 33471954.063.png 33471954.064.png 33471954.065.png 33471954.066.png 33471954.067.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
3.
Co noszê
w tornistrze?
– w³aœciwa postawa cia³a
podczas pracy i zabawy,
– oznakowanie tornistra
ucznia.
Uczeñ:
– potrafi powiedzieæ kilka
zdañ na temat treœci
wiersza,
– prawid³owo okreœla
stosunki przestrzenne,
– pamiêta tekst piosenki,
– potrafi racjonalnie
zaplanowaæ swój
ekwipunek szkolny
i oceniæ ciê¿ar „na oko”,
– wie, jak powinien byæ
oznakowany tornister,
prawid³owo mocuje swój
znaczek odblaskowy na
tornistrze,
– zachowuje prawid³ow¹
postawê cia³a podczas
zabawy i pracy.
– okreœlanie
stosunków
przestrzennych,
– uzupe³nianie
brakuj¹cych
elementów
na rysunku,
– porównanie
ciê¿aru
tornistrów,
– wymienienie
sposobów
oznakowania
tornistra,
– pakowanie
tornistra,
– æwiczenia
prawid³owego
zak³adania
i noszenia
tornistra
4.
Jak odpoczywaæ
w czasie pracy ?
– pojêcie zdrowia i choroby,
– higieniczny tryb ¿ycia,
– racjonalna ocena stanu
zdrowia,
– dba³oœæ o zdrowie.
Uczeñ:
– poprawnie rozwi¹zuje
krzy¿ówkê,
– potrafi wybraæ
odpowiedni strój,
zwracaj¹c uwagê
na pogodê,
– potrafi okreœliæ, z czym
kojarzy siê has³o „cia³o”,
– poprawnie improwizuje
ruchy przy piosence,
– definiuje pojêcia:
zdrowie i choroba,
– potrafi dokonaæ oceny
postêpowania bohaterów
opowiadania,
– potrafi zredagowaæ
zdanie - has³o na temat
profilaktyki zdrowotnej,
– projektuje plakat
promuj¹cy zdrowie,
– umie powiedzieæ, o czy
by³a mowa na zajêciach,
rozumie ich cel.
– rozwi¹zywanie
krzy¿ówki,
– udzia³
w zabawie
ruchowej,
– praca
w grupach nad
wybranymi
tematami
o zdrowiu,
– redagowanie
has³a
o profilaktyce
prozdrowotnej
– projektowanie
i wykonanie
plakatu
promuj¹cego
zdrowie,
160
33471954.068.png 33471954.069.png 33471954.070.png 33471954.071.png 33471954.072.png 33471954.074.png 33471954.075.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin