oda_do_radosci.pdf
(
221 KB
)
Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S
CENARIUSZE LEKCJI
O
DA DO RADOŚCI
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
ODA DO RADOŚCI
Izabella Włodarczyk
Cele:
−
nauka tekstu i melodii utworu muzycznego,
−
rozwijanie poczucia rytmu.
Metody pracy:
słuchanie utworu, nauka tekstu i melodii przez powtarzanie, zabawa wokalno-ruchowa.
Formy pracy:
grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
podręcznik, pianino, płyta CD z nagraniem „Ody do radości” L. van Beethovena.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel zapowiada, że lekcja będzie poświęcona nauce „Ody do radości”, która jest śpiewana w fi-
nale ostatniej części IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Autorem słów jest Fryderyk Schiller, a na ję-
zyk polski tekst przetłumaczył Konstanty Ildefons Gałczyński. Utwór ten jest hymnem Unii Europejskiej.
Beethoven przy fortepianie - rycina z epoki
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
S
CENARIUSZE LEKCJI
O
DA DO RADOŚCI
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
2. Nauczyciel prezentuje utwór, śpiewając go z akompaniamentem pianina lub odtwarzając z płyty.
3. Nauka melodii - śpiewanie bez słów na „la”, „la”.
4. Nauka tekstu - wymawianie słów wszystkich zwrotek w rytmie melodii, a następnie wymawianie słów
z wykonywaniem rytmu w postaci tupania lub klaskania.
5. Utrwalenie znajomości melodii i słów - zaśpiewanie piosenki.
6. Zabawy wokalno-ruchowe.
Zabawa 1.
Uczniowie ustawiają się w dużym kole. Śpiewają pojedynczo (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
melodię na „la, la” - każdy jedną ćwierćnutę z równoczesnym klaśnięciem. Gdy pojawi się grupa ryt-
miczna
, śpiewają ją i tupią wszyscy, a następnie zabawę kontynuuje osoba, której kolej nadeszła.
Po zaśpiewaniu całej kompozycji zabawę powtarzamy, śpiewając melodię z tekstem.
Ta zabawa edukacyjno-relaksacyjna ma na celu rozwijanie pamięci długotrwałej (nauka melodii, rytmu,
tekstu) i pamięci wzrokowej (zapamiętanie elementów ruchowych). Wymaga koncentracji uwagi i sku-
pienia. Powtarzając ją, można wprowadzić utrudnienia, np. umawiając się z uczniami, że każdy ma prawo
zmienić kierunek, w którym będzie śpiewana piosenka, poprzez klaśnięcie zwrócone do osoby stojącej po
prawej lub lewej stronie. Należy przestrzegać zasady, że każdy klaszcze i śpiewa tylko jedną ćwierćnutę.
Zabawa 2.
Nauczyciel uzgadnia z uczniami gesty przypadające na podstawowe wartości rytmiczne utworu, np.:
ćwierćnuta - ręce opuszczone w dół z otwartymi dłońmi
półnuta - ręce rozłożone szeroko na boki
cała nuta - ręce uniesione.
Uczniowie stają przodem do nauczyciela-dyrygenta w dużych odstępach, aby każdy mógł swobodnie wy-
konywać opisane wyżej gesty. Nauczyciel prezentuje nagranie „Ody...” i ilustruje je gestami, które
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
S
CENARIUSZE LEKCJI
O
DA DO RADOŚCI
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
uczniowie powtarzają, następnie dyryguje nimi, a uczniowie jednocześnie śpiewają i wykonują gesty.
Urozmaiceniem tej zabawy jest ilustrowanie utworu z podziałem na grupy, którymi dyrygują wybrani
uczniowie. Każdy dyrygent w dowolny sposób pokazuje gestami cały utwór w oparciu o umówione ge-
sty.
Zabawa wymaga wzmożonej koncentracji uwagi, słuchu, wzroku, pamięci i ruchu. Wyzwala działanie
twórcze. Ćwiczy pamięć muzyczno-ruchową i poczucie rytmu.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
S
CENARIUSZE LEKCJI
O
DA DO RADOŚCI
I
ZABELLA
W
ŁODARCZYK
Przykładowe układy gestów rytmiczno-ruchowych
ćwierćnuta - ręce opuszczone w dół z otwartymi dłońmi (symbol w zapisie )
półnuta - ręce rozłożone szeroko na boki (symbol )
cała nuta - ręce uniesione z wytrzymaniem całego taktu na raz, dwa, trzy, cztery (symbol )
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Plik z chomika:
kandr
Inne pliki z tego folderu:
Muzyka epoki średniowiecza i renesansu.doc
(50 KB)
Nastroje w muzyce(1).doc
(28 KB)
ZAGADNIENIA Z ARCHITEKTURY MUZYCZNEJ.pdf
(120 KB)
ZABYTKI ŚREDNIOWIECZNEJ MUZYKI POLSKIEJ.doc
(44 KB)
Wykorzystanie zestawu MIDI na lekcjach sztuki.doc
(39 KB)
Inne foldery tego chomika:
008. ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE W GIMNAZJUM
05. SZKOŁA - SP GIMN
1. SZKOŁA PODSTAWOWA I - III
123. EMISJA I HIGIENA GŁOSU
124. ARTYKUŁY O MUZYCE zachomikowane z neta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin