oda_do_radosci.pdf

(221 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
O DA DO RADOŚCI
I ZABELLA W ŁODARCZYK
ODA DO RADOŚCI
Izabella Włodarczyk
Cele:
nauka tekstu i melodii utworu muzycznego,
rozwijanie poczucia rytmu.
Metody pracy: słuchanie utworu, nauka tekstu i melodii przez powtarzanie, zabawa wokalno-ruchowa.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, pianino, płyta CD z nagraniem „Ody do radości” L. van Beethovena.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel zapowiada, że lekcja będzie poświęcona nauce „Ody do radości”, która jest śpiewana w fi-
nale ostatniej części IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Autorem słów jest Fryderyk Schiller, a na ję-
zyk polski tekst przetłumaczył Konstanty Ildefons Gałczyński. Utwór ten jest hymnem Unii Europejskiej.
Beethoven przy fortepianie - rycina z epoki
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
282702220.010.png 282702220.011.png 282702220.012.png 282702220.013.png
S CENARIUSZE LEKCJI
O DA DO RADOŚCI
I ZABELLA W ŁODARCZYK
2. Nauczyciel prezentuje utwór, śpiewając go z akompaniamentem pianina lub odtwarzając z płyty.
3. Nauka melodii - śpiewanie bez słów na „la”, „la”.
4. Nauka tekstu - wymawianie słów wszystkich zwrotek w rytmie melodii, a następnie wymawianie słów
z wykonywaniem rytmu w postaci tupania lub klaskania.
5. Utrwalenie znajomości melodii i słów - zaśpiewanie piosenki.
6. Zabawy wokalno-ruchowe.
Zabawa 1.
Uczniowie ustawiają się w dużym kole. Śpiewają pojedynczo (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
melodię na „la, la” - każdy jedną ćwierćnutę z równoczesnym klaśnięciem. Gdy pojawi się grupa ryt-
miczna
, śpiewają ją i tupią wszyscy, a następnie zabawę kontynuuje osoba, której kolej nadeszła.
Po zaśpiewaniu całej kompozycji zabawę powtarzamy, śpiewając melodię z tekstem.
Ta zabawa edukacyjno-relaksacyjna ma na celu rozwijanie pamięci długotrwałej (nauka melodii, rytmu,
tekstu) i pamięci wzrokowej (zapamiętanie elementów ruchowych). Wymaga koncentracji uwagi i sku-
pienia. Powtarzając ją, można wprowadzić utrudnienia, np. umawiając się z uczniami, że każdy ma prawo
zmienić kierunek, w którym będzie śpiewana piosenka, poprzez klaśnięcie zwrócone do osoby stojącej po
prawej lub lewej stronie. Należy przestrzegać zasady, że każdy klaszcze i śpiewa tylko jedną ćwierćnutę.
Zabawa 2.
Nauczyciel uzgadnia z uczniami gesty przypadające na podstawowe wartości rytmiczne utworu, np.:
ćwierćnuta - ręce opuszczone w dół z otwartymi dłońmi
półnuta - ręce rozłożone szeroko na boki
cała nuta - ręce uniesione.
Uczniowie stają przodem do nauczyciela-dyrygenta w dużych odstępach, aby każdy mógł swobodnie wy-
konywać opisane wyżej gesty. Nauczyciel prezentuje nagranie „Ody...” i ilustruje je gestami, które
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
282702220.001.png 282702220.002.png
S CENARIUSZE LEKCJI
O DA DO RADOŚCI
I ZABELLA W ŁODARCZYK
uczniowie powtarzają, następnie dyryguje nimi, a uczniowie jednocześnie śpiewają i wykonują gesty.
Urozmaiceniem tej zabawy jest ilustrowanie utworu z podziałem na grupy, którymi dyrygują wybrani
uczniowie. Każdy dyrygent w dowolny sposób pokazuje gestami cały utwór w oparciu o umówione ge-
sty.
Zabawa wymaga wzmożonej koncentracji uwagi, słuchu, wzroku, pamięci i ruchu. Wyzwala działanie
twórcze. Ćwiczy pamięć muzyczno-ruchową i poczucie rytmu.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
282702220.003.png 282702220.004.png
S CENARIUSZE LEKCJI
O DA DO RADOŚCI
I ZABELLA W ŁODARCZYK
Przykładowe układy gestów rytmiczno-ruchowych
ćwierćnuta - ręce opuszczone w dół z otwartymi dłońmi (symbol w zapisie )
półnuta - ręce rozłożone szeroko na boki (symbol )
cała nuta - ręce uniesione z wytrzymaniem całego taktu na raz, dwa, trzy, cztery (symbol )
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
282702220.005.png 282702220.006.png 282702220.007.png 282702220.008.png 282702220.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin