(rozdział w podręczniku: "Po co muzyka? Formy odbioru muzyki", s. 108-115)
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
§ wymieniać podstawowe funkcje muzyki oraz wskazywać przykłady ilustrujące każdą z nich;
§ wykazywać się umiejętnością posługiwania się takimi pojęciami, jak: orkiestra, chór, solista, zespoły kameralne (np. kwartet, kwintet, tercet), muzyka popularna;
§ wyjaśniać, w jaki sposób sytuacja koncertu w filharmonii lub koncertu masowego wpływa na formę odbioru i sposób zachowania uczestników;
§ wyjaśniać, jak zmieniła się sytuacja odbioru muzyki wraz z pojawieniem się muzyki rockowej i masowych koncertów;
§ zaprezentować krótką historię muzyki popularnej;
§ wskazywać możliwości i ograniczenia związane z zapisem muzyki na różnych nośnikach, jakie daje współczesna technika.
Metody i formy pracy:
§ praca z tekstem;
§ dyskusja;
§ formy aktywizujące: "burza mózgów".
Pomoce dydaktyczne:
§ teksty i definicje zawarte w podręczniku;
§ fragmenty muzyczne: wybrany utwór Mozarta, fragmenty muzyki etnicznej, ludowej, rockowej;
§ foliogram - podstawowe funkcje muzyki.
Pojęcia kluczowe:
§ chór;
§ orkiestra;
§ solista;
§ zespoły kameralne;
§ muzyka popularna.
Czas: 1 lekcja.
Przebieg lekcji:
1. Rozpocznij zajęcia od zaprezentowania uczniom różnych fragmentów muzycznych (od muzyki klasycznej przez muzykę ludową, rockową czy orientalną). Po ich wysłuchaniu, zapytaj o uczucia i wrażenia, jakie im towarzyszyły w trakcie słuchania, o to, od czego zależy umiejętność słuchania. Co ją kształtuje? Jako podsumowanie tej części rozmowy przeczytajcie na głos fragmenty dwóch opinii (Jedrzeja Kitowicza i Aleksandra Świętochowskiego), które znajdują się w podręczniku (s. 108).
2. Zapisz na tablicy temat zajęć. Składa się on z dwóch części. Poproś młodzież, by spróbowała odpowiedzieć na pytanie, które w nim się znalazło: po co muzyka? Jako metodę wykorzystaj "burzę mózgów". Najciekawsze odpowiedzi uczniowie zapiszą w zeszytach, na przykład w formie wykresu (załącznik 1).
3. Omów przygotowany wcześniej foliogram (załącznik 2) pokazujący podstawowe funkcje, jakie pełni muzyka. Poproś, aby uczniowie podawali przykłady ilustrujące każdą z nich.
4. Zapytaj młodzież, w jaki sposób najchętniej słucha muzyki? Porozmawiajcie o tym, jaką rolę wyznacza, gdy jesteśmy jej słuchaczami. Poproś o podanie przykładów pozwalających na odbiór muzyki. Jakie w związku z tym towarzyszą temu zachowania? Wnioski zapiszcie w formie tabelki. W czasie jej wypełniania wyjaśniaj znajdujące się tam pojęcia. Odnieś je do definicji, które umieszczone są w podręczniku (załącznik 3).
5. Przeprowadź krótką dyskusję na temat historii muzyki popularnej. Spróbujcie nazywać powstałe kierunki, style muzyczne, grupy czy zespoły. Porozmawiajcie o tym, jak zmieniła się sytuacja odbioru muzyki wraz z pojawieniem się muzyki rockowej i masowych koncertów. Na koniec poproś młodzież o stworzenie listy najważniejszych wydarzeń muzycznych ostatniego półwiecza.
Wymień najważniejsze wydarzenia muzyczne, które mają miejsce na terenie naszego regionu (województwa). Opisz formę odbioru, w jakiej słuchacze mogą uczestniczyć w tych wydarzeniach.
PO CO MUZYKA?
kandr