Instal 01_07.pdf

(7471 KB) Pobierz
677408039 UNPDF
677408039.023.png 677408039.024.png 677408039.025.png
677408039.026.png
1
(268)
2007
czasopismo recenzowane
www.informacjainstal.com.pl
4
CIEPŁOWNICTWO
Kazimierz Żarski
Aspekty techniczne i ekonomiczne stosowania
dwustopniowych węzłów ciepłowniczych
Technical and economic aspects of applying of two-stage
district heating stations
46
ZARZĄDZANIE
Paweł Dawcewicz, Marcin Curyłło
„Inkasent On-line” – nowa funkcjonalność w Systemie
Bilingowym UNISOFT
The "Inkasent On-line" – a new functionality at UNISOFT
Billing System
10
Adam Łuksa
Oleje roślinne w ciepłownictwie
Vegetable oils in heat engineering
WODOCIĄGI I KANALIZACJA
Janusz Rak
Elementy statystyki w ocenie jakości wody
Statistics elements in water quality estimation
48
POMIAR I ROZLICZANIE ZUŻYCIA
MEDIÓW
Józef Zawiślan, Zdzisław Gądek
Metody eliminacji nadmiernego oszczędzania ciepła
w opomiarowanych mieszkaniach
Oversaving heat consumption in metered apartments
– methods of exclude
14
ATESTACJA I CERTYFIKACJA
Wykaz aprobat technicznych udzielonych
i zaktualizowanych przez COBRTI INSTAL
w IV kwartale 2006 r.
55
16
Lucjan Furtak
Problematyka uwarunkowań metody określania kosztów
ogrzewania w budynkach wielorodzinnych opartej
o wskazania podzielników kosztów ogrzewania
i pomiar temperatury w pomieszczeniach
The problematic conditions concerning the method of
calculation heating costs in multi-family buildings, based
on indication of heating costs calculators
and temperature measurements in rooms
58
Zrównoważony rozwój według FIEC
– Europejskiej Federacji Przemysłu Budowlanego
61
Wykaz targów i konferencji branżowych w 2007 roku
19
Paweł Michnikowski, Stanisław Matys
Kilka polemicznych uwag do artykułu
dr. inż. Lucjana Furtaka
Several polemic attentions to doctor's Lucjan Furtak article
RUBRYKI
Rozmowy INSTAL-u
Nowe rozporządzenie taryfowe
2
21
Józef Dopke
Wskaźniki efektywności zużycia gazu ziemnego
w gospodarstwach domowych
Efficiency indicators of natural gas use in households
13
Przegląd prawny
Tam byliśmy
Efektywność energetyczna
WENT-KLUB
Termiczne przekształcenie osadów ściekowych
29
Elżbieta Kowalczyk-Bielecka
Wodomierze podlegające Dyrektywie MID
– jak sobie z nimi radzić
Water meters covered by MID – how to deal with this
measuring instruments
44
45
53
55
Nowe wyroby i systemy
63
Wiadomości
OGRZEWNICTWO
Adam Adamus, Halina Ciuman
Wpływ akumulacyjności cieplnej budynku na zużycie
ciepła
The influence of building thermal accumulation on heat
consumption
32
69
Przegląd dokumentacyjny czasopism
37
WENTYLACJA I KLIMATYZACJA
Krystyna Kostyrko
Zapachy w pomieszczeniach. Postrzeganie, pomiar
i eliminacja. Część 1. Postrzeganie zapachu
Indoor air odours – perception measurement and reduction
in concentration of odour. Part. 1. Perception of odours
677408039.001.png 677408039.002.png
R
ozmowy INSTAL-u
Nowe rozporządzenie taryfowe
W związku z wprowadzeniem nowego rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2006 r. w sprawie
szczegółowych zasad kształtowania ikalkulacji taryf oraz rozliczeń ztytułu zaopatrzenia wciepło (Dz. U. Nr 193 poz.
1423) zwróciłem się do kilku Prezesów przedsiębiorstw ciepłowniczych z pytaniem co sądzą na temat zapisów tego
rozporządzenia.
Cz³onek Zarz¹du
SPEC S.A.
w Warszawie
dr Wies³aw
Raczyñski
Wady, to przede wszystkim utrzymanie
zasady, że oceny taryfy dokonuje się na pod-
stawie zbadanego sprawozdania finansowego
za ostatni rok poprzedzający pierwszy rok sto-
sowania taryfy. Praktycznie blokuje to możli-
wość opracowania taryfy co najmniej w pierw-
szym kwartale roku. Wadą jest, szczególnie
w przypadku kotłowni osiedlowych, koniecz-
ność różnicowania taryfy według źródeł ciepła
i, co się z tym wiąże, zakaz finansowania skro-
śnego. Bez sensu jest wyodrębnianie grup tary-
fowych według nośnika ciepła oraz oddzielnie
sieci ciepłowniczej, skoro w tej samej sieci nie
mogą płynąć dwa różne nośniki. Wyodrębnie-
nie tzw. kosztów modernizacji i rozwoju oraz
ochrony środowiska z całości kosztów plano-
wanych nie służy niczemu, a przysparza tylko
dodatkowej pracy przedsiębiorstwu ciepłowni-
czemu i Urzędowi.
Wadliwym rozwiązaniem jest przyjęte za-
łożenie (jakkolwiek zgodne z prawami fizyki),
że suma mocy dostarczonej odbiorcom jest
mniejsza niż moc na wejściu sieci. Jeżeli zaś
jest odwrotnie, tzn. odbiorcy przeszacują za-
potrzebowanie mocy, rodzi się problem, co ro-
bić z nadwyżką przychodów. URE każe ją od-
jąć od kosztów uzasadnionych, ale czy nie po-
winno tego regulować rozporządzenie?
Rozporządzenie ani Prawo energetyczne
nie daje też jednoznacznej odpowiedzi na
pytanie, czy eksploatacja węzłów ciepłowni-
czych jest działalnością koncesjonowaną,
czy też nie. Skoro miejscem odbioru ciepła
jest węzeł ciepłowniczy, to czemuż opłata za
jego eksploatację ma być zatwierdzana
przez Prezesa URE?
Kolejne pytanie to – jaki jest sens dzielenia
opłat na cenę za ciepło i opłatę przesyłową.
Czy przy zakupie chleba dostajemy informa-
cję, ile sklep zapłacił za ten chleb piekarzowi?
Czy odbiorcę ciepła naprawdę interesuje,
z czego składa się ponoszona przez niego
opłata łączna?
Odrębną sprawą, luźno związaną z pyta-
niem, jest praktyka procesu zatwierdzania ta-
ryfy przez URE. I tu można mówić o tragedii.
Trwa to miesiące, wymaga ton papieru, ślęcze-
nia nad rzeczami nieistotnymi, jest szczytem
formalizmu, nadinterpretacji, uznaniowości.
W ostatecznym rozrachunku to regulator usta-
la taryfę a przedsiębiorstwo może ją przyjąć
albo odwołać się do sądu. Przyznano zbyt du-
że kompetencje URE, niczym nieuzasadnione.
Można by nawet założyć, że rozporzą-
dzenie w ogóle jest zbyteczne przy aktualnych
kompetencjach URE.
Nowe rozporządzenie nie wprowadza
rewolucyjnych zmian. Korzystne jest odejście
od sztywnego systemu określania "planowa-
nej" sprzedaży ciepła, polegającego na eks-
trapolacji współczynnika wykorzystania mo-
cy. Dobrym rozwiązaniem jest także rezy-
gnacja ze współczynnika redukcyjnego kosz-
tów stałych w przypadku niewykorzystywa-
nia całej mocy zainstalowanej. Rozporzą-
dzenie wreszcie definiuje zwrot z kapitału.
I te zalety nowego rozporządzenia staramy
się wykorzystać.
Jak na razie potencjalnie tylko rozpatruje-
my wprowadzoną rozporządzeniem możli-
wość zmiany taryfy bez konieczności zatwier-
dzania jej przez Prezesa URE.
Józef Niedokos
Prezes Zarz¹du
THERMA
Bielsko-Bia³a
opłat uzasadnionego zwrotu z kapitału za-
angażowanego jako źródła finansowania in-
westycji w ciepło (zgodnie z art. 45 Prawa
energetycznego). Natomiast rozporządzenie
nie określa jasnych i jednoznacznych wytycz-
nych, jak liczyć powyższy zwrot. Pojawiają-
ca się różnorodność interpretacji tych przepi-
sów może spowodować kolejny punkt sporny
na linii URE – przedsiębiorstwa ciepłownicze,
co może wpłynąć na wydłużenie procesu za-
twierdzania taryfy.
Zgodnie z nowym rozporządzenie tary-
fowym każdy odbiorca może złożyć wnio-
sek o zastosowanie w rozliczeniach średnich
cen lub stawek opłat za usługi przesyłowe –
do tej pory mogli się o to ubiegać wyłącznie
odbiorcy zamawiający mniej niż 30 kW.
Zmiana ta powoduje większą przejrzystość
w rozrachunkach z odbiorcami, gdyż od-
biorca płaci tylko za zużyte ciepło, z drugiej
jednak strony niesie ryzyko dla przedsię-
biorstw ciepłowniczych niezbilansowania się
przychodów, a przejście wszystkich odbior-
ców może stanowić poważne zagrożenie
płynności finansowej w okresie między-
grzewczym.
Pozytywny aspekt zmian to, zniesienie
wskaźnika „Wn” z 5 lat – na bazie którego
wyliczano planowaną wielkość sprzedaży.
Wskaźnik „Wn” powodował w przedsiębior-
stwach o spadkowej tendencji sprzedaży, za-
wyżanie wielkości planowanej sprzedaży
i tym samym kalkulacyjne zaniżanie cen za
usługi przesyłowe.
Nowe rozporządzenie nie niesie ze sobą
„rewolucji” w kształtowaniu i kalkulacji taryf
dla ciepła, ale zawiera kilka zmian, które sta-
nowią duży krok w uporządkowaniu zasad
taryfikowania. Do najważniejszych zmian
należy możliwość wliczenia do cen i stawek
Waldemar Szulc
Prezes Zarz¹du
PEC sp. z o.o.
w Be³chatowie
Ekspert
Parlamentarnego
Zespo³u
ds. Energetyki
Po pierwsze cieszę się, że w końcu po
okresie ponadrocznym od nowelizacji Prawa
energetycznego (marzec 2005) ministrowi go-
spodarki udało się wydać rozporządzenie re-
gulujące podstawę funkcjonowania przedsię-
biorstw ciepłowniczych. Czy rozporządzenie
taryfowe jest podstawowym elementem funk-
cjonowania przedsiębiorstwa ciepłowniczego?
Dotychczas wydawało się to oczywiste,
zarówno dla przedsiebiorstw jak i dla URE.
Ale skoro funkcjonowanie przedsiębiorstw,
jak i przygotowanie nowych wniosków tary-
fowych było możliwe bez aktualnego rozpo-
rządzenia, to może jest ono zbędne. Jest to
dla mnie oczywistym dowodem na to, że
przedsiębiorstwa ciepłownicze dostosowują
swoje działania do potrzeb, oczekiwań i wy-
magań swoich klientów. Jest to naturalne
udokumentowanie istnienia konkurencyjnego
rynku ciepła.
2
1/2007
www.informacjainstal.com.pl
677408039.003.png 677408039.004.png 677408039.005.png
Ale skoro minister wydał rozporządzenie,
to należy dostosować się do jego zapisów.
Z wielu zmian w stosunku do poprzednie-
go rozporządzenia chciałem zwrócić uwagę,
że dano przedsiębiorstwu ciepłowniczemu:
– możliwość egzekwowania odpowiednie-
go poziomu mocy zamówionej przez od-
biorców,
– możliwość kalkulowania udziału opłat sta-
łych za ciepło nie ograniczonych jakimś
wskażnikiem 0,3, a faktycznie ponoszo-
nymi kosztami stałymi,
– prawo do uwzględniania kosztu kapitału
zaangażowanego.
stwa ciepłownicze będą chciały wykorzysty-
wać te narzędzia do podnoszenia cen.
Na szczęście rynek ciepła jest już na tyle
ukształtowany, że ceny i warunki dostarczania
ciepła sieciowego ustala przedsiebiorstwo cie-
płownicze nie na podstawie przepisów, ale lo-
kalnych warunków konkurencyjnych alterna-
tywnego zaopatrzenia w ciepło i warunków
jakie akceptują klienci.
Pozornie wydaje się, że mogą to być
świetne narzędzia do podnoszenia cen ciepła.
Ale mimo dookreślenia sposobu wykorzy-
stania powyższych możliwości, nie mam żad-
nych obaw, że od teraz nagle przedsiębior-
Odpowiadając na Pańskie pytanie mo-
gę powiedzieć krótko: nie jest to rozporzą-
dzenie na miarę naszych oczekiwań ale
biorąc pod uwagę to co mieliśmy dotych-
czas to jest to duży krok do przodu. Mam
nadzięję, że nie zaprzestaniemy na tych
zmianach i będziemy do spraw podchodzić
zdroworozsądkowo.
Gra¿yna Bielawska
Przewodnicz¹ca
Rady Izby
Gospodarczej
CIEP£OWNICTWO
POLSKIE
Prezes Zarz¹du
Miejskiej Energetyki
Cieplnej Sp. z o. o.
w Koszalinie
Dziękuję uczestnikom dyskusji za
interesujące wypowiedzi, a z pyta-
niami i wątpliwościami dotyczącymi
nowopowstałej sytuacji w zakresie
kształtowania i kalkulowania taryf
na ciepło zwrócę się do wiceministra
gospodarki Tomasza Wilczaka.
Janusz Wróblewski
Zajrzyj na stronê www.informacjainstal.com.pl
www.informacjainstal.com.pl
1/2007
3
677408039.006.png 677408039.007.png 677408039.008.png 677408039.009.png 677408039.010.png 677408039.011.png 677408039.012.png 677408039.013.png 677408039.014.png 677408039.015.png 677408039.016.png 677408039.017.png 677408039.018.png 677408039.019.png 677408039.020.png 677408039.021.png 677408039.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin