Kurs programowania w C++
Załączanie plików do programu
Na początku programu należy dołączyć pliki nagłówkowe ze zbiorem definicji funkcji (rozkazów), używanych późniiej w programie. Robi się to tak: #include <plik.h> //dodaje plik do programu znajdujący się w katalogu ze standardowymi bibliotekami#include “plik.h” //dodaje plik z katalogu w którym znajduje się kod źródłowy tworzonego obecnie programuprzykład początkowego kodu programu w dosie#include <conio.h>#include <stdio.h>
Deklaracja zmiennych, proste operacje na nich
Funkcje są elementami programu zawierającymi ciąg komend.Przykład funkcji:int main(){//tu ma być kod programureturn 0;// zwraca wartosc funkcji} Zmienne w językach programowania reprezentują określoną wartość (tak jak niewiadome w matematyce).Ich wartość może być modyfikowane przez programistę (w przeciwieństwie do niewiadomych w matematyce). Zmienne można podzielić na zmienne tekstowe i liczbowe.Zmienną może być litera lub ciąg znaków który nie jest nazwą funkcji. Żeby jej użyć należy ją najpierw zadeklarować, wtedy program przydzieli jej miejsce w pamięci.int a=0; // deklaracja zmiennej i przyznanie jej wartości 0a=a+8; // zwiększenie wartości zmiennej o 8, czyli a=8 (0+8=8)a=a-2; // odjęcie od zmiennej 2 , czyli a=6 ( 8–2 =6 )//teraz podzielimy naszą liczbę (zmienna) przez 2a=a/2; // a=3 (6/2=3)// teraz mnożymy przez 3a=a*3; // a=9 ( 3*3=9)Można posłużyć się też skróconymi zapisami:a=a-1 można zapisać jako a-=1 lub a—a=a+1 oznacza to samo co a+=1 lub a++a=a*3 -> a*=3a=a/3 -> a/=3 Zmienne deklarujemy wewnątrz funkcji lub przed główną funkcją (main). W ostatnim przypadku zmienna stanie się zmienną globalną dostępną z każdego miejsca programu. Zmienne zadeklarowane wewnątrz funkcji (lokalne) są dostępne tylko wewnątrz danej funkcji.Zmienne tekstowe analogicznie do liczbowych zastępują jakiś tekst i deklaruje się w ten sposób:char zmienna[100]; oznacza to zadeklarowanie ciągu znaków składających się z 100 elementów. Długość tej tablicy znaków wynosi 100 bajtów ( = sizeof(zmienna) – funkcja pobiera długość zadeklarowanej zmiennej). Jeżeli chcemy pobrać długość jednego znaku to piszemy int dlugosc=sizeof(zmienna[0]).Zmienną można także zadeklarować nadając jej wartość np. charzmienna[]=”abcdefg”;Aby wyświetlić na ekranie naszą zmienną używamy funkcji printf(zmienna) lub funkcji cout z pliku nagłówkowego iostream.h z katalogu include kompilatora. Przykład prostego programu#include <iostream.h>int main(){char tekst[]=”abcd”;cout << tekst;return 0;}lub#include <stdio.h>int main(){char tekst[]=”abcd”;printf(tekst);return 0;}Program wyświetla zmienną tekst na ekranie. Po jego uruchomieniu na ekranie zobaczymy napis abcd.Teraz pora wykorzystać zdobytą wiedzę w prostym programie:#include <iostream.h>#include <conio.h>int main(){char tekst[100]; //deklaruje zmienna tekstowa int liczba x=0,y=0; // deklaruje zmienne liczbowe cout << “Wpisz jakiś tekst: ”; // wyświetla napiscin >> tekst; // pobiera ciąg znaków z klawiatury i umieszcza go w zmiennej tekst.cout << “\nWpisałeś: “; a=4; //nadaje zmiennej a wartość 4;cout << “\nwpisz jakaś liczbę”;cin >> b; // zapisuje liczbę wpisaną przez ciebie do zmiennej bb=b+a; // dodaje wartość zmiennej a do b.cout << “\nwartość zmiennej b wynosi teraz “ << b;getch(); // zatrzymuje program do momentu naciśnięcia klawisza return 0;}
typy danych
długość
zasieg wartości
unsigned char
8 bitów
0 do 256
char
-128 do 128
short
16 bitów
-32.768 do 32,767
unsigned int
32 bity
0 do 4,294,967,295
int
-2,146,483,648 do 2,147,483,647
unsigned long
enum
long
float
3.4*10^-38 do 3.4*10^38
double
64 bity
1.7*10^-308 do 1.7*10^308
long double
80 bitów
3.4*10^-4932 do 3.4*10^4932
Tablice
Tablice są to zmienne składające się z wielu zmiennych. Przykładem tablicy może być tabliczka mnożenia.
Opisy tablicy zadeklarowanej: int x[3][3]={(0,1,2),(3,4,5),(6,7,8)};
t[x][y]
x=0
x=1
x=2
y=0
0
1
2
y=1
3
4
5
y=2
6
7
8
W tej tablicy dwuwymiarowej wartość t[0][0]=0, t[1][0]=1,t[1][2]=7 ...int tab[10][10];tab[1][1]=0; //nadanie wartosci elementowi tablicyint tab2[10]={0,1,2,3,4,5,6,7,8,9)}; //deklaruje tablice i nadaje od razu wartość jej elementom.char t[2][10]={("abcd"),("1234")}; // podobnie jak wyżej tylko odnosi się do zmiennych tekstowychint a;a=tab2[1]; //a=1
Instrukcje warunkowe
Są to instrukcje, które wykonywane są po spełnieniu określonego warunku. Zapisuje je się w ten sposób: if (...) ...;//jeżeli chcemy wykonać jeden rozkaz//lubif (...) // jeżeli chcemy wykonać kilka rozkazów{....}W nawiasie wstawia się dwie zmienne połaczone znakiem:
wyrażenie w nawiasie
oznacza
przykład
a==b
a równa się b
if (a==b)
a!=b
a nie równa się b
if (a!=b)
a>b
a jest większe od b
if (a>b)
a>=b
a jest większe lub równe b
if (a>=b)
a<B
a jest mniejsze od b
a<=b
a jest mniejsze lub równe b
szymi_997