TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ SPOŁECZNYCH zima2010.doc

(37 KB) Pobierz

Zima 2010/11

ROK II studia STACJONARNE, KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

PRZEDMIOT: TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ SPOŁECZNYCH

Tematyka wykładów:

1.                   ISTOTA, CECHY I ZASADY POZNANIA NAUKOWEGO. PRZEDMIOT I CELE BADAŃ NAUKOWYCH W NAUKACH SPOŁECZNYCH. PROCES BADAWCZY (6. X. 2010)

2.                   Paradygmaty badawcze, PODSTAWOWE ORIENTACJE METODOLOGICZNE (20. X. 2010)

3.                   STRATEGIA ILOŚCIOWA i STRATEGIA JAKOŚCIOWA W BADANIACH NAUKOWYCH

(3. XI. 2010)

4.                   c.d. STRATEGIA ILOŚCIOWA i STRATEGIA JAKOŚCIOWA W BADANIACH NAUKOWYCH (17. XI. 2010)

5.                   PREZENTACJA I INTERPRETACJA WYNIKÓW BADAŃ NAUKOWYCH (1. XII. 2010)

6.                   KODEKS ETYCZNY BADACZA (15. XII. 2010)

7.                   Sprawdzian pisemny (5. I. 2011)

8.                   EWALUACJA. ZALICZENIE (19.I.2011)

 

Proponowana tematyka - ĆWICZENIA:

1.                    DIAGNOZA STANU POCZĄTKOWEGO: PYTANIE O CEL/PRZEDMIOT/ WARTOŚĆ BADAŃ NAUKOWYCH - JAKIE BADANIA SPOŁECZNE MAJĄ SENS/ ZNACZENIE DLA PEDAGOGIKI?  JAKIE DYSCYPLINY WSPÓŁPRACUJĄ? WYNIKI JAKICH BADAŃ /JAKIE BADANIA MOGĄ BYĆ PRZEDMIOTEM NAMYSŁU DLA PEDAGOGA? dyskusja. Planowanie pracy i warunki zaliczenia.

4.X.2010

2.       Przedmiot i cele badań społecznych.

  ETAPY BADAŃ NAUKOWYCH – PROCES BADAWCZY

18.X.2010

3.       c.d. ETAPY badania naukowego. ROLE BADACZA

8.XI.2010

4.       Metody- techniki –narzędzia badań w strategii ilościowej (wybrane)

29.XI.2010

5.       Metody jakościowe (wybrane)

13.XII.2010

6.       ETYCZNE PROBLEMY W BADANIACH SPOŁECZNYCH

3.I.2011

7.       OBSZARY PROBLEMOWE/BADAWCZE PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ

I WCZESNOSZKOLNEJ  W KONTEKŚCIE NAUK SPOŁECZNYCH

17. I. 2011

8.       Ewaluacja, zaliczenie.

31.I.2011

 

LITERATURA metodologiczna (do wyboru) wydana po 1989 roku

Babbie E., Podstawy badań społecznych,  Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 (copyright 2008)

Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, Zysk i S – ka, Wyd. s.c.,

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Metodologia praktyczna, Warszawa 2000, WSiP

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego

Nowak S., Metodologia badań społecznychWydawnictwo Naukowe PWN 2010 (copyright 2007)

Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków1998, Wydawnictwo U.J.

Palka S., METODOLOGIA BADANIA PRAKTYKA PEDAGOGICZNA, Gdańsk 2006, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Pilch T. i Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, Wydawnictwo Akademickie Żak

Zaczyński Wł., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995, WSiP S.A.

…………i inna w ramach samodzielnych studiów literaturowych/i proponowana/uaktualniana na zajęciach.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu – a na zajęciach - aktywność wewnętrzna i zewnętrzna, rzeczywista, różnorodna, korzystająca ze wszystkich zasobów.

Życzę przyjemnego studiowania i sukcesów J T. Neckar- Ilnicka, październik 2010

Zgłoś jeśli naruszono regulamin