Durkheim 2003.doc

(56 KB) Pobierz

 

1.Durkheim ,, O wychowaniu”

WYCHOWANIE

·         Krytyka spojrzenia, iż istnieje wychowanie idealne, doskonałe, przeznaczone dla wszystkich ludzi bez różnicy. Formy i metody zmieniają się w kontekście historycznym.

·         Wychowanie jest działaniem wywieranym przez pokolenie dorosłe na te , które nie są jeszcze do życia społecznego dojrzałe. (kultura postfiguratywna)

·         Proces wychowania uczłowiecza. Człowiek jest istotą podwójną, do tego co indywidualne dokłada się to co zostało wypracowane społecznie.

·         Zadaniem wychowania jest rozbudzić i rozwinąć w dziecku pewną sumą stanów fizycznych, intelektualnych i moralnych, których wymaga od niego społeczeństwo jako całość.

Dlaczego się wychowuje:

·         Po to by uspołecznić

·         Wspólne treści wychowania to, to co ma jednoczyć

·         Ideał wychowania jest integrujący. Integrować może np. religia ( lecz nie w każdym kraju np. Francja

·         Dualizm wychowania - wątki organistyczne

·         FAKT SPOŁECZNY

·         Faktem społecznym jest wszelki sposób postępowania , utrwalony lub nie , zdolny do wywierania na jednostkę zewnętrznego przymusu; albo inaczej : taki, który jest w danym społeczeństwie powszechny, mający jednak własną egzystencję , niezależną od jego jednostkowych manifestacji”.

·         Autor twierdzi „..że wszelkie wychowywanie polega na ciągłym wysiłku narzucenia dziecku sposobów widzenia, odczuwania i działania, do których nie doszłoby ono spontanicznie”

·         Narzucamy dziecku pewne sposoby zachowania się . Od samych narodzin zmuszamy je do jedzenia , picia, posłuszeństwa oraz narzucamy swoją religie , zwyczaje itd. Durkheim dochodzi do wniosku, że ten nacisk jakiemu podlega dziecko, jest naciskiem przez środowisko społeczne , które chce stworzyć go na swoje podobieństwo, a rodzice są jedynie przedstawicielami tego środowiska.

·         Tym zewnętrznym i przymusowym charakterem fakty społeczne różnią się od indywidualnych.

·         polegają one na sposobach działania, myślenia i odczuwania, zewnętrznych wobec jednostki, a zawdzięczają swoje istnienie potędze przymusu, przy której pomocy jednostce się narzucają (...) Nie można ich tedy mieszać ani ze zjawiskami organicznymi, gdyż polegają one na wyobrażeniach, które istnieją w świadomości

·         indywidualnej (...). Nie mając one za substrat jednostki, nie mogą mieć innego podłoża jak społeczeństwo(...)”.

2. V. FRANKL, ,,Pluralizm nauk a jedność człowieka

·         Krytyka  wątku specjalizacji. Całkowite poznanie człowieka przez biologie, psychologie i socjologie nie jest możliwe. Człowiek jest także istotą duchową, nie jest to już nauka lecz pewna filozoficzna koncepcja człowieka.

·         Konsekwencje generalizacji:

- Wiedza zamienia się w ideologię. Zamknięcie dialogu.( biolo-gizm, socjolog- gizm, psycholo-gizm)

- Człowiek jest marionetką, poruszaną przez siły społeczne.

  Człowiek jest piłką w grze sił społecznych. Jest biernym elementem nie stanowi sam o sobie. Jest poddany determinizmowi, uprzedmiotowieniu, redukcjonizmowi, reifikacji, nihilizmowi, depresjonalizacji. Te wszystkie wpływy jest to byt konieczny, poddawany krytyce przez autora.

Człowiek jest to byt:

- rozstrzygający   -  sam decyduje o sobie

-możnościowy    – istota wolna

- powinnościowy – wartości i sens

Istota człowieka jest na tyle skomplikowana, że nie wystarcza dla opisania jej tylko nauka. Duchowość człowieka to wątek personalistyczny.

·         Próżnia egzystencjalna: brak poczucia sensu i wartości,

·         Ontologia dymensjalna:

Ontologia – sposób istnienia bytu

Wymiarowa teoria bytu:

-jeśli patrzymy tylko na jeden rzut nie wiemy co jest rzutowane , bo nie mamy porównania

- zupełnie inne osoby postrzegane z jednej perspektywy mogą   wydawać się takie same

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Maslow ,, Motywacja i osobowość” rozdz. Normalność, zdrowie, wartości.

·         Kryteria normalności ( błędne)

- przeciętne statystyczne ( jeśli społ. Jest chore kryterium jest wątpliwe)

- konwencje społeczne ( religia, etyka, tradycja)

-normy kulturowe

-bierne przystosowanie

-brak choroby

·         Istota eupsychiczna – rozwijająca się powoli teoria zdrowia psychicznego obejmująca wszystkie istoty niezależnie od kultury i epoki:

-każda jednostka ma własną podstawową naturę analogiczną do jej struktury fizycznej

- ma potrzeby, zdolności i skłonności genetyczne charakterystyczne dla całego gatunku niezależnie od różnic kulturowych

-realizuje swoją wewnętrzną , podstawową naturę, wzrasta w wewnątrz a nie jest kształtowana z zewnątrz.

- istotne jest nie tylko to jakim człowiekiem jestem ale również jakim mogę się stać ( możliwości)

Elementy samorealizacji: poczucie bezpieczeństwa, miłości , emocje i instynkt.

 

·         Eupsychia – psychologiczna utopia w której wszyscy ludzie są psychologicznie zdrowi. Mieszkańcy eupsychii zaspakajaliby swoje potrzeby podstawowe. Kultura taoistyczna, pełna miłości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. E. Mounier

,,Świat osobowy”

·         Personalizm:

-jest filozofią a nie tylko postawą

-centralne twierdzenie: istnienie osób wolnych i tworzących

-wprowadza zasadę nieprzewidywalności

- są różne personalizmy: chrześcijański i agnostyczny

-nie definiuje się osoby lecz przedmioty w jej otoczeniu, sama osoba nie jest przedmiotem

-osoba to pewien sposób przezywania życia, nieustanny wysiłek, zdobywanie ale nie możność zasiedzenia się.

-skrajny indywidualizm jest przeciwstawny personalizmowi

-osoba nie jest najwspanialszym przedmiotem świata

·         Alienacja:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. T. Szkudlarek ,,Miejsce, przemieszczenie, tożsamość”

Współcześnie miejsce zamieszkania ma mniejszy wpływ na tworzenie przynależności i tożsamości człowieka. Ma na to wpływ czynnik ekonomiczny, rozwój kapitału, znoszenie granic.(ludzie wędrujący za firmą) W kulturze otwierają się nowe perspektywy, zmienia się przynależność społeczna, słabnie zaangażowanie w życie społeczne. Rozpad więzi społecznych.

Narzucenie języka. Giną dialekty małych społeczności, a na ich miejsce wchodzi język uniwersalny.

 

 

 

 

6. J. Ortega y Gesset ,, Bunt masa i inne pisma socjologiczne”

·         3 momenty w dziejach człowieka:

- alteracja : człowiek zagubiony, rozbitek wokół rzeczy

- skupienie w sobie: wycofanie się do swojego wnętrza

-działanie : pogrążenie w świecie i działanie zgodne z powziętym planem

·         Człowiek:

-jest stworzeniem działającym, kontemplującym i myślącym

-ma możliwość uczłowiecznia świata, wnoszenia zmiany w świat pozytywnej i negatywnej

- przeznaczeniem jest myślenie po to aby żyć i aby działać,

·         Myślenie jako cecha konstytuująca człowieka:

-wymaga zaangażowania i ćwiczeń – ujęcie jednostkowe

- człowiek wypracował sobie myślenie jako gatunek – ujęcie gatunkowe

·         Skąd bierze się nasza wiedza o świecie:

- prawda pochodząca od innych

-nauka

-doświadczenie!

·         Charakterystyka ludzkiego życia:

- nie podejmujemy się decyzji o przyjściu na świat, ani miejsca , ani czasu

-życie jest okolicznościowe: zależy od warunków ekonomicznych, politycznych, społecznych…

-życie jest osobowe:  każde życie jest czyjeś,  jest to Zycie konkretnego człowieka

-kryterium wyboru: dobre jest to co zgodne z sobą, powołaniem

·         Altruizm: stała dyspozycja człowieka, otwarcie na drugiego ( pozytywne bądź negatywne.)

 

 

 

 

 

 

 

 

7. H. Marcuse,, Człowiek jednowymiarowy”

·         Demokratyczna niewolność: demokratyzm to też system, oddziaływania są ukryte ale też są, instytucjonalizacja społeczeństwa.

 

·         Pluralizm (rzekomy) – fikcyjne wybory, wybieramy spośród marek, ale te wybory są o małej randze ważności.

 

·         Wolność od: ekonomi, polityki, opinii publicznej. Jest to utopia, uwolnienie się nie jest możliwe. Wolnością jest świadomość zniewolenia, zdawanie sobie sprawy z tego co nas ogranicza.

 

·         Potrzeby:

 

·         Indywidualne rozróżnienie potrzeb prawdziwych i fałszywych.Kreowanie sztucznych potrzeb przez media.

 

·         Introjekcja kontroli społecznej: uwewnętrznienie zewnętrznych potrzeb

 

·         Mimezis – upodobnienie wolne od dystansu, wtopienie się w kontekst, nie wyróżnianie się.

 

·         Alienacja – prawdziwość fałszywej świadomości, nie odczuwamy fałszu, zasada realizmu jest wycofana w cień , a zasada przyjemności jest wyeksponowana.

 

·         Kultura jednowymiarowa :

 

- dominacja czynnika ekonomicznego

-nie ma podziału na kulturę i rzeczywistość

- brak transcendencji, desakralizacja życia, trudno o awangardę

- uprawianie sztuki jako produkcja

- awangarda jest kategorią marketingową

-człowiek odstający od społ. uważany jest za dziwaka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Melosik ,, Tożsamość, ciało, władza”

 

7

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin