Temat: Słowa ułożone w linijki wiersza, czyli o języku poezji.
Cele ogólne: wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności o budowie i zasadach
funkcjonowania języka jako tworzywa literatury, zainteresowanie ich poezją, rozbudzanie wyobraźni.
Cele szczegółowe. Uczeń:
- rozpoznaje figury stylistyczne;
- posługuje się terminami z zakresu teorii literatury;
- potrafi pracować w grupie.
Czas trwania zajęć: 45 minut.
Metody pracy: elementy heurezy, pokaz, praca z tekstem.
Formy pracy: praca zbiorowa, indywidualna i z podziałem na grupy.
Pomoce naukowe:
Słowniki terminów literackich lub słowniki języka polskiego, karty pracy, podręczniki do literatury.
Tok lekcji:
1. Czynności porządkowo – organizacyjne.
Jak zdefiniowalibyście pojęcie „środki stylistyczne”?
Proszę wymienić nazwy znanych wam środków artystycznego wyrazu.
W trakcie wypowiedzi uczniów uzupełniamy przygotowaną na tablicy tabelę. [s.2]
3. Odsłonięcie drugiej tablicy. Przypomnienie istoty budowy tzw. metafory czystej na przykładzie przenośni z wiersza J. Tuwima „Gorące mleko”.
Zapis w zeszytach:
Środki stylistyczne
brzmieniowe
słownikowe
składniowe
słowotwórcze
wyraz dźwiękonaśladowczy
(onomatopeja)
epitet
przenośnia, a w niej:
ożywienie
(animizacja)
uosobienie
(personifikacja)
tzw. metafora czysta
porównanie
powtórzenie
pytanie retoryczne
przerzutnia
zdrobnienie
zgrubienie
4. Podanie i zapis tematu.
5. Podzielenie klasy na czteroosobowe zespoły. Rozdanie słowników. Wyszukiwanie w przygotowanych dla każdej grupy fragmentach utworów poetyckich (załącznik nr1) przykładów środków stylistycznych, których nazwy zostały wpisane do tabeli.
Wyjaśnienie nauczyciela: Na kartach pracy zaznaczone zostały pogrubionym drukiem tylko niektóre – przykładowe – środki artystycznego wyrazu. Zadaniem każdej grupy będzie odszukanie jak najwięcej różnych figur stylistycznych.
6. Prezentacja wyników pracy zespołów przez liderów.
7. Praca indywidualna - ćwiczenie sprawdzające.
Wypełnianie kart pracy (załącznik nr 2) zgodnie ze wskazówkami prowadzącego.
W kilku przykładach można postawić więcej niż jeden krzyżyk.
8. Wyszukiwanie w podręcznikach przykładów utworów poetyckich szczególnie bogatych w środki stylistyczne.
9. Podsumowanie i wystawienie ocen. Środki poetyckie: uplastyczniają obraz, odwołują się do zmysłów odbiorcy, wzbudzają uczucia, rozwijają wyobraźnię.
10. Zanotowanie w zeszytach polecenia zadania domowego.
Praca domowa
Napisz, który wiersz – Twoim zdaniem – odwołuje się do wyobraźni. Uzasadnij swój wybór.
DLA CHĘTNYCH (dodatkowo)
Narysuj występującą w nim przenośnię.
UWAGI KOŃCOWE
- Podział środków stylistycznych w notatce z lekcji na brzmieniowe, słownikowe, składniowe i słowotwórcze służy uporządkowaniu wiadomości
(nie jest obowiązkowy na drugim etapie edukacyjnym szkoły podstawowej).
Karta pracy (załącznik nr 1)
„Rosła kalina[1] z liściem szerokim,
Nad modrym w gaju rosła potokiem,
Drobny deszcz piła, rosę zbierała,
W majowym słońcu liście kąpała
.......................................................
Tak się stroiła jak dziewczę młode
I jak w lusterko patrzyła w wodę.”
Tadeusz Lenartowicz
„Z czteroletnią powagą, w spódniczce po bose
Stopki i w kaftaniku na wyrost, to wąską
Drepce[2] miedzą, to znowu brodzi młaką[3] grząską,
Z rannym świtem, nim słońce traw osuszy rosę.”
Leopold Staff
„Co widziały te oczy, nim w tysiącu alej
Zginąłem, jedną chatę rzucając za sobą?
……………………………………….
I dlaczego te oczy były coraz łzawsze?”
Bolesław Leśmian
„I siecze[4] deszcz i świszcze wiatr,
Głośniej się potok gniewa,
Na szczytach Tatr, w dolinach Tatr,
Mrok szary i ulewa.”
Adam Asnyk
„Kto kogo dzisiaj zwycięży?
Oszczepy jak strzały w błękicie.
A oto dysk zawisł – jak księżyc.
Ktoś biegnąć zachłysnął się pędem,
Krew w skroniach, wzmożony rytm serca.”
Tadeusz Kubiak
„Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek[5].
…………………………………………………..
Chciałby ulewą runąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą.”
Julian Tuwim
„W szczerym polu na ustroni[6]
Złote jabłka na jabłoni,
Złote liście pod jabłkami,
Złota kora pod liściami.”
Karta pracy (załącznik nr 2)
Wersja I
Przykłady
Epitet
Przenośnia:
Porównanie
Powtórzenie
kwitną zniczami ciemne chodniki
tęcza usycha pośród bylin
gwiazdy błękitne, kwiateczki czerwone
wiatr śpi w pachnącym...
Zumisiek