I. W marcu jak w garncu
Cel ogólny: Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych.
Zapoznanie ze sposobami oznaczania pogody i kalendarzem pogody.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie piosenki „Marzec” – improwizacja rytmiczna przy piosence, nauka piosenki fragmentami metodą ze słuchu. Rytmizowanie przysłowia „W marcu jak w garncu” – wyjaśnienie sensu przysłowia.
- słucha uważnie piosenki,
- próbuje śpiewać fragmenty,
- porusza się rytmicznie do melodii,
- rytmizuje tekst przysłowia,
Ja i sztuka – muzyka
Nagranie piosenki
2.
Słuchanie opowiadania M. Jarockiej „O bałwanku, co się z wiosną zaprzyjaźnił” – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czy już jest wiosna?”. Zachęcanie dzieci do wyrażania własnego zdania.
- słucha uważnie czytanego opowiadania,
- wie jaka pogoda występuje w marcu,
- opowie przygodę bałwanka,
Myślę, mówię, czytam...
Tekst opowiadania
3.
Poznanie kalendarza pogody – rozwiązywanie zagadek o różnych elementach pogody.
- zna elementy pogody, potrafi je nazwać,
- rozwiązuje zagadki o pogodzie,
Ja i przyroda
Zagadki, ilustracje
4.
Rysowanie n/t „Marcowa pogoda” - umiejętne posługiwanie się kalendarzem pogody, nazywanie wybranych elementów pogody. Rysowanie obecnej pory roku - wiosny
- potrafi posługiwać się kalendarzem pogody,
- rysuje wybraną porę roku,
Ja i sztuka - plastyka
5.
Zabawy z figurą geometryczną – kulą. Poznanie figury geometrycznej kuli. Rozróżnianie kuli spośród innych figur geometrycznych,
- zna wygląd kuli,
- potrafi odnaleźć na Sali przedmioty mające kształt kuli,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
Piłki różnego rozmiaru
6.
Słuchanie utworu S. Aleksandrzaka „Paziowie wiosny”. Rozmowa n/t pierwszych zwiastunów wiosny. Zabawa w teatr, próby inscenizacji utworu.
- słucha uważnie opowiadanie,
- wymieni kwiaty – zwiastuny wiosny pojawiające się teatrzyku,
- wskaże odpowiednie ilustracje,
Sylwety kwiatów
7.
Doświadczenie i obserwacja: „Co pływa, co tonie?”. Oglądanie przygotowanych przez nauczyciela przedmiotów. Wyciąganie odpowiednich wniosków z obserwacji.
- wie, które przedmioty toną, a które pływają,
- nazywa przedmioty przyniesione przez nauczyciela,
Przedmioty o różnym ciężarze
8.
„Wierzbowe kotki” – malowanie farbami plakatowymi na podkładzie z kaszy manny:
· zapoznanie się z nową techniką malarską,
· odpowiednie dozowanie wody i farb,
zachowanie porządku na stolikach.
- maluje farbą plakatową na podłożu z kaszy manny,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
Podkład z kaszy manny
9.
„Wiosna” Zestaw zabaw ruchowych metodą W. Sherborne - wyzwalanie aktywności ruchowej dzieci, wykorzystanie dotyku i ruchu jako naturalnego środka komunikacji międzyludzkiej.
- bierze udział w zabawie,
- stosuje się do poleceń nauczyciela,
- wykonuje ćw. w parze,
Sprawność ruchowa
Ćwiczenia słuchowe pod hasłem „Przedwiośnie” – rozwijanie percepcji słuchowej.
- słucha i powtarza ćwiczenia
- dokładnie artykułuje głoski,
10.
Zabawy muzyczne przy piosence „Marzec” utrwalenie melodii i słów piosenki.
- powtarza słowa piosenki,
- interpretuje piosenkę gestem,
Ja i sztuka – muzyka.
12.
Zestaw gier i zabaw ruchowych dla dzieci wg K. W. Vopel’a – „Od stóp do głów” – zabawa „Wiatr, burza, deszcz”
- bierze udział w zajęciach ruchowych,
-sprawnie przebiera się do zajęć,
Literatura: „Pięciolatek. Bawię się i uczę” Przewodnik metodyczny – red. W. Żaba – Żabińska, C. Cyrański
„Moje 5 – lat. Scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych – E. Konarska, Cz. Cyrański
Publikacje zamieszczone w Internecie.
3
irinka123