KorgAX5G.pdf

(101 KB) Pobierz
678359604 UNPDF
TOP TESTY
MULTI FX
Jacek Wenclewski
Korg AX5G
Podręczny
multiefekt gitarowy
Nowa „piątka” Korga – AXG
– oferuje w pełni
edytowalnych efektów
cyfrowych, stworzonych
w technologii modelowania
akustycznego – REMS. Jest to
między innymi 6 różnych modeli
wzmacniaczy gitarowych i 0
modeli kolumn. W multiefekcie
odnajdziemy 0 programów
fabrycznych i 0 komórek
pamięci na ustawienie własnych
brzmień. Konstruktorzy
wbudowali także chromatyczny
tuner z możliwością kalibracji,
alternatywne źródło zasilania,
czyli miejsce na cztery baterie
„paluszki” lub zasilacz 9 V
do wyboru. W urządzeniu
możemy połączyć jednocześnie
ze sobą sześć różnych efektów.
Mamy też pedał ekspresji.
Całość jest niewielka – zmieści
się do kieszeni w spodniach
bojówkach...
diody, które informują o aktualnej funkcji pedału ekspresji.
Całość brzmień ustawia się za pomocą dwóch pokręteł
i dwóch przycisków: lewe pokrętło służy do wyboru efektu,
jaki chcemy edytować: są to Pre FX, który zawiera między
innymi kompresor, symulator gitary akustycznej i oktawer;
drive/amp oferujący siedem rodzajów przesteru od bardzo
delikatnych fuzzów po bezkompromisowe distortiony; efekty
modulacyjne takie jak chorusy, phasery, tremolo, rotary, pitch
schiftery i jeszcze kilka przedziwnych modulacji do wyboru
oraz zestaw efektów delay i reverb – do wyboru: od delikat-
nych, ledwie dających się wychwycić, aż do głębokich studni
i przestrzennych jaskiń.
Ustawiając lewe pokrętło w położeniu „parametr”, moż-
na dodatkowo modyfikować konkretne wybrane efekty, ba-
wiąc się na przykład equalizacją. Do ustawiania parametrów
oraz głośności i nasycenia każdego z brzmień służy prawe
pokrętło. Dwa przyciski służą do wybierania parametrów,
które chcemy edytować oraz do zapisywania i kasowania
ustawień. Wszystko bardzo proste i oczywiste.
Możliwa jest także kalibracja pedału ekspresji. Przy
jego pomocy możemy sterować głośnością lub nasyceniem
parametrów jakie ustawiliśmy w danym efekcie. AX5G ma
wbudowaną też kaczkę i to jest trzecia funkcja, jaką spełnia
pedał ekspresji. Zmiana funkcji nie wymaga „grzebania” głę-
boko w algorytmach poszczególnych ustawień, ale po prostu
wciśnięcia jednego małego przycisku.
Okrętem flagowym AX5G są z całą pewnością czyste
brzmienia. Są one jasne, niepozbawione naturalności i cie-
pła.
Czy to wytrzyma?
Choć efekt niemal w całości jest wykonany z plastiku,
stanowi zaskakująco wytrzymałą konstrukcję. Pokrętła cho-
dzą płynnie i z lekkim oporem. Podobnie, przyjemny opór sta-
wia pedał ekspresji, możemy więc być pewni, że zatrzyma się
w takim położeniu, w jakim go ustawimy. Nasze solo będzie
słyszalne, a jeśli nawet nasz bębniarz zbytnio się rozhula, to
zawsze będzie „z czego docisnąć”. Dwa przyciski nożne słu-
żące do wybierania uprzednio ustawionych brzmień, włącza-
nia tunera i funkcji bypass również budzą zaufanie i niełatwo
będzie je zadeptać. Każdy z nich posiada świecący diodowy
pasek, informujący o użyciu danego przycisku. Paski te speł-
niają także rolę wskaźników tunera.
Kupić, nie kupić... kupić!
Odnosząc to, co oferuje AX5G, do jego ceny, trudno nie
być zadowolonym – wytrzymała konstrukcja, przyzwoity
dźwięk oraz możliwość samodzielnego budowania brzmień
od podstaw to naprawdę dużo. Brakuje tylko jednego – skoro
mamy już zasilanie na baterie, przydałoby się wyjście na słu-
chawki. Poza tym innych grzechów nie stwierdzono!
Włączam i kręcę..
Jako byłemu użytkownikowi multiefektu RP10, który
nauczyłem się obsługiwać z zamkniętymi oczami, obsługa
AX5G wydała mi się bajecznie prosta. To niewątpliwa zale-
ta – zamiast kartkować instrukcję obsługi, możemy od razu
zabrać się do ustawiania brzmień. Po podłączeniu zasilania
nie zostałem porażony pełną iluminacją różnego typu świe-
cidełek. Wyświetlacz jest oszczędny, przejrzysty i bez trudu
można odczytać wyświetlane na nim informacje, obsługując
efekt nogą grając na stojąco. U góry widoczne są jeszcze trzy
Jak to brzmi?
Najlepszej jakości są efekty modulacyjne i przestrzenne,
a więc te, które będąc cyfrowymi mają szansę zabrzmieć
dobrze. Posiadają głębię i dość wygodnie się je modyfikuje.
Efekty preampu także radzą sobie całkiem nieźle i to one
stanowią o indywidualnym charakterze każdego brzmienia,
jakie ustawimy.
Nieco gorzej sprawy się mają z przesterami. Choć do
wyboru mamy siedem rodzajów kształtowania składowych
harmonicznych, to są one do siebie dość podobne. Jest
zatem bardzo możliwe, że nie uzyskamy w tym względzie
wszystkiego, czego się spodziewaliśmy. Na usprawiedliwie-
nie efektu mogę powiedzieć całkiem szczerze, że nie spotka-
łem się jeszcze nigdy z satysfakcjonującym mnie przesterem
cyfrowym.
Cena:
314 zł
Sprzęt dostarczył :
Mega Music Sp. z o.o.
81-876 Sopot
ul. Leśna 15
tel: (0 58) 551 18 82
fax: (0 58) 551 18 72
e-mail: biuro@magamusic.pl
www.megamusic.pl
Producent:
www.korg.com
9 TOP GUITAR k N R k WRZESIEŃ/PAŹDZIERNIK 2007
678359604.001.png 678359604.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin