NAUKA GRY NA FLECIE PROSTYM.doc

(40 KB) Pobierz
NAUKA GRY NA FLECIE PROSTYM

 

 

 

NAUKA GRY NA FLECIE PROSTYM

 

WSTĘP

 

Program nauczania „Nauka gry na flecie prostym” został opracowany zgodnie z wymaganiami podstawy programowej przedmiotu „Zajęcia artystyczne” w III etapie kształcenia, zawartej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r. Będzie realizowany w wymiarze 2 godzin tygodniowo w 3-letnim cyklu kształcenia. Program jest propozycją realizowania poszerzonej edukacji muzycznej wśród młodzieży gimnazjum na przedmiocie uzupełniającym. Daje możliwość rozwijania uzdolnień muzycznych, kształcenia zainteresowań muzycznych, przygotowuje do świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej. Młodzież swoje umiejętności i wiedzę zaprezentuje w formie występów na uroczystościach szkolnych i muzycznych konkursach.

 

Założeniem programu jest nauka gry na fletach drewnianych sopranowych oraz umożliwienie młodzieży muzykowania w szkole, które ze względów na ograniczenia liczby godzin właściwie niemożliwe jest na zajęciach muzyki. Zaletą fletów drewnianych jest ładna i czysta barwa, co ma wpływ na jakość granych utworów. Nauka gry na flecie jest stosunkowo prosta, wszyscy uczniowie mogą w stopniu podstawowym opanować grę na tym starym i bardzo ciekawym instrumencie.

 

W czasie realizacji programu nie przewiduję stałych podręczników dla uczniów. Do zajęć uczniowie będą otrzymywać opracowane przeze mnie materiały. Natomiast niezbędne jest posiadanie przez każdego ucznia własnego (ze względów higienicznych) instrumentu i zeszytu w pięciolinię. Założeniem programu jest nie tylko nabycie umiejętności gry na tym instrumencie, ale przede wszystkim uwrażliwienie uczniów na piękno muzyki, zwłaszcza dawnej, wyzwolenie inwencji twórczej i czerpanie radości z osiągniętego celu.

 

Realizacja programu przyczyni się do rozwijania umiejętności muzykowania w zespole, rozbudzi twórcze postawy oraz wpłynie na wrażliwość estetyczną uczniów, kształtując ich jako świadomych odbiorców sztuki. Ważny też jest aspekt wychowawczy zajęć, gdzie uczniowie kszatłtują w sobie poczucie odpowiedzialności, systematyczności oraz umiejętność współdziałania w grupie.

 

CELE GŁÓWNE

Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności muzyczne.

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych.

Rozwijanie kreatywności i twórczych postaw.

Przygotowanie uczniów do pełnego i świadomego udziału w kulturze muzycznej.

Kształcenie wrażliwości muzycznej, umiejętności oceny kultury wysokiej.

Poznanie dorobku polskiej i europejskiej literatury muzycznej.

Włączanie uczniów do organizacji życia muzycznego środowiska i aktywnego w nim współdziałania.

Kształcenie tożsamości narodowej i właściwej postawy wobec dóbr kultury.

Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych.

Kształtowanie kultury muzycznej (umiejętność włączania sztuki we własne, osobiste życie).

Stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, kontemplacji, a także autorefleksji.

 

CELE NAUCZANIA NA ZAJĘCIACH ARTYSTYCZNYCH „NAUKA GRY NA FLECIE PROSTYM ”

 

1. CELE POZNAWCZE :

Poznanie przez ucznia podstawowych terminów niezbędnych do wykonywania muzyki.

Przypomnienie podstawowych znaków pisma nutowego i wartości rytmicznych dźwięków.

Poznanie budowy fletu sopranowego.

Poznanie tabel palcowania dla fletów podłużnych.

Poznanie zasad gry na instrumencie (postawa, sposób trzymania i zadęcia) oraz pielęgnacji fletu.

Poznanie historii instrumentu.

 

2. CELE KSZTAŁCĄCE :

Kształcenie umiejętności odczytywania zapisu nutowego.

Kształcenie prawidłowego oddechu w czasie gry.

Kształcenie poczucia rytmu.

Kształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi terminami muzycznymi.

Kształcenie umiejętności gry solo, w duecie i w grupie.

 

3. CELE WYCHOWAWCZE

Rozwój zainteresowań kulturalnych.

Wzrost wiary we własne możliwości.

Przez granie hymnów i piosenek patriotycznych rozwój postawy patriotycznej.

Kształtcenie poczucia więzi i dyscypliny pracy zespołowej, utożsamianie się z grupą.

Praca nad stresem poprzez występy publiczne.

Ksztatłcenie poczucia odpowiedzialności, systematyczności oraz umiejętności współdziałania w grupie.

 

CELE EDUKACYJNE W MYŚL NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ

 

1. ODBIÓR WYPOWIEDZI I WYKORZYSTANIE ZAWARTYCH W NICH  INFORMACJI – PERCEPCJA SZTUKI.

 

Uczeń :

aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i środowiska;

stosuje podstawowe zasady związane  z graniem w grupie;

współpracuje z grupą według ustalonych reguł;

zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu);

odczytuje zapis nutowy i wykonuje go na instrumencie;

zna i posługuje się podstawowymi pojęciami i terminologią muzyczną.

 

2. TWORZENIE WYPOWIEDZI – EKSPRESJA PRZEZ SZTUKĘ.

 

Uczeń :

gra utwory z różnych epok muzycznych;

gra popularne melodie i motywy muzyczne;

gra melodie oparte na rytmach tanecznych;

gra utwory w układzie solowym  i dwugłosie oraz z akompaniamentem gitary;

wykonuje akompaniamenty do śpiewanych pieśni i piosenek.

 

3. ANALIZA I INTERPRETACJA TEKSTÓW KULTURY – RECEPCJA SZTUKI.

 

Uczeń:

świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości i atrakcyjności;

rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego;

interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem.

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA

 

Niniejszy program nauczania jest nastawiony zarówno na przekazywanie wiedzy, jak i na kształcenie umiejętności. Zamierzam przede wszystkim doceniać wkład pracy własnej ucznia, ponieważ w przypadku pracy z całym zespołem klasowym poziom możliwości uczniów będzie bardzo zróżnicowany. Dzięki poznaniu możliwości instrumentu, jakim jest flet podłużny, uczeń doceni piękno muzyki dawnej, a także nauczy się nowego brzmienia muzyki rozrywkowej. Nauczy się także śpiewać z akompaniamentem wykonywanym przez innych uczniów. Mam nadzieję, że takie muzykowanie będzie przynosić satysfakcję zarówno uczniom jak i prowadzącemu.

 

Procedury szczegółowe:

analiza rytmu i melodii utworu;

wystukiwanie w utworze trudniejszych rytmicznie taktów;

wyodrębnianie części utworu: zdań i fraz muzycznych;

pokaz możliwości brzmieniowych fletu;

prezentacja chwytów poszczególnych dźwięków;

wykonywanie ćwiczeń doskonalących technikę gry na instrumencie;

przypomnienie roli i zadań dyrygenta w zespole.

 

FORMY I METODY PRACY :

 

Formy i metody pracy są dostosowane do specyfiki przedmiotu oraz do charakteru programu i jego celów. Główny nacisk będzię kładziony na stronę praktyczną zajęć, na systematyczne utrwalanie i powtarzanie wiadomości i umiejętności na poziomie indywidualnie dopasowanym do możliwości ucznia szkoły ogólnokształcącej.

 

FORMY :

 

Główną formą pracy będzie gra na instrumencie. W przypadku uczniów, dla których będzie to pierwszy kontakt z fletem będzie  to nauka techniki od podstaw, natomiast uczniowie, który uczyli się już wcześniej będą doskonalić umiejętności zdobyte w szkole podstawowej. W muzykowaniu planuję także wykorzystywać instrumenty perkusyjne oraz gitarę, aby wzbogacić i urozmaicić repertuar. Uczniowie zdolni będą mogli próbować układać własne proste melodie, tworzyć krótkie kompozycje czyli tworzyć muzykę. W przypadku realizacji instrumentalnej utworów dawnych zamierzam wprowadzać słuchanie oryginalnych opracowań utworów  w celu lepszego poznania ich charakteru. Duże znaczenie będą też miały ćwiczenia praktyczne. Dotyczy to zwłaszcza pisma nutowego, aby uczeń potrafił bezbłędnie przepisać melodię z tablicy. Jeśli pozwolą na to warunki (dostęp do komputerów) to będziemy korzystać z programu do pisania i odtwarzania nut Finale NotPade 2008.

 

METODY :   

 

Metody pracy na zajęciach artystycznych będą  zbieżne z metodami stosowanymi na lekcjach muzyki, ale będą ukierunkowane na formę aktywności – gra na instrumencie.

 

 

analityczno – percepcyjna – istotą tej metody jest zaprezentowanie pewnego wzoru wykonania oraz przeprowadzenia z uczniem analizy słuchowej w celu świadomego zapamiętania utworu.

metoda problemowo – odtwórcza - uczniowie samodzielnie z zapisu nutowego przyswajają sobie ćwiczenie, piosenkę lub utwór.

metoda problemowo – twórcza - polega na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów przez rozwiązywanie określonego zadania o charakterze twórczym.

organizowania i rozwijania działalności muzycznej uczniów - ma kształcić i rozwijać muzyczne umiejętności uczniów na lekcjach i poza lekcjami, jest postępowaniem służącym integrowaniu różnych metod (występy muzyczne, prezentacja osiągnięć).

ekspozycji - jest to metoda zapewniająca uczniowi zetknięcie się z dziełem artystycznym ( np. wysłuchanie utworu )

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

 

Uczeń :

opanował podstawową umiejętność, tzn. technikę „zadęcia”;

zna technikę oddychania i nabierania powietrza w czasie gry na flecie;

zna tabelę palcowania dla fletów prostych sopranowych;

gra ze słuchu oraz z nut łatwe utwory instrumentalne z różnych epok muzycznych;

stosuje w grze zgodnie z oznaczeniami właściwe tempo, dynamikę i artykulację;

odtwarza na instrumentach różne motywy rytmiczne i melodyczne;

odtwarza na instrumentach rytmy tańcow narodowych i towarzyskich;

gra proste akompaniamenty do śpiewanych piosenek;

wykonuje poprawnie partię instrumentalną z zapisu nutowego.

 

OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

 

Przy określaniu poziomu nabytych umiejętności i stopnia opanowania wiadomości przewidzianych w programie nauczania zamierzam uwzględniać:

indywidualne możliwości ucznia,

jego wysiłek wkładany w wywiązywanie się z powierzonych zadań,

stosunek do przedmiotu,

aktywność i zaangażowanie w czasie zajęć,

podejmowanie dodatkowych zadań,

włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

postawę wobec wytworów sztuki i dóbr kultury.

 

Uczeń powinien mieć możliwość wykazania się swoimi umiejętnościami w różnych formach aktywności muzycznej. Ocena powinna wzbudzać w uczniach pozytywne nastawienie do przedmiotu, aktywizować ich do czynnego uczestnictwa w zajęciach, motywować ich do rozwijania własnych umiejętności i zainteresowań muzycznych, dlatego ocenie będzie podlegała zarówno gra na instrumencie, jak i śpiew, aby dać szansę zaistnieć muzycznie każdemu uczniowi.

 

METODY KONTROLI  I OCENY

obserwacja;

indywidualne i grupowe prezentacje utworów na zajęciach oraz uroczystościach szkolnych; przeglądy i konkursy szkolne i międzyszkolne.

 

Dane autora: Magdalena Nowak

Zgłoś jeśli naruszono regulamin