2
SCENARIUSZ
UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI “ŚLUBOWANIA KLAS I”
1. Pierwszoklasiści stoją na środku udekorowanej sali.
Śpiewają piosenkę pt.:
“Walczyk szkolny”
I. Dziś w naszej szkole wspaniały bal,
radośnie tańczy pięćdziesiąt par.
Tańczymy wszyscy, aż sala drży!
Śliczny ten walczyk raz, dwa i trzy.
II. Najpierw kółeczko, a potem dwa.
W prawo i w lewo i raz i dwa.
Teraz koszyczek z plecionych rąk,
rośnie i rośnie tańczący krąg!
III. Muzyka wdzięcznie walczyka gra.
Już każdy tancerz parę swą ma.
Tańczmy parami, niech sala drży!
Tańczmy parami niech sala drży!
Chodźcie śmiało
tutaj pierwszacy,
do zabawy wspólnej
do pracy.
Szkoła drzwi swe
otwiera gościnnie,
szkoła dzisiaj
serdecznie was przyjmie.
4. Wszystkie pierwszaki recytują wiersz pt:
“Pierwszaki”
Idą pierwszaki – dawne maluchy,
jeden w drugiego to same zuchy.
Buzie umyte i ręce czyste,
każdy na plecach dźwiga tornister.
Z bijącym sercem stoją przed szkołą.
Jak im tu będzie?
Chyba wesoło...
5. Piosenka pt.:
“Pierwszaków ślubowanie”
I. Pierwszaków dzisiaj święto,
pierwszaków dzisiaj święto.
Gości więc witamy,
na występ zapraszamy.
(RAP) Ref. My będziemy wiersze recytować.
Żadnych zwrotek nie zgubimy,
nic nie sfałszujemy!
Więc jest sprawą zupełnie oczywistą.
Jeśli wam się spodobamy,
oklaski prosimy!
II. Dziś mamy ślubowanie,
dziś mamy ślubowanie.
Uczniem się każdy stanie,
gdy ołówkiem dostanie.
(RAP) Ref. Ja potrafię w ławce ładnie siedzieć.
Jeśli nie wierzycie mi, to pani zapytajcie!
Liczyć, czytać codziennie się uczę.
A więc teraz drodzy państwo
samych szóstek życzcie!
III. Pierwszaków dzisiaj święto,
Starszy uczeń pyta, wszyscy pierwszoklasiści odpowiadają.
o Co zapakujesz w tornister?
o Książki, zeszyty czyste, ołówek, kredki, długopis.
o I na tym kończy się opis?
o Nie! Jeszcze włożę linijkę, jeszcze ekierkę i cyrkiel, jeszcze drugie śniadanie, jeszcze jabłko rumiane.
I jeszcze...
o Co tam jeszcze?
o Jeszcze coś bardzo ważnego: mnóstwo wesołych uśmiechów! Zaniosę je do szkoły, żeby się co dzień dzielić uśmiechem z kolegami z każdym z nauczycieli. I z panią woźną w szatni.
2. Piosenka pt:
“My tu przyszliśmy”
I. Przyszliśmy dzisiaj pierwszy raz.
Nieznana jeszcze nam szkoła.
Trochę niepewnie każdy z nas,
rozgląda się dookoła.
Ref. Szkoło, szkoło jak się masz!
Jesteśmy już uczniami.
Oto książka, zeszyt nasz
i szkolny rok przed nami.
II. Ty także nowy, tak jak ja.
I patrzysz na mnie przyjaźnie.
Gdy razem idą pierwszaki dwa
od razu robi się raźniej.
Ref. Szkoło, szkoło...
III. Ty też na pewno będziesz rad
z uśmiechem zbliżyć się do mnie.
Gdybyś tak przy mnie w ławce siadł
lubiłabym cię ogromnie.
IV. Ławka najlepsza chyba ta,
pod oknem, tu w drugim rzędzie.
Gdy razem siądą pierwszaki dwa
od razu raźniej im będzie.
3. Dziewczynka i chłopiec z pierwszej klasy recytują wiersz pt:
“Elementarz”
DZIEWCZYNKA: Razem z Olą i Olkiem
idziemy przez stronice
elementarza, by poznać
czytania tajemnice.
CHŁOPIEC: Piszemy najpierw litery,
a potem słowa i zdania.
I wiemy coraz więcej...
Świat się przed nami odsłania!
RAZEM: Poznamy inne książki...
Lecz każdy zapamięta
to, czego nas nauczył
nasz pierwszy elementarz.
4. Mali uczniowie mówią wiersz pt.:
“Literki”
WSZYSCY: Raz literki w abecadle
chciały się zabawić.
I kłóciły się zajadle
jakby się ustawić.
“A” krzyczało:
DZIECKO 1: Chcę być pierwsze!
WSZYSCY: Ale “B” nie chciało.
“C” i “D” zgubiły wiersze,
“E” pod stół zleciało.
“O” toczyło się, toczyło
aż w kałamarz wpadło.
Tak o miejsce się kłóciło
całe abecadło.
Nagle słychać głosik Anki:
DZIECKO 2: Cicho mi w tej chwili!
Marsz literki do czytanki
jak was ustawili!
“Biegnie kreda po tablicy”
Biegnie kreda po tablicy: szur – szur – szur.
Zawijasy kreda ćwiczy: szur – szur – szur.
Wtem literki – hop i zwinnie
uciekają poza linię.
Równaj szereg. Prostuj grzbiet.
Rząd literek – naprzód bieg.
Szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu.
Skacze kreda po tablicy: hop – hop – hop.
Kółka i krzyżyki ćwiczy: hop – hop – hop.
Wtem cyferki – hyc, ukradkiem
wyskakują poza kratkę.
Równaj szereg. Równaj krok.
Rząd cyferek – naprzód skok.
Hop, hop, hop, hop, hop, hop, hop, hop, hop.
6. Dzieci z pierwszych klas recytują wiersz pt:
“Kreda”
RAZEM: Pisze kreda po tablicy,
pisze bardzo rada.
Bielutkimi literami
dzieciom opowiada.
DZIEWCZYNKA: Tu jest lala.
CHŁOPIEC: Tu jest mama.
DZIEWCZYNKA: Tu jest dom.
CHŁOPIEC: A tu jest tata.
RAZEM: Gdy się pisać nauczymy
słowo tak po słowie,
szereg liter na tablicy
więcej nam opowie.
7. Pierwszoklasiści śpiewają piosenkę pt:
“Liczby i cyferki”
I. Skąd mam wiedzieć, kto mi powie,
ile jabłek w koszu mam,
ile jest owoców w sadzie?
Ja już wiem, bo cyfry znam.
II. Znam cyferki bardzo małe
i znam liczby, aż do stu.
Mogę teraz wszystko zliczyć,
dodać, odjąć, dodać znów.
Ref. Liczby i cyferki małe
są na świecie po to by
można było wszystko liczyć
bardzo szybko raz, dwa, trzy.
III. Cztery mam ciekawe książki.
Pięć zamierzam kupić dziś.
Sześć to numer mój w dzienniku.
Siedem lat ma brat mój Krzyś.
IV. Osiem piłek kolorowych
clown wesoły w cyrku miał.
Dziewięć chciałbym dostać szóstek.
Dziesięć już piosenek znam.
Ref. Liczby i cyferki małe...
8. Wiersz pt.:
“Rozmowa na szkolnym podwórku”
UCZEŃ KLASY III: Kiedy przyszliście tu na jesieni,
Jacek bał się...
A Tomek czerwienił!
Kaśka
Ciągle uderzała w bek!
Ale minął
jeden, drugi tydzień...
RAZEM: Już nam wszystko coraz lepiej idzie:
CHŁOPIEC: i czytanie,
DZIEWCZYNKA: i pisanie,
CHŁOPIEC: dodawanie,
DZIEWCZYNKA: malowanie...
RAZEM: I się jakoś
przyzwyczaił człowiek!
UCZEŃ KLASY III: Przyzwyczaił?...
Powiem: nawet więcej!
Tomek zgubił
wstydliwe rumieńce.
Kasia się uśmiecha,
kiedy tylko stanie w drzwiach...
RAZEM: Polubiliśmy tu wszystko.
DZIEWCZYNKA: I ogródek!
CHŁOPIEC: I boisko!
DZIEWCZYNKA: Tomek widzi,
że nie taki straszny
strach!
UCZEŃ KLASY III: No, bo jeśli
ktoś przyjdzie do nas,
żeby nie wiem jaki śmieszny,
mały bąk,
bardzo szybko,
bardzo szybko
się przekona,
ile znajdzie tu
pomocnych rąk!
Ile znajdzie serca
i przyjaźni...
RAZEM: Bo jeżeli
ktoś tu przyjdzie do nas,
żeby nie wiem
jaki śmieszny, mały bąk,
ile znajdzie tu pomocnych rąk!
9. Dzieci z pierwszych klas mówią wiersz pt:
“Moja siostra”
UCZEŃ 1: Moja siostra w piątej klasie,
w czwartej klasie jest mój brat,
a ja jestem w pierwszej klasie,
bo mam tylko siedem lat.
UCZEŃ 2: I tak sobie obiecuję,
od początku równy krok.
Muszę zdać do drugiej klasy!
Mam przed sobą cały rok.
UCZEŃ 3: Wszyscy sobie obiecują
Wszyscy myślą i pracują
przez ten pierwszy cały rok.
UCZEŃ 4: W naszej klasie, pierwszej klasie
wre nauka, praca wre.
Koleżanki i koledzy
w pracy prześcigają się.
UCZEŃ 5: Gdy przeminie lat dziesiątek,
a przeminie, że aż ha.
Naliczymy samych szóstek
w naszej klasie milion, dwa.
RAZEM: Łatwo będzie zdać maturę
choć to najtrudniejszy krok.
Bośmy sobie w pierwszej klasie
wzięli razem równy krok.
10. Uczennica starszej klasy wita wszystkich uczniów klas pierwszych.
Drodzy mali przyjaciele.
Od pierwszego września tworzycie wraz z nami wielką szkolną rodzinę. Wiecie, że w rodzinie każdy obok praw ma także obowiązki, które powinien solidnie wypełniać. Naszym wspólnym obowiązkiem jest przede wszystkim pilna nauka. Do niej wdrożą Was nauczyciele i rodzice. My – starsi koledzy podamy Wam pomocną dłoń. Korzystajcie z naszych szczerych rad i wskazówek. Możecie zawsze zwracać się do nas ze wszystkimi trudnymi sprawami. Wiemy, że tych może być dużo. My zabawimy się z Wami na przerwie, pomożemy znaleźć zgubiony worek, przeprowadzimy przez jezdnię.
Mały Kolego, Koleżanko – pamiętajcie, jesteśmy Waszymi starszymi przyjaciółmi, którzy służyć Wam będą pomocą, gdy szkolne życie okaże się trudne. Uśmiechnijcie się, bo w szkole jest radośnie. Cieszymy się, że powiększyła się nasza rodzina. Życzymy Wam szóstek i piątek oraz wzorowego zachowania na pierwszym świadectwie.
“Córce idącej do szkoły”
W tym zeszyciku, obłożonym
w gazetę, gdzie są moje wiersze,
wypiszesz imię niezbyt prosto,
ty, uczennica klasy pierwszej.
Białe litery na tablicy
to świt, co z nocy się wyłania.
Będziesz zmieniała w wykrzykniki
...
ter231