gko2008-2.pdf

(3141 KB) Pobierz
gko.dvi
Spis treści
PROBLEMY OCENIANIA
⊲ Arleta PorębaKonopczyńska — Ocenianie według wymagań i jego związki z ocenianiem
kształtującym
3
Ocenianie kształtujące w praktyce — scenariusze lekcji przyrody i biologii
......................
9
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
⊲ Barbara Orlik — Uczenie się przez całe życie
..............................................
22
⊲ Aleksandra Blałtęberg , Mike Fitzgerald — The International History Detectives —
Historia II wojny światowej ..............................................................
26
⊲ Monika Szymańska — Jak żyć w przyjaźni — cykl zajęć dla uczniów nauczania zintegrowanego
na poziomie klasy drugiej
...............................................................
30
⊲ Alicja Budzińska — Program pracy z uczniem uzdolnionym w ramach zajęć zespołu
instrumentalnego
46
⊲ Lidia KornasPodgórny — Program edukacyjny „Popołudnie z bajką i baśnią”
...................
59
⊲ Alicja Budzińska — Wiosenne dekoracje
..................................................
64
SZKOLNICTWO ZAWODOWE
⊲ Jerzy Ambroży — Liceum profilowane — historyczne i współczesne modele
....................
73
ŚWIETLICA SZKOLNA
⊲ Marta Malara Chrzest świetlicowy — scenariusz imprezy
..................................
85
⊲ Aldona TomaśkoPilarska — Scenariusz zajęć świetlicowych
.................................
90
POLECAMY NAUCZYCIELOM
Polecamy… (recenzje)
..................................................................
95
Gdyński Kwartalnik Oświatowy
Wydawca : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Adres redakcji : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Redaktor naczelny : Elżbieta Wójcik
Zespół redakcyjny : Aleksandra Blałtęberg, Tadeusz Bury, Iwona Chojnacka, Krystyna Ciesielska, Elżbieta Cymerys, Jo
anna Gawron, Teresa Kaczyńska, Waldemar Kotowski, Wiesława Krysztofowicz, Anna Kulińska, Katarzyna Kupper, Da
niela Maćkiewicz, Ewa Madziąg, Elżbieta Mazurek, Izabela Niezgoda, Krystyna Skalska, Grażyna Szotrowska, Balbina
Wawrzyniak, Renata Wolińska, Małgorzata Zygmunt
Okładka : Anna Tarasiewicz
Druk : PHU ATUT s.c., R. Przydatek J. Strahl, al. Zwycięstwa 30, 81–402 Gdynia, tel./fax 058 622 14 56
Skład : Zbigniew Mielewczyk, tel. 058 711 27 93, email: mielewczyk@gmail.com
Redakcja zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów. Nie zwraca tekstów artykułów
niezamówionych.
..........................................................................
.......................................................................
93880065.019.png
PROBLEMY OCENIANIA
Arleta PorębaKonopczyńska
Ocenianie według wymagań i jego
związki z ocenianiem kształtującym
Debata nad stanem edukacji i wizją człowieka wykształconego coraz bardziej prze
kracza ramy debaty pedagogicznej, znajdując centralne miejsce w myśleniu ekono
mistów i polityków. Wyedukowane społeczeństwo, edukacja przez całe życie — są to
pojęcia, które pojawiają się zawsze wtedy, gdy przedstawiciele świata ekonomii dys
kutują nad zasobami warunkującymi rozwój i dobrobyt narodów. W Raporcie dla
UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku 1) sformułowa
no cztery filary edukacji: uczyć się, aby wiedzieć, uczyć się, aby działać, uczyć się,
aby żyć wspólnie oraz uczyć się, aby być. Pedagodzy przestrzegają przed katastro
falnymi skutkami zaniedbań edukacyjnych, prowadzącymi do wykluczenia społecz
nego zaniedbanych edukacyjnie środowisk. 2) Jakie więc wyzwania niesie młodzieży
współczesny świat i jakie jest miejsce szkoły w przygotowaniu uczniów do funkcjo
nowania w tym świecie? Edward Wragg uważa, iż współczesna szkoła musi stawić
czoła temu, że:
— choć nie można obecnie wiedzieć wszystkiego, to jednak należy wiedzieć coś —
trzeba więc sensownie przemyśleć, jakie treści należy przekazywać uczniom;
— szkoła nie jest obecnie głównym miejscem zdobywania wiedzy przez uczniów —
należy więc uczyć umiejętności samodzielnego jej wyszukiwania, analizowania
i syntezowania;
— skoro nie można się nauczyć wszystkiego i nie jest możliwe samodzielne dotar
cie do całości wiedzy — szkoła powinna być miejscem, gdzie uczniowie kształ
cą umiejętności i postawy sprzyjające współpracy. 3)
Okazuje się, że nie są to myśli nowatorskie. W tekstach Alberta Einsteina czyta
my: „Istota kształcenia nie polega na wpajaniu wiedzy faktograficznej, lecz na ta
kim kształceniu umysłu, aby był on zdolny do samodzielnego dochodzenia do takiej
wiedzy, której nie ma w podręcznikach.” 4)
Skoro edukacja szkolna nie ma być celem samym w sobie, a raczej miejscem
przygotowania młodzieży do życia w społeczeństwie, to podstawowym pytaniem, ja
kie powinni zadawać sobie nauczyciele, jest pytanie o cele nauczania. Cele te powin
1) Delors J. (1998), Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji
dla XXI w.
2)
Kwieciński Z. (2002), Wykluczenie , Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
3)
Wragg E. (1999), Trzy wymiary programu , WSiP.
4)
Einstein A. (2001), Pisma filozoficzne, De Agostini.
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 2/2008
3
93880065.020.png
PROBLEMY OCENIANIA
ny stanowić podstawę planowania procesu dydaktycznego. Jedynie bowiem świado
mość celów i planowanie działań zmierzających do ich osiągania warunkują dzia
łania skuteczne. Ten sposób myślenia jest charakterystyczny dla technologicznego
modelu nauczania, promowanego od lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia przez
Bolesława Niemierkę. Działania nauczyciela w tym modelu koncentrują się na ana
lizie treści kształcenia. Jego zadaniem jest adekwatne zaplanowanie sytuacji dydak
tycznych, sprzyjających osiąganiu przez uczniów zamierzonych celów, a następnie
sprawdzeniu, w jakim stopniu cele te zostały osiągnięte.
W ostatnich latach technologiczne podejście do procesu dydaktycznego staje
się coraz mniej popularne w kręgach pedagogów. O ile stosowanie oceny dydaktycz
nej znajduje usprawiedliwienie w egzaminach doniosłych oraz w ocenianiu klasy
fikacyjnym jako ocenianie sumujące, to uznaje się, że wystawianie ocen w trakcie
nauczania wyzwala w uczniach chęć rywalizacji oraz motywację ukierunkowaną na
osiąganie sukcesu, a nie na własny rozwój, natomiast relacje między nauczycielem
a uczniem przybierają postać sformalizowaną i nie sprzyjają powstawaniu stosun
ków partnerskich, otwierających przestrzeń komunikacyjną, niezbędną dla wzra
stania w wolności. Proponuje się działania dydaktyczne skoncentrowane na uczniu
i jego rozwoju określone mianem oceniania kształtującego. Propagatorem takiego
podejścia do oceniania jest Paul Black 5) . W Polsce ten rodzaj oceniania jest promo
wany przez Danutę Sternę 6) . Według wymienionych autorów jedynie uświadamia
nie celów kształcenia, stymulowanie myślenia, prawidłowa informacja zwrotna oraz
umożliwienie udziału w procesie oceniania wyzwalają zachowania sprzyjające wła
snemu rozwojowi uczniów. Punktem wyjścia oceny, która ma charakter opisowy, jest
proces uczenia się uczniów i dokonywany przez nich postęp, a nie zewnętrzny wobec
sytuacji dydaktycznych zestaw wymagań. Tak rozumiane ocenianie sprzyja otwar
tości i wyzwala motywację uczniów ukierunkowaną na realizację zadań, a więc jest
stymulatorem rozwoju.
Tak więc ocenianiu dydaktycznemu, rozumianemu jako ocenianie sumujące
przeciwstawia się ocenianie kształtujące, podkreślając jego walory wychowawcze.
Z takim podejściem trudno jest mi się zgodzić. Profesor Bolesław Niemierko definiu
je ocenę szkolną jako symbol, który reprezentuje jasno określone cele, jakie powin
ni osiągnąć uczniowie, którym wystawiono określoną ocenę oraz, co należy w tym
miejscu szczególnie mocno podkreślić, komentarz do tego symbolu. 7) Ocenianie dy
daktyczne należy zatem nie tylko traktować szerzej, niż proponuje to D. Sterna, ale
wręcz ocenę kształtującą należy uznać za jeden ze składników oceniania dydaktycz
nego.
Aby ocenianie szkolne mogło spełniać wymogi definicji zaproponowanej przez
B. Niemierkę, niezbędna jest analiza sytuacji wyjściowych, a następnie odpowied
nie zaplanowanie nauczania. Proponuję przeanalizować kolejne kroki planowania
dydaktycznego według modelu zaprezentowanego na rysunku 1.
5) Black P., Harrison C., Lee C., Marshall B., Wiliam D. (2006), Jak oceniać, aby uczyć? ,
CEO.
6)
Sterna D. (2006), Ocenianie kształtujące w praktyce, CEO.
7)
Niemierko B. (2002), Ocenianie szkolne bez tajemnic , WSiP.
4
GdyńskiKwartalnikOświatowy, 2/2008
93880065.021.png
PROBLEMY OCENIANIA
Rys. 1. Planowanie pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zasad pomiaru dydaktycznego.
Analiza:
— dokumentów państwowych
— dokumentów szkolnych
— kontekstu
— uprawianej przez siebie pedagogiki
Analiza zespołu uczniowskiego pod ką
tem:
— stopnia integracji
— umiejętności samodzielnej pracy
— zdolności
— zainteresowań
— warunków materialnych
— motywacji do uczenia się
Sformułowanie wymagań programowych
Przeprowadzenie testu diagnozującego
wstępne umiejętności uczniów
Modyfikacja wymagań programowych
Zaplanowanie sprawdzanych treści oraz
terminów i sposobów sprawdzania
Zaplanowanie metod nauczania oraz
niezbędnych środków dydaktycznych
Przebieg procesu dydaktycznego
Ocenianie kształtujące
Kontrola sumująca
Wnioski do dalszej pracy
Prezentowany model, koncentrując uwagę nauczyciela na treści kształcenia, zakła
da jednak wieloaspektowe funkcjonowanie oceny szkolnej. Ocenianie jest tu trak
towane jako:
ustalanie poziomu osiągania przez uczniów założonych celów;
integralna część procesu uczenia się i nauczania;
proces gromadzenia informacji:
— przez ucznia — o osiągnięciach i brakach w wiedzy,
— przez nauczyciela — o efektywności nauczania;
sposób na wspieranie motywacji uczenia się uczniów.
Technologiczny model nauczania nie zaniedbuje osoby ucznia, który osiągając za
planowane cele, powinien mieć możliwość wielostronnego rozwoju. To właśnie ja
kość celów i umiejętność tworzenia sytuacji dydaktycznych sprzyjających ich osią
ganiu decyduje o mistrzostwie pedagogicznym nauczyciela. Już klasyk polskiej dy
daktyki prof. Wincenty Okoń, pisząc o oczekiwanych cechach nauczyciela, wymie
niał te właśnie cechy. Jednakże aby cele osiągać, niezbędna jest wiedza o tym, w ja
kim stopniu uczniowie radzą sobie w pokonywaniu trudności. Czymże jest ocena
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 2/2008
5
93880065.022.png 93880065.001.png 93880065.002.png 93880065.003.png 93880065.004.png 93880065.005.png 93880065.006.png 93880065.007.png 93880065.008.png 93880065.009.png 93880065.010.png 93880065.011.png 93880065.012.png 93880065.013.png 93880065.014.png 93880065.015.png 93880065.016.png 93880065.017.png 93880065.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin