ESTRADA I STUDIO - 2000-10.pdf

(5783 KB) Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-10
Cubase VST 5.0, Vegas Audio 2.0, Cakewalk Guitar Track 2, ReValver
październik 1 0/2000 ( 49) 12,70 z ł
Plug-iny – formaty i standardy
GRZEGORZ
CIECHOWSKI
Zestawienie
symulatorów Leslie
10
00
•Wszystko o DI-boxach•O¿ywiæ Rebirtha – porady praktyczne•
•Synteza kreatywna, czyli muzyczne „zrób to sam”•
TESTY:
Line 6 D L4
Manley V ox B ox
Crown C E4000
E- V E liminator M onitor
D.A.S. A udio P F- 1 15
Microtech- G efell M 3 00
Sabine P ower- Q
Sabine T rue M obility
DCArt M illenium
Aardvark D irect P ro 2 4/96
Najważniejsza j est p ierwsza p łyta...
9388102.023.png 9388102.024.png 9388102.025.png 9388102.026.png
w paŸdzierniku:
2 6
A R T Y K U £ Y
26 Rozmowa EiS: Grzegorz Ciechowski.
Najważniejsza jest pierwsza płyta
Spotkaliśmy się w malowniczo położonym domku na Ka−
szubach, gdzie Grzegorz wraz rodziną spędzał wakacje.
Jak się jednak okazało, w wypoczynku towarzyszyła mu
część sprzętu z jego domowego studia. Mogliśmy zatem
porozmawiać także o wykorzystywanych przez niego in−
strumentach, komputerach i programach.
36 Symulatory Leslie. A jednak się kręci!
Na rynku jest masa multi−efektów, które symulują Leslie,
jak również syntezatorów typu workstation z wbudowany−
mi efektami. Każdy słyszy te rzeczy inaczej dlatego istnie−
ją setki opcji do wyboru.
42 Podstawy: Wtyczki programowe.
Plug−iny – formaty i standardy.
Wtyczka (plug−in) jest programem działającym wewnątrz
aplikacji głównej – np. programu do obróbki cyfrowych
obrazów, składu tekstu czy – co nas szczególnie interesu−
je – programu do obróbki dźwięku: edytora, sekwencera,
wielośladu itp.
78 Podstawy: Synteza. Synteza kreatywna,
czyli muzyczne "zrób to sam" (1)
Okazuje się, że wcale nie trzeba mieć pięciu ton sprzętu,
by zachwycić słuchaczy bogactwem brzmień.
82 Podstawy: Podłączenia. DI−boxy.
Każdy z nas prędzej czy później staje przed koniecznością
użycia niepozornego urządzenia zwanego DI−boxem. Po−
wody, dla których stosuje się te urządzenia, dzielą się na
dwie główne kategorie: użytkową i muzyczną.
84 Warsztaty: Rebirth. Ożywić ReBirtha.
Znany chyba wszystkim program Steinberg ReBirth, dzię−
ki sterowaniu parametrami w czasie rzeczywistym, staje
się silnym i kreatywnym, unikalnym muzycznym narzę−
dziem produkcyjnym, podobnie zresztą jak oryginalne in−
strumenty, które on emuluje.
88 Warsztaty: Cubase VST w praktyce − cz. 4.
W tym odcinku o pracy w oknie aranżu i posługiwaniu się
partiami, Zbiorze Plików Audio (the Pool) − miejscu, gdzie
gromadzone są informacje o wszystkich plikach wykorzy−
stanych w utworze.
92 Felieton EiS: Łeb Kananaskisa
Dwugłos polemiczny: Ameryka a Polska − podobieństwa i
różnice "studyjnej rzeczywistości".
D Z I A £ Y
119 Prenumerata
121 Tam kupisz EiS
122 Spis reklam
T E S T Y
46 Line 6 DL4 Delay Modeler
Po procesorach symulujących brzmienia klasycznych
wzmacniaczy gitarowych i basowych firma Line 6 przed−
stawia urządzenie naśladujące brzmienia legendarnych
efektów gitarowych, najczęściej występujących pod posta−
cią efektów podłogowych.
50 Manley Laboratories Vox Box
W dobie wszechobecnej techniki cyfrowej Vox Box jest zna−
komitym dodatkiem ożywiającym neutralne brzmienie cyf−
rowego systemu rejestracji dźwięku czy stołu mikserskiego.
Z tych samych powodów może być używany również i do
masteringu, w połączeniu z wysokiej klasy przetwornikami
cyfrowo−analogowymi i analogowo−cyfrowymi.
54 Crown CE4000
Wzmacniacz reprezentuje najwyższą klasę, jeśli chodzi o
technologię wykonania i brzmienie, jednak – jak w przy−
padku każdego sprzętu nagłaśniającego – dopiero rok
pracy w trasie wykaże jego prawdziwą wartość.
56 Electro−Voice Eliminator Monitor
Eliminator Monitor stanowi uzupełnienie serii Eliminator
(subwoofer i kolumna szerokopasmowa) o dwudrożną ko−
lumnę pasywną, która może pracować jako klasyczny mo−
nitor podłogowy lub jako typowa kolumna na statywie –
np. jako odsłuch dla perkusisty lub klawiszowca.
58 D.A.S. Audio Pf−115
Pf−115 to świetna kolumna do "ciężkiej roboty", do której
wykonania trzeba zdecydowanie więcej siły niż wdzięku.
60 Microtech Gefell M 300
Pomimo ogromnego zalewu rynku muzycznego coraz tań−
szymi, popularniejszymi i doskonalszymi mikrofonami
wielkomembranowymi, „paluszek“ z małą i lekką mem−
braną znajdzie zastosowanie zawsze tam, gdzie liczyć bę−
dzie się jak szybsza reakcja na transjenty.
62 Sabine Power−Q ADF−4000
Nie jest to panaceum na wszystkie problemy z dźwiękiem,
jednak z jego pomocą można usprawnić uruchomienie na−
głośnienia, zwiększyć ogólną głośność, wyciszyć znaczącą
większość sprzężeń oraz zdecydowanie podnieść ogólny
komfort swojej pracy.
66 DCart Millennium
Płacąc za program otrzymujemy kilkadziesiąt funkcji, w
tym procesory dynamiki, korektory czy narzędzia anali−
tyczne, dzięki którym DCart nie jest tylko aplikacją służącą
do restauracji dźwięku, ale również edytorem skutecznie
wspomagającym kreację brzmień naszych produkcji audio.
70 Aardvark Direct Pro 24/96
U podstaw filozofii konstruktorów systemu Aardvark Direct
Pro 24/96 leżało proste założenie: dostarczyć muzykom
tanie, proste, profesjonalnej jakości i kompletne wyposaże−
nie do wielościeżkowego zapisu audio na twardy dysk.
76 Sabine True Mobility
Określanie True Mobility mianem systemu bezprzewodo−
wego nie do końca oddaje jego możliwości. Projektanci
wyposażyli go bowiem w szereg funkcji sprawiających, że
komfort jego użytkowania jest niezwykły.
3 6
4 2
4 6
18 We wrześniu na CD
24 Przyślij nam swoje demo
94 Moogazyn
100 Warsztat gitarowy
„Fat Time“ (M. Stern)
101 Warsztat basowy
102 Konkurs dla Czytelników
103 Rynek EiS
115 Informacja o produktach
117 Witryna Klubu AVT
5 4
7 0
DŸwiêkowe ilustracje lub software do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na naszym CD.
9388102.001.png 9388102.002.png 9388102.003.png 9388102.004.png 9388102.005.png 9388102.006.png 9388102.007.png 9388102.008.png
punkt widzenia
Piątka z testów
Właśnie w tym miesiącu mija czwarty rok istnienia Estrady i Stu−
dia – pierwszy numer pokazał się na rynku w październiku 1996 ro−
ku. Za miesiąc mamy kolejne święto – okrągłe, pięćdziesiąte wyda−
nie EiS . W związku z powyższym pora na małe podsumowanie.
Jego podstawą będą wyniki ankiety, która od początku roku
znajduje się na naszej witrynie eis.com.pl. W ankiecie tej pytamy
o Wasze zainteresowania i wykonywaną pracę, pytamy o to, jak
oceniacie poszczególne działy naszego pisma i co chcielibyście w nim przeczytać
w przyszłości. Ankieta jest anonimowa, ale wśród osób, które zdecydowały się na
podanie swojego nazwiska, komputer wylosował laureata atrakcyjnej nagrody
(szczegóły poniżej).
Do dnia dzisiejszego otrzymaliśmy 538 wypełnionych ankiet. Ich wyniki są dla
nas bardzo wartościową lekturą i przedmiotem wnikliwej analizy. Pozwalają
nam redagować Estradę i Studio tak, by spełniała większość Waszych oczekiwań.
Najlepiej ocenianym przez Was działem są testy. W szkolnej skali ocen 1−5
uzyskały one średnią 4.8, co jest dla nas wielkim sukcesem. Podkreślacie ich wia−
rygodność popartą najczęściej prezentacją dźwiękową na płycie oraz pomiarami
dokonanymi w naszym laboratorium. Pojawienie się w EiS testów porównaw−
czych – najbardziej przydatnych z punktu widzenia potencjalnego nabywcy –
spotkało się z Waszym życzliwym przyjęciem. Mogę obiecać, że będzie ich wię−
cej. Zaczynamy pokonywać pewne progi natury logistycznej i zgromadzenie w
jednym miejscu i czasie kilku albo kilkunastu urządzeń staje się coraz łatwiejsze.
Równie wysoką ocenę (średnia 4,7) uzyskały artykuły z cyklu Podstawy i War−
sztaty. Szczególnie interesuje Was obsługa konkretnego programu, jak Finale czy
Cubase. Okazuje się, że ich instrukcje obsługi nie są wystarczająco pomocne, al−
bo też (niestety w znaczącej większości) pisane w języku obcym i nie mają pol−
skiego tłumaczenia. W związku z dużym zainteresowaniem liczba tego typu cyk−
li wzrośnie. Przyjrzymy się bliżej poszczególnym programom, kładąc szczególny
nacisk na programy niedrogie (najczęściej shareware) i programy rozpow−
szechniane bezpłatnie.
Dwie spośród stałych pozycji w naszym miesięczniku mają tyle samo zwolen−
ników, ilu przeciwników. Są to Moogazyn i Przyślij Nam Swoje Demo. Jest to
zrozumiałe, gdyż ci, którzy nie lubią muzyki elektronicznej (i jej pochodnych)
oraz osoby nie zainteresowane promocją własnej twórczości nie będą wysoko
oceniać działu, którego nie czytają. Uważamy jednak, że oba cykle są bardzo po−
trzebne i głęboko wrosły w tradycję EiS . W przekonaniu tym utwierdzają nas wy−
sokie oceny tych z Was, których kręci taka elektronika jaką prezentuje w Mooga−
zynie red. Artur Lasoń oraz lubią utwory naszych demowiczów. Prezentowana na
naszym krążku muzyka ma ten walor, że praktycznie nie można jej nigdzie in−
dziej posłuchać. Warto wspomnieć, że na naszych płytach pojawiały się utwory
wykonawców, którzy zaistnieli później w obiegu masowym, jak np. zespoły Par−
tia czy Novak. Mimo dość rozbieżnych ocen nasza akcja Przyślij Nam Swoje De−
mo odniosła spektakularny sukces, a EiS CD stała się płytą, od której często za−
czyna się swój fonograficzny życiorys.
Do analizy wyników naszej ankiety powrócę jeszcze za miesiąc, a teraz parę
słów na temat nowości w tym numerze EiS . Zwracam Waszą uwagę na nowy cykl
Dariusza Mazurowskiego, poświęcony kreatywnej syntezie dźwięku. Autor po−
stawił sobie za cel sprowokowanie nas do bliższego przyjrzenia się możliwo−
ściom edycyjnym posiadanych przez nas instrumentów i wykorzystania ich dla
uzyskania brzmień innych niż fabryczne presety. Artykułem „Łeb Kananaskisa”
rozpoczynamy publikowanie artykułów polemicznych pisanych przez człowieka
zza Wielkiej Wody (Macieja Dobrskiego) i niżej podpisanego. Ich celem ma być
przedstawienie różnic (a może i cech wspólnych) między kontynentem amery−
kańskim a Polską, w kontekście tematyki poruszanej na naszych łamach. Zapo−
wiada się ciekawie.
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa: Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny: Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157; fax (042) 717-59-37
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji: Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca: Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Jañczak, Artur Lasoñ, Robert
Lewandowski, Piotr Madziar, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka.
Jacek Spruch, Marek Korbecki ( t³umaczenia )
Foto: Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski,
Rados³aw Wróbel
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna: Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy: Izabella Pach
tel. (022) 864-58-50, 864-64-89, 836-66-77
tel./fax (022) 864-58-49, 836-67-67
tel. kom. 0-501-714-420, e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata: Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent: Krzysztof Maszota
Wspó³praca: Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja: Tomasz Wróblewski
Wykonanie: Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail: eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks 322725; ISSN 1427-0404
Naœwietlanie:
javelin prepress, Warszawa, ul. Wilcza 29
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
Zapraszam serdecznie wszystkich naszych Czytelników do odwiedzenia stois−
ka EiS na targach Intermedia (Warszwa, Hala Torwar, 6−8 października, stanowis−
ko 81). Tradycyjnie już będzie można kupić archiwalne egzemplarze EiS, poroz−
mawiać, wymienić poglądy i nawiązać nowe kontakty.
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
Tomasz Wróblewski
Wśród osób, które wypełniły i wysłały do nas ankietę znajdującą się na naszej
witrynie www.eis.com.pl, komputer wylosował laureata. Jest nim Tomasz Bartecki
z Bydgoszczy, który wysłał do nas ankietę 6 kwietnia 2000 roku. Pan Tomasz
otrzymuje od nas program Cakewalk Home Studio 9 (prosimy o kontakt pod nu−
merem 0604−427−157). Zachęcamy do wypełniania ankiety i odwiedzania naszych
stron w Internecie. Już wkrótce kolejne losowanie!
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
Piątka z testów
9388102.009.png 9388102.010.png 9388102.011.png 9388102.012.png
 
9388102.013.png 9388102.014.png 9388102.015.png 9388102.016.png 9388102.017.png 9388102.018.png 9388102.019.png 9388102.020.png
listy do redakcji eis@eis.com.pl
Karta z wy¿szej
pó³ki
trzy karty (wszystkie amery-
kañskie) mog¹ siê przymierzaæ
do Aardvarka jeœli chodzi o ja-
koϾ konwersji A/D i D/A, ale
Aardvark ma jeden powa¿ny ar-
gument, który powinien do Cie-
bie przemówiæ: znakomite
przedwzmacniacze mikrofono-
we z napiêciem phantom. W su-
mie proste, ale wybornej jako-
œci 4 kana³y audio In (Mic lub Li-
ne) plus wszystko inne co wy-
mieni³eœ w swojej liœcie ¿yczeñ.
ADAT to inne, znakomite i wy-
próbowane rozwi¹zanie, które
z powodzeniem stosujê w pracy
studyjnej, choæ tu sprawa jest
nieco powa¿niejsza. Mia³byœ do
dyspozycji wprawdzie przynaj-
mniej 8 kana³ów audio (plus
ewentualnie 2 dodatkowe via
S/PDIF), ale potrzebny by³by
odpowiedni mikser z przed-
wzmacniaczami – np. Mackie
1604 VLZ Pro – i stosowny kon-
werter zewnêtrzny. Jeœli taka
opcja jest bardziej dla Ciebie
kusz¹ca, to polecam system
Frontier Design Group ( www.
frontierdesign.com), sk³adaj¹cy
siê z karty WaveCenter/PCI i
konwertera Tango 24. FDG jest
czo³ówk¹ w dziedzinie interfej-
sów ADAT, oferuj¹c tak¿e bar-
dziej rozbudowane systemy –
do 32 kana³ów audio.
Obydwa rozwi¹zania uwa¿am za
najlepsze w Twoim przypadku.
Aardvark jest skromniejszy, ale
zapewnia wyborne rezultaty ja-
koœciowe bez dodatkowych in-
westycji. W bardziej rozbudowa-
nej konfiguracji domowego stu-
dia z pretensjami do profesjonal-
nej produkcji polecam natomiast
WaveCenter/PCI. Zwróæ uwagê
na intratn¹ ofertê FDG przy za-
kupie karty razem z konwerte-
rem, cena jest nie do pobicia.
Jeœli jednak do tego dodasz
koszt miksera klasy 1604 VLZ
Pro, to inwestycja mo¿e byæ
doϾ droga.
„zapluty” jak to ma czêsto
miejsce w przypadku mikrofo-
nów u¿ywanych.
Tomasz Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
Od miesiêcy planujê zakup karty o
przeznaczeniu profesjonalnym w
zakresie cenowym od 3.000 do
6.000 z³. Nie jest to jednak takie
³atwe. Ofert jest sporo, ale ¿adne
rozwi¹zania nie satysfakcjonuj¹
mnie do koñca. Karty, którym siê
przygl¹da³em, czêsto wydawa³y siê
idealne, ale zawsze brakowa³o ja-
kiegoœ elementu, tylko z pozoru
ma³o istotnego. Zale¿y mi na tym,
aby mój komputer by³ jednoczeœnie
samplerem i studiem nagraniowym.
Moja karta musi mieæ sterowniki
GSIF (ze wzglêdu na mniejsze
opóŸnienia od DX), Win 98, wej-
œcia A\D du¿y jack lub XLR, 24 bity
(wzglêdnie 20-bitowa), dynamika
>100dB, co najmniej dwa wejœcia
mikrofonowe z przedwzmacnia-
czem i zasilaniem phantom +48V,
co najmniej cztery wejœcia/wyjœcia
liniowe, multi-client functionality,
port MIDI, niskie zniekszta³cenia,
SPDIF. Przyda³by siê równie¿ DSP z
kompresj¹ (w trakcie nagrywania) i
dobrej jakoœci reverbem, ale nie jest
to konieczne. No i wreszcie: czy ist-
nieje karta USB lub ADAT optical,
która ma GSIF?
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Sitko do nagrañ
Ostatnio naby³em mikrofon Shure
SM-57, g³ównie dla instrumentów
tj. conga, timbales czy werbla pod-
czas prób. Jednak chcia³bym go wy-
korzystaæ do nagrañ „studyjnych“ w
domu. Ja wiem, ¿e mikrofon ten nie
jest przeznaczony do tych celów,
ale czy podczas nagrywania takich
instrumentów jak conga, hi-hat,
werbel i saksofon oraz u¿ycia odpo-
wiednich wtyczek programowych
da³o by siê uzyskaæ jak najlepsz¹
jakoœæ brzmienia? Je¿eli istniej¹ ta-
kie wtyczki, które ociepl¹ brzmie-
nie, zredukuj¹ szumy itp., prosi³-
bym o ewentualny ich spis.
Cakewalk i pliki
Nagrywa³em ostatnio z wykorzysta-
niem Cakewalka bardzo du¿o pli-
ków audio (zajê³o to oko³o 820MB),
jednak ostateczna wersja robocza
zajmuje jedynie 120MB. Reszta pli-
ków zasiedli³a siê w folderze Wave
Data. Pytanie – jak rozpoznaæ ka¿-
dy z tych plików, aby móc je ewen-
tualnie skasowaæ lub z powrotem
przenieϾ do wersji roboczej. Czy
mo¿na œci¹gn¹æ pliki audio z Clean
Audio Disc? Czy jest sposób, aby
zgraæ ostateczn¹ wersjê, przenieœæ
j¹ do np. Moich Dokumentów i na-
stêpnie oczyœciæ folder Wave Data?
Pytanie via email
Wojtek
Red. Wielu realizatorów uwa¿a,
¿e to idealny mikrofon do na-
grañ wszelkich bêbenków typu
tomy, werble i conga! Tak¿e
podczas swojej pracy na scenie
nie stosujê nic innego do bêb-
nów jak tylko 57, ewentualnie
beta 57. Mo¿e go Pan u¿yæ do
nagrañ, choæ nale¿y pobawiæ siê
nieco korekcj¹. Do nagrañ sak-
sofonu w warunkach studia do-
mowego i projektowego „ogó-
rek” (SM57) sprawdzi siê lepiej
ni¿ drogie mikrofony pojemno-
œciowe – mo¿e go Pan stosowaæ
bez obaw. Generalnie rzecz uj-
muj¹c zakup SM57 do u¿ytku
studyjnego i scenicznego za-
wsze jest op³acalny i nie trzeba
stosowaæ ¿adnych dodatkowych
upiêkszaczy brzmienia. Jeden
warunek – mikrofon musi byæ
œwie¿y, w ¿adnym wypadku nie
Red. Najlepsza metoda rozpoz-
nania plików audio to metoda
„na ucho”, poniewa¿ Cakewalk
stosuje w³asny szyfr w automa-
tycznym opisie nagrañ. Robi siê
to w Tools>Clean Audio Disk>
Find>Play. W wersji 9 s¹ to pli-
ki WAV, wiêc przed skasowa-
niem po prostu nale¿y je prze-
s³uchaæ i podj¹æ decyzjê. Goto-
wy projekt – po ustaleniu para-
metrów miksu i aplikacji efek-
tów – mo¿na wyeksportowaæ w
dowolne miejsce dysku w for-
mie pliku WAV. (Tools>Mix-
down Audio>Export to File).
Potem nale¿y skasowaæ plik Ca-
kewalk Project i zastosowaæ
funkcjê Clean Audio Disc. Cake-
walk sprawdzi wszystkie nagra-
nia w Wave Data, znajdzie osie-
rocone – bo ju¿ nie ma Projektu
– i zrobi listê. Na wszelki wypa-
dek mo¿na je te¿ przes³uchaæ
Adam
Red. Dobrze siê sk³ada, Ada-
mie, poniewa¿ ostatnio przete-
stowa³em wnikliwie kilka naj-
nowszych kart dŸwiêkowych
idealnie pasuj¹cych do Twoich
wymagañ. Wydaje mi siê, ¿e bez
wiêkszego ryzyka mogê Ci pole-
ciæ system Aardvark Direct Pro
24/96 (www.aardvark-pro.com).
Mia³em to cacko przez ca³e lato
(artyku³ w tym numerze EiS) i
uwa¿am go za œcis³¹ czo³ówkê
w dziedzinie zapisu audio z naj-
wy¿sz¹ jakoœci¹. Dwie, mo¿e
Wzmacniacze
mocy
w y m y œ l o n e
i w y p r o d u ko w a n e
w U S A
Wy³¹czny przedstawiciel w Polsce
KOD AUDIO Firma Handlowa
tel./fax: (022) 779-21-12
e-mail: kodaudio@elektron.pl
9388102.021.png
eis@eis.com.pl
listy do redakcji
przed wyrokiem œmierci. Poza
tymi operacjami radzê nie robiæ
porz¹dków na w³asn¹ rêkê, bo
Cakewalk tego nie lubi.
Dowoln¹ œcie¿kê z projektu mo-
¿e Pan wyeksportowaæ w formie
pliku WAV metod¹ Mixdown
Audio po prostu mutuj¹c pozo-
sta³e, ale to oznacza de facto
zrobienie kopii, a nie przeniesie-
nie pliku. Potem mo¿na skaso-
waæ orygina³ z Wave Data po
likwidacji projektu.
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Proszê klikn¹æ dwukrotnie na
ikonie Mój Komputer, na gór-
nym pasku klikn¹æ Widok i wy-
braæ Opcje Folderów. Teraz
trzeba wybraæ zak³adkê Typy
Plików, gdzie znajduj¹ siê
wszystkie typy plików rozpozna-
wanych przez system kompute-
ra i zdefiniowano programy s³u-
¿¹ce do ich bezpoœredniego ot-
wierania. Uwaga: wszystko, co
bêdziemy tu robiæ, wprowadza
zmiany w Rejestrze Windows,
dlatego nale¿y dokonywaæ
zmian ze szczególn¹ ostro¿no-
œci¹. Na liœcie plików nale¿y zna-
leŸæ Midifile, podœwietliæ go i
wcisn¹æ przycisk Edytuj. Teraz
podœwietlamy Akcjê Open, wcis-
kamy przycisk Edytuj i wpisuje-
my œcie¿kê dostêpu do pliku wy-
konawczego (EXE) programu,
który wed³ug nas powinien do-
myœlnie otwieraæ pliki z taki roz-
szerzeniem. Robimy to wciska-
j¹c przycisk Przegl¹daj. Wiêk-
szoœæ programów znajduje siê na
dysku C (jeœli jest on domyœlnym
dyskiem systemowym) w katalo-
gu Program Files. Po wybraniu
programu wciskamy OK. Podob-
n¹ operacjê powtarzamy dla Ak-
cji Play. Mo¿emy równie¿ zmie-
niæ ikonê na tak¹, jaka nam od-
powiada. Zamykamy wszystkie
okna przyciskami Zamknij i dla
pewnoœci resetujemy komputer.
T. Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
kie jak np. Band-In-A-Box. Czy by-
³y w EiS zamieszczone jakieœ testy,
porównania podobnych progra-
mów. Jeœli nie, to czy mo¿na siê te-
go spodziewaæ w najbli¿szej przy-
sz³oœci. A tymczasem czy ktoœ w
Redakcji móg³by mi poradziæ jaki
program tego typu ma najwiêksze
mo¿liwoœci.
identyczne. Jammer – kosztem
ubo¿szej biblioteki stylistycznej
– daje znacznie bardziej rozbu-
dowane mo¿liwoœci kontroli algo-
rytmów komponuj¹cych akom-
paniament na obszarze poszcze-
gólnych instrumentów, ci¹¿¹c w
kierunku muzyki rockowej, fus-
sion i funk. Obydwa programy
sprawdzaj¹ siê wybornie w sty-
lach jazzowych, daj¹c szerokie
pole do popisów solistycznych.
BB w pe³nej wersji Mega Pack
jest doϾ kosztowny, zaopatrzo-
ny jest jednak w nies³ychanie
szeroki asortyment stylistyczny
– od muzyki ludowej po klasykê
– i mimo stopnia komplikacji
jest bardzo prosty w obs³udze.
W sensie edukacyjnym BB nie
ma sobie równego. Zaœ Jamme-
ra poleci³bym muzykom szuka-
j¹cym nieco agresywniejszego
akompaniamentu do rocko-
wych wprawek na gitarze. Tyle
w najwiêkszym skrócie. Szcze-
gó³owe porównanie ju¿ wkrót-
ce na naszych ³amach.
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Jerzy £.
Red. Od ponad roku przymie-
rzamy siê do czegoœ w rodzaju
porównawczego testu progra-
mów akompaniuj¹cych, ale
wci¹¿ przeszkadzaj¹ nam nowe
wynalazki, które naszym zda-
niem zas³uguj¹ na szybk¹ reak-
cjê. W ka¿dym razie ju¿ nied³u-
go powinniœmy wydrukowaæ
opis aktualnej sytuacji w tej
dziedzinie. Sprawa jest doϾ pro-
sta, bowiem dwa programy zde-
cydowanie przoduj¹: Band-In-A-
Box ( www. pgmusic.com ) i Jam-
mer Pro (www.soundtrek.com).
Obydwa istniej¹ na rynku od nie-
pamiêtnych czasów Atari i
DOS, ale naturalnie przez te la-
ta zosta³y udoskonalone nie do
poznania w niezliczonych kolej-
nych wcieleniach. Band-In-A-
Box w najnowszej dziewi¹tej
wersji jest w zasadzie samowy-
starczaln¹ stacj¹ robocz¹ do
podstawowej produkcji muzyki
MIDI-audio, zaopatrzon¹ opcjo-
nalnie w przebogat¹ kolekcjê
stylistyczn¹ i takie unikalne
funkcje, jak automatyczny soli-
sta lub kompozytor melodii. W
sensie stylistycznym BB sk³ania
siê w kierunku klasycznych ga-
tunków pop, rock’n’roll, coun-
try i blues. Jammer Pro ma nie-
co inny charakter, chocia¿ ge-
neralne zasady kompozycji s¹
Coœ siê
pogmatwa³o
Od 3 miesiêcy jestem szczêœliwym
u¿ytkownikiem karty SB Live! Plati-
num. Mam kilka plików MIDI na
twardzielu i odk¹d zainstalowa³em
sobie najnowsz¹ wersjê Media
Playera, nic nie potrafi odtworzyæ, a
ikony przedstawiaj¹ce pliki midi za-
miast byæ w formie „nutek” s¹ w
postaci windowsowskich znaków.
Pliki MIDI jedynie odtwarzam na
Wingroovie. DoradŸcie proszê, co
mam czyniæ, ¿eby mój muzyczny
komputer wróci³ do normy. Tu do-
dam, i¿ bardziej jestem muzykiem
ni¿ komputerowcem.
Czekamy na Twój list!
Mo¿esz siê z nami
kontaktowaæ listownie:
Estrada i Studio
AVT Korporacja
skr. poczt. 134
00-967 Warszawa 86
b¹dŸ elektronicznie:
eis@eis.com.pl
Zbyszek R.
Red. Wspó³czesne aplikacje
charakteryzuj¹ siê czymœ, co
nazywam du¿¹ agresywnoœci¹ i
podczas procedury instalacji
przyw³aszczaj¹ sobie wy³¹czne
prawo odtwarzania plików w
okreœlonym formacie, wyrzuca-
j¹c z systemu po³¹czenie do
tych aplikacji, które chcemy do
tego zaprzêgn¹æ, nie zawsze
pytaj¹c siê nas o zgodê.
Akompaniament
z komputera
Chcia³bym uzyskaæ poradê odnoœ-
nie programów komponuj¹cych au-
tomatycznie akompaniamenty, ta-
9388102.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin