Anna Zwierzchowska Krystyna Gawlik Korektywa dzieci i młodzieży z dysfunkcjami wzroku lub słuchu.pdf
(
1367 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - tekst do druku 01
Akademia Wychowania Fizycznego
w Katowicach
Anna Zwierzchowska Krystyna Gawlik
KOREKTYWA DZIECI I MŁODZIEŻY
Z DYSFUNKCJAMI WZROKU LUB SŁUCHU
Katowice 2006
KOMITET WYDAWNICZY:
prof. dr hab. Igor Ryguła (przewodniczący),
prof. dr hab. Józef Langfort, dr hab. Sławomir Mazur prof. nadzw., ,
dr hab. Grzegorz Juras, prof. nadzw., dr hab. Edward Saulicz prof. nadzw.,
dr hab. Adam Zając prof. nadzw., dr Eryk Kurcius
Recenzent:
dr hab. Tadeusz Kasperczyk, prof. nadzw.
ISBN 83-87478-88-1
Copyright © 2006 by AWF Katowice
Skład tekstu: BiuroTEXT Bartłomiej Szade
Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, 2006
Nakład 350 egz,
3
Spis treści
SPIS TREŚCI .......................................................................................... 3
1. PODSTAWY TEORETYCZNE Z SURDOPEDAGOGIKI........... 7
1.1. Uszkodzenia narządu słuchu a funkcje kompensacyjne zmysłowo-ruchowe ...... 14
2. CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU NIESŁYSZĄCYCH
I SŁABO SŁYSZĄCYCH ............................................................... 19
2.1 Rozwój fizyczny................................................................................................... 19
2.2 Rozwój motoryczny ............................................................................................. 23
2.3. Badania własne postawy ciała dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej 33
3. PODSTAWY TEORETYCZNE Z TYFLOPEDAGOGIKI ......... 47
3.1. Etiologa wad wzroku........................................................................................... 49
3.2. Kompensacja narządu wzroku............................................................................. 51
4.
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU NIEWIDOMYCH
I SŁABO WIDZĄCYCH ................................................................. 54
4.2. Ociemniali ........................................................................................................... 59
4.3. Słabo widzący ..................................................................................................... 61
4.4. Badania własne postawy ciała dzieci i młodzieży niewidomej ........................... 64
5. PODSTAWY TEORETYCZNE W KOREKCJI WAD POSTAWY
............................................................................................................ 71
6. WADY POSTAWY CIAŁA ............................................................. 75
6.1. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej ......................................................... 79
6.2. Wady w płaszczyźnie czołowej ........................................................................... 83
6.3. Wady stóp i kolan ................................................................................................ 88
7. SYSTEMATYKA ĆWICZEŃ STOSOWANYCH W KOREKCJI
WAD POSTAWY ............................................................................. 91
8. ZASADY I METODY STOSOWANE W KOREKCJI WAD
POSTAWY NIEWIDOMYCH LUB NIESŁYSZĄCYCH ......... 106
4
9. FORMY ORGANIZACYJNE STOSOWANE NA ZAJĘCIACH
KOREKCYJNYCH Z NIEWIDOMYMI LUB
NIESŁYSZĄCYMI ........................................................................ 124
10. ŚRODKI DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE
W ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH Z NIEWIDOMYMI LUB
NIESŁYSZĄCYMI ........................................................................ 127
11. BEZPIECZEŃSTWO NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH
Z NIEWIDOMYMI LUB NIESŁYSZĄCYMI ............................ 131
11.1. Przeciwwskazania i zalecenia podczas prowadzenia zajęć korekcyjnych
z niewidomymi lub niesłyszącymi .................................................................... 136
12. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNEGO
W WADACH W PŁASZCZYŹNIE STRZAŁKOWEJ ................................... 140
12.1 Postępowanie korekcyjne przy plecach okrągłych ........................................... 140
12.2 Postępowanie korekcyjne w plecach wklęsłych ............................................... 152
12.3 Postępowanie korekcyjne przy plecach płaskich .............................................. 163
13. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO
W WADACH W PŁASZCZYŹNIE CZOŁOWEJ ..................... 172
14. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO
W WADACH STÓP I KOLAN..................................................... 185
15. PRZYKŁADOWE KONSPEKTY W KOREKCJI WAD
POSTAWY DZIECI I MŁODZIEŻY NIEWIDOMEJ
I NIESŁYSZACEJ ......................................................................... 199
15. 1 Konspekt lekcyjny ........................................................................................... 199
16. PŁYWANIE KOREKCYJNE I ĆWICZENIA W WODZIE ... 219
BIBLIOGRAFIA ................................................................................. 227
Wprowadzenie
5
Wprowadzenie
Dzieciimłodzież z dysfunkcjami zmysłu (wzroku lub słuchu) to grupa szcze-
gólnej troski lekarzy i pedagogów. Pomimo procesu rehabilitacyjnego, jakiemu
poddawane są już od wczesnego dzieciństwa, to brak jednego ze zmysłów lub
jego nieprawidłowe funkcjonowanie w sposób istotny może niekorzystnie wpły-
wać na kształtowanie się postawy ciała. Badanie postawy ciała dzieci i mło-
dzieży z dysfunkcjami zmysłów wskazują na częste występowanie wad postawy
w tej populacji. Świadomość tego faktu oraz znajomość jaka wada postawy
najczęściej występuje u dziecka dysfunkcją wzroku lub słuchu pozwala nauczy-
cielowi wychowania fizycznego na odpowiednie zaprogramowanie ćwiczeń kom-
pensacyjnych i korekcyjnych oraz ćwiczeń ogólnie usprawniających. Zamierze-
niem autorek jest ukazanie pewnej tendencji do występowania niektórych wad
postawy u dzieci i młodzieży niewidomej lub niesłyszącej w oparciu o analizę
dotychczasowych badań, jak również badań własnych. Zamierzeniem jest rów-
nież pokazanie specyfiki w postępowaniu korekcyjno-kompensacyjnym i naucza-
niu zadań korekcyjnych dzieci i młodzieży z dysfunkcjami zmysłów. Książka ta
zawiera również prezentację wybranych ćwiczeń korekcyjnych dla określonej
wady postawy oraz propozycję jednostek korekcyjno-kompensacyjnych w po-
staci konspektów. Pragnieniem autorek jest, aby pozycja ta stanowiła kompen-
dium wiedzy z zakresu metodyki postępowania korekcyjno-kompensacyjnego
dla wszystkich nauczycieli tego przedmiotu niezależnie czy u ich uczniów wystę-
pują dysfunkcje zmysłowe.
Autorki pragną złożyć serdeczne podziękowania prof. dr hab. Tadeuszowi
Kasperczykowi za cenne uwagi .
Autorki
Plik z chomika:
sdrfid
Inne pliki z tego folderu:
www.srnis.org Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka głuchoniewidomego.pdf
(8124 KB)
www.srnis.org Kompleksowa rehabilitacja dzieci i młodzieży ze złożoną niepełnosprawnością.pdf
(7574 KB)
www.srnis.org Jak widzi dziecko.pdf
(104 KB)
Wawrowska Ewa Propozycje do programu przygotowującego dziecko niewidome do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.pdf
(885 KB)
Wawrowska Ewa Funkcjonowanie szkolne dziecka z zaburzeniami widzenia na podłożu zmian mózgowych.pdf
(562 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin