Anna Zwierzchowska Krystyna Gawlik Korektywa dzieci i młodzieży z dysfunkcjami wzroku lub słuchu.pdf

(1367 KB) Pobierz
Microsoft Word - tekst do druku 01
Akademia Wychowania Fizycznego
w Katowicach
Anna Zwierzchowska Krystyna Gawlik
KOREKTYWA DZIECI I MŁODZIEŻY
Z DYSFUNKCJAMI WZROKU LUB SŁUCHU
Katowice 2006
KOMITET WYDAWNICZY:
prof. dr hab. Igor Ryguła (przewodniczący),
prof. dr hab. Józef Langfort, dr hab. Sławomir Mazur prof. nadzw., ,
dr hab. Grzegorz Juras, prof. nadzw., dr hab. Edward Saulicz prof. nadzw.,
dr hab. Adam Zając prof. nadzw., dr Eryk Kurcius
Recenzent: dr hab. Tadeusz Kasperczyk, prof. nadzw.
ISBN 83-87478-88-1
Copyright © 2006 by AWF Katowice
Skład tekstu: BiuroTEXT Bartłomiej Szade
Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, 2006
Nakład 350 egz,
3
Spis treści
SPIS TREŚCI .......................................................................................... 3
1. PODSTAWY TEORETYCZNE Z SURDOPEDAGOGIKI........... 7
1.1. Uszkodzenia narządu słuchu a funkcje kompensacyjne zmysłowo-ruchowe ...... 14
2. CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU NIESŁYSZĄCYCH
I SŁABO SŁYSZĄCYCH ............................................................... 19
2.1 Rozwój fizyczny................................................................................................... 19
2.2 Rozwój motoryczny ............................................................................................. 23
2.3. Badania własne postawy ciała dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej 33
3. PODSTAWY TEORETYCZNE Z TYFLOPEDAGOGIKI ......... 47
3.1. Etiologa wad wzroku........................................................................................... 49
3.2. Kompensacja narządu wzroku............................................................................. 51
4. CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU NIEWIDOMYCH
I SŁABO WIDZĄCYCH ................................................................. 54
4.2. Ociemniali ........................................................................................................... 59
4.3. Słabo widzący ..................................................................................................... 61
4.4. Badania własne postawy ciała dzieci i młodzieży niewidomej ........................... 64
5. PODSTAWY TEORETYCZNE W KOREKCJI WAD POSTAWY
............................................................................................................ 71
6. WADY POSTAWY CIAŁA ............................................................. 75
6.1. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej ......................................................... 79
6.2. Wady w płaszczyźnie czołowej ........................................................................... 83
6.3. Wady stóp i kolan ................................................................................................ 88
7. SYSTEMATYKA ĆWICZEŃ STOSOWANYCH W KOREKCJI
WAD POSTAWY ............................................................................. 91
8. ZASADY I METODY STOSOWANE W KOREKCJI WAD
POSTAWY NIEWIDOMYCH LUB NIESŁYSZĄCYCH ......... 106
 
4
9. FORMY ORGANIZACYJNE STOSOWANE NA ZAJĘCIACH
KOREKCYJNYCH Z NIEWIDOMYMI LUB
NIESŁYSZĄCYMI ........................................................................ 124
10. ŚRODKI DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE
W ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH Z NIEWIDOMYMI LUB
NIESŁYSZĄCYMI ........................................................................ 127
11. BEZPIECZEŃSTWO NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH
Z NIEWIDOMYMI LUB NIESŁYSZĄCYMI ............................ 131
11.1. Przeciwwskazania i zalecenia podczas prowadzenia zajęć korekcyjnych
z niewidomymi lub niesłyszącymi .................................................................... 136
12. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNEGO
W WADACH W PŁASZCZYŹNIE STRZAŁKOWEJ ................................... 140
12.1 Postępowanie korekcyjne przy plecach okrągłych ........................................... 140
12.2 Postępowanie korekcyjne w plecach wklęsłych ............................................... 152
12.3 Postępowanie korekcyjne przy plecach płaskich .............................................. 163
13. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO
W WADACH W PŁASZCZYŹNIE CZOŁOWEJ ..................... 172
14. METODYKA POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO
W WADACH STÓP I KOLAN..................................................... 185
15. PRZYKŁADOWE KONSPEKTY W KOREKCJI WAD
POSTAWY DZIECI I MŁODZIEŻY NIEWIDOMEJ
I NIESŁYSZACEJ ......................................................................... 199
15. 1 Konspekt lekcyjny ........................................................................................... 199
16. PŁYWANIE KOREKCYJNE I ĆWICZENIA W WODZIE ... 219
BIBLIOGRAFIA ................................................................................. 227
 
Wprowadzenie
5
Wprowadzenie
Dzieciimłodzież z dysfunkcjami zmysłu (wzroku lub słuchu) to grupa szcze-
gólnej troski lekarzy i pedagogów. Pomimo procesu rehabilitacyjnego, jakiemu
poddawane są już od wczesnego dzieciństwa, to brak jednego ze zmysłów lub
jego nieprawidłowe funkcjonowanie w sposób istotny może niekorzystnie wpły-
wać na kształtowanie się postawy ciała. Badanie postawy ciała dzieci i mło-
dzieży z dysfunkcjami zmysłów wskazują na częste występowanie wad postawy
w tej populacji. Świadomość tego faktu oraz znajomość jaka wada postawy
najczęściej występuje u dziecka dysfunkcją wzroku lub słuchu pozwala nauczy-
cielowi wychowania fizycznego na odpowiednie zaprogramowanie ćwiczeń kom-
pensacyjnych i korekcyjnych oraz ćwiczeń ogólnie usprawniających. Zamierze-
niem autorek jest ukazanie pewnej tendencji do występowania niektórych wad
postawy u dzieci i młodzieży niewidomej lub niesłyszącej w oparciu o analizę
dotychczasowych badań, jak również badań własnych. Zamierzeniem jest rów-
nież pokazanie specyfiki w postępowaniu korekcyjno-kompensacyjnym i naucza-
niu zadań korekcyjnych dzieci i młodzieży z dysfunkcjami zmysłów. Książka ta
zawiera również prezentację wybranych ćwiczeń korekcyjnych dla określonej
wady postawy oraz propozycję jednostek korekcyjno-kompensacyjnych w po-
staci konspektów. Pragnieniem autorek jest, aby pozycja ta stanowiła kompen-
dium wiedzy z zakresu metodyki postępowania korekcyjno-kompensacyjnego
dla wszystkich nauczycieli tego przedmiotu niezależnie czy u ich uczniów wystę-
pują dysfunkcje zmysłowe.
Autorki pragną złożyć serdeczne podziękowania prof. dr hab. Tadeuszowi
Kasperczykowi za cenne uwagi .
Autorki
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin