IS0900.DOC

(206 KB) Pobierz
Pojęcie jakości

Pojęcie jakości

Jakość jest to pewien stopień doskonałości.

Platon


Jakość jest jedną z dziesięciu kategorii, które umożliwiają podział wszystkich pojęć na grupy logiczne (czas, miejsce, ilość, .....)

Arystoteles


Jakość to zespół cech stanowiących o tym, że dany wyrób jest tym a nie innym przedmiotem.

Mały Słownik Języka Polskiego


Jakość to właściwości wyrobu określone przede wszystkim z punktu widzenia własności chemicznych, fizycznych oraz wartości użytkowej

Mała Encyklopedia Ekonomiczna


Zgodność z wymaganiami

Philip Crosby


Przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań rynku

Edwards Deming


Przydatność użytkowa

Joseph Juran


Zbiorcza charakterystyka wyrobu lub usługi z uwzględnieniem marketingu, projektowania, wykonania i utrzymania, która powoduje, że dany produkt lub usługa spełniają oczekiwania użytkownika

Armand Feigenbaum


Jakość to wszystko co można poprawić.

Jakość to nic. Ale wszystko jest niczym bez jakości.

Jakość to stopień uwolnienia wyrobu od wad i błędów.


JAKOŚĆ - Spełnienie potrzeb klienta

Miara jakości wyrobu:

Jakość wyrobu= Rzeczywiste cechy wyrobu / Oczekiwane cechy wyrobu

Należy dążyć do tego by ten stosunek był równy 1

Gdy jest > 1- poniesiemy nadmierne koszty

Gdy jest < 1- klient nie kupi wyrobu

System jakości - struktura organizacyjna, podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umożliwiające wdrożenie zarządzania jakością.

System jakości powinien

1. Obejmować:

 - wszystkie fazy "życia" wyrobu

2. Określać:

 - strukturę organizacyjną

 - ogólną i szczegółową odpowiedzialność za jakość

 - uprawnienia do wykonywania zadań

 - sposób przepływu poleceń, informacji, dokumentów

 - działania wykonywane w zakresie jakości

3. Funkcjonować tak, aby:

 - był efektywny

 - wyroby spełniały życzenia klientów

 - nacisk był położony na prewencję

4. Umożliwiać:

 - stałą i odpowiednią kontrolę nad całą działalnością w zakresie jakości.

Podstawowy zbiór norm ISO 9000 (PN/ EN 29000)

ISO 8402 - Jakość- Terminologia

ISO 9000- Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości- Wytyczne wyboru i stosowania

ISO 9001- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas projektowania/ konstruowania, produkcji,instalowania i obsługiwania

ISO 9002- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas produkcji i instalowania

ISO 9003- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas kontroli i badań ostatecznych

ISO 9004- Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości- Wytyczne

Normy ISO dotyczące zagadnień jakości

ISO 8402

Jakość. Terminologia

Normy dotyczące zarządzania jakością i zapewnienia jakości. Wytyczne wyboru i stosowania

 

ISO 9000-2

Ogólne wytyczne stosowania ISO 9001/2/3

ISO 9000-3

Wytyczne stosowania ISO 9001 dla oprogramowania

ISO 9000-4

Wytyczne zarządzania programem niezawodności

ISO 9001

System jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu/ konstruowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie

ISO 9002

System jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji i instalowaniu

ISO 9003

Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli i badaniach ostatecznych

ISO 9004-1

Zarządzanie jakością i elementy zapewnienia jakości. Wytyczne

ISO 9004-2

Wytyczne dla usług

ISO 9004-3

Wytyczne dla materiałów przetwarzanych

ISO 9004-4

Wytyczne dla doskonalenia jakości

ISO 9004-5

Wytyczne dla zarządzania przedsięwzięciem

ISO 9004-6

Wytyczne dla planów jakości

ISO 9004-7

Wytyczne dla zarządzania konfiguracją wyrobu

ISO 9004-8

Wytyczne dotyczące zasad jakości i ich zastosowania w praktykach zarządzania

ISO 10011

część 1

część 2

część 3

Audity jakości

Wytyczne przeprowadzenia auditów systemów jakości

Wymagania dla auditorów jakości

Zarządzanie auditami jakości

ISO 10012

część 1

część 2

Wymagania zapewnienia jakości dla urządzeń pomiarowych

System potwierdzenia zgodności metrologicznej urządzeń pomiarowych

Sterowanie procesem pomiarowym

ISO 10013

Wytyczne opracowania ksiąg jakości

ISO 10014

Efekty ekonomiczne zarządzania jakością (w opr.)

ISO 10015

Wytyczne ciągłego kształcenia i szkolenia (w opr.)

ISO 10016

Dokumenty jakości (w opr.)

 

Metody statystyczne (w opr.)

Korzyści wynikające z posiadania certyfikowanego systemu zapewnienia jakości

·         zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie,

·         nastawienie na klienta,

·         wypracowanie czytelnej struktury organizacyjnej w zakresie odpowiedzialności za wyrób,

·         uporządkowanie całego obszaru zarządzania firmą i uregulowanie granic zadań, kompetencji i odpowiedzialności,

·         każdy pracownik zna cele firmy i utożsamia się z jej wynikami jakościowymi.

Korzyści rynkowe wynikające z posiadania certyfikowanego systemu zapewnienia jakości

·         bardzo dobry element strategii marketingowej,

·         uznanie u klientów i wzrost ich zaufania do przedsiębiorstwa,

·         możliwość podwyższenia ceny wyrobów bez zmniejszenia ich konkurencyjności,

·         możliwość przystąpienia do przetargów ofert na dostawy wyrobów, gdy posiadanie certyfikatu jest warunkiem koniecznym dla złożenia oferty.

Wymagania dotyczące systemu jakości wg normy ISO 9001

1.     Odpowiedzialność kierownictwa

2.     System jakości

3.     Przegląd umowy

4.     Sterowanie projektowaniem

5.     Nadzór nad danymi i projektowaniem

6.     Zakupy

7.     Nadzór nad wyrobem dostarczonym przez klienta

8.     Identyfikacja wyrobu i identyfikowalność

9.     Nadzorowanie procesu

10. Kontrola i badania

11. Nadzór nad wyposażeniem do kontroli, pomiarów i badań

12. Status kontroli i badań

13. Postępowanie z wyrobem niezgodnym z wymaganiami

14. Działania korygujące i zapobiegawcze]

15. Transport, przechowywanie, pakowanie, zabezpieczanie i dostarczanie

16. Nadzór nad zapisami dotyczącymi jakości

17. Wewnętrzne audity jakości

18. Szkolenie

19. Serwisy

20. Metody statystyczne

Elementy polityki jakości

1.     Spełnienie wymagań odbiorców

2.     Poziom techniczny wyrobów

3.     Kwalifikacje dostawców

4.     Zaangażowanie kierownictwa

5.     Zaangażowanie pracowników

6.     Zapobieganie poprzez sterowanie procesami

7.     Podnoszenie kwalifikacji

8.     System jakości (normy ISO, TQM,....)

9.     Reprezentant kierownictwa

Powody dokumentowania systemu zapewnienia jakości

1.     Udokumentowanie systemu jakości prowadzi do usystematyzowania i większej efektywności działań,

2.     W znacznym stopniu można uniknąć zaniedbań i przeoczeń,

3.     Forma pisemna pozwala na przeprowadzenie weryfikacji,

4.     Kliencic mogą się zapoznać z systemem przed nawiązaniem kontaktów handlowych bez wglądu w przedsiębiorstwo,

5.     W przypadku odpowiedzialności sądowej za jakość wyrobu można przy udokumentowanym systemie uwolnić się od winy lub ją zminimalizować.

Koniecznie należy uwzględnić otoczenie:

1.     Rosnące wymagania klientów

2.     Rosnącą konkurencję

Powody dokumentowania systemu zapewnienia jakości

1.     Udokumentowanie systemu jakości prowadzi do usystematyzowania i większej efektywności działań,

2.     W znacznym stopniu można uniknąć zaniedbań i przeoczeń, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin