Pojęcie jakości
Jakość jest to pewien stopień doskonałości.
Platon
Jakość jest jedną z dziesięciu kategorii, które umożliwiają podział wszystkich pojęć na grupy logiczne (czas, miejsce, ilość, .....)
Arystoteles
Jakość to zespół cech stanowiących o tym, że dany wyrób jest tym a nie innym przedmiotem.
Mały Słownik Języka Polskiego
Jakość to właściwości wyrobu określone przede wszystkim z punktu widzenia własności chemicznych, fizycznych oraz wartości użytkowej
Mała Encyklopedia Ekonomiczna
Zgodność z wymaganiami
Philip Crosby
Przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań rynku
Edwards Deming
Przydatność użytkowa
Joseph Juran
Zbiorcza charakterystyka wyrobu lub usługi z uwzględnieniem marketingu, projektowania, wykonania i utrzymania, która powoduje, że dany produkt lub usługa spełniają oczekiwania użytkownika
Armand Feigenbaum
Jakość to wszystko co można poprawić.
Jakość to nic. Ale wszystko jest niczym bez jakości.
Jakość to stopień uwolnienia wyrobu od wad i błędów.
JAKOŚĆ - Spełnienie potrzeb klienta
Miara jakości wyrobu:
Jakość wyrobu= Rzeczywiste cechy wyrobu / Oczekiwane cechy wyrobu
Należy dążyć do tego by ten stosunek był równy 1
Gdy jest > 1- poniesiemy nadmierne koszty
Gdy jest < 1- klient nie kupi wyrobu
System jakości - struktura organizacyjna, podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umożliwiające wdrożenie zarządzania jakością.
System jakości powinien
1. Obejmować:
- wszystkie fazy "życia" wyrobu
2. Określać:
- strukturę organizacyjną
- ogólną i szczegółową odpowiedzialność za jakość
- uprawnienia do wykonywania zadań
- sposób przepływu poleceń, informacji, dokumentów
- działania wykonywane w zakresie jakości
3. Funkcjonować tak, aby:
- był efektywny
- wyroby spełniały życzenia klientów
- nacisk był położony na prewencję
4. Umożliwiać:
- stałą i odpowiednią kontrolę nad całą działalnością w zakresie jakości.
Podstawowy zbiór norm ISO 9000 (PN/ EN 29000)
ISO 8402 - Jakość- Terminologia
ISO 9000- Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości- Wytyczne wyboru i stosowania
ISO 9001- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas projektowania/ konstruowania, produkcji,instalowania i obsługiwania
ISO 9002- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas produkcji i instalowania
ISO 9003- Systemy jakości- Model zapewnienia jakości podczas kontroli i badań ostatecznych
ISO 9004- Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości- Wytyczne
Normy ISO dotyczące zagadnień jakości
ISO 8402
Jakość. Terminologia
Normy dotyczące zarządzania jakością i zapewnienia jakości. Wytyczne wyboru i stosowania
ISO 9000-2
Ogólne wytyczne stosowania ISO 9001/2/3
ISO 9000-3
Wytyczne stosowania ISO 9001 dla oprogramowania
ISO 9000-4
Wytyczne zarządzania programem niezawodności
ISO 9001
System jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu/ konstruowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie
ISO 9002
System jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji i instalowaniu
ISO 9003
Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli i badaniach ostatecznych
ISO 9004-1
Zarządzanie jakością i elementy zapewnienia jakości. Wytyczne
ISO 9004-2
Wytyczne dla usług
ISO 9004-3
Wytyczne dla materiałów przetwarzanych
ISO 9004-4
Wytyczne dla doskonalenia jakości
ISO 9004-5
Wytyczne dla zarządzania przedsięwzięciem
ISO 9004-6
Wytyczne dla planów jakości
ISO 9004-7
Wytyczne dla zarządzania konfiguracją wyrobu
ISO 9004-8
Wytyczne dotyczące zasad jakości i ich zastosowania w praktykach zarządzania
ISO 10011
część 1
część 2
część 3
Audity jakości
Wytyczne przeprowadzenia auditów systemów jakości
Wymagania dla auditorów jakości
Zarządzanie auditami jakości
ISO 10012
Wymagania zapewnienia jakości dla urządzeń pomiarowych
System potwierdzenia zgodności metrologicznej urządzeń pomiarowych
Sterowanie procesem pomiarowym
ISO 10013
Wytyczne opracowania ksiąg jakości
ISO 10014
Efekty ekonomiczne zarządzania jakością (w opr.)
ISO 10015
Wytyczne ciągłego kształcenia i szkolenia (w opr.)
ISO 10016
Dokumenty jakości (w opr.)
Metody statystyczne (w opr.)
Korzyści wynikające z posiadania certyfikowanego systemu zapewnienia jakości
· zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie,
· nastawienie na klienta,
· wypracowanie czytelnej struktury organizacyjnej w zakresie odpowiedzialności za wyrób,
· uporządkowanie całego obszaru zarządzania firmą i uregulowanie granic zadań, kompetencji i odpowiedzialności,
· każdy pracownik zna cele firmy i utożsamia się z jej wynikami jakościowymi.
Korzyści rynkowe wynikające z posiadania certyfikowanego systemu zapewnienia jakości
· bardzo dobry element strategii marketingowej,
· uznanie u klientów i wzrost ich zaufania do przedsiębiorstwa,
· możliwość podwyższenia ceny wyrobów bez zmniejszenia ich konkurencyjności,
· możliwość przystąpienia do przetargów ofert na dostawy wyrobów, gdy posiadanie certyfikatu jest warunkiem koniecznym dla złożenia oferty.
Wymagania dotyczące systemu jakości wg normy ISO 9001
1. Odpowiedzialność kierownictwa
2. System jakości
3. Przegląd umowy
4. Sterowanie projektowaniem
5. Nadzór nad danymi i projektowaniem
6. Zakupy
7. Nadzór nad wyrobem dostarczonym przez klienta
8. Identyfikacja wyrobu i identyfikowalność
9. Nadzorowanie procesu
10. Kontrola i badania
11. Nadzór nad wyposażeniem do kontroli, pomiarów i badań
12. Status kontroli i badań
13. Postępowanie z wyrobem niezgodnym z wymaganiami
14. Działania korygujące i zapobiegawcze]
15. Transport, przechowywanie, pakowanie, zabezpieczanie i dostarczanie
16. Nadzór nad zapisami dotyczącymi jakości
17. Wewnętrzne audity jakości
18. Szkolenie
19. Serwisy
20. Metody statystyczne
Elementy polityki jakości
1. Spełnienie wymagań odbiorców
2. Poziom techniczny wyrobów
3. Kwalifikacje dostawców
4. Zaangażowanie kierownictwa
5. Zaangażowanie pracowników
6. Zapobieganie poprzez sterowanie procesami
7. Podnoszenie kwalifikacji
8. System jakości (normy ISO, TQM,....)
9. Reprezentant kierownictwa
Powody dokumentowania systemu zapewnienia jakości
1. Udokumentowanie systemu jakości prowadzi do usystematyzowania i większej efektywności działań,
2. W znacznym stopniu można uniknąć zaniedbań i przeoczeń,
3. Forma pisemna pozwala na przeprowadzenie weryfikacji,
4. Kliencic mogą się zapoznać z systemem przed nawiązaniem kontaktów handlowych bez wglądu w przedsiębiorstwo,
5. W przypadku odpowiedzialności sądowej za jakość wyrobu można przy udokumentowanym systemie uwolnić się od winy lub ją zminimalizować.
Koniecznie należy uwzględnić otoczenie:
1. Rosnące wymagania klientów
2. Rosnącą konkurencję
2. W znacznym stopniu można uniknąć zaniedbań i przeoczeń, ...
sonko_21