Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 14
TEMAT: Przyjęcie urodzinowe (imieninowe)
ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych
zmianach. Równoliczność. Aspekt kardynalny liczby.
1.„Na dzień dobry”
· „Iskierka”- zabawa integracyjna
CEL: wytworzenie miłej atmosfery do wspólnej zabawy
JAK? W kręgu trzymamy się za ręce i kolejno przekazujemy sobie delikatny uścisk dłoni ( iskierki) , „iskierka” wędruje tak długo, aż powróci do osoby prowadzącej
· „Jak miło spotkać cię! – piosenka na powitanie
CEL: powitanie swoich kolegów, wytworzenie miłej atmosfery do zabawy
JAK? śpiewamy piosenkę – nr 9 cz.I „W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz
Hej ,hej Halinko witamy Cię /śpiewają dzieci, wywołane dziecko wstaje
Nasza Halinko witamy Cię / i wita się w wymyślony przez siebie ukłon
Ach jak to miło znów spotkać się /śpiewają wszyscy
Z naszą Halinką znów spotkać się /śpiewają wszyscy i klaszczą w ręce
2.„Prawa ręka
§ „Drzewo” – zabawa przy piosence
CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Dzieci wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki nr 57 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy :Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Palce małe /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami
Ręce duże /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu
Łokcie w dole /przyciągają łokcie do ciała
Dłonie w górze / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie
Ramię w prawo / poruszają prawym ramieniem
Ramię w lewo / poruszają lewym ramieniem
Tak się w lesie ….Chwieje drzewo / lekko przechylają się na boki nie
odrywając łokci od ciała
Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie
3.„Ile? Tyle”
· „ Przyjęcie urodzinowe”- zabawa tematyczna
CEL: ustalenie równoliczności na zasadzie: weź tyle…, żeby wystarczyło po jednym dla każdego dziecka, stosowanie określenia : tyle samo co…posługujemy się zastępnikami
JAK?
1) Wybieramy 1 dziecko, które będzie solenizantem, określa ile osób będzie na przyjęciu – np. 10
2) Układamy przy stoliku 10 talerzyków, łyżeczek.
3) Rozdajemy ciastka po 1 dla każdego gościa
4) rozkładamy serwetki, napoje , lody itp.
5) Za każdym razem przeliczamy i sprawdzamy czy jest tyle samo nakryć (przedmiotów) dla każdego dziecka
· „ Co się zmieniło?” -zabawa logiczna
CEL: rozwijanie logicznego myślenia , dostrzeganie zmienności poprzez dodanie lub odłożenie poszczególnych elementów
JAK? Każde dziecko manipuluje „patyczkami logicznymi” i wykonuje działania zgodnie z zabawą np.
1) do solenizanta przyszły 2 koleżanki ( rozkłada 2 patyczki), potem 4 kolegów. Ile jest razem?
2) następnie przyszły 3 dziewczynki . Ile było gości?
Po dołożeniu patyczków sprawdzamy ilość gości , zastanawiamy się czy jest jeszcze miejsce dla pozostałych gości
3) Następnie goście rozchodzą się do domów – odkładamy patyczki i przeliczmy ile gości jeszcze zostało?
4. „Ważny wyraz” ZABAWA , ZABAWKA
CEL: doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia
spostrzegawczości, doskonalenie pamięci
JAK? Określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , porównywanie wyrazów
5. Ćwiczenia grafomotoryczne-
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi,
JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę z zaznaczonym rysunkiem , karta nr I.-14,
Rozwijanie inwencji twórczej wg pomysłu dzieci
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenki
2. przedmioty lub zastępniki (talerzyki, sztućce itp.)
3. patyczki logiczne
4. karty pracy
ZABAWA
ZABAWKA
3
zabawa
zabawka
ewajorek