Scenariusz14.doc

(39 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 14

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 14

 

TEMAT: Przyjęcie urodzinowe (imieninowe)

ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych

                               zmianach. Równoliczność. Aspekt kardynalny liczby.

 

1.„Na dzień dobry”

·         „Iskierka”- zabawa integracyjna

CEL: wytworzenie miłej atmosfery do wspólnej zabawy

JAK? W kręgu trzymamy się za ręce i kolejno przekazujemy sobie delikatny uścisk dłoni ( iskierki) , „iskierka” wędruje tak długo, aż powróci do osoby prowadzącej

 

·         „Jak miło spotkać cię! – piosenka na powitanie

CEL: powitanie swoich kolegów, wytworzenie miłej atmosfery do zabawy

JAK? śpiewamy piosenkę –   nr 9 cz.I  „W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Hej ,hej Halinko witamy Cię                             /śpiewają dzieci, wywołane dziecko wstaje

Nasza Halinko witamy Cię              i  wita się  w wymyślony przez siebie  ukłon

Ach jak to miło znów spotkać się                            /śpiewają wszyscy

Z naszą Halinką znów spotkać się              /śpiewają wszyscy i klaszczą w ręce

 

2.„Prawa ręka

§         Drzewo” – zabawa  przy piosence

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci wykonują ruchy zgodnie z treścią   piosenki nr 57 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy :Ciało i przestrzeń oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

Palce małe                                          /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami

Ręce duże                                          /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu

Łokcie w dole                                          /przyciągają łokcie do ciała

Dłonie w górze                                           / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie

Ramię w prawo                                          / poruszają prawym ramieniem

Ramię w lewo                                          / poruszają lewym ramieniem

Tak się w lesie ….Chwieje drzewo / lekko przechylają się na boki nie

                                                                                    odrywając łokci od ciała

 

Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie

 

3.„Ile? Tyle”

·         „ Przyjęcie urodzinowe”- zabawa tematyczna

CEL: ustalenie równoliczności na zasadzie: weź tyle…, żeby wystarczyło po jednym dla każdego dziecka, stosowanie określenia : tyle samo co…posługujemy się zastępnikami

JAK?

1) Wybieramy 1 dziecko, które będzie solenizantem, określa ile osób będzie na przyjęciu – np. 10

2) Układamy przy stoliku 10  talerzyków, łyżeczek.

3) Rozdajemy ciastka po 1 dla każdego gościa

4) rozkładamy serwetki, napoje , lody itp.

5) Za każdym razem przeliczamy i sprawdzamy czy jest tyle samo nakryć (przedmiotów) dla każdego dziecka

 

·         „ Co się zmieniło?” -zabawa logiczna

CEL: rozwijanie logicznego myślenia , dostrzeganie zmienności poprzez dodanie lub odłożenie poszczególnych elementów

JAK? Każde dziecko manipuluje „patyczkami logicznymi” i wykonuje działania zgodnie z zabawą np.

1) do solenizanta  przyszły 2 koleżanki (  rozkłada 2 patyczki), potem 4 kolegów. Ile jest razem?

2) następnie przyszły 3 dziewczynki . Ile było gości?

Po dołożeniu patyczków sprawdzamy ilość gości , zastanawiamy się czy  jest jeszcze miejsce dla pozostałych gości

3) Następnie  goście rozchodzą się do domów – odkładamy patyczki i przeliczmy ile gości jeszcze zostało?

 

          4. „Ważny wyraz”  ZABAWA  , ZABAWKA

           CEL:  doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia  

           spostrzegawczości, doskonalenie pamięci

              JAK? Określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , porównywanie wyrazów

 

     5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

     CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

     JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę z zaznaczonym  rysunkiem , karta nr I.-14,

      Rozwijanie inwencji twórczej wg pomysłu dzieci

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      przedmioty lub zastępniki (talerzyki, sztućce itp.)

3.      patyczki logiczne

4.      karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZABAWA 

 

ZABAWKA

3

 


zabawa

zabawka


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin