Empatia.pdf
(
138 KB
)
Pobierz
QPrint
emocje i motywacje/Ěwiczenia
empatia
testy:
1. Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego (KRE) [Wħgliıski]*
2. Kwestionariusz do Mierzenia Empatii [Epstein]
3. Skala Empatii Emocjonalnej (TOE) [Mehrabian & Epstein]*
4. Interpersonalny Indeks ReaktywnoĻci (IRI) [Davis]*
5. ImpulsywnoĻę Ryzyko Empatia (IVE) [S. & H. Eysenck]*
6. extra: Test WraŇliwoĻci Empatycznej [H. Borke]
lektura:
Siek, S. (1993). Wybrane metody badania osobowoĻci. Warszawa: Wydawnictwo ATK.
Empatia w teorii
Empatia to dosþownie wczuwanie siħ w drugĢ osobħ Î odrŇniajmy od sympatii, ktra jest
wspþodczuwaniem z (drugĢ osobĢ).
Psychoanaliza Î empatia to sposb postrzegania, droga zastħpczego doĻwiadczania
psychologicznego stanu drugiej osoby. ZdolnoĻę do empatii ma siħ wiĢzaę z prewerbalnymi
interakcjami matki z niemowlħciem. W tych interakcjach mamy zgodnoĻę potrzeb, pragnieı i reakcji
obojga.
W takim razie empatia osoby dojrzaþej jest czasowĢ i odwracalnĢ regresjĢ ego (w sþuŇbie komunikacji
rzec by moŇna). Empatia jest przedĻwiadoma, bezsþowna i automatyczna.
Empatia ma uþatwiaę tworzenie dojrzaþych relacji miħdzyludzkich bez obawy o zachowanie poczucia
wþasnej toŇsamoĻci (patrz: lħk przed pochþoniħciem).
Psychologia poznawcza Î empatia to umiejħtnoĻę przyjmowania roli innej osoby i jej perspektywy
(czyli wejĻcie w czyjeĻ buty). Z takiej umiejħtnoĻci mamy poŇytki Î rozumienie uczuę i moŇliwoĻę
przewidywania jej przyszþych zachowaı. ZnaczĢce: przebieg procesw poznawczych Î a w
szczeglnoĻci zdolnoĻę do percepcji fizycznej odrħbnoĻci innej osoby i uĻwiadomienie sobie innoĻci
przyjmowanych przez niĢ perspektyw.
Psychologia humanistyczna Î istotna jest umiejħtnoĻę obserwowania Ļwiata z perspektywy innej
osoby.
TRZY GRUPY DEFINICJI EMPATII
1. koncepcja emocjonalna Î tradycyjne definiowanie empatii: wspþbrzmienie,
wspþprzeŇywanie, emocjonalne odpowiadanie na przeŇycia drugiej osoby. Zakþada siħ, Ňe
empatia stanowi emocjonalne doĻwiadczenie takich samych stanw afektywnych w danej
sytuacji (ja przeŇywam takie same stany co osoba, z ktrĢ empatyzujħ). Zwolennicy takiego
ujħcia: E. Stotland, K. Roe, L. Hoffman, T. Gawriþowa, A. Mehrabian i N. Epstein, W.
Szewczuk, A. Wħgliıski, A. Mazurkiewicz.
W. Szewczuk (PL) Î empatia to wczuwanie siħ w stany szczeglnie uczuciowe innych osb,
przechodzĢce niekiedy w rzeczywiste zestrojenie wþasnych stanw emocjonalnych ze stanami
innych osb (tzn. Ňe jeĻli jesteĻ empatyczny Î lepiej trzymaj siħ z daleka od depresyjnych
osobnikw).
2. koncepcja poznawcza Î kognitywny charakter empatii wiĢŇe siħ z z umiejħtnoĻciĢ
postrzegania i rozumienia przeŇyę innej osoby, jak rwnieŇ z moŇliwoĻciĢ trafnego
przewidywania jej uczuę, wyobraŇeı i reakcji. Zwolennicy: R. Hogan, C. B. Truax, G. H. Mead,
R. Carkhuff, R. Dymond.
R. Hogan Î empatia to intelektualne lub pojħciowe rozumienie stanu innego czþowieka bez
rzeczywistego przeŇywania jego uczuę. Poznawcze ujħcie empatii wymaga konstruowania
wyobraŇeı i fantazji o tym, co dana osoba przeŇywa, czego pragnie, w jaki sposb ocenia i
spostrzega Ļwiat oraz samĢ siebie.
3. koncepcja emocjonalno-poznawcza Î procesy poznawcze peþniĢ funkcjħ poĻredniczĢcĢ w
powstawaniu emocjonalnego pobudzenia. Prawidþowa interpretacja znaczeı spostrzeganej
sytuacji uruchamia reakcjħ emocjonalnĢ wyznaczona przyjħciem perspektywy drugiego
czþowieka. Zwolennicy: J. Reykowski, R. Iannotti, A. FrĢczek, H. Eliasz. Istotne swego rodzaju
rwnouprawnienie percepcji i emocji Î istota empatii jest reakcja emocjonalna uruchamiana
przez procesy poznawcze (percepcja lub wyobraŇenie okreĻlonej sytuacji).
Rembowski: empatia to emocjonalno-poznawcza reakcje, ktra zawiera komponent
wykonawczy stanowiĢcy przejaw komunikacji interpersonalnej. Takie rozumienie empatii jest
procesem porozumiewania siħ ludzi na temat ich aktualnych przeŇyę.
Empatia zmienia siħ z wiekiem?
RŇne stanowiska:
1. empatia jako funkcja wieku Î z wiekiem zwiħksza siħ liczba i zakres kontaktw spoþecznych ,
w wyniku czego przyjmowane sĢ coraz to nowe role Î innymi sþowy empatia wymaga
doĻwiadczenia.
2. z drugiej strony z wiekiem czþowiek staje siħ mniej podatny na zmiany Î rwnieŇ zmiany rl,
co wyjaĻniaþoby koniec nastħpnego punktu.
3. pomiħdzy empatiĢ a wiekiem jest zaleŇnoĻę krzywoliniowa Î poziom empatii roĻnie od
poczĢtku ontogenezy czþowieka (po naszemu: od urodzenia), w okresie dojrzaþoĻci osiĢga
maksymalny poziom iÈ spada aŇ do egocentrycznych, zrzħdliwych staruszkw.
4. albo teŇ nie ma zwiĢzku miħdzy empatiĢ a wiekiem.
ZaleŇnoĻę krzywoliniowa bardzo przekonujĢca (zwþaszcza w Ļwietle dowodw) Î dzieci rzeczywiĻcie
rozwijajĢ empatiħ (jak wszystko zresztĢ), ze staruszkami bywa rŇnie. Rembowski jest zdania, Ňe
wzrost empatii z wiekiem wynika z nabywaniem doĻwiadczeı i, co za tym idzie, pewnej wraŇliwoĻci
emocjonalnej. (pytanie do rozwaŇenia Î porwnaj empatiħ do IE)
ýatwiej empatyzowaę ze swoimi
1. Empatia wzrasta gdy osobnik jest podobny pod wzglħdem pþci, rasy, wiekuÈ
2. oraz gdy jest bliski (fizycznie albo psychicznie).
Emocje i motywacje/ęwiczenia/EMPATIA [skrypt by marekjaros2007] 2/5
Metody badania empatii
1. Metody eksperymentalne Î zapoczĢtkowaþ E. Scotland. Tu istotna byþa duŇa rola reakcji
fizjologicznych na rŇne sytuacje wywoþujĢce uczucia.
2. Techniki kwestionariuszowe oraz skale pomiaru empatii pojawiþy siħ w latach piħędziesiĢtych
XX wieku (mamy XXI wiek jakby ktoĻ nie zauwaŇyþ:) Prekursorka badaı Î R. Dymond. R.
Hogan z kolei zbudowaþ kwestionariusz do badania siþy i poziomu empatii (Hogan Empathy
Scale) Î pierwowzr dla skali Mehrabiana i Epsteina (1972) Emotional Empathy Scale. W 1983
roku Davis opracowaþ Interpersonal Reactivity Index (IRI) obejmujĢcy emocjonalne i
poznawcze skþadniki empatii.
3. Skojarzenia i projekcje Î czħsto wykorzystywane do badania empatii. WymagajĢ od badanego
skonstruowania opowiadania jako odpowiedŅ na bodziec, ktrym moŇe byę obrazek, rysunek,
fotografia. Inny nurt w badaniu empatii to wykorzystanie technik projekcyjnych jak TAT.
Narzħdzia pomiaru empatii Î charakterystyki wybranych testw
1. Interpersonalny Indeks ReaktywnoĻci M. H. Davisa (IRI)
Skonstruowany w 1980 roku w wyniku wieloletnich badaı. ZaþoŇenie: aspekt poznawczy I
emocjonalny w empatii sĢ ĻciĻle powiĢzane. W IRI Davis wykorzystaþ wczesniej istniejĢce skale.
IRI ma wysokĢ trafnoĻę i rzetelnoĻę.
IRI skþada siħ z 28 twierdzeı tworzĢcych 4 podskale (7 pozycji w skali):
Skala 1 (PT Î Perspective Taking/PP Î Przyjmowania Perspektywy) Î dotyczy umiejħtnoĻci
podejmowania perspektywy innych osb, czyli spontanicznego przyjmowania cudzego punktu
widzenia.
Skala 2 (F Î Fantasy/F - Fantazji) Î mierzy zdolnoĻę rozumienia uczuę postaci fikcyjnych poprzez
wyobraŇanie sobie siebie w uczuciach i zachowaniach tychŇe postaci (Jak to jest byę Pinokiem, gdy
wydþuŇa ci siħ nosÈ?)
Skala 3 (EC - Emphatic Concern/ET:) Î Empatycznej Troski) Î ocenia poziom tendencji do
empatyzowania, czyli doĻwiadczenia uczuę ciepþa, sympatii i wspþczucia w kontaktach z innymi
ludŅmi oraz stosunek osoby badanej do nieszczħĻcia innych.
Skala 4 (PD Î Personal Distress/OP Î Osobistej PrzykroĻci) Î ocenia typowe reakcje emocjonalne,
w tym lħkowe, zwiĢzane z dyskomfortem w konfrontacji z negatywnymi emocjami odczuwanymi przez
innych.
IRI opiera siħ na samoocenie badanego (perspektywa podmiotu jak pamiħtamy) w odniesieniu do
niektrych cech osobowoĻci, zachowaı i postaw takich jak: altruizm, zdolnoĻę percepowania uczuę
innych ludzi I doĻwiadczania ich na sobie, samooceny oraz umiejħtnoĻę nawiĢzywania kontaktw
interpersonalnych.
Emocje i motywacje/ęwiczenia/EMPATIA [skrypt by marekjaros2007] 3/5
2. Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego A. Wħgliıskiego (KRE)
Przepis na test.
Pozycje do kwestionariusza Wħgliıski zaczerpnĢþ z dziennikw mþodzieŇy dorastajĢcej :) - 200
twierdzeı poddaþ ocenie 8 sħdziw kompetentnych (psychologowi i pedagogowie 4/4). 80% wskazaı
kwalifikowaþo pozycjħ do wstħpnej wersji (50 stwierdzeı). W wyniku badania (200 osb 14/19 lat)
przyjħto 33 stwierdzenia dla ktrych wartoĻę wspþczynnika korelacji byþa statystycznie istotna na
poziomie nie mniejszym niŇ 0,01.
KRE opublikowany zostaþ ostatecznie w 1983 roku.
3. Skala Empatii Emocjonalnej A. Mehrabiana i N. Epsteina (Kwestionariusz Reakcji i
Upodobaı) TOE
ýatwo siħ pogubię, wiħc kilka wyjaĻnieı:
Oryginalna nazwa brzmi Emotional Empathy Scale (EES), w jħzyku polskim przyjħþo siħ okreĻlenie Test
Ocen (TOE), natomiast kwestionariusz nosi tytuþ Kwestionariusz Reakcji i Upodobaı Î Ňeby badany za
szybko siħ nie zorientowaþ o co chodzi).
TOE cechuje siħ bardzo wysokĢ trafnoĻciĢ I rzetelnoĻciĢ. WskaŅniki interkorelacji dla poszczeglnych
skal przekraczajĢ 0,30 I sĢ istotne na poziomie ufnoĻci 0,01.
Skala TOE powstaþa w oparciu (jak to zwykle bywa) o inne skale (Dymond 1984, Hogan 1969, etcÈ).
W jej skþad wchodzi 30(albo 33 Î w zaleznoĻci od wersji, nowsza Î eksperymentalna jest krtsza)
stwierdzeı tworzĢce 7 podskal (2 twierdzenia na skalħ, 16 twierdzeı sþuŇy jako wypeþniacz (fachowo:
majĢ charakter buforowy).
Skale w TOE:
1. emocjonalna wraŇliwoĻę na otoczenie (10,20)
2. rozumienie uczuę osb nieznanych (15,28)
3. ekstremalna wraŇliwoĻę emocjonalna (8,23)
4. tendencja do wzruszania siħ w odpowiedzi na reakcje emocjonalne pozytywne (14,22)
5. tendencja do wzruszania siħ w odpowiedzi na reakcje emocjonalne negatywne (16,30)
6. tendencja do wspþczucia (26,33)
7. gotowoĻę do kontaktu z osobami majĢcymi problemy (12,21)
4. ImpulsywnoĻę, Ryzyko, Empatia S. & H. Eysenck (czyli Impulsiveness, Venturesomeness,
Empathy Î IVE)
Oparty na czynnikowej koncepcji osobowoĻci Î trjwymiarowa struktura osobowoĻci: Introwersja |
Ekstrawersja | Neurotyzm.
Opracowanie kwestionariusza poprzedzone badaniami nad psychotyzmem Î uznanym za jeszcze jeden
nadczynnik osobowoĻci (czwarty). Psychotyzm wg EysenckÓw jest drugĢ naturĢ ekstrawersji.
Istotnym skþadnikiem ekstrawersji jest impulsywnoĻę speþniajĢca w funkcjonowaniu jednostki rolħ
regulacyjnĢ Î od nasilenia tej cechy zaleŇy czy podejmujesz jakieĻ dziaþania czy nie Î np. o
charakterze przestħpczym (Pospiszyl, 1985).
ImpulsywnoĻę tak jak ekstrawersja ma zþoŇonĢ strukturħ Î Eysenckowie nazywajĢ dwie grupy cech
jako impulsywnoĻę i ryzyko. ImpulsywnoĻę oznacza spontanicznoĻę, ŇywioþowoĻę, niechħę do
planowania i stabilizacji. Ryzyko Î dĢŇenie do przeŇywania przygd, potrzebħ silnej stymulacji,
szukanie mocnych wraŇeı (Eysenck & Eysenck, 1987)
Emocje i motywacje/ęwiczenia/EMPATIA [skrypt by marekjaros2007] 4/5
I tak dochodzimy do empatii:) Jest to trzecia skala IVE. Znalazþa siħ w IVE po trosze dla ozdoby Î
jako urozmaicenie kwestionariusza pytaniami buforowymi. Drugi powd jest taki, Ňe okazaþo siħ
istotne okreĻlenie zwiĢzkw empatii z wyŇej opisanymi czynnikami.
Ciekawostka: Jedyna dodatnia korelacja empatii dotyczy neurotycznoĻci, ktra z kolei wykazuje
zaleŇnoĻę pozytywnĢ w odniesieniu do impulsywnoĻci a negatywnĢ do ryzyka (Eysenck, Pearson i In.,
1985)
IVE skþada siħ z 63 pozycji (pytaı) tworzĢcych trzy podskale:
1. ImpulsywnoĻę (24 pozycje)
2. Ryzyko (18 pozycji)
3. Empatia (21 pozycji)
Walidacja IVE wykazaþa jej wysokĢ rzetelnoĻę i trafnoĻę. Howgh.
Emocje i motywacje/ęwiczenia/EMPATIA [skrypt by marekjaros2007] 5/5
Plik z chomika:
HildaRoad35
Inne pliki z tego folderu:
wprowadz_w1.doc
(47 KB)
psychofarmakologia_wykład3_kolor.pdf
(6208 KB)
psychofarmakologia_wykład3_na notatki.pdf
(5805 KB)
psychofarm_wykład3_na notatki_BIS.pdf
(6516 KB)
psychofarmakologia_wykład1_czarno-białe.pdf
(3288 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Aforyzmy
■ Alkoholizm
■ Ksiazki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin