Czy wody w butelce jest tyle samo. Świadomość stałości ilości płynu..doc

(38 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Czy wody w butelce jest tyle samo?

ZAGADNIENIE: Świadomość stałej ilości płynu. Mierzenie ilości płynu.

 

„Czy jesteś z nami?” zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

Dziecko mówi swoje imię a my odpowiadamy. (piosenka nr 3 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Czy Bartek  jest dziś z nami                            - śpiewają  wszystkie dzieci

Tak jestem dzisiaj za wami .                            - śpiewa dziecko

O Bartek jest dziś z nami !                                          - wszyscy śpiewają

Witamy go brawami !                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

„Utopce ” – zabawa ilustracyjnoruchowa

CEL: wprowadzenie miłego nastroju do wspólnej zabawy

Zabawa do piosenki nr 19 cz. III. „ W co się bawić a dziećmi? Zabawy ruchowe z opowieścią” oprac. Marta Bogdanowicz.

 

Maszerują dzieci drogą” zabawa ruchowa z piosenką

CEL:  utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki  nr 6 cz. II  „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy; Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                                          /j.w.

A nad drogą  słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci                             /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą w ręce

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                  /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                          /j.w

Naprzód zuchy , naprzód śmiało

Będzie przygód tu niemało               /pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy                            /klaszczą rytmicznie w ręce

 

Czy wody w butelce jest tyle samo?” – zabawa w eksperymentowanie

CEL:  wdrażanie dzieci do uważnej obserwacji i wyciągania wniosków dotyczących zauważonych zmian

Przygotowujemy jednakowej wielkości plastikowe butelki z zakrętką, napełniamy je wodą ok. 1/3 butelki

1) dzieci ustawiamy w szeregu, aby każde mogło swobodnie obserwować zmiany

2) do każdej butelki dolewamy zabarwionej wody np. atramentem, farbą itp.

3) sprawdzamy czy w każdej butelce jest tyle samo wody

4) każde dziecko otrzymuje zakręcona butelkę  i samodzielnie obserwuje zachowanie się wody w butelce przy zmianie położenia: przechylamy, kładziemy poziomo, odwracamy

5) za każdym razem dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach: czy wody w butelce jest tyle samo?

 

„Odlewanie i dolewanie wody?” zabawa w eksperymentowanie

CEL: obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody, mierzenie ilości wody miarką

Przygotowujemy 5 butelek tej samej wielkości po tyle samo wody, lejek, dzbanek z wodą, miarkę np. pudełko po jogurcie

1) sprawdzamy czy wody jest tyle samo we wszystkich butelkach

2) wodę z  pierwszej butelki wlewamy do pojemnika po jogurcie, mierzymy ile pojemników wody mieści się w tej butelce

3) do drugiej  butelki dolewamy 1 pojemnik po jogurcie, sprawdzamy czy jest tyle samo? (zaznaczamy flamastrem poziom wody)

4) do trzeciej wlewamy 2 pojemniki po jogurcie, sprawdzamy czy jest tyle samo?

5) następnie odlewamy 2 pojemniki po jogurcie i sprawdzamy czy coś się zmieniło?

6) wodę z czwartej butelki wlewamy do piątej (już z wodą) i sprawdzamy czy się zmieści?

 

„Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy, rozwijanie słuchu fonematycznego, wyodrębnianie wyrazów zdaniu

Prowadzący prosi dzieci o dokończenie zdań, następnie wspólnie przeliczają wyrazy w zdaniu

Lata osa koło ….nosa.

Radują się dzieci, gdy słonko mocno….świeci.

Za chwilę zakwitną żółte …..żonkile.

Drzew koronę zdobią pączki… zielone.

Piękna i radosna idzie do nas …wiosna.

 

Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki

Dzieci otrzymują pasek papieru z zaznaczonym rytmem ( /\/\ 000 /\/\ 000) uzupełniają samodzielnie,  lub  karta nr II7

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         piłeczka

·         klocki, karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin