Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Listopad 2009
Zadania:
1. Pokazywanie na wybranych przykładach (jeż, wiewiórka, niedźwiedź), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy.
Zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt.
2. Stymulowanie mowy dzieci.
3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
Tematyka: Co robią zwierzęta jesienią?. ( 9-13.11.2009)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 1
III – 3
V- 3, 4
XIV - 2
XII -1
- Rozwijanie mowy.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Oglądanie obrazka „Las jesieni”- rozmowa na temat przedstawionego obrazka; zwrócenie uwagi na jego kolorystykę; wyszukanie i nazwanie zwierząt występujących na ilustracji.
- Opowieść ruchowa „Wycieczka do lasu” połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi, nauczyciel snuje opowieść obrazując ją odpowiednimi odgłosami; dzieci naśladują usłyszane leśne odgłosy; rozmowa z dziećmi o treści opowieści; zwrócenie uwagi na występujące w niej zwierzęta (niedźwiedź, wiewiórka, wróbel, dzięcioł) .
- Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Dzieci w lesie”; „Wiewiórki do dziupli”- wyrabianie szybkiej reakcji na umówiony sygnał.
- Potrafi nazwać i rozpoznać zwierzęta na ilustracji.
- Uważnie słucha opowieści ruchowej.
- Naśladuje leśne odgłosy.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych.
- Potrafi reagować na umówiony sygnał.
2.
VI - 2
XII – 1, 3
XIII – 1
- Zapoznanie ze sposobem przygotowania się wiewiórki do zimy.
- Utrwalenie znajomości pojęcia liczby w zakresie 3.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Układamy wiewiórkę”- układanie z czterech części obrazka wiewiórki; nazywanie jej poszczególnych części ciała.
- Zapoznanie z treścią opowiadania D. Głośnickiej „Zapasy wiewiórki” wykorzystaniem obrazków - rozmowa na temat opowiadania; wypowiedzi dzieci na temat przygotowania wiewiórki do zimy; jej kłopotów; sposobu ich rozwiązania; oraz określenie jej wyglądu i miejsca zamieszkania. Wyjaśnienie pojęcia spiżarnia.
- Zapoznanie z różnymi rodzajami orzechów (włoskie, laskowe, ziemne); porównywanie ich wyglądu, kształtu i wielkości; rozpoznawanie ich na obrazkach.
- Zabawa matematyczna „Liczymy orzeszki”- przeliczanie orzechów, segregowanie według kształtu i znajdujących się obrazków przy koszykach.
- Układa obrazek składający się z czterech części.
- Rozpoznaje i nazywa wiewiórkę na obrazku.
- Wie, w jaki sposób wiewiórka przygotowuje się do zimy.
- Rozpoznaje orzechy na ilustracjach.
- Przelicza elementy w zakresie liczby 3.
- Segreguje orzechy według kształtu.
3.
XIII – 4
IX – 2
I - 2
V – 3, 4
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Utrwalenie umiejętności tworzenia koła i przemieszczania się po jego okręgu.
- Słuchanie piosenki „Ruda wiewióreczka”- rozmowa z dziećmi na temat utworu: Co robiła wiewióreczka?; Jak wyglądała?.
- Zabawy plastyczne ”Nasze wiewióreczki”- wyklejanie sylwety wiewiórki brązowymi papierkami pociętymi na małe kawałki; oglądanie powstałych prac, nadawanie wiewiórkom imion; zorganizowanie wystawy w kąciku dla rodziców.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Ruda wiewióreczka”..
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Przebudzenie misia”.
- Uważnie słucha piosenki.
- Wie, jak wygląda wiewiórka.
- Wykleja papierkami ograniczoną powierzchnię.
- Potrafi ustawić się w kole i przemieszczać się po jego okręgu.
4.
III - 3
IV – 2
I – 2
VIII – 1, 2
XII - 3
- Rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce.
- Dostrzeganie piękna w najbliższym otoczeniu (parku).
- Oglądanie obrazka przedstawiającego dwa misie, różniące się kolorem, ubraniem i wielkością; wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu.
- Słuchanie piosenki „Dwa malutkie misie”; rozmowa na temat treści piosenki – Ile było misiów?; Jakie one były?; Co robiły od rana? . Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
- Zabawy przy piosence „Dwa malutkie misie”; ilustrowanie ruchem poznanej piosenki.
- Spacer do pobliskiego parku „Ptaki”- rozmowa połączona z obserwacją, oglądanie mijanych drzew; słuchanie i naśladowanie odgłosu ptaków przebywających w parku.
- Dostrzega różnice w przedstawionych obrazkach.
- Próbuje śpiewać piosenkę.
- Ilustruje piosenkę ruchem.
- Dostrzega piękno w najbliższym otoczeniu.
- Naśladuje odgłosy ptaków.
1. Zaznajomienie dzieci z koniecznością dbania o zwierzęta domowe.
3. Wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
2. Rozwijanie muzykalności dzieci poprzez zabawy przy piosence „Uparty kotek”.
Tematyka: Domowi ulubieńcy. ( 23-27.11.2009)
I -1
III – 2, 3
XII – 3
V – 1, 4
amelia551