Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Marzec 2010
Zadania:
1. Zapoznanie z pracą krawcowej, poznanie narzędzi i przyborów krawieckich; poznanie czynności, jakie wykonują, poprawne ich nazywanie.
2. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie poprzez różne zadania stawiane do wykonania przez nauczyciela.
3. Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowo-naśladowcze.
Tematyka: Poznajemy pracę krawcowej. ( 1-5.03.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
III – 3
XIV - 2
VI – 5
V – 1, 4
X – 3
- Zapoznanie z pracą krawcowej.
- Zwrócenie uwagi na przybory potrzebne jej do pracy.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Oglądanie przyborów krawieckich; prawidłowe nazywanie ich; omówienie sposobu ich wykorzystania; nazywanie osoby, która szyje ubrania. Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami krawieckimi.
- Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez słuchanie wiersza
H. Golcowej „Mała krawcowa”- omówienie treści wiersza razem z dziećmi; oglądanie obrazków przedstawiających pracę krawcowej; zwrócenie uwagi na to, co robi krawcowa; jakie przedmioty są jej potrzebne do pracy;
- Zabawy ruchowe rozwijające zwinność i szybkość: „Zamień koszulki”; „Wkładamy ubrania do właściwej szafy”- wyrabianie zwinności i szybkości oraz szybkiej reakcji na sygnał.
- Rozpoznaje i nazywa przybory potrzebne krawcowej do pracy.
- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści.
- Wie, na czym polega praca krawcowej.
- Potrafi reagować na umówiony sygnał.
2.
II - 4
IV – 2, 3
XIV – 2
- Poznanie etapów powstania ubrania.
- Rozwijanie spostrzegawczości u dzieci.
- Prezentowanie ulubionych ubrań dzieci przyniesionych do przedszkola. Prawidłowe nazywanie poszczególnych części garderoby; próby wyjaśnienia swojego wyboru.
- Zapoznanie z historyjką obrazkową „Ola u krawcowej” opowiadanej przez nauczyciela na podstawie obrazków z Karty pracy B nr 13; nauczyciel wyjaśnia poszczególne etapy powstawania ubrania. Dzieci z pomocą nauczyciela układają pomieszane obrazki historyjki obrazkowej we właściwej kolejności. Opowiadają, jak powstała spódniczka Oli.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „O który materiał proszę?”- rozpoznawanie różnych materiałów według określonych cech (koloru, grubości, wielkości).
- Wypowiada się na określony temat.
- Rozpoznaje i nazywa poszczególne części garderoby.
- Słucha historyjki obrazkowej.
- Potrafi ułożyć obrazki historyjki obrazkowej we właściwej kolejności.
- Zna etapy powstawania ubrania.
- Rozpoznaje materiały według określonej cechy.
3.
I - 2
III – 2, 3
IX – 2
VI – 2
XII - 3
- Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
- Obserwacja przyrody w pobliskim parku.
- Oglądanie zdjęć w katalogach mody; nazywanie poszczególnych części garderoby; zwrócenie uwagi na różnorodność kolorystyczną i zdobniczą. Wypowiedzi dzieci na temat strojów, jakie najchętniej lubią nosić; próby uzasadnienia swoich wypowiedzi.
- Projektowanie materiału na bluzkę lub sukienkę – rysowanie wzorów mazakami na kawałku białego płótna w kształcie wybranego ubrania
- Spacer w pobliżu przedszkola; zachęcenie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie, podczas przedwiośnia; dokarmianie ptaków: ziarnami, okruszkami, kawałeczków słoniny na sznurkach.
- Nazywa poszczególne części garderoby.
- Projektuje materiał według własnego pomysłu.
- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.
- Dokarmia ptaki.
4.
VIII – 1, 2
V – 3, 4
IV – 1
XIV - 3
- Zachęcenie do śpiewania prostych piosenek.
- Poruszanie się po obwodzie koła.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
- Słuchanie piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”; nauka piosenki ze słuchu, ilustracja ruchowa do piosenki.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Nożyce, nożyce”- tworzenie koła z dziećmi mającymi taki sam obrazek; wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał.
- Zabawy nożyczkami, z zachowaniem zasad ostrożności, w małych zespołach – cięcie papieru na paski, wycinanie różnych kształtów.
- Uważnie słucha piosenek.
- Śpiewa z pomocą nauczyciela proste piosenki.
- Sprawnie porusza się po obwodzie koła.
- Prawidłowo posługuje się nożyczkami.
- Wycina różne kształty.
5.
II – 4
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie sprawności ruchowej na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Naśladujemy odgłosy przyborów krawieckich”- naśladowanie odgłosów wydawanych przez przybory krawieckie.
- Słuchanie opowiadania M. Skrobacz „Kłopoty krawca Niteczki” ilustrowanego przez nauczyciela – rozmowa na temat treści utworu; swobodne wypowiedzi dzieci; oglądanie przyborów krawieckich występujących w utworze; wyjaśnienie, do czego służą; zwrócenie uwagi na właściwe przechowywanie ostrych przedmiotów.
- Zabawy ruchowo-naśladowcze na świeżym powietrzu: „Taniec niteczek”; „Zszywamy koszulę”; „Niteczka”.
- Naśladuje odgłosy wybranych przyborów krawieckich.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Wypowiada się na temat treści opowiadania.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
1. Omówienie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode).
2. Zakładanie zielonego ogródka w sali; poznanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcenie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
Tematyka: Wiosna idzie przez świat. ( 15-19.03.2010)
amelia551