Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Kwiecień 2010
Zadania:
1. Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością – poprawne nazywanie swojej miejscowości; poznanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc.
2. Wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci poprzez prawidłowe wypowiadanie się; opisywanie wyglądu różnych przedmiotów.
3. Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Tematyka: Poznajemy najbliższą okolicę oraz nasz kraj. ( 12-16.04.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
II - 4
III – 2, 3
XIV – 5
XV -2
V – 1, 4
VI - 2
- Rozbudzanie zainteresowań własną miejscowością.
- Zapoznanie z najbliższą okolicą wokół przedszkola.
- Słuchanie legendy ”O herbie Łodzi” opowiadanej przez nauczyciela z wykorzystaniem ilustracji, na podstawie książki Ewy Ćwikły „Przedszkolak chodzi po mieście Łodzi”- rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej legendy; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Spacer w pobliżu przedszkola - zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem placówki; zwrócenie uwagi na ulice (słuchanie ich nazw), charakterystyczne budowle, sklepy, punkty usługowe; czystość wokół. Zachęcenie dzieci do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
- Zabawa dydaktyczna „Spacer po naszej miejscowości”- rozpoznawanie na obrazkach okolic przedszkola, które dzieci obserwowały podczas spaceru.
- Uważnie słucha legendy i wypowiada się na jej temat.
- Zna nazwę swojej miejscowości.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Zna okolice przedszkola.
- Wie, jakie budynki użyteczności publicznej znajdują się wokół przedszkola.
2.
I – 2III – 2, 3
VI – 5
IX - 2
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.
- Słuchanie fragmentu wiersza A. Bernat „Domy”- rozmowa na temat wiersza; wypowiedzi dzieci o tym, co jest domem zwierząt i kwiatów. Wyjaśnienie, dlaczego w domu jest wszystkim najlepiej.
- Zabawy plastyczne „Kolorowe domy”- kolorowanie kredkami świecowymi sylwet domów różnej wielkości, według pomysłów dzieci; oglądanie powstałych prac, porównywanie ich; zorganizowanie wystawy.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, w ogrodzie przedszkolnym:
- zabawy orientacyjno-porządkowe: „Dzieci do domu, dzieci na spacer”; „Małe i duże domy”; „Odszukaj swoją parę”- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał;
- zabawy bieżne: „Trzy pociągi”; „Płynie Wisła”- rozwijanie umiejętności biegu bez potrącania innych.
- Słucha uważnie wiersza i wypowiada się na jego temat.
- Koloruje ograniczoną płaszczyznę.
- Porusza się po wyznaczonym terenie w ogrodzie przedszkolnym.
- Reaguje na dźwięk instrumentu w czasie zabaw ruchowych.
- Biega w różnych kierunkach bez potrącania innych.
3.
I – 2
XV – 3
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
- Utworzenie w sali kącika tematycznego związanego z regionem zamieszkania dzieci; umieszczenie w nim obrazków, zdjęć przedstawiających najciekawsze miejsca naszego miasta, widokówek, przedmiotów związanych z regionem. Wspólne oglądanie zgromadzonych rekwizytów; zachęcenie do rozmów na ich temat.
- Słuchanie wiersza ilustrowanego obrazkami M. Skrobacz „Polska”- rozmowa na temat wiersza; wypowiedzi dzieci na temat kraju, o którym była mowa w wierszu; wyjaśnienie słów: ojczyzna, jesteśmy Polakami.
- Oglądanie obrazków, ilustracji przedstawiających nasz kraj; przeglądanie albumów i książek.
- Prawidłowe nazywanie przez dzieci naszego kraju; podział nazwy Polska na sylaby; ciche i głośne powtarzanie tej nazwy.
- Tworzy kącik tematyczny wspólnie z nauczycielem.
- Uważnie słucha wiersza.
- Wypowiada się na określony temat.
- Wie, jak nazywa się kraj, w którym mieszka.
- Dzieli nazwę Polska na sylaby.
4.
XV – 3, 4
- Poznanie wybranych wiadomości o Warszawie.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Oglądanie flagi narodowej; omówienie jej wyglądu; zwrócenie uwagi na kolorystykę i ułożenie kolorów na fladze.
- Zapoznanie z legendą W. Chotomskiej „Wars i Sawa” z wykorzystaniem ilustracji – rozmowa z dziećmi na temat legendy: Jak miał na imię rybak?; Kogo spotkał na środku rzeki?; Co otrzymał od syreny?; Jakie miasto założyli Wars i Sawa?; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Wyklejanie flagi narodowej papierem kolorowym w odpowiednich barwach.
- Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał „Idź, stój!”; „Jedzie pociąg z daleka” w ogrodzie przedszkolnym.
- Wie, jak wygląda flaga narodowa.
- Uważnie słucha legendy wypowiada się na jej temat.
- Wykonuje flagę narodową.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu.
- Reaguje na umówiony sygnał.
5.
X - 1
I – 1, 2
VIII – 1, 3
V – 3, 4
- Rozwijanie umiejętności rytmicznych i wokalnych.
- Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych klocków; budowanie różnych domów, tworzących wspólne miasto. Zachęcenie dzieci do dzielenia się spostrzeżeniami na temat wyglądu domów, w których mieszkają.
- Słuchanie piosenki „W naszej Warszawie”- rozmowa na temat treści piosenki; wyjaśnienie niezrozumiałych słów; swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu.
- Ilustracja ruchowa piosenki „W naszej Warszawie”; zabawy ruchowe przy poznanej piosence.
- Zabawa rytmiczna „Hej, warszawscy ludzie”- podczas refrenu piosenki dzieci rytmicznie klaszczą, śpiewając refren.
- Potrafi budować z klocków różne konstrukcje.
- Uważnie słucha piosenki; wypowiada się na jej temat.
- Ilustruje piosenkę ruchem.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.
- Rytmicznie klaszcze.
1. Rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody - wyrabianie nawyku dbania o najbliższe środowisko poprzez: nie niszczenie roślin; wyrzucanie śmieci do kosza; nie deptanie trawników, klombów z kwiatami.
2. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie wiosną.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
Tematyka: Dbamy o Ziemię. ( 26-30.04.2010)
...
amelia551