arteterapia-1.doc

(46 KB) Pobierz
ARTETERAPIA W TEORII I PRAKTYCE

ARTETERAPIA W TEORII I PRAKTYCE

 

Konferencja szkoleniowa dla zespołu nauczycieli klas IV-VI

 

 

 

Czym jest arteterapia?

 

W polskiej literaturze pedagogicznej, psychologicznej, psychiatrycznej i medycznej już od 20 lat ukazują się artykuły omawiające problematykę arteterapii. Oddziaływanie przez sztukę (bo właśnie na tym polega arteterapia) ma duże znaczenie w procesie kształtowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego jednostki. Obejmuje swoim zakresem: sztukę, muzykę oraz teatr.

 

Arteterapia nie posiada odrębnej metodyki, gdyż jest ona tylko nazwą dla całej grupy terapii posługującej się sztuką.

 

Etymologia słowa arteterapia

 

Łacińskie słowo „arte” oznacza wykonanie czegoś doskonale i pochodzi od słowa „ars”- sztuka.

 

Pojęcie „terapia” jest najbliższe greckiemu „therapeuein”- opiekować się i w szerszym kontekście oznacza leczenie.

 

Terapia traktowana jest więc jako specyficzny sposób oddziaływania na sferę fizyczną czy psychiczną człowieka chorego bez użycia środków farmakologicznych. Termin arteterapia po raz pierwszy pojawił się w literaturze anglojęzycznej w latach 40 XX wieku. W polskiej literaturze nazwa ta zaczęła funkcjonować znacznie później i od samego początku wzbudzała wiele kontrowersji.

 

W zależności od stosowanych narzędzi i technik można wyróżnić wiele rodzajów terapii.

 

Chociaż pomysł oddziaływania na człowieka za pośrednictwem sztuki narodził się w starożytności, to kariera arteterapii jako dyscypliny naukowej jest krótka. W miarę upływu czasu zaczęła ona służyć jako środek rozwoju twórczego, zaczęła być stosowana w psychologii i pedagogice jako narzędzie korekcji i rozwoju. W latach 70 XX wieku zostały opracowane metody i koncepcje arteterapii.

 

Funkcje arteterapii

 

Funkcje arteterapii zależą od celu jej zastosowania. Można wyróżnić następujące funkcje:

 

Rekreacyjną

Edukacyjną

Korekcyjną

Diagnostyczną

Ekspresyjną

 

 

Formy arteterapii

 

Grafoterapia

Plastykoterapia

 

Przykłady

„Kwiat mojej siły”

„Collage z kropek”

„Twarze”

„Umieść siebie w tym pokoju”

„Mój świat”, „Mój nastrój”

„Mój herb”

„Dorysuj coś…”

 

 

Muzykoterapia

 

Jest ona definiowana jako forma psychoterapii, która wykorzystuje muzykę i jej elementy jako środki stymulacji oraz ekspresji emocjonalnej i komunikacji niewerbalnej w procesie diagnozy, leczenia i rozwoju osobowości człowieka.

 

Cele: terapeutyczny, ogólnorozwojowy, umuzykalniający (dostarczający uczestnikowi estetycznych wrażeń)

 

Muzyka, która leczy:

 

Muzyka klasyczna i popularna:

 

Przykłady:

  1. Chaczaturian( Taniec z szablami)

F. Chopin

P. Czajkowski

J.S. Bach

L.Van Beethoven

A.Dworak

W.A. Mozart

J. Strauss

R.Szuman

 

 

Przykładowe ćwiczenia:

„Dodaj swój dźwięk/odgłos”

„Naśladuj mnie”

Wyobraź sobie, że…”

„Malowanie do muzyki”

„Zobacz, co słyszysz”

 

 

 

 

Choreoterapia

 

Jest to forma terapii, wykorzystująca ekspresję ruchową. Jest terapią wielozakresową i wielowymiarową, ponieważ oddziałuje na sferę emocjonalną, motoryczną, fizjologiczną, poznawczą, estetyczną. Powstała w USA w latach 40 XX wieku.

 

 

Choreoterapia

Taniec

Ćwiczenia

muzyczno-

ruchowe

Improwizacje

ruchowe

przy muzyce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Przykładowe ćwiczenia

Szaman i chory

Taniec Azteków

Malowanie do muzyki

Prowadzący-prowadzony

Dodaj swój ruch…

 

Teatroterapia

 

Koncepcja zakładająca wychowanie przez teatr sięga swymi korzeniami do starożytności, lecz jej praktyczne zastosowanie na szerszą skalę miało miejsce dopiero na początku XX wieku.

Teatroterapia jest rozumiana jako narzędzie do wewnętrznego wzrostu i wzbogacenia osobowości oraz definiowana jako spontaniczne przedstawienie teatralne, stosowane w celach terapeutycznych przy udziale dzieci i dorosłych z zaburzeniami charakteru.

 

Rodzaje Teatroterapia

 

Psychodrama - spontaniczne przedstawienie sceniczne, które pozwala na uwidocznienie i ponowne przeżycie konfliktów interpersonalnych w ramach terapeutycznych

Drama rozumiana jako metoda pomocnicza w nauczaniu różnych przedmiotów szkolnych lub samoistna metoda kształcenia osobowości człowieka poprzez rozwijanie wyobraźni i wrażliwości, uczenie aktywnej twórczości, kształcenie umiejętności współpracy z innymi ludźmi.

Pantomima - nieme widowisko sceniczne, w którym zdarzenia przekazywane są przez aktorów wyłącznie za pomocą ruchów ciała, gestów, mimiki.

 

 

Przykładowe ćwiczenia - Drama

Co wyraża ta twarz?

W cudzej skórze

Co buduje, co rujnuje?

To jest dobre, to jest złe

Jak to wyjaśnić?

Co mogą czuć balony?

Wyrażanie negatywnych uczuć

Jak prosić o pomoc?

 

 

Przykładowe ćwiczenia - Pantomima

Chodzimy jak…

Podaję Ci…

Piłowanie drzewa

Jaki jestem, jaki chciałbym być

Dodaj coś od siebie

Ja, rodzina, moje hobby

 

Biblioterapia

 

Jako metoda terapeutyczna jest znana od momentu powstania pierwszego spisanego tekstu, lecz jako dyscyplina naukowa jest ona stosunkowo młoda. W Polsce pojawiła się dopiero w latach 30 XX wieku.

 

Biblioterapia zakłada wykorzystanie książek i czasopism do regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka chorego. Jest stosowana najczęściej do celów rewalidacyjnych, profilaktycznych, ogólnorozwojowych. Terapia poprzez czytanie powinna zachęcić jednostkę do prowadzenia aktywnego trybu życia oraz zmiany w postawach i zachowaniu, pomimo utrzymujących się symptomów choroby.

 

 

Cele biblioterapii

 

Zmienia rzeczywistość wychowawczą i wpływa na postępowanie człowieka

Zapewnia wsparcie psychologiczne i duchowe

Poprawia samopoczucie

Pomaga w odzyskaniu wiary w siebie

Pomaga uzyskać wzorce postępowania

 

Funkcje biblioterapii

 

Kompensacyjna - polegająca na przywracaniu jednostce utraconego sensu życia

Profilaktyczna - zagospodarowanie wolnego czasu wartościową treścią

Wychowawcza - inspiruje do pewnego typu zachowań

Utylitarna - pomaga rozwiązywać niektóre praktyczne zadania życiowe

Ideologiczna - kształtująca systemy wartości czy cele życiowe jednostki

Emocjonalna - pozwalająca na przeżycie uczuć często niedostępnych dla świadomości człowieka

Ludyczna, rozrywkowa, relaksacyjna

 

Środki terapeutyczne

 

Książki sensu stricto tj. wszelkie pozycje książkowe przygotowane biblioterapeutę lub pacjenta

Książki sensu largo tj. pozajęzykowe środki przekazu: grafika, fotografia

Materiały przejściowe: płyty kompaktowe, teksty terapeutyczne

Własna twórczość pacjentów będąca uzewnętrznieniem ich uczuć

Pamiętniki internetowe( blogi )

 

Przykłady ćwiczeń:

 

Przesłanie do ludzkości

Interpretacje

Surrealistyczne opowiadanie

Opowiadania

Jak to było?

O czym opowiada ten obraz?

Bigos poetycki

Bajka o osobie siedzącej obok

 

Filmoterapia

 

Obecnie film jest zaliczany do szeroko rozumianej sztuki, więc ma też właściwości terapeutyczne. Do nich nawiązuje filmoterapia, która jest uważana za audiowizualną odmianę biblioterapii.

 

Środki Filmoterapia

 

Filmy animowane, czyli bajki, kreskówki

Filmy dokumentalne oraz popularnonaukowe, w skład których wchodzą filmy edukacyjne o charakterze profilaktycznym

Filmy fabularne o charakterze audiowizualnej powieści

 

Filmoterapia, podobnie jak biblioterapia, najczęściej stosowana jest do celów rewalidacyjnych. Dostarcza wsparcia psychicznego. Celem filmoterapii jest też resocjalizacja i profilaktyka, czemu służą filmy zarówno fabularne, popularnonaukowe jak i edukacyjne.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin