Autorski program czytelniczy Książka i Ja.doc

(46 KB) Pobierz
Autorski program czytelniczy: „Książką i Ja”

Autorski program czytelniczy: „Książka i Ja”

 

 

I.                   Realizatorka i pomysłodawca programu: mgr Zdzisława Ochorok

 

 

 

II.                Założenia programu

Ważnym źródłem wiedzy wykorzystywanym w procesie dydaktyczno-wychowawczym jest książka. Przekazuje ona wiedzę o świecie, wpływa na wolę i uczucia, kształtuje postawy życiowe i charakter. Pomaga kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne. Może również stać się drogowskazem i przyjacielem dziecka.

Program czytelniczy „Książką i Ja” powstał aby wykorzystać powyższe korzyści płynące z obcowania z książką w pracy dydaktyczno –wychowawczej świetlicy szkolnej. Zgodnie z przyjętymi założeniami planowe oddziaływanie nauczyciela w czasie zajęć świetlicowych ma wzbudzić w dziecku zainteresowanie książką, wyrobić umiejętności wyboru i oceny książki oraz ukształtować pozytywne motywacje do sięgania po lektury.

Ponieważ przede wszystkim to rodzina kształtuje zainteresowania i styl bycia dziecka część z zaplanowanych działań adresowanych jest do rodziców. Działania te mają uświadomić jaką rolę odgrywa książka w rozwoju intelektualnym dziecka oraz zachęcić rodziców do głośnego czytania dzieciom.

Program zakłada włączenie się w dwie kampanie promujące czytelnictwo:

1.      „Uwolnić książkę” czyli „BookCrossing”

Polega ona na celowym pozostawieniu książki na tzw. "półkach" lub w przypadkowych miejscach (w  tym przypadku półka w świetlicy), aby znalazca mógł ją przeczytać i przekazać dalej. Nazywa się to "uwalnianiem książek". Do książki trzeba wkleić specjalną wlepkę, która informuje, że uczestniczy ona w akcji. Na wlepce zapisywana jest "droga" jaką przebyła książka. Wlepkę można zrobić samemu (zaprojektują i wykonają ją uczniowie w czasie zajęć w świetlicy), wystarczy napisać "uwalniam książkę" i zostawić ją dla kolejnej osoby.

2.      „Całą Polska czyta dzieciom”

Codzienne czytanie dziecku przez 20 minut, gdyż buduje ono mocną więź między dorosłym i dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzą ogólną oraz kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie .

 

III.             Cele programu

Cel ogólny:

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania, rozbudzanie motywacji do czytania książek.

Cele szczegółowe:

·         Rozwijanie zainteresowań książką,

·         Rozwijanie wiedzy o świecie poprzez czerpanie informacji z książek  z serii „Ciekawe dlaczego...”

·         Rozwijanie wyobraźni twórczej, plastycznej, teatralnej,

·         Poszerzanie zasobu słownictwa,

·         Rozwijanie umiejętności uważnego i krytycznego słuchania,

·         Zapoznanie uczniów z zawodami bibliotekarza, drukarza, księgarza,

·         Zachęcenie rodziców do codziennego czytania własnym dzieciom i sugerowanie ograniczenia korzystania z telewizji i komputera.

 

 

IV.             Wynikające z celów zadania

Zaktywizowanie uczniów poprzez zajęcia

Głośne czytanie dzieciom  bajek i baśni różnych narodów pod hasłem „Ja i moja bajka”

Organizacja zebrań i spotkań i rozmów indywidualnych, z rodzicami na temat głośnego czytania, propagowanie zasad kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

Przygotowanie zajęć plastycznych, zabaw ruchowych i konkursów w oparciu o przeczytane bajki oraz książki z serii „Ciekawe dlaczego...”.

Organizacja wystaw prac plastycznych dzieci związanych z czytelnictwem.

Prowadzenie kącika wymiany książkę „Uwolnić książkę”.

Organizowanie i współorganizowanie na terenie szkoły imprez propagujących czytelnictwo.

Organizacja cyklu pogadanek pod wspólnym tytułem „Człowiek i książka”

Współpraca z biblioteką szkolną.

Opracowanie recenzji przeczytanych książek.

 

V.                 Sposób realizacji – metody i formy pracy

Metody:

·         słowne- rozmowa,

·         oglądowe- pokaz,

·         czynna- zadania stawiane do wykonania.

Formy:

·         zbiorowa,

·         zespołowa,

·         indywidualna.

Propozycje zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań dzieci czytelnictwem:

·         opowiadania nauczycielki

·         słuchanie tekstu czytanego przez nauczycielkę,

·         cykliczne czytanie książek z serii "Ciekawe dlaczego....",

·         zajęcia tematyczne związane z lekturą książek z serii „Ciekawe dlaczego..” („Ciekawe dlaczego... Morze jest słone..., „Ciekawe dlaczego... Gwiazdy migoczą...”, „Ciekawe dlaczego... Wschodzi słońce...”, „Ciekawe dlaczego... Pająki tkają sieci...”, „Ciekawe dlaczego... Mydło się pieni...”, „Ciekawe dlaczego... Zbudowano piramidy...”),

·         rozwiązywanie zagadek słownych,

·         rozwiązywanie krzyżówek i rebusów– wspólne odczytywanie haseł lub zagadek,

·         przetwarzanie obrazu słuchowego na obraz wizualny – prace plastyczne dzieci, tworzenie scenek dramowych,

·         wizyta w bibliotece szkolnej,

·         wystawa prac plastycznych dzieci inspirowanych daną lekturą,

·         wieczory czytania baśni,

·         inscenizowanie fragmentów do odgadywania,

·         -przygotowanie „wlepek” do uwalnianych książek,

·         przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów kampanii promującej akcję „Uwolnić książkę”,

·         Stworzenie w świetlicy kącika, gdzie dzieci mogą wymieniać książki –akcja „Uwodnić książkę”,

·         pisanie recenzji książek do gazetki szkolnej,

·         zbiórka książek do biblioteczki podręcznej świetlicy,

·         konkursy czytelnicze pięknego czytania,

·         spotkania, prelekcje i rozmowy z rodzicami na temat czytelnictwa.

Wykonywane przez nauczycielkę pomoc dydaktyczne

·         rebusy,

·         krzyżówki,

·         elementy dekoracji,

·         pisemne instrukcje i polecenia zadań do wykonania.

 

VI.             Kontrola realizacji programu

1.      Przeprowadzenie ankiet dla uczniów i rodziców.

2.      Przeprowadzenie diagnoz głośnego czytania i opracowanie wyników.

3.      Prowadzenie stałych obserwacji.

 

VII.           Sposób dokumentacji programu

Dokumentacja prowadzona będzie w formie planu, scenariuszy zajęć, protokołów oraz zdjęć dołączonych do sprawozdań.

 

Bibliografia

Iwicka-Okońska Anna: Ocalić magię słowa... „Biblioteka w Szkole”1993, nr 10, s. 20-21.

Papuzińska Joanna: Książki, dzieci, biblioteka : z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej. Warszawa Fundacja “Książka dla Dziecka” 1992.

Wajda Alina: Metodyka i organizacja czytelnictwa. Warszawa  PWN 1983.

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin