Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.doc

(89 KB) Pobierz
Program zajęć rewalidacyjnych

Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

dla ucznia II klasy gimnazjum,                            Marcina XXXXXXXXX, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na rok szkolny 2009/2010

 

 

 

           Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kole orzekł w odniesieniu do Marcina XXXXXXX potrzebę kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.

          Marcin był kilkakrotnie badany w poradni P-P w Kole z powodu trudności w nauce. Wyniki badań psychologicznych ulegały za każdym razem znacznym zmianom, co nie pozwalało jednoznacznie określić poziomu rozwoju umysłowego w/w.

          Kolejne badanie psychologiczne wykazało znaczne obniżenie się poziomu inteligencji werbalnej w porównaniu z inteligencją niewerbalną, co wskazuje na wyraźne zaniedbanie środowiskowe. Aktualnie stwierdza się rozwój intelektualny chłopca w górnej granicy upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Wolne tempo pracy umysłowej, koncentracja uwagi przeciętna. Chłopiec przejawia niepokojącą postawę zamykania się w sobie i wycofywania z kontaktu społecznego, prawdopodobnie na skutek długotrwałych i pogłębiających się niepowodzeń w nauce oraz braku jakiejkolwiek pomocy ze strony domu. Kontrolne badania pedagogiczne wskazują na znacznie pogłębiające się trudności w opanowaniu materiału nauczania.

          Chłopiec czyta w bardzo wolnym tempie (poziom klasy I). Zupełnie nie rozumie sensu czytanego tekstu (dotyczy to również tekstu czytanego przez badającego).

          Liczne, różnorodne błędy we wszystkich pracach pisemnych świadczą o nasilających się zaburzeniach w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych (m.in. opuszczanie liter i całych wyrazów, mylenie liter podobnych kształtem oraz głosek zbliżonych fonetycznie, znaczne zniekształcanie zapisywanych wyrazów).

          Marcin nie opanował podstawowych wiadomości z gramatyki języka polskiego i matematyki. Wymaga stałej pomocy badającego.

         

          Zespół Orzekający zalecił zastosować wobec dziecka kształcenie specjalne w szkole dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, klasie integracyjnej lub w szkole ogólnodostępnej pod warunkiem prowadzenia indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, jakie przysługują w/w uczniom (zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie ramowych planów nauczania).

 

          Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w zajęciach szkolnych z jego zdrowymi rówieśnikami.

 

          Przedstawiony niżej program działań rewalidacyjnych ma charakter zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Napisano go na podstawie diagnozy dziecka zawartej w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dostosowany jest do indywidualnych możliwości ucznia, u którego stwierdzono braki w wiadomościach i umiejętnościach z klas niższych, przewidzianych w programie szkolnym.

 

          Cele główne:

1.     powtórzenie i uzupełnienie wiadomości z zakresu języka polskiego

2.     podwyższenie zdolności arytmetycznych ucznia

3.     rozwijanie osobowości ucznia

4.     rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie

 

 

Cele szczegółowe:

1.     podwyższenie sprawności grafomotorycznej

2.     usprawnianie percepcji wzrokowej

3.     usprawnianie percepcji słuchowej

4.     usprawnianie pamięci i myślenia

5.     wzbogacanie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się słownikami

6.     rozbudzanie wiary w możliwość pokonywania istniejących trudności i sprawnego posługiwania się językiem polskim

7.     kształcenie umiejętności słuchania i mówienia

8.     kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów

9.     kształcenie umiejętności pisania

10. kształcenie nauki o języku: ortografia, gramatyka, składnia

11. kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego

12. wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości

13. nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny

14. wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów

15. kształcenie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi

16. kształcenie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej

17. rozwijanie umiejętności stosowania matematyki

18. rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie

19. obsługa komputera oraz zasady poruszania się w Internecie

20. wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy

21. wyrabianie nawyków samokształceniowych

 

 

 

Cel zajęć

Sposób realizacji

Przewidywane osiągnięcia

 

wzbogacanie słownictwa, gromadzenie słów potrzebnych przy tworzeniu różnych typów wypowiedzi pisemnej

 

- wypisywanie z tekstu trudniejszych wyrazów i tłumaczenie ich znaczeń

- szukanie synonimów trudniejszych wyrazów

 

 

- zna znaczenie trudniejszych wyrazów

- potrafi znaleźć przynajmniej po jednym synonimie do każdego wyrazu

kształcenie umiejętności słuchania i mówienia

- rozmowy, samodzielne wypowiadanie się

- omawianie czytanych tekstów, oglądanych filmów, obrazów

- układanie opowiadań i opisów przedmiotów na podstawie obserwacji i z pamięci,· układanie planów opowiadań

- słuchanie ze zrozumieniem opowiadań, tekstów czytanych

- nazywa rzeczy, czynności, cechy przedmiotów i ich usytuowanie, cechy osób i stanów psychicznych

- na podstawie obserwacji wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniem życiowym, dotyczące ilustracji, plakatu, dzieła malarskiego, filmu itp.

- słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, czytanych tekstów literackich, audycji radiowych i rozpoznaje intencję wypowiedzi
- prowadzi dialog, w którym stosowane są zdania pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe

 

kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów

- czytanie głośne indywidualne tekstów z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych i intonacji,
- czytanie ciche ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na wskazane w tekście treści,
- samodzielne czytanie czasopism, posługiwanie się tekstem,
- wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach, omawianie postaci, ich czynów, cech charakteru, ustalanie kolejności wydarzeń i wiązanie ich w logiczną całość,
- praktyczne korzystanie z encyklopedii, słownika

 

- płynnie, poprawnie i wyraźnie czyta teksty głośno, cicho ze zrozumieniem, indywidualnie i zbiorowo
- ustala w tekście kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,
- wskazuje w utworze głównych bohaterów i postacie drugorzędne,· Wyszukuje w tekście określone fragmenty np. dotyczące cech bohatera, zdarzeń
- zna tytuły czasopism
- posługuje się encyklopedią, słownikiem ortograficznym i innymi słownikami

kształcenie umiejętności pisania

- przepisywanie tekstów połączone z wyodrębnieniem zdań

- samodzielne pisanie opowiadań i opisów,
- układanie planów utworów lub ich fragmentów,
- pisanie z pamięci i ze słuchu,
- pisanie pism użytkowych- listy, odpowiedzi na listy, adresowanie kopert, życzenia świąteczne, imieninowe, okolicznościowe, pisanie ogłoszeń

 

- układa i pisze złożone z kilku zdań opowiadania i opisy przedmiotów na podstawie obserwacji bezpośredniej,

- przekształca zdanie pisane i mówione,
- stosuje poznane zasady ortografii w zakresie opracowanego słownictwa,
- pisze wyrazy kształtnie i w odpowiednim tempie

- właściwie rozmieszcza tekst na stronie zeszytu

kształcenie nauki o języku- ortografia, gramatyka, składnia

- nauka części mowy:

- rzeczownik- liczba, rodzaj, przypadki
- czasownik- liczba, osoba, czas

- przymiotnik- liczba, rodzaj, stopniowanie,

- odmiana przymiotnika z rzeczownikiem
- tworzenie przymiotników od rzeczowników, rzeczowników od czasowników np.: kwiat- kwiatowy, palić- palacz
- wyróżnianie rzeczownika, czasownika, przymiotnika w zdaniu
- praktyczne wprowadzanie przyimków poprzez demonstrowanie różnych stosunków przestrzennych np. nad stołem, pod stołem, wyróżnianie przyimków w zdaniu,
- spójnik, rola spójnika w zdaniu

- utrwalanie zasad pisowni z h, ó, ż, rz wymiennym i niewymiennym w zakresie słownika ucznia
- pisownia rz po spółgłoskach

- pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym

- pisownia wyrazów z ą, ę
- pisownia nie z osobowymi formami czasownika i przymiotnikiem,
- wielka litera w nazwach geograficznych, imionach własnych, korespondencji
- posługiwanie się słownikiem ortograficznym
- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu
- podmiot i orzeczenie jako najważniejsze wyrazy w zdaniu

 

- wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach głoski, porządkuje wyrazy według alfabetu,
- zna związki wyrazów w zdaniu, rolę podmiotu i orzeczenia,
- rozpoznaje i stosuje w zależności od potrzeb zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe, rozkazujące, równoważniki zdań w ustnych i pisemnych wypowiedziach
- rozpoznaje części mowy- rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik
- określa i umie stosować poznane formy rzeczownika (liczba, rodzaj), czasownika (liczba, osoba, czas), przymiotnika (liczba rodzaj)
- grupuje wyrazy wokół danego tematu (wyrazy bliskoznaczne i pokrewne)
- prawidłowo dobiera wyrazy przeciwstawne

- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego

- prawidłowo dzieli wyrazy przy przenoszeniu

- potrafi rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu

Rozwijanie osobowości ucznia

- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów,
- wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy

 

- chętnie podejmuje wysiłek intelektualny

- jest wytrwały mimo niepowodzeń

- przedstawia rozwiązania w sposób czytelny

- sam potrafi koryg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin