Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych
dla ucznia II klasy gimnazjum, Marcina XXXXXXXXX, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na rok szkolny 2009/2010
Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kole orzekł w odniesieniu do Marcina XXXXXXX potrzebę kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.
Marcin był kilkakrotnie badany w poradni P-P w Kole z powodu trudności w nauce. Wyniki badań psychologicznych ulegały za każdym razem znacznym zmianom, co nie pozwalało jednoznacznie określić poziomu rozwoju umysłowego w/w.
Kolejne badanie psychologiczne wykazało znaczne obniżenie się poziomu inteligencji werbalnej w porównaniu z inteligencją niewerbalną, co wskazuje na wyraźne zaniedbanie środowiskowe. Aktualnie stwierdza się rozwój intelektualny chłopca w górnej granicy upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Wolne tempo pracy umysłowej, koncentracja uwagi przeciętna. Chłopiec przejawia niepokojącą postawę zamykania się w sobie i wycofywania z kontaktu społecznego, prawdopodobnie na skutek długotrwałych i pogłębiających się niepowodzeń w nauce oraz braku jakiejkolwiek pomocy ze strony domu. Kontrolne badania pedagogiczne wskazują na znacznie pogłębiające się trudności w opanowaniu materiału nauczania.
Chłopiec czyta w bardzo wolnym tempie (poziom klasy I). Zupełnie nie rozumie sensu czytanego tekstu (dotyczy to również tekstu czytanego przez badającego).
Liczne, różnorodne błędy we wszystkich pracach pisemnych świadczą o nasilających się zaburzeniach w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych (m.in. opuszczanie liter i całych wyrazów, mylenie liter podobnych kształtem oraz głosek zbliżonych fonetycznie, znaczne zniekształcanie zapisywanych wyrazów).
Marcin nie opanował podstawowych wiadomości z gramatyki języka polskiego i matematyki. Wymaga stałej pomocy badającego.
Zespół Orzekający zalecił zastosować wobec dziecka kształcenie specjalne w szkole dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, klasie integracyjnej lub w szkole ogólnodostępnej pod warunkiem prowadzenia indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, jakie przysługują w/w uczniom (zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie ramowych planów nauczania).
Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w zajęciach szkolnych z jego zdrowymi rówieśnikami.
Przedstawiony niżej program działań rewalidacyjnych ma charakter zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Napisano go na podstawie diagnozy dziecka zawartej w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dostosowany jest do indywidualnych możliwości ucznia, u którego stwierdzono braki w wiadomościach i umiejętnościach z klas niższych, przewidzianych w programie szkolnym.
Cele główne:
1. powtórzenie i uzupełnienie wiadomości z zakresu języka polskiego
2. podwyższenie zdolności arytmetycznych ucznia
3. rozwijanie osobowości ucznia
4. rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie
Cele szczegółowe:
1. podwyższenie sprawności grafomotorycznej
2. usprawnianie percepcji wzrokowej
3. usprawnianie percepcji słuchowej
4. usprawnianie pamięci i myślenia
5. wzbogacanie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się słownikami
6. rozbudzanie wiary w możliwość pokonywania istniejących trudności i sprawnego posługiwania się językiem polskim
7. kształcenie umiejętności słuchania i mówienia
8. kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów
9. kształcenie umiejętności pisania
10. kształcenie nauki o języku: ortografia, gramatyka, składnia
11. kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
12. wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
13. nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny
14. wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów
15. kształcenie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi
16. kształcenie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej
17. rozwijanie umiejętności stosowania matematyki
18. rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie
19. obsługa komputera oraz zasady poruszania się w Internecie
20. wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy
21. wyrabianie nawyków samokształceniowych
Cel zajęć
Sposób realizacji
Przewidywane osiągnięcia
wzbogacanie słownictwa, gromadzenie słów potrzebnych przy tworzeniu różnych typów wypowiedzi pisemnej
- wypisywanie z tekstu trudniejszych wyrazów i tłumaczenie ich znaczeń
- szukanie synonimów trudniejszych wyrazów
- zna znaczenie trudniejszych wyrazów
- potrafi znaleźć przynajmniej po jednym synonimie do każdego wyrazu
kształcenie umiejętności słuchania i mówienia
- rozmowy, samodzielne wypowiadanie się
- omawianie czytanych tekstów, oglądanych filmów, obrazów
- układanie opowiadań i opisów przedmiotów na podstawie obserwacji i z pamięci,· układanie planów opowiadań
- słuchanie ze zrozumieniem opowiadań, tekstów czytanych
- nazywa rzeczy, czynności, cechy przedmiotów i ich usytuowanie, cechy osób i stanów psychicznych
- na podstawie obserwacji wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniem życiowym, dotyczące ilustracji, plakatu, dzieła malarskiego, filmu itp.
- słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, czytanych tekstów literackich, audycji radiowych i rozpoznaje intencję wypowiedzi- prowadzi dialog, w którym stosowane są zdania pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów
- czytanie głośne indywidualne tekstów z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych i intonacji,- czytanie ciche ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na wskazane w tekście treści,- samodzielne czytanie czasopism, posługiwanie się tekstem,- wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach, omawianie postaci, ich czynów, cech charakteru, ustalanie kolejności wydarzeń i wiązanie ich w logiczną całość,- praktyczne korzystanie z encyklopedii, słownika
- płynnie, poprawnie i wyraźnie czyta teksty głośno, cicho ze zrozumieniem, indywidualnie i zbiorowo- ustala w tekście kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,- wskazuje w utworze głównych bohaterów i postacie drugorzędne,· Wyszukuje w tekście określone fragmenty np. dotyczące cech bohatera, zdarzeń- zna tytuły czasopism- posługuje się encyklopedią, słownikiem ortograficznym i innymi słownikami
kształcenie umiejętności pisania
- przepisywanie tekstów połączone z wyodrębnieniem zdań
- samodzielne pisanie opowiadań i opisów,- układanie planów utworów lub ich fragmentów,- pisanie z pamięci i ze słuchu,- pisanie pism użytkowych- listy, odpowiedzi na listy, adresowanie kopert, życzenia świąteczne, imieninowe, okolicznościowe, pisanie ogłoszeń
- układa i pisze złożone z kilku zdań opowiadania i opisy przedmiotów na podstawie obserwacji bezpośredniej,
- przekształca zdanie pisane i mówione,- stosuje poznane zasady ortografii w zakresie opracowanego słownictwa,- pisze wyrazy kształtnie i w odpowiednim tempie
- właściwie rozmieszcza tekst na stronie zeszytu
kształcenie nauki o języku- ortografia, gramatyka, składnia
- nauka części mowy:
- rzeczownik- liczba, rodzaj, przypadki- czasownik- liczba, osoba, czas
- przymiotnik- liczba, rodzaj, stopniowanie,
- odmiana przymiotnika z rzeczownikiem- tworzenie przymiotników od rzeczowników, rzeczowników od czasowników np.: kwiat- kwiatowy, palić- palacz- wyróżnianie rzeczownika, czasownika, przymiotnika w zdaniu- praktyczne wprowadzanie przyimków poprzez demonstrowanie różnych stosunków przestrzennych np. nad stołem, pod stołem, wyróżnianie przyimków w zdaniu,- spójnik, rola spójnika w zdaniu
- utrwalanie zasad pisowni z h, ó, ż, rz wymiennym i niewymiennym w zakresie słownika ucznia- pisownia rz po spółgłoskach
- pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym
- pisownia wyrazów z ą, ę- pisownia nie z osobowymi formami czasownika i przymiotnikiem,- wielka litera w nazwach geograficznych, imionach własnych, korespondencji- posługiwanie się słownikiem ortograficznym- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu- podmiot i orzeczenie jako najważniejsze wyrazy w zdaniu
- wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach głoski, porządkuje wyrazy według alfabetu,- zna związki wyrazów w zdaniu, rolę podmiotu i orzeczenia,- rozpoznaje i stosuje w zależności od potrzeb zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe, rozkazujące, równoważniki zdań w ustnych i pisemnych wypowiedziach- rozpoznaje części mowy- rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik- określa i umie stosować poznane formy rzeczownika (liczba, rodzaj), czasownika (liczba, osoba, czas), przymiotnika (liczba rodzaj)- grupuje wyrazy wokół danego tematu (wyrazy bliskoznaczne i pokrewne)- prawidłowo dobiera wyrazy przeciwstawne
- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego
- prawidłowo dzieli wyrazy przy przenoszeniu
- potrafi rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu
Rozwijanie osobowości ucznia
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości, - nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów, - wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy
- chętnie podejmuje wysiłek intelektualny
- jest wytrwały mimo niepowodzeń
- przedstawia rozwiązania w sposób czytelny
- sam potrafi koryg...
evi84