Nie_taki_nocnik_straszny.pdf

(107 KB) Pobierz
Microsoft Word - nocnik.doc
www.bobogromadka.pl
Nie taki nocnik straszny?
Tekst mgr Agnieszka G Ģ stoł
Nauka korzystania z nocnika to wielka zmiana w Ň yciu
nie tylko samego dziecka, ale i całej rodziny. Dzi ħ ki
Waszej wspólnej pracy, nad nauczeniem nowego
nawyku, wszyscy odniesiecie kolejny du Ň y sukces.
Kiedy zacz Ģę ?
Nale Ň y zawsze pami ħ ta ę , Ň e matki natury nie ma
co pop ħ dza ę . Wasze dziecko po Ň egna si ħ z pieluszk Ģ
wtedy, kiedy b ħ dzie na to naprawd ħ gotowe . Nie
wcze Ļ niej! Zazwyczaj odbywa si ħ to około drugiego, trzeciego roku Ň ycia . Owszem, s Ģ maluchy
gotowe do tego wcze Ļ niej (zazwyczaj dziewczynki), ale pó Ņ niejsze oswajanie z nocnikiem jest jak
najbardziej normalne . Cz ħĻę rodziców uczy korzystania z nocnika w momencie, kiedy dziecko
zacznie ju Ň siada ę i cz ħ sto odnosz Ģ przy tym „sukcesy", twierdz Ģ c, Ň e ich maluch potrafi ju Ň zrobi ę
siusiu w momencie, gdy usi Ģ dzie na nocniku. Nic bardziej mylnego – takie sytuacje s Ģ przypadkiem,
zwi Ģ zanym najcz ħĻ ciej z tym, Ň e dziecko pozbawione pieluszki czuj Ģ c przewiew, spontanicznie
oddaje mocz. Efekt przedwczesnej nauki jest odmienny od zało Ň onego, gdy Ň dziecko zapomina,
czego si ħ nauczyło i znów wraca do pieluch. Starsze dziecko szybciej zapami ħ ta i utrwali sobie
now Ģ umiej ħ tno Ļę . A co najwa Ň niejsze, b ħ dzie potrafiło w wi ħ kszym stopniu zapanowa ę nad
funkcjonowaniem swojego ciała i powstrzyma ę p ħ cherz do momentu znalezienia nocnika. B ħ dzie te Ň
potrafiło pokaza ę , Ň e jest na to gotowe .
Uwaga: mo Ň emy sprawi ę , aby maluch usiadł na nocniku, ale nie zmusimy go, aby si ħ wypró Ň nił, w
zwi Ģ zku z tym pami ħ tajmy - wa Ň ne jest opanowanie umiej ħ tno Ļ ci, a nie sama rezygnacja z
pieluch!
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze Ň one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
373193374.009.png 373193374.010.png 373193374.011.png
 
www.bobogromadka.pl
Jak to si ħ dzieje?
Na umiej ħ tno Ļę korzystania z nocnika składa si ħ cały szereg czynno Ļ ci, nad którymi dziecko musi
zapanowa ę .
Po pierwsze - musi zauwa Ň y ę , Ň e chce mu si ħ siusiu.
Po drugie - musi skojarzy ę , co to znaczy (zaraz zacznie siusia ę ).
Po trzecie - musi przypomnie ę sobie co nale Ň y zrobi ę (powiedzie ę mamie lub pój Ļę na nocnik).
Po czwarte - musi powstrzyma ę si ħ przez chwil ħ i znale Ņę mam ħ lub nocnik.
Sk Ģ d mam wiedzie ę , kiedy jest gotowe?
Na gotowo Ļę dziecka do nauki korzystania z
nocnika składa si ħ gotowo Ļę fizyczna,
emocjonalna i umiej ħ tno Ļę komunikacji.
Gotowo Ļę fizyczna pojawia si ħ mi ħ dzy 18 a
24 (niekiedy 36) miesi Ģ cem Ň ycia i polega na
fizjologicznej zdolno Ļ ci do zaci Ļ ni ħ cia mi ħĻ ni wokół cewki moczowej, pomimo narastaj Ģ cego
uczucia parcia. Gotowo Ļę emocjonalna polega na ch ħ ci współpracy ze strony dziecka
dotycz Ģ cej nabycia nowej umiej ħ tno Ļ ci. Spraw ħ ułatwi ę mo Ň e wskazanie dziecku, Ň e nauka
Biblioteka M Ģ drego Rodzica:
Herbert, M. (2006). Trening czysto Ļ ci . Wydawnictwo
GWP.
Kaltenthaler, B. (2006). Moje dziecko Ň egna si ħ z
pieluszk Ģ . Wydawnictwo Jedno Ļę .
korzystania z nocnika czyni je „du Ň ym", „bardziej dorosłym". Istotne jest równie Ň kojarzenie
przez dziecko przyczyny i skutku (rozumie, Ň e parcie na p ħ cherz wi ĢŇ e si ħ z oddaniem
moczu) - mo Ň liwe to staje si ħ ju Ň od 18 (czasami 12) miesi Ģ ca Ň ycia. Umiej ħ tno Ļę
komunikacji dotyczy mo Ň liwo Ļ ci ze strony dziecka do powiadomienia nas, Ň e wła Ļ nie chce
skorzysta ę z nocnika. Do sygnałów komunikacyjnych zaliczymy:
Ʊ powiedzenie nam o tym,
Ʊ zaciskanie dłoni,
Ʊ szarpanie ubranka,
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze Ň one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
373193374.001.png 373193374.002.png
 
www.bobogromadka.pl
Ʊ zmieszanie lub podniecenie,
Ʊ nieruchome stanie lub uciekanie do k Ģ ta.
O tym, czy udaje nam si ħ odnosi ę sukcesy Ļ wiadczy ę b ħ dzie np. coraz cz ħĻ ciej pojawiaj Ģ ca si ħ
sucha pieluszka, co oznacza Ň e dziecko coraz lepiej kontroluje p ħ cherz.
Pami ħ tajmy - aby zacz Ģę nauk ħ musimy by ę pewni, Ň e w Ň yciu naszego malucha nie
dzieje si ħ aktualnie zbyt wiele (choroba, narodziny rodze ı stwa, kłopoty rodzinne, pój Ļ cie do
przedszkola).
Co mo Ň e pomóc?
Ʊ Warto aby Ļ cie po nocnik wybrali si ħ razem , nawet je Ļ li wybór Waszego dziecka nie b ħ dzie
„gustowny". Kiedy jednak chcecie zakupy zrobi ę sami, wybierzcie najlepiej zwyczajny
nocnik - nie ka Ň de dziecko rozumie, dlaczego ma siusia ę foce na plecy. Nocnik z pozytywk Ģ
to te Ň nie najlepszy pomysł, gdy Ň dzieci zazwyczaj traktuj Ģ to jak zabawk ħ , a wi ħ kszo Ļę
zwyczajnie si ħ ich boi. Pami ħ taj - nocnik musi by ę stabilny, wygodny i pozbawiony ostrych
kantów.
Ʊ Warto pierwsze próby rozpocz Ģę w ciepłej porze roku, gdy Ň dziecko mo Ň e wówczas chodzi ę
z goł Ģ pup Ģ po domu, a na zewn Ģ trz w lekkich majteczkach, które łatwo mo Ň na zmieni ę . To
wa Ň ne, bo na pocz Ģ tku nauki liczy si ħ ka Ň da sekunda . I co istotne - je Ļ li dziecko zauwa Ň y
„zmian ħ " za pó Ņ no, nie zło Ļę si ħ na nie, a jedynie przebierz zwracaj Ģ c uwag ħ na to, Ň e zrobiło
siusiu (dziecko musi to zauwa Ň y ę ).
Ʊ Z pomoc Ģ mog Ģ przyj Ļę ksi ĢŇ eczki , w których
bohaterowie opanowuj Ģ umiej ħ tno Ļę korzystania
z nocnika. Mo Ň ecie te Ň pokaza ę dziecku zdj ħ cie
malucha na nocniku, w jednym z posiadanych
przez Was poradników
Ʊ Warto zacz Ģę równie Ň oswaja ę z sedesem , gdy Ň wiele dzieci bardzo si ħ boi, Ň e tam wpadnie
Dla naszych dzieci:
Sanschargin, J. (2007). Kamyczek na
nocniczku . Wydawnictwo Rea.
Lindgren, B. (2008). Nocnik Maksa .
Wydawnictwo Zakamarki.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze Ň one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
373193374.003.png 373193374.004.png
 
www.bobogromadka.pl
Jak zacz Ģę ?
Ʊ Wytłumaczcie do czego słu Ň y nocnik . W tym celu mo Ň ecie posadzi ę tam misia lub lalk ħ
(czasami pomaga siusiaj Ģ ca lalka). Nie dziwcie si ħ je Ļ li pó Ņ niej maluch cały dzie ı b ħ dzie
sadzał na nim lalk ħ lub b ħ dzie je Ņ dził na nocniku czy nosił go na głowie - musi si ħ z nim
oswoi ę i poczu ę , Ň e to jego nocnik .
Ʊ Zach ħ caj Ģ c go do chodzenia po domu bez pieluchy (niektóre dzieci lubi Ģ anga Ň owa ę si ħ w
sprz Ģ tanie „kału Ň ”), to pozwoli dziecko skojarzy ę skutek z przyczyn Ģ
Ʊ Ucz Ģ c korzystania z nocnika, nie ograniczajcie ilo Ļ ci przyjmowanych przez dziecko
płynów , gdy Ň pełny p ħ cherz ułatwi mu orientacj ħ .
Ʊ Chwalcie i starajcie si ħ z całych sił aby Wasze pochwały brzmiały szczerze!
Ʊ B Ģ d Ņ cie cierpliwi .
Ʊ Czasami maluchy potrzebuj Ģ dodatkowej zach ħ ty - spróbujcie przyznawa ę mu punkty –
kwiatki / gwiazdki - za ka Ň dy sukces, np. jedn Ģ za kupk ħ , dwie za siusiu (bo to jest
trudniejsze). I nigdy nie odbierajcie nagród za wpadki!
Ʊ Dziecko ma zazwyczaj własne pory, kiedy chciało mu si ħ siusiu lub kupk ħ . Zamiast
zakłada ę pieluchy proponujcie nocnik - wówczas zwi ħ kszacie szans ħ , Ň e mu si ħ uda.
A dodatkowo
Ʊ Na czas nauki zwi ı cie dywan.
Ʊ Gdy dziecko chce obejrze ę zawarto Ļę nocnika, nie zniech ħ cajcie go i powstrzymajcie si ħ od
uwag.
Ʊ Nie przerywajcie dziecku zabawy pytaniem - „czy chcesz siusiu?", wystarczy raz na kilka
godzin.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze Ň one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
373193374.005.png 373193374.006.png
 
www.bobogromadka.pl
Ʊ Nigdy nie dawajcie dziecku odczu ę , Ň e Wasze relacje b ħ d Ģ zale Ň ały od tego, czy
nauczy si ħ korzysta ę z nocnika.
Ʊ Gdy chcecie zrobi ę zakupy załó Ň cie dziecku pieluch ħ - maluch nie zrobi siusiu „na
zapas".
Ʊ Je Ň eli dziecko odmawia siadania na nocniku przerwijcie nauk ħ na kilka tygodni.
Bibliografia:
D Ģ browska, J. (2006). Z nocnikiem za pan brat. Dziecko, 8, 66-68.
Szczypiorska - Mutor, M. (2008). ņ egnaj, pielucho! Dziecko, 5, 106-109.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze Ň one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
373193374.007.png 373193374.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin