Nie_taki_nocnik_straszny.pdf
(
107 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - nocnik.doc
www.bobogromadka.pl
Nie taki nocnik straszny?
Tekst
mgr Agnieszka G
Ģ
stoł
Nauka korzystania z nocnika to wielka zmiana w
Ň
yciu
nie tylko samego dziecka, ale i całej rodziny. Dzi
ħ
ki
Waszej wspólnej pracy, nad nauczeniem nowego
nawyku, wszyscy odniesiecie kolejny du
Ň
y sukces.
Kiedy zacz
Ģę
?
Nale
Ň
y zawsze pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e matki natury nie ma
co pop
ħ
dza
ę
. Wasze dziecko po
Ň
egna si
ħ
z pieluszk
Ģ
wtedy, kiedy b
ħ
dzie na to
naprawd
ħ
gotowe
. Nie
wcze
Ļ
niej! Zazwyczaj odbywa si
ħ
to
około drugiego, trzeciego roku
Ň
ycia
. Owszem, s
Ģ
maluchy
gotowe do tego wcze
Ļ
niej (zazwyczaj dziewczynki), ale pó
Ņ
niejsze oswajanie z nocnikiem jest jak
najbardziej
normalne
. Cz
ħĻę
rodziców uczy korzystania z nocnika w momencie, kiedy dziecko
zacznie
ju
Ň
siada
ę
i cz
ħ
sto odnosz
Ģ
przy tym „sukcesy", twierdz
Ģ
c,
Ň
e ich maluch potrafi ju
Ň
zrobi
ę
siusiu w momencie, gdy usi
Ģ
dzie na nocniku. Nic bardziej mylnego – takie sytuacje s
Ģ
przypadkiem,
zwi
Ģ
zanym najcz
ħĻ
ciej z tym,
Ň
e dziecko pozbawione pieluszki czuj
Ģ
c przewiew, spontanicznie
oddaje mocz. Efekt przedwczesnej nauki jest odmienny od zało
Ň
onego, gdy
Ň
dziecko zapomina,
czego si
ħ
nauczyło i znów wraca do pieluch.
Starsze
dziecko szybciej zapami
ħ
ta i utrwali sobie
now
Ģ
umiej
ħ
tno
Ļę
. A co najwa
Ň
niejsze, b
ħ
dzie
potrafiło w wi
ħ
kszym stopniu
zapanowa
ę
nad
funkcjonowaniem swojego ciała i powstrzyma
ę
p
ħ
cherz do momentu znalezienia nocnika. B
ħ
dzie te
Ň
potrafiło pokaza
ę
,
Ň
e jest na to
gotowe
.
Uwaga: mo
Ň
emy sprawi
ę
, aby maluch usiadł na nocniku, ale nie zmusimy go, aby si
ħ
wypró
Ň
nił, w
zwi
Ģ
zku z tym
pami
ħ
tajmy - wa
Ň
ne jest opanowanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci, a nie sama rezygnacja z
pieluch!
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze
Ň
one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
www.bobogromadka.pl
Jak to si
ħ
dzieje?
Na umiej
ħ
tno
Ļę
korzystania z nocnika składa si
ħ
cały szereg czynno
Ļ
ci, nad którymi dziecko musi
zapanowa
ę
.
•
Po pierwsze - musi zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e chce mu si
ħ
siusiu.
•
Po drugie - musi skojarzy
ę
, co to znaczy (zaraz zacznie siusia
ę
).
•
Po trzecie - musi przypomnie
ę
sobie co nale
Ň
y zrobi
ę
(powiedzie
ę
mamie lub pój
Ļę
na nocnik).
•
Po czwarte - musi powstrzyma
ę
si
ħ
przez chwil
ħ
i znale
Ņę
mam
ħ
lub nocnik.
Sk
Ģ
d mam wiedzie
ę
, kiedy jest gotowe?
Na gotowo
Ļę
dziecka do nauki korzystania z
nocnika składa si
ħ
gotowo
Ļę
fizyczna,
emocjonalna i umiej
ħ
tno
Ļę
komunikacji.
Gotowo
Ļę
fizyczna
pojawia si
ħ
mi
ħ
dzy 18 a
24 (niekiedy 36) miesi
Ģ
cem
Ň
ycia i polega na
fizjologicznej zdolno
Ļ
ci
do zaci
Ļ
ni
ħ
cia mi
ħĻ
ni wokół cewki moczowej, pomimo narastaj
Ģ
cego
uczucia parcia.
Gotowo
Ļę
emocjonalna
polega na ch
ħ
ci współpracy ze strony dziecka
dotycz
Ģ
cej nabycia nowej umiej
ħ
tno
Ļ
ci. Spraw
ħ
ułatwi
ę
mo
Ň
e wskazanie dziecku,
Ň
e nauka
Biblioteka M
Ģ
drego Rodzica:
Herbert, M. (2006).
Trening czysto
Ļ
ci
. Wydawnictwo
GWP.
Kaltenthaler, B. (2006).
Moje dziecko
Ň
egna si
ħ
z
pieluszk
Ģ
. Wydawnictwo Jedno
Ļę
.
korzystania z nocnika czyni je „du
Ň
ym", „bardziej dorosłym". Istotne jest równie
Ň
kojarzenie
przez dziecko przyczyny i skutku (rozumie,
Ň
e parcie na p
ħ
cherz wi
ĢŇ
e si
ħ
z oddaniem
moczu) - mo
Ň
liwe to staje si
ħ
ju
Ň
od 18 (czasami 12) miesi
Ģ
ca
Ň
ycia.
Umiej
ħ
tno
Ļę
komunikacji
dotyczy mo
Ň
liwo
Ļ
ci ze strony dziecka do powiadomienia nas,
Ň
e wła
Ļ
nie chce
skorzysta
ę
z nocnika. Do sygnałów komunikacyjnych zaliczymy:
Ʊ
powiedzenie nam o tym,
Ʊ
zaciskanie dłoni,
Ʊ
szarpanie ubranka,
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze
Ň
one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
www.bobogromadka.pl
Ʊ
zmieszanie lub podniecenie,
Ʊ
nieruchome stanie lub uciekanie do k
Ģ
ta.
O tym, czy udaje nam si
ħ
odnosi
ę
sukcesy
Ļ
wiadczy
ę
b
ħ
dzie np. coraz cz
ħĻ
ciej pojawiaj
Ģ
ca si
ħ
sucha pieluszka, co oznacza
Ň
e dziecko coraz lepiej kontroluje p
ħ
cherz.
Pami
ħ
tajmy - aby zacz
Ģę
nauk
ħ
musimy by
ę
pewni,
Ň
e w
Ň
yciu naszego malucha nie
dzieje si
ħ
aktualnie zbyt wiele
(choroba, narodziny rodze
ı
stwa, kłopoty rodzinne, pój
Ļ
cie do
przedszkola).
Co mo
Ň
e pomóc?
Ʊ
Warto aby
Ļ
cie
po nocnik wybrali si
ħ
razem
, nawet je
Ļ
li wybór Waszego dziecka nie b
ħ
dzie
„gustowny". Kiedy jednak chcecie zakupy zrobi
ę
sami, wybierzcie najlepiej zwyczajny
nocnik - nie ka
Ň
de dziecko rozumie, dlaczego ma siusia
ę
foce na plecy. Nocnik z pozytywk
Ģ
to te
Ň
nie najlepszy pomysł, gdy
Ň
dzieci zazwyczaj traktuj
Ģ
to jak zabawk
ħ
, a wi
ħ
kszo
Ļę
zwyczajnie si
ħ
ich boi. Pami
ħ
taj - nocnik musi by
ę
stabilny, wygodny i pozbawiony ostrych
kantów.
Ʊ
Warto pierwsze próby rozpocz
Ģę
w ciepłej porze roku, gdy
Ň
dziecko mo
Ň
e wówczas chodzi
ę
z goł
Ģ
pup
Ģ
po domu, a na zewn
Ģ
trz w lekkich majteczkach, które łatwo mo
Ň
na zmieni
ę
. To
wa
Ň
ne, bo na pocz
Ģ
tku nauki
liczy si
ħ
ka
Ň
da sekunda
. I co istotne - je
Ļ
li dziecko zauwa
Ň
y
„zmian
ħ
" za pó
Ņ
no, nie zło
Ļę
si
ħ
na nie, a jedynie przebierz zwracaj
Ģ
c uwag
ħ
na to,
Ň
e zrobiło
siusiu (dziecko musi to zauwa
Ň
y
ę
).
Ʊ
Z pomoc
Ģ
mog
Ģ
przyj
Ļę
ksi
ĢŇ
eczki
, w których
bohaterowie opanowuj
Ģ
umiej
ħ
tno
Ļę
korzystania
z nocnika. Mo
Ň
ecie te
Ň
pokaza
ę
dziecku zdj
ħ
cie
malucha na nocniku, w jednym z posiadanych
przez Was poradników
Ʊ
Warto zacz
Ģę
równie
Ň
oswaja
ę
z sedesem
, gdy
Ň
wiele dzieci bardzo si
ħ
boi,
Ň
e tam wpadnie
Dla naszych dzieci:
Sanschargin, J. (2007).
Kamyczek na
nocniczku
. Wydawnictwo Rea.
Lindgren, B. (2008).
Nocnik Maksa
.
Wydawnictwo Zakamarki.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze
Ň
one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
www.bobogromadka.pl
Jak zacz
Ģę
?
Ʊ
Wytłumaczcie do czego słu
Ň
y nocnik
. W tym celu mo
Ň
ecie posadzi
ę
tam misia lub lalk
ħ
(czasami pomaga siusiaj
Ģ
ca lalka). Nie dziwcie si
ħ
je
Ļ
li pó
Ņ
niej maluch cały dzie
ı
b
ħ
dzie
sadzał na nim lalk
ħ
lub b
ħ
dzie je
Ņ
dził na nocniku czy nosił go na głowie - musi si
ħ
z nim
oswoi
ę
i poczu
ę
,
Ň
e
to jego nocnik
.
Ʊ
Zach
ħ
caj
Ģ
c go do chodzenia po domu bez pieluchy
(niektóre dzieci lubi
Ģ
anga
Ň
owa
ę
si
ħ
w
sprz
Ģ
tanie „kału
Ň
”), to pozwoli dziecko skojarzy
ę
skutek z przyczyn
Ģ
Ʊ
Ucz
Ģ
c korzystania z nocnika,
nie ograniczajcie ilo
Ļ
ci przyjmowanych przez dziecko
płynów
, gdy
Ň
pełny p
ħ
cherz ułatwi mu orientacj
ħ
.
Ʊ
Chwalcie
i starajcie si
ħ
z całych sił aby Wasze pochwały brzmiały szczerze!
Ʊ
B
Ģ
d
Ņ
cie cierpliwi
.
Ʊ
Czasami maluchy potrzebuj
Ģ
dodatkowej zach
ħ
ty - spróbujcie przyznawa
ę
mu punkty –
kwiatki / gwiazdki - za ka
Ň
dy sukces, np. jedn
Ģ
za kupk
ħ
, dwie za siusiu (bo to jest
trudniejsze). I nigdy nie odbierajcie nagród za wpadki!
Ʊ
Dziecko ma zazwyczaj własne pory, kiedy chciało mu si
ħ
siusiu lub kupk
ħ
. Zamiast
zakłada
ę
pieluchy proponujcie nocnik - wówczas zwi
ħ
kszacie szans
ħ
,
Ň
e mu si
ħ
uda.
A dodatkowo
…
Ʊ
Na czas nauki zwi
ı
cie dywan.
Ʊ
Gdy dziecko chce obejrze
ę
zawarto
Ļę
nocnika, nie zniech
ħ
cajcie go i powstrzymajcie si
ħ
od
uwag.
Ʊ
Nie przerywajcie dziecku zabawy pytaniem - „czy chcesz siusiu?", wystarczy raz na kilka
godzin.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze
Ň
one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
www.bobogromadka.pl
Ʊ
Nigdy nie dawajcie dziecku odczu
ę
,
Ň
e Wasze relacje b
ħ
d
Ģ
zale
Ň
ały od tego, czy
nauczy si
ħ
korzysta
ę
z nocnika.
Ʊ
Gdy chcecie zrobi
ę
zakupy załó
Ň
cie dziecku pieluch
ħ
- maluch nie zrobi siusiu „na
zapas".
Ʊ
Je
Ň
eli dziecko odmawia siadania na nocniku przerwijcie nauk
ħ
na kilka tygodni.
Bibliografia:
D
Ģ
browska, J. (2006). Z nocnikiem za pan brat.
Dziecko, 8, 66-68.
Szczypiorska - Mutor, M. (2008).
ņ
egnaj, pielucho!
Dziecko, 5, 106-109.
Akademia Wspomagania Rozwoju „Bobo gromadka”
www.bobogromadka.pl
Wszeslkie prawa zastrze
Ň
one - Tous droits réservés - All rights reserved - Alle Rechte vorbehalten
Plik z chomika:
anet-a
Inne pliki z tego folderu:
Koniec z pieluchami- Od czego zacząć trening toaletowy dziecka.pdf
(143 KB)
Mamie na ratunek - nauka korzystania z nocnika.pdf
(491 KB)
Nie_taki_nocnik_straszny.pdf
(107 KB)
OdpieluchowanieBezPrzemocy.pdf
(1597 KB)
POŻEGNANIE Z PIELUCHĄ.pdf
(147 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD Kolakowski
arkusze badan
Autyzm
dojrzałość szkolna
grafomotoryka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin