03 - ulamki-1.pdf
(
52 KB
)
Pobierz
k10_7.dvi
1073
zesposobemnaskracanieopartym
owcze±niejszerozªo»enielicznikaimianownikanaczynnikipierwsze,dªugo
b¦dziemyszukalitegorozkªadu.Podobnieb¦dziezuªamkiem
771
146
.
Otoniezawodnametoda,która{przyokazji{pokazujejeszczejedn¡posta¢,
jak¡mo»nanadawa¢uªamkom.Przepisjestprosty:wyª¡czcaªo±ci,to,coci
zostaªo,odwró¢dogórynogami,znówwyª¡czcaªo±ci,znówodwró¢dogóry
nogamiidalejpowtarzajto(by¢mo»ebezko«ca).Spróbujmy.
1571
1073
=1+
444
1073
=
=1+
1
2+
185
444
=1+
1
=1+
1
=1+
1
:
2+
1
2+
74
185
2+
1
2+
1
2+
1
2+
1
2
2+
1
2+
3
74
Otrzymali±myinn¡,bardziejfantazyjn¡posta¢uªamka:uªamekªa«cuchowy.
Gdyniemamyochotynatakie,zu»ywaj¡cewielepapieru,graficznefigle,
zapisujemytotak:(1;2
;
2
;
2
;
2)
;
aletymczasemspróbujmyprzeksztaªca¢ten
uªamekzprawejnalewo:
1+
1
=1+
1
=1+
1
2+
1
5
=1+
1
29
12
=
41
29
:
2+
1
2+
1
2+
1
2
2+
1
2+
1
2
Jakwida¢,wykonuj¡ct¦operacj¦tamizpowrotem,skrócili±myuªamek:to,
przezcoskróciªsi¦ostatniuªamekprzyrozwijaniuwuªamekªa«cuchowy
(czyli37),towªa±nienajwi¦kszywspólnydzielnikliczb1517i1073.Nie
b¦dziemydowodzili,»etakb¦dziesi¦dziaªozawsze(pierwszydostrzegªto
TeajtetoszAtenwczasachPeryklesa,czyli2400lattemu).Sprawdzimytylko,
cotametodaprzyniesiewprzypadkudrugiegozuªamkówwymienionych
napocz¡tku.Nieb¦dziemytuwypisywalikolejnychpostacipojawiaj¡cych
si¦przyrozwijaniutegouªamkawuªamekªa«cuchowy,lecztylkokolejno
pojawiaj¡cesi¦wyniki,powstaj¡ceprzyodwracaniupoprzedniootrzymanych
uªamkówwªa±ciwych:
771
146
=5+
41
146
; 3+
23
41
; 1+
18
23
; 1+
5
18
; 3+
3
5
; 1+
2
3
; 1+
1
Obserwuj¡ccho¢bytedwaobliczenia,ªatwowywnioskowa¢,»eka»daliczba
wymiernarozwijasi¦wsko«czonyuªamekªa«cuchowy(oile»topi¦kniej,ni»
zmªodszymiotysi¡clecieuªamkamidziesi¦tnymi).Alewuªamkiªa«cuchowe
mo»narozwija¢te»iinneliczby.Cowi¦cej{robisi¦towtensamsposób.Oto
pr
z
ykªad:
p
p
2
1)=
=1+
1
1
1
p
2+1
=1+
p
2
1)
=
:::
=1+
2+(
2+
1
2+
1
2+
1
2+
:::
p
p
2+1)towzajemneodwrotno±ci).
Ato,copowielokropku,wynikazfaktu,»e
gd
ywobliczeniachpojawisi¦poraz
drugitasamaliczba(unasbyªatoliczba(
2
1)i(
Dla dociekliwych:
wyra»enie
2
1)),dalszeobliczeniab¦d¡si¦
powtarzaªy.Otrzymali±my
u
ªamekªa«cuchowyokresowyzpowtarzaj¡c¡si¦stale
dwójk¡,cosi¦zapisuje(1;2).Podobnyprzykªadjestrozpatrywanywzadaniu
oopornikach(wMaªejDelcie).Bezopornikówstwierdzamy(stosuj¡ct¦sam¡
metod¦,copoprzednio),»e
p
p
1+
1
2+
1
2+
1
2+
:::
oznacza granic¦ ci¡gu
1
;
1+
1
1
2+
2
;
1+
1
2+
1
2+
2
;:::
5
1
2
=0+
1
1
1
=
=
:::
=
;
p
5+1
2
p
5
1
2
1+
1
1+
1+
1
1+
1
1+
:::
czyli(0;1).
11
Lepsze uªamki
Gdywystartujemydouªamka
1517
2
:
Otrzymali±myzatemuªamekªa«cuchowy(5;3
;
1
;
1
;
3
;
1
;
1
;
2),któryka»dych¦tny
mo»esobiezapisa¢wrozwini¦tejformie(gdytylkomadu»owolnegomiejsca).
Aledorzeczy{rozwijanyuªamekokazaªsi¦nieskracalny{»adenzwypisanych
przedchwil¡uªamkównieskracaªsi¦.
2=1+(
(mamnadziej¦,»eka»dywie,i»(
2
;
1+
Uªamkiªa«cuchoweokresowetorozwini¦cianiewymiernychpierwiastków
równa«kwadratowychowspóªczynnikachcaªkowitych.Znównieb¦dziemytego
dowodzili,tylkoobejrzymyprzykªadtego,jaktosi¦dzieje.Mo»etoby¢ostatni
zrozpatrywanychprzykªadów(je±lijakie±obliczeniemo»nawykona¢nakilka
sposobów,tostajesi¦onobardziejpoprawne{prawda?).Zauwa»my,»e
gdy
x
=
1
;
to
x
=
1
1+
x
:
1+
1
1+
1
1+
1
1+
:::
Zatem
x
(1+
x
)=1,czyli
x
2
+
x
1=0,sk¡dmamy(wobecdodatnio±ci
p
5
1
2
poszukiwanegopierwiastka)
x
=
:
Metodarozwijaniawuªamekªa«cuchowystosujesi¦nietylkodoliczb.Oto
przykªadgeometrycznego(!)obliczeniastosunkuprzek¡tnejkwadratudojego
boku.Wkwadracie
ABCD
rysujemy¢wiartk¦okr¦guo±rodku
A
ipromieniu
AB
.Przecinaonaprzek¡tn¡
AC
wpunkcie
E
.Przeddalszymrysowaniem
trzebazauwa»y¢,»e
BS
=
SE
=
ET
=
TD
=
EC
(bostycznezjednegopunktu
dookr¦gus¡jednakowejdªugo±ci,rysunekjest{jakdot¡d{symetryczny,
a
SCT
topoªówkakwadratu,oczywi±ciemniejszego).Terazrysujemypóªokr¡g
o±rodku
S
ipromieniu
SB
.Wobecpoprzedniegospostrze»eniaprzechodzi
onprzez
E
.Oznaczmydrugikoniecjego±rednicyprzez
F
.Terazliczymyjak
poprzednio(wyª¡czaniecaªo±ciiodwracanie)
AC
AB
=1+
CE
CB
=1+
1
2+
CF
CE
=1+
1
2+
CE
CB
=(1;2)=
p
2
:
Trzeciazrówno±cibierzesi¦zpodobie«stwatrójk¡tów
CBE
i
CEF
:maj¡k¡t
przywierzchoªku
C
wspólny,aponadtok¡t
CBE
,czyli
FBE
(jakowpisany
wmniejszyokr¡g),jestrównyk¡towi
FEC
(jakodopisanemuopartemunatym
samymªuku{dlanieznaj¡cychtegopoj¦ciaobja±nienienamarginesie).
Aponiewa»stosunek
CE
do
CB
si¦powtarza
:::
K¡t dopisany to k¡t mi¦dzy styczn¡
do okr¦gu a jego ci¦ciw¡ poprowadzon¡
z punktu styczno±ci.Mówimy, »e jest
oparty na zawartym w jego wn¦trzu ªuku
okr¦gu.
Najwa»niejsz¡bodajwªasno±¢uªamkówªa«cuchowychodkryªLagrange.
Okazujesi¦,»ereduktuªamkaªa«cuchowegojestnajlepszymprzybli»eniem
wymiernymrozwijanejliczby.Otoobja±nieniau»ytychterminów.Redukt
uªamkaªa«cuchowegotoonsamobci¦tydojakiej±dªugo±ci{np.
41
p
29
jest
2{prawda?Najlepszeprzybli»eniewymiernejakiej±liczbyto
takieprzybli»enie,»elepszeodniegomusimie¢wi¦kszymianownik.Zatem
zpodanegoprzedchwil¡przykªaduwynika,»elepszeprzybli»eniewymierne
p
2ni»
41
29
musimie¢mianownikconajmniej30.Alepszeod
7
5
musimie¢
mianownikwi¦kszyod5{prawda?
Nakoniecjeszczezwró¢myuwag¦,»ewzapisieuªamkaªa«cuchowegooddziela
si¦poszczególnepozycjeprzecinkami.Czymo»nabyªobytegonierobi¢(tak,
jaknierobimytegozapisuj¡cuªamkidziesi¦tne)?Otó»nie.Naposzczególnych
miejscachmog¡si¦bowiempojawia¢dowolniedu»eliczby.Np.(1;1000
;
333)to
ªa«cuchowyzapisliczby
Wobectego jest równy, jak wida¢
na rysunku, poªowie k¡ta ±rodkowego
opartego na tym samym ªuku (k¡ty
o ramionach odpowiednio prostopadªych),
a tym samym jest równy ka»demu z k¡tów
wpisanych w okr¡g i opartych na tym
samym ªuku.
333001
;
którejniemapowodudyskryminowa¢.Przytejokazjimo»naprzedstawi¢jeden
1+
1
1000+
333
=1+
333
333001
=
333334
znierozwi¡zanychdot¡dproblemów:czywrozwini¦ciuªa«cuchowymliczby
3
p
2
wyst¦pujetylkosko«czonaliczbaró»nychwyrazów?
Ijeszczeuwaganaturyfilozoficzno-historycznej.Dlaczegó»toniejeste±my
przyzwyczajenidouªamkówªa«cuchowych,dlaczegoniemaichwszkole?Bo
prawiewcaleichnieu»ywamy.Adlaczegoichnieu»ywamy?Mo»naspekulowa¢
natentemat,sugeruj¡c,»enp.dodawanieuªamkówªa«cuchowychczyich
mno»enietobyªbykoszmar{alemo»edobrychsposobówniema,boich
dostatecznieintensywnienieszukali±my?Wydajesi¦,»ejedynanaukapªyn¡ca
ztakichrozwa»a«todostrze»enie,»eksztaªtuprawianejmatematykiniejest
jedynymo»liwy,»emogªowszystkouªo»y¢si¦inaczej.
MarekKORDOS
12
reduktem
Plik z chomika:
aneciakurczaczek
Inne pliki z tego folderu:
01 - wartosc_bezwzgledna.pdf
(90 KB)
02 - zbiory.pdf
(101 KB)
03 - ulamki-1.pdf
(52 KB)
03 - wielomiany.pdf
(104 KB)
04 - funkcja_trygonom.pdf
(86 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zadania - Matematyka podstawowa
Zadania - Matematyka wyższa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin