03 - ulamki-1.pdf

(52 KB) Pobierz
k10_7.dvi
1073 zesposobemnaskracanieopartym
owcze±niejszerozªo»enielicznikaimianownikanaczynnikipierwsze,dªugo
b¦dziemyszukalitegorozkªadu.Podobnieb¦dziezuªamkiem 771
146 .
Otoniezawodnametoda,która{przyokazji{pokazujejeszczejedn¡posta¢,
jak¡mo»nanadawa¢uªamkom.Przepisjestprosty:wyª¡czcaªo±ci,to,coci
zostaªo,odwró¢dogórynogami,znówwyª¡czcaªo±ci,znówodwró¢dogóry
nogamiidalejpowtarzajto(by¢mo»ebezko«ca).Spróbujmy.
1571
1073 =1+ 444
1073 =
=1+
1
2+ 185
444
=1+
1
=1+
1
=1+
1
:
2+
1
2+ 74
185
2+
1
2+
1
2+ 1
2+ 1 2
2+
1
2+ 3 74
Otrzymali±myinn¡,bardziejfantazyjn¡posta¢uªamka:uªamekªa«cuchowy.
Gdyniemamyochotynatakie,zu»ywaj¡cewielepapieru,graficznefigle,
zapisujemytotak:(1;2 ; 2 ; 2 ; 2) ; aletymczasemspróbujmyprzeksztaªca¢ten
uªamekzprawejnalewo:
1+
1
=1+
1
=1+
1
2+ 1 5
=1+ 1
29
12
= 41
29 :
2+
1
2+ 1
2+ 1 2
2+
1
2+ 1 2
Jakwida¢,wykonuj¡ct¦operacj¦tamizpowrotem,skrócili±myuªamek:to,
przezcoskróciªsi¦ostatniuªamekprzyrozwijaniuwuªamekªa«cuchowy
(czyli37),towªa±nienajwi¦kszywspólnydzielnikliczb1517i1073.Nie
b¦dziemydowodzili,»etakb¦dziesi¦dziaªozawsze(pierwszydostrzegªto
TeajtetoszAtenwczasachPeryklesa,czyli2400lattemu).Sprawdzimytylko,
cotametodaprzyniesiewprzypadkudrugiegozuªamkówwymienionych
napocz¡tku.Nieb¦dziemytuwypisywalikolejnychpostacipojawiaj¡cych
si¦przyrozwijaniutegouªamkawuªamekªa«cuchowy,lecztylkokolejno
pojawiaj¡cesi¦wyniki,powstaj¡ceprzyodwracaniupoprzedniootrzymanych
uªamkówwªa±ciwych:
771
146 =5+ 41
146 ; 3+ 23
41 ; 1+ 18
23 ; 1+ 5
18 ; 3+ 3
5 ; 1+ 2
3 ; 1+ 1
Obserwuj¡ccho¢bytedwaobliczenia,ªatwowywnioskowa¢,»eka»daliczba
wymiernarozwijasi¦wsko«czonyuªamekªa«cuchowy(oile»topi¦kniej,ni»
zmªodszymiotysi¡clecieuªamkamidziesi¦tnymi).Alewuªamkiªa«cuchowe
mo»narozwija¢te»iinneliczby.Cowi¦cej{robisi¦towtensamsposób.Oto
pr z ykªad:
p
p
2 1)=
=1+
1
1
1
p
2+1 =1+
p
2 1) = ::: =1+
2+(
2+
1
2+
1
2+ 1
2+ :::
p
p
2+1)towzajemneodwrotno±ci).
Ato,copowielokropku,wynikazfaktu,»e gd ywobliczeniachpojawisi¦poraz
drugitasamaliczba(unasbyªatoliczba(
2 1)i(
Dla dociekliwych:
wyra»enie
2 1)),dalszeobliczeniab¦d¡si¦
powtarzaªy.Otrzymali±my u ªamekªa«cuchowyokresowyzpowtarzaj¡c¡si¦stale
dwójk¡,cosi¦zapisuje(1;2).Podobnyprzykªadjestrozpatrywanywzadaniu
oopornikach(wMaªejDelcie).Bezopornikówstwierdzamy(stosuj¡ct¦sam¡
metod¦,copoprzednio),»e
p
p
1+
1
2+ 1
2+ 1
2+ :::
oznacza granic¦ ci¡gu
1 ; 1+ 1
1
2+ 2
; 1+
1
2+ 1
2+ 2
;:::
5 1
2
=0+ 1
1
1
=
= ::: =
;
p
5+1
2
p
5 1
2
1+
1
1+
1+
1
1+
1
1+ :::
czyli(0;1).
11
Lepsze uªamki
Gdywystartujemydouªamka 1517
2 :
Otrzymali±myzatemuªamekªa«cuchowy(5;3 ; 1 ; 1 ; 3 ; 1 ; 1 ; 2),któryka»dych¦tny
mo»esobiezapisa¢wrozwini¦tejformie(gdytylkomadu»owolnegomiejsca).
Aledorzeczy{rozwijanyuªamekokazaªsi¦nieskracalny{»adenzwypisanych
przedchwil¡uªamkównieskracaªsi¦.
2=1+(
(mamnadziej¦,»eka»dywie,i»(
2 ; 1+
342675173.003.png 342675173.004.png
Uªamkiªa«cuchoweokresowetorozwini¦cianiewymiernychpierwiastków
równa«kwadratowychowspóªczynnikachcaªkowitych.Znównieb¦dziemytego
dowodzili,tylkoobejrzymyprzykªadtego,jaktosi¦dzieje.Mo»etoby¢ostatni
zrozpatrywanychprzykªadów(je±lijakie±obliczeniemo»nawykona¢nakilka
sposobów,tostajesi¦onobardziejpoprawne{prawda?).Zauwa»my,»e
gdy x =
1
; to x = 1
1+ x :
1+
1
1+
1
1+
1
1+ :::
Zatem x (1+ x )=1,czyli x 2 + x 1=0,sk¡dmamy(wobecdodatnio±ci
p
5 1
2
poszukiwanegopierwiastka) x =
:
Metodarozwijaniawuªamekªa«cuchowystosujesi¦nietylkodoliczb.Oto
przykªadgeometrycznego(!)obliczeniastosunkuprzek¡tnejkwadratudojego
boku.Wkwadracie ABCD rysujemy¢wiartk¦okr¦guo±rodku A ipromieniu
AB .Przecinaonaprzek¡tn¡ AC wpunkcie E .Przeddalszymrysowaniem
trzebazauwa»y¢,»e BS = SE = ET = TD = EC (bostycznezjednegopunktu
dookr¦gus¡jednakowejdªugo±ci,rysunekjest{jakdot¡d{symetryczny,
a SCT topoªówkakwadratu,oczywi±ciemniejszego).Terazrysujemypóªokr¡g
o±rodku S ipromieniu SB .Wobecpoprzedniegospostrze»eniaprzechodzi
onprzez E .Oznaczmydrugikoniecjego±rednicyprzez F .Terazliczymyjak
poprzednio(wyª¡czaniecaªo±ciiodwracanie)
AC
AB =1+ CE
CB =1+
1
2+ CF
CE
=1+
1
2+ CE
CB
=(1;2)=
p
2 :
Trzeciazrówno±cibierzesi¦zpodobie«stwatrójk¡tów CBE i CEF :maj¡k¡t
przywierzchoªku C wspólny,aponadtok¡t CBE ,czyli FBE (jakowpisany
wmniejszyokr¡g),jestrównyk¡towi FEC (jakodopisanemuopartemunatym
samymªuku{dlanieznaj¡cychtegopoj¦ciaobja±nienienamarginesie).
Aponiewa»stosunek CE do CB si¦powtarza :::
K¡t dopisany to k¡t mi¦dzy styczn¡
do okr¦gu a jego ci¦ciw¡ poprowadzon¡
z punktu styczno±ci.Mówimy, »e jest
oparty na zawartym w jego wn¦trzu ªuku
okr¦gu.
Najwa»niejsz¡bodajwªasno±¢uªamkówªa«cuchowychodkryªLagrange.
Okazujesi¦,»ereduktuªamkaªa«cuchowegojestnajlepszymprzybli»eniem
wymiernymrozwijanejliczby.Otoobja±nieniau»ytychterminów.Redukt
uªamkaªa«cuchowegotoonsamobci¦tydojakiej±dªugo±ci{np. 41
p
29 jest
2{prawda?Najlepszeprzybli»eniewymiernejakiej±liczbyto
takieprzybli»enie,»elepszeodniegomusimie¢wi¦kszymianownik.Zatem
zpodanegoprzedchwil¡przykªaduwynika,»elepszeprzybli»eniewymierne
p
2ni» 41
29 musimie¢mianownikconajmniej30.Alepszeod 7
5 musimie¢
mianownikwi¦kszyod5{prawda?
Nakoniecjeszczezwró¢myuwag¦,»ewzapisieuªamkaªa«cuchowegooddziela
si¦poszczególnepozycjeprzecinkami.Czymo»nabyªobytegonierobi¢(tak,
jaknierobimytegozapisuj¡cuªamkidziesi¦tne)?Otó»nie.Naposzczególnych
miejscachmog¡si¦bowiempojawia¢dowolniedu»eliczby.Np.(1;1000 ; 333)to
ªa«cuchowyzapisliczby
Wobectego jest równy, jak wida¢
na rysunku, poªowie k¡ta ±rodkowego
opartego na tym samym ªuku (k¡ty
o ramionach odpowiednio prostopadªych),
a tym samym jest równy ka»demu z k¡tów
wpisanych w okr¡g i opartych na tym
samym ªuku.
333001 ;
którejniemapowodudyskryminowa¢.Przytejokazjimo»naprzedstawi¢jeden
1+
1
1000+ 333
=1+ 333
333001 = 333334
znierozwi¡zanychdot¡dproblemów:czywrozwini¦ciuªa«cuchowymliczby 3 p
2
wyst¦pujetylkosko«czonaliczbaró»nychwyrazów?
Ijeszczeuwaganaturyfilozoficzno-historycznej.Dlaczegó»toniejeste±my
przyzwyczajenidouªamkówªa«cuchowych,dlaczegoniemaichwszkole?Bo
prawiewcaleichnieu»ywamy.Adlaczegoichnieu»ywamy?Mo»naspekulowa¢
natentemat,sugeruj¡c,»enp.dodawanieuªamkówªa«cuchowychczyich
mno»enietobyªbykoszmar{alemo»edobrychsposobówniema,boich
dostatecznieintensywnienieszukali±my?Wydajesi¦,»ejedynanaukapªyn¡ca
ztakichrozwa»a«todostrze»enie,»eksztaªtuprawianejmatematykiniejest
jedynymo»liwy,»emogªowszystkouªo»y¢si¦inaczej.
MarekKORDOS
12
reduktem
342675173.005.png 342675173.006.png 342675173.001.png 342675173.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin