I.W sadzie i w ogrodzie
Cele ogólne: Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku. Obserwowanie drzew owocowych jesienią.
Wielozmysłowe rozpoznawanie owoców i warzyw.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Opowiadanie H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku”. Oglądanie niezwykłych okazów ziemniaka przyniesionych przez dzieci. Objaśnienie w jaki sposób są sadzone i zbierane. Podawanie przykładów potraw z ziemniaków przez dzieci.
- słucha opowiadania,
- odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące tekstu,
- podaje przykłady potraw z ziemniaka,
Myślę, mówię, czytam…
Ja i przyroda
2.
Zabawa słowna „Pomidor” – ćwiczenie spostrzegawczości i szybkiego reagowania. Wymyślanie żartobliwych pytań do zabawy przez chętne dzieci.
-słucha uważnie pytania,
- szybko reaguje,
- samodzielnie wymyśla pytanie
3.
Zabawa dydaktyczna „Warzywa – owoce”. Zapoznanie się z plonami pochodzącymi z sadu i ogrodu. Odróżnianie owoców od warzyw. Zachęcanie dzieci do jedzenia warzyw i owoców.
- rozróżnia owoce i warzywa,
- poprawnie nazywa prezentowane okazy,
- rozumie potrzebę spożywania dużej ilości warzyw i owoców,
4.
Kolorowanie przygotowanych szablonów owoców i warzyw z zachowaniem konturów. Prawidłowe dobieranie kolorów. Próby samodzielnego narysowania wybranego warzywa.
- prawidłowo trzyma kredkę w dłoni,
- zachowuje kontury,
- samodzielnie rysuje wybrany owoc lub warzywo,
Ja i sztuka - plastyka
5.
Słuchanie wiersza J. Brzechwy ‘Na straganie”. Ćwiczenie pamięci – próby wymienienia wszystkich warzyw jakie pojawiły się w wierszu oraz odszukanie ich na ilustracji. Inscenizacja wiersza sylwetami warzyw przez chętne dzieci.
- słucha uważnie wiersza,
- wymieni warzywa występujące w tekście,
- inscenizuje wiersz za pomocą sylwet,
6.
„Owocowe domino” – rytmiczny podział na sylaby owoców przedstawionych na obrazkach. Dopasowanie ilustracji owoców do odpowiednich kolorów. Tworzenie rytmicznego ciągu.
- dzieli na sylaby nazwy owoców,
- dobiera owoc do odpowiedniego koloru,
- tworzy rytmiczny ciąg,
7.
Zabawy przy piosence „Urodziny marchewki” – uwrażliwienie na zmianę metrum w muzyce. Wyklaskiwanie rytmu piosenki w różnym tempie. Inscenizacja tekstu piosenki w ustawieniu po obwodzie koła.
- wyklaskuje rytm piosenki,
- próbuje śpiewać refren piosenki,
- inscenizuje treść piosenki,
Ja i sztuka - muzyka
8.
Tworzenie zbiorów z użyciem materiału przyrodniczego (warzywa). Lizenie elementów w zbiorach. Porównywanie ich liczebności. Posługiwanie się pojęciami: najmniej, najwięcej.
- przelicza elementy w zbiorze,
- rozumie pojęci: najniej, najwięcej,
- poprawnie używa poznanych pojęć,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
9.
Zagospodarowanie kącika przyrody. Wzbogacenie go o nowe eksponaty warzyw i owoców. Umieszczenie wizytówek z nazwami owoców w odpowiednich miejscach. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t „Co mama robi z owoców?”
- bierze udział w pracach porządkowych w Sali,
- wypowiada się na określony temat,
- dopasuje napis do odpowiedniego warzywa,
10.
Gry i zabawy ruchowe w Sali i w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy z elementami skoku i podskoku, zabawy bieżne.
- bierze udział w zajęciach,
- sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela,
Sprawność ruchowa
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.
„Moje pięć lat”. Scenariusze zajęć muzycznych – Cz. Cyrański, W. Żaba – Żabińska.
2
diran