III. Idą święta
Cele ogólne: Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi świąt. Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych.
Wykonanie prezentów i dekoracji w przedszkolu.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Opowiadanie D. Niewoli „Łańcuch”- przedstawienie bohaterów opowiadania, swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące tekstu, wyjaśnienie słowa „współpraca”. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
- słucha uważnie opowiadania,
- przedstawi postacie występujące w tekście,
- wypowiada się na określony temat,
- rozumie pojęcie współpracy,
Myślę, mówię, czytam…
2.
Nauka piosenki „Idą święta” z repertuaru Misia i Margolci metodą fragmentami ze słuchu. Przygotowanie i próba montażu słowno muzycznego na świąteczne spotkanie z rodzicami.
- śpiewa piosenkę,
- recytuje wiersze,
- z zaangażowaniem bierze udział w próbach do wspólnego występu,
Ja i sztuka - muzyka
3.
Wykonanie ozdób choinkowych z makaronu. Ćwiczenia drobnych ruchów rąk, precyzyjne używanie kleju, malowanie ozdób kolorowymi farbami. Dekorowanie choinki gotowymi ozdobami.
- podejmuje powierzone mu zadanie,
- wykleja ozdobę makaronem,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
Ja i sztuka - plastyka
4.
„Legenda o choince” - Zapoznanie się z drzewami występującymi w opowiadaniu. Wypowiedzi dzieci dotyczące różnych symboli świątecznych pojawiających się w ich domach podczas świąt.
- rozpoznaje i nazywa drzewa pojawiające się w tekście,
- wypowie się na określony temat,
- wymieni najbardziej znane, świąteczne symbole,
5.
Rozwiązywanie zagadek słownych łączących się tematycznie ze świętami. Wskazywanie odpowiednich obrazków, dzielenie nazw obrazków na sylaby. Liczenie sylab.
- rozwiązuje zagadki,
- wskazuje odpowiednie obrazki,
- dzieli wyrazy na sylaby,
- liczy sylaby,
6.
„Wesoła choinka” – wykonanie małej choinka i na bazie stożka, sprawne posługiwanie się nożyczkami i klejem. Ozdabianie choinki wg własnej inwencji.
- wycina wzdłuż linii,
- klei odpowiednie elementy,
- samodzielnie ozdabia choinkę,
7.
„Świąteczne obyczaje” – swobodne wypowiedzi dzieci n/t przygotowań do zbliżających się świąt w ich domach. Zapoznanie dzieci z tradycją szopki, jasełek, postaci w niej występujących.
- opowiada o przygotowaniach do świąt,
- wie co to jest szopka,
- zna postacie w niej występujące,
- zna tradycję jasełek,
8.
Oglądanie różnokolorowych kartek przyniesionych przez nauczyciela. Wybieranie tych, które związane są z nadchodzącymi świętami. Wykonanie własnej kartki świątecznej kolorowego papieru.
- ogląda i wybiera kartki świąteczne związane ze świętami Bożego Narodzenia,
- koloruje wykonaną przez siebie kartkę świąteczną,
9.
Ćwiczenie poranne, zestaw nr XIII wg K. Wlaźnik – ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.
- bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych,
- sprawnie porusza się wg instrukcji nauczyciela,
Sprawność ruchowa
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.
diran