Spis treści.doc

(83 KB) Pobierz

Bóg, życie, śmierć

1. Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu

2. Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej

3. Od afirmacji do kontestacji. Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata.

4. Rozważania nad sensem życia na podstawie literatury antycznej, staropolskiej i współczesnej.

Bunt

5. Motyw buntu w literaturze.

6. Pokora i bunt jako dominujące postawy wobec Boga.

Chłop i wieś

7. Chłop i wieś w znanych utworach XIX i początku XX wieku.

8. Różne oblicza wsi w literaturze polskiej

9. Różne ujęcia tematu wieś w literaturze

10. Wieś

Cierpienie

11. Cierpienie

12. Różnorodny sens cierpienia w życiu człowieka, na podstawie poznanych w szkole utworów literackich.

Człowiek

13. „ ... Człowiek człowiekowi wilkiem” -  Lecz ty nie daj się zwilczyć.

14. Człowiek - istota zdeterminowana czy wolna? Rozważ ten problem poprzez wybrane utwory literatury polskiej i obcej.

15. Człowiek sam musi określić, co w życiu jest najważniejsze. Świat jakich wartości - ważnych dla ciebie - odnajdujesz w utworach literackich ?

16. Człowiek  xx  wieku , postawa wobec życia , przemijania , stosunek człowieka do świata , do rzeczywistości

17. “CZŁOWIEK JEST ZDUMIEWAJĄCY, ALE ARCYDZIEŁEM NIE JEST” (JOSEPH CONRAD). Przedstaw swoje refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie dowolnie wybranych utworów.

18. Młodzież

19. Młodzi gniewni-MŁODOŚĆ

20. "MŁODZIEŻ, JEJ ZADANIA I POSTAWY W LITERATURZE RÓŻNYCH EPOK"

21. „Nie bez powabów jest ten straszny świat, nie bez poranków dla których warto się zbudzić” (W. Szymborska) Lektury optymistyczne głoszące pochwałę życia i potrzebę zgody człowieka ze światem w Twoich doświadczeniach czytelniczych.

22. Młodzi wobec wyzwań swoich czasów . Przedstaw i oceń różne postawy młodego pokolenia , odwołując się do literatury wybranych epok .

Dobro i zło

23. Dobro i zło

Inteligencja

24. Portret inteligenta w literaturze polskiej

25. Wizerunek, rola inteligencji w literaturze

Krajobraz, natura, przyroda

26. Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.

27. Przyroda ojczysta jako temat, motyw, źródło inspiracji artystycznych

Literatura

28. Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe?

29. Wchodzisz w dorosłe życie. W jakim stopniu literatura nauczyła Cię dojrzale rozważać swoje miejsce w świecie? Powołaj się na wybrane przykłady z różnych epok.

30. Literatura pozwala możliwie najdokładniej poznać ten świat, zrozumieć i wyrazić...

31. „Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości.

31a. Śmiech, refleksja, świata opisanie... Czego oczekuje od literatury jej współczesny odbiorca?

Miłość

32. „Człowiek nie może żyć bez miłości” – rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.

33. Miłość – siła budująca czy niszcząca?

34. Miłość

35. „W kręgu miłości i nienawiści” - o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam.

Ojczyzna – patriotyzm

36. . Motywy patriotyczne w literaturze polskiej

37.  Ojczyzna - patriotyzm.

38. Nurt troski patriotycznej w twórczości poetów i pisarzy staropolskich.

39. "Pisarze baroku i oświecenia w trosce o dobro kraju".

40. Powstania narodowe i konspiracje jako temat literatury polskiej.(nie ma końca)

41. Romantyczny i pozytywistyczny sens patriotyzmu na wybranych przykładach z literatury polskiej.

42. A która jest pierwsza i zasłużeńsza matka jako ojczyzna” - motyw ojczyzny w literaturze polskiej.

Poeci

43. Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - wielcy współcześni  moraliści.

44. „Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy (Emil Zola). Skomentuj tę opinię, odwołując się do wybranych utworów literackich.

45. „Trudny  i  trwały  będzie , poeto, twój  urząd”- słowa Leopolda  Staffa  potraktuj  jako  punkt wyjścia  do  rozważań  o  roli  poezji  i  poety  w  Polsce  w  różnych  epokach.

46. Rola poety i poezji

47.Wykaż prawdziwość sądu, że przeżycia osobiste pisarza mają  wpływ na jego twórczość artystyczną.
Postawy życiowe

48. Jakie postawy życiowe wybrałby młody człowiek

Praca

49. Praca jako czynnik odradzający i umoralniający jednostkę i społeczeństwo. Czy teza ta jest nadal aktualna ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50. „Praca miernikiem wartości człowieka” – czy słusznie? Przedstaw swoje refleksje na ten temat w oparciu o przykłady literackie z różnych epok.

50a.  Motyw pracy w literaturze, spojrzenie na pracę(pozytywizm)

Staropolska

51. Fascynacje czy poczucie obcości? Człowiek współczesny wobec dzieł literatury staropolskiej.

52. Mądrość  i  piękno  literatury  staropolskiej.

53. Nurt troski patriotycznej w twórczości poetów i pisarzy staropolskich.

54. Trwałe wartości epoki staropolskiej (co dzisiaj przetrwało a co straciło aktualność).

Szczęście

55. Celem życia ludzkiego jest szczęście, tylko jak je osiągnąć. Rozwiń w oparciu o dowolnie wybrane postacie różnych epok.
Tragedia - dramat

56. Dramat narodu bez państwa w wybranych utworach literatury polskiej.

57.Tragedia jest tam, gdzie jest wybór” – jakie interpretacje tego pojęcia można odnaleźć w literaturze na przestrzeni wieków?

58. Tragedie jednostek i ich ponadczasowy wymiar na wybranych przykładach literackich z różnych epok.

59. Omów koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym.

60. Wielkość i tragizm powstań narodowych w znanych Ci utworach literatury polskiej.

Władza

61. Władza to przywilej, obowiązek czy przekleństwo?

Wojna

62. Czy antysemityzm to tylko wytwór systemów totalitarnych w czasie II wojny światowej?

63. Czy literatura może być sumieniem ludzkości?

64. Holocaust w literaturze współczesnej.

65. Jak rozumiesz termin "przystosowanie" ? Podaj takie przykłady, których nie potępiasz i takie, które cię oburzają

66. Literackie obrazy okrucieństwa wojny w literaturze dawnej i współczesnej.

67. Literatura  „czasów  pogardy” swoistą  kroniką  losów  człowieczych.

68. Mechanizmy i skutki działania systemu totalitarnego (na wybranych przykładach).

69. Obraz życia pod okupacją podczas II wojny światowej. Człowiek złagrowany i zlagrowany.

70. Żydzi

71. Polska  literatura lat wojennych i  powojennych  wobec  totalitaryzmu  XX wieku.

72. Totalitaryzm czasów wojny i okupacji.

73. Totalitaryzm

74. Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackich dotyczących tego okresu.

75. „Każdy  nosi  w  sobie  dżumę, nikt  bowiem , nikt  na  świecie  nie  jest  od  niej  wolny" - uczyń  te  słowa  mottem  do  literatury  wojny  i  okupacji.

76. Społeczeństwo polskie w oczach pisarzy Młodej Polski i XX-lecia

Inne

78. "Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę" J, Liebert  Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy.albo Bohater literacki XX wieku w sytuacji wyboru.

79. Dezintegracja osobowości w świecie form i stereotypów.

80. "Być czy mieć?" - rozważania na temat kondycji współczesnego człowieka końca XX wieku.

81. Indywidualista – jednostka społeczna. Bohater literacki szuka tożsamości.

82. „Pierwowzory greckie bierzcie do rąk i czytajcie i w dzień i w nocy” (Horacy). Jak dzisiaj potraktowałbyś polecenie Horacego?

83. Jak uleczyć Świat śmiechem.?

84. „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki” (L. Staff „Dziewięć muz”). Co według Ciebie znaczą słowa poety? Rozważania na podstawie własnych przemyśleń i literatury.

85. Każda epoka tworzy bohaterów na miarę swoich czasów. Antyk stworzył Achillesa, średniowiecze Rolanda. Kim był bohater XIX wieku?

86. Krytyka szlachty w literaturze polskiej

87. Lud i ludowość jako inspiracja oraz jako temat w literaturze polskiej.

88. Portrety matek w literaturze

89. Motyw rodziny

90. „Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa” – Adam Mickiewicz. Dlaczego ludziom tak trudno porozumieć się ze sobą? Skomentuj słowa poety, posługując się przykładami literackimi.

91. Motyw tańca w polskiej literaturze (na wybranych przykładach).

92. Portrety kobiet w literaturze

93. „Jeśli masz dwie drogi do wyboru wybieraj zawsze trudniejszą dla siebie” - postulat heroizmu moralnego w literaturze XX wieku.

94. „Polska to rzecz wielka” ,czy „Polska to wszystko hołota, tylko im złota?”

Intelektualna wędrówka przez wybrane epoki literackie w poszukiwaniu prawdy o polskim społeczeństwie. 

95. Radość życia – jej źródła i przejawy w literaturze polskiej.

96. Rewolucja

97. Romantyczne i współczesne myślenie o wolności. Rozważ problem na wybranych utworach literackich”

98. Etos rycerza i spiskowca.

99. Od naśladownictwa rzeczywistości do deformacji – tradycja i nowoczesność w literaturze XX wieku.

100. Typowe wartości, postawy, idee i poglądy w literaturze poszczególnych epok

101. Niezłomna wierność ideałom - fanatyzm, imperatyw, postawa nierealistyczna, dobrowolny wybór

102. Żydzi (opis, historia)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin