1. Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu
2. Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej
3. Od afirmacji do kontestacji. Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata.
4. Rozważania nad sensem życia na podstawie literatury antycznej, staropolskiej i współczesnej.
Bunt
5. Motyw buntu w literaturze.
6. Pokora i bunt jako dominujące postawy wobec Boga.
7. Chłop i wieś w znanych utworach XIX i początku XX wieku.
8. Różne oblicza wsi w literaturze polskiej
9. Różne ujęcia tematu wieś w literaturze
10. Wieś
11. Cierpienie
12. Różnorodny sens cierpienia w życiu człowieka, na podstawie poznanych w szkole utworów literackich.
13. „ ... Człowiek człowiekowi wilkiem” - Lecz ty nie daj się zwilczyć.
14. Człowiek - istota zdeterminowana czy wolna? Rozważ ten problem poprzez wybrane utwory literatury polskiej i obcej.
15. Człowiek sam musi określić, co w życiu jest najważniejsze. Świat jakich wartości - ważnych dla ciebie - odnajdujesz w utworach literackich ?
16. Człowiek xx wieku , postawa wobec życia , przemijania , stosunek człowieka do świata , do rzeczywistości
17. “CZŁOWIEK JEST ZDUMIEWAJĄCY, ALE ARCYDZIEŁEM NIE JEST” (JOSEPH CONRAD). Przedstaw swoje refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie dowolnie wybranych utworów.
18. Młodzież
19. Młodzi gniewni-MŁODOŚĆ
20. "MŁODZIEŻ, JEJ ZADANIA I POSTAWY W LITERATURZE RÓŻNYCH EPOK"
21. „Nie bez powabów jest ten straszny świat, nie bez poranków dla których warto się zbudzić” (W. Szymborska) Lektury optymistyczne głoszące pochwałę życia i potrzebę zgody człowieka ze światem w Twoich doświadczeniach czytelniczych.
22. Młodzi wobec wyzwań swoich czasów . Przedstaw i oceń różne postawy młodego pokolenia , odwołując się do literatury wybranych epok .
23. Dobro i zło
24. Portret inteligenta w literaturze polskiej
25. Wizerunek, rola inteligencji w literaturze
26. Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.
27. Przyroda ojczysta jako temat, motyw, źródło inspiracji artystycznych
28. Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe?
29. Wchodzisz w dorosłe życie. W jakim stopniu literatura nauczyła Cię dojrzale rozważać swoje miejsce w świecie? Powołaj się na wybrane przykłady z różnych epok.
30. Literatura pozwala możliwie najdokładniej poznać ten świat, zrozumieć i wyrazić...
31. „Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości.
31a. Śmiech, refleksja, świata opisanie... Czego oczekuje od literatury jej współczesny odbiorca?
32. „Człowiek nie może żyć bez miłości” – rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.
33. Miłość – siła budująca czy niszcząca?
34. Miłość
35. „W kręgu miłości i nienawiści” - o bohaterach literackich, których rozumiem, podziwiam, oskarżam.
36. . Motywy patriotyczne w literaturze polskiej
37. Ojczyzna - patriotyzm.
38. Nurt troski patriotycznej w twórczości poetów i pisarzy staropolskich.
39. "Pisarze baroku i oświecenia w trosce o dobro kraju".
40. Powstania narodowe i konspiracje jako temat literatury polskiej.(nie ma końca)
41. Romantyczny i pozytywistyczny sens patriotyzmu na wybranych przykładach z literatury polskiej.
42. A która jest pierwsza i zasłużeńsza matka jako ojczyzna” - motyw ojczyzny w literaturze polskiej.
43. Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - wielcy współcześni moraliści.
44. „Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy (Emil Zola). Skomentuj tę opinię, odwołując się do wybranych utworów literackich.
45. „Trudny i trwały będzie , poeto, twój urząd”- słowa Leopolda Staffa potraktuj jako punkt wyjścia do rozważań o roli poezji i poety w Polsce w różnych epokach.
46. Rola poety i poezji
47.Wykaż prawdziwość sądu, że przeżycia osobiste pisarza mają wpływ na jego twórczość artystyczną.Postawy życiowe
48. Jakie postawy życiowe wybrałby młody człowiek
Praca
49. Praca jako czynnik odradzający i umoralniający jednostkę i społeczeństwo. Czy teza ta jest nadal aktualna ?
50. „Praca miernikiem wartości człowieka” – czy słusznie? Przedstaw swoje refleksje na ten temat w oparciu o przykłady literackie z różnych epok.
50a. Motyw pracy w literaturze, spojrzenie na pracę(pozytywizm)
Staropolska
51. Fascynacje czy poczucie obcości? Człowiek współczesny wobec dzieł literatury staropolskiej.
52. Mądrość i piękno literatury staropolskiej.
53. Nurt troski patriotycznej w twórczości poetów i pisarzy staropolskich.
54. Trwałe wartości epoki staropolskiej (co dzisiaj przetrwało a co straciło aktualność).
Szczęście
55. Celem życia ludzkiego jest szczęście, tylko jak je osiągnąć. Rozwiń w oparciu o dowolnie wybrane postacie różnych epok.Tragedia - dramat
56. Dramat narodu bez państwa w wybranych utworach literatury polskiej.
57.„Tragedia jest tam, gdzie jest wybór” – jakie interpretacje tego pojęcia można odnaleźć w literaturze na przestrzeni wieków?
58. Tragedie jednostek i ich ponadczasowy wymiar na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
59. Omów koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym.
60. Wielkość i tragizm powstań narodowych w znanych Ci utworach literatury polskiej.
Władza
61. Władza to przywilej, obowiązek czy przekleństwo?
Wojna
62. Czy antysemityzm to tylko wytwór systemów totalitarnych w czasie II wojny światowej?
63. Czy literatura może być sumieniem ludzkości?
64. Holocaust w literaturze współczesnej.
65. Jak rozumiesz termin "przystosowanie" ? Podaj takie przykłady, których nie potępiasz i takie, które cię oburzają
66. Literackie obrazy okrucieństwa wojny w literaturze dawnej i współczesnej.
67. Literatura „czasów pogardy” swoistą kroniką losów człowieczych.
68. Mechanizmy i skutki działania systemu totalitarnego (na wybranych przykładach).
69. Obraz życia pod okupacją podczas II wojny światowej. Człowiek złagrowany i zlagrowany.
70. Żydzi
71. Polska literatura lat wojennych i powojennych wobec totalitaryzmu XX wieku.
72. Totalitaryzm czasów wojny i okupacji.
73. Totalitaryzm
74. Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackich dotyczących tego okresu.
75. „Każdy nosi w sobie dżumę, nikt bowiem , nikt na świecie nie jest od niej wolny" - uczyń te słowa mottem do literatury wojny i okupacji.
76. Społeczeństwo polskie w oczach pisarzy Młodej Polski i XX-lecia
Inne
78. "Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę" J, Liebert Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy.albo Bohater literacki XX wieku w sytuacji wyboru.
79. Dezintegracja osobowości w świecie form i stereotypów.
80. "Być czy mieć?" - rozważania na temat kondycji współczesnego człowieka końca XX wieku.
81. Indywidualista – jednostka społeczna. Bohater literacki szuka tożsamości.
82. „Pierwowzory greckie bierzcie do rąk i czytajcie i w dzień i w nocy” (Horacy). Jak dzisiaj potraktowałbyś polecenie Horacego?
83. Jak uleczyć Świat śmiechem.?
84. „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki” (L. Staff „Dziewięć muz”). Co według Ciebie znaczą słowa poety? Rozważania na podstawie własnych przemyśleń i literatury.
85. Każda epoka tworzy bohaterów na miarę swoich czasów. Antyk stworzył Achillesa, średniowiecze Rolanda. Kim był bohater XIX wieku?
86. Krytyka szlachty w literaturze polskiej
87. Lud i ludowość jako inspiracja oraz jako temat w literaturze polskiej.
88. Portrety matek w literaturze
89. Motyw rodziny
90. „Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa” – Adam Mickiewicz. Dlaczego ludziom tak trudno porozumieć się ze sobą? Skomentuj słowa poety, posługując się przykładami literackimi.
91. Motyw tańca w polskiej literaturze (na wybranych przykładach).
92. Portrety kobiet w literaturze
94. „Polska to rzecz wielka” ,czy „Polska to wszystko hołota, tylko im złota?”
Intelektualna wędrówka przez wybrane epoki literackie w poszukiwaniu prawdy o polskim społeczeństwie.
95. Radość życia – jej źródła i przejawy w literaturze polskiej.
96. Rewolucja
97. „Romantyczne i współczesne myślenie o wolności. Rozważ problem na wybranych utworach literackich”
98. Etos rycerza i spiskowca.
99. Od naśladownictwa rzeczywistości do deformacji – tradycja i nowoczesność w literaturze XX wieku.
100. Typowe wartości, postawy, idee i poglądy w literaturze poszczególnych epok
101. Niezłomna wierność ideałom - fanatyzm, imperatyw, postawa nierealistyczna, dobrowolny wybór
102. Żydzi (opis, historia)
...
Puklas