Spis treści do wypracowań w postaci ściąg.DOC

(44 KB) Pobierz
Spis treści do wypracowań w postaci ściąg

SPIS TREŚCI

1

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Ocalony”.

2

Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku (dylematy sztuki).

3

Bunt i afirmacja – dwie postawy wobec życia. Rozważania na podstawie wybranych utworów literatury polskiej.

4

Bunt i ofiara – dwie postawy polskich bohaterów romantycznych.

5

„Byc czlowiekiem – to być odpowiedzialnym”. Ustosunkuj się do podanej tezy, wykorzystując znane utwory literackie i wlasne przemyślenia.

6

„Człowiek nie może żyć bez milości” – rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.

7

Czy banał, nijaka codzienność mogą stanowić temat wybitnego dzieła literackiego?

8

Czy literatura może być sumieniem ludzkości?

9

„Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek powinien dokonywać wyboru”. Jak rozumiesz słowa M. Gandiego? Odwołaj się do wybranych utworów literackich.

10

Dramat narodu bez państwa w wybranych utworach literatury polskiej.

 

 

11

Dylematy moralne bohaterów Stefana Zeromskiego.

12

„Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy” (Emil Zola). Skomentuj tę opinię, odwołując się do wybranych utworów literackich.

13

Dzieła oświeceniowe jako apel do czytelników.

14

Eros i Tanatos w wybranych epokach literackich.

15

„Forma jest zawsze funkcją idei” – o zależności między wyborem określonych konwencji i gatunków literackich a tendencjami epoki (światopogląd, filozofia, sytuacja społeczno–polityczna). W rozwazaniach odwołaj się do literatury pozytywistycznej i modernistycznej.

16

Indywidualista – jednostka społeczna. Bohater literacki szuka tozsamości.

17

Interpretacja wiersza C.K. Norwida „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”.

18

Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe?

19

„Jeszcze slychać śpiew i rżenie koni” – o tradycji niepodległościowej w literaturze i sztuce.

20

Każda epoka tworzy bohaterów na miarę swoich czasów. Antyk stworzył Achillesa, średniowiecze Rolanda. Kim był bohater XIX wieku?

 

 

21

„Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki” (L. Staff „Dziewięć muz”). Co według Ciebie znaczą słowa poety? Rozważania na podstawie własnych przemyśleń i literatury.

22

Literackie obrazy okrucieństwa wojny w literaturze dawnej i wspólczesnej.

23

Literatura i sztuka wobec ludzkiego cierpienia.

24

Literatura lat powojennych jako próba oceny systemu totalitarnego.

 

25

Literatura romantyczna – relikt przeszłości czy wciąż żywa tradycja?

26

Małżeństwa literackie – od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

27

„Miasto – przestrzeń znacząca, miejsce destrukcji, szansa rozwoju...” Jaki sens nadała literatura temu motywowi?

28

„Miasto – przestrzeń znacząca, miejsce destrukcji, szansa rozwoju...” Jaki sens nadała literatura temu motywowi?

29

Męczennicy, prorocy, karierowicze, kanalie, blazny... Galeria postaci i postaw ludzkich w III cz. „Dziadów” lub „Lalce”.

30

Motyw biesiady (uczty, wesela, zgromadzenia) i jego funkcja w dziełach literatury polskiej.

 

 

31

Motyw domu i rodziny w literaturze polskiej.

32

„Nic pozadańszego, a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa” – Adam Mickiewicz. Dlaczego ludziom tak trudno porozumieć się ze sobą? Skomentuj slowa poety, posługując się przykladami literackimi.

33

„Nie wszystek umrę.” Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości.

34

„Nowoczesność nie ma nic wspólnego z datą publikacji.” Czy podzielasz tę opinię? Odpowiedź uzasadnij przykładami literackimi.

35

Od afirmacji do kontestacji. Literackie sposoby różnych postaw wobec Boga i świata.

36

Od naśladownictwa rzeczywistości do deformacji – tradycja i nowoczesność w literaturze XX wieku.

37

Od realizmu do mityzacji, czyli rzecz o literaturze okresu XX–lecia międzywojennego.

38

„Pierwowzory greckie bierzcie do rąk i czytajcie i w dzień i w nocy” (Horacy). Jak dzisiaj potraktowalbyś polecenie Horacego?

39

Piękne i szlachetne postaci kobiece w literaturze.

40

„Poezjo! Jakie twoje imię? Tworzaca? Cóż ty tworzysz? Siebie.” Skomentuj słowa J. Tuwima, pisząc o możliwościach kreacyjnych artysty.

 

 

41

Pokora i bunt jako dominujące postawy wobec Boga.

42

Polaków portret wlasny w literaturze romantyzmu.

43

„Polska – stwór nie do życia”. „Polska – kraj, w którym zawsze ktoś przygarnie skrzywdzonego”. Którą opinię podzielasz?

44

Portret Justyny Orzelskiej na tle innych postaci kobiecych w literaturze.

45

„Powieść jest to zwierciadło, które obnosi się po gościńcu”. Skomentuj zdanie Stendhala, pamiętając o rozwoju tego gatunku w XIX i XX wieku.

46

„Powołał mnie Pan na bunt.” Zinterpretuj tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.

47

„Praca miernikiem wartości człowieka” – czy słusznie? Przedstaw swoje refleksje na ten temat w oparciu o przykłady literackie z różnych epok.

 

 

48

Prywatność i powinność w literaturze polskiej.

49

„Przeszłość nie wraca jak żywe zjawisko, jednak nie umiera.” Ustosunkuj się do słów Adama Asnyka, odwołując się do wybranych utworów literackich.

50

„Przeszłość ocala, co jej potrzebne” (C.K. Norwid). Rozważania o obecności Biblii i antyku w literaturze polskiej.

 

 

51

„Przeszłość wróci ideą, nie powróci sobą” – o biblijnym i antycznym dziedzictwie w tekstach współczesnych.

52

Radość życia – jej źródła i przejawy w literaturze polskiej.

53

Relacje, jakie zachodzą pomiędzy człowiekiem a Bogiem, między sferą sacrum a profanum w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku. Omów, nie stroniąc od kontekstów filozoficznych.

54

Rola świata nadprzyrodzonego w dramatach różnych epok.

55

Romantyczny i pozytywistyczny sens patriotyzmu na wybranych przykładach z literatury polskiej.

56

Rozmowa z Bogiem – forma, funkcje.

57

Rozważania nad sensem życia na podstawie literatury antycznej, staropolskiej i wspólczesnej.

58

Różne sposoby obrazowania przyrody w poezji, na przykładzie wybranej epoki literackiej.

59

Różnorodny sens cierpienia w życiu człowieka, na podstawie poznanych w szkole utworów literackich.

60

„Samotność, cóż po ludziach?” – najciekawsze Twoim zdaniem literackie portrety bohaterów skazanych na samotność z wyboru.

 

 

61

„Serce ma swoje racje, których rozum nie ma.” Udowodnij, że dewiza B. Pascala była bliska wielu bohaterom literackim.

62

Skarbiec, przeklenstwo czy rupieciarnia? Temat dziedzictwa historycznego w wybranych dziełach literackich z XIX i XX wieku.

63

Słowa Stachury „Chodzę tu, chodzę tam, z tłumem ludzi zawsze sam” uczyń mottem rozważań o bohaterach literackich, którzy doświadczyli samotności w tłumie.

64

„Społeczenstwo, któremu trudno wyzbyć się wad narodowych, buduje kolejne kaplice” – odnosząc się do wybranej epoki (epok) skomentuj zdanie ksiedza profesora Józefa Tischnera.

65

„Stał dwór szlachecki z drewna, lecz podmurowany.” Rola tradycji szlacheckiej w kształtowaniu polskiej kultury narodowej.

66

Starożytny rodowód humanizmu i jego artystyczna realizacja w poezji Jana Kochanowskiego.

67

Subiektywne postrzeganie świata – pamiętniki i motywy autobiograficzne w literaturze.

68

Świat wartości biblijnych i ich kontynuacja w literaturze i sztuce pózniejszych epok.

69

„Świat to labirynt, teatr, sen...” – która z koncepcji mówienia o świecie przez literaturę jest najbliższa Twojemu sposobowi postrzegania rzeczywistości?

 

 

 

70

Topos wedrówki i doświadczeń wynikajacych z podróży w dziełach literatury polskiej i powszechnej.

 

 

71

Tradycja czy awangarda, realizm czy deformacja? Który sposób interpretowania świata bardziej odpowiada Twoim gustom czytelniczym? Uzasadnij swój wybór, odwołując się do wybranych tekstów literatury I polowy XX wieku.

72

„Tragedia jest tam, gdzie jest wybór” – jakie interpretacje tego pojęcia mozna odnaleźć w literaturze na przestrzeni wieków?

73

Tragedie jednostek i ich ponadczasowy wymiar na wybranych przykładach literackich z różnych epok.

74

Tragizm pokolenia Kolumbów na przykładzie wybranych wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

75

Trwałe wartości czy przemijająca maniera? – przedstaw na dowolnie wybranej epoce literackiej.

76

„Uczyniwszy na wieki wybór, w kazdej chwili wybierać muszę” – Jerzy Liebert. Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy.

77

Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackich dotyczacych tego okresu.

78

Wiara, nadzieja i miłość, czyli inspiracje biblijne w poezji Czeslawa Miłosza.

79

„Wielkie dzieła literatury światowej nie są na ogół optymistyczne, ale nie odbierają nadziei” (J. Przyboś). Skomentuj tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.

80

„Wielkie dzieła literatury światowej nie są na ogół optymistyczne, ale nie odbierają nadziei” (J. Przyboś). Skomentuj tę myśl, odwołując się do wybranych utworów.

 

 

81

Wielkość i tragizm powstań narodowych w znanych Ci utworach literatury polskiej.

82

Władza – powołanie, zobowiązanie, zaszczyt, namiętność, pokusa... Do jakich refleksji na ten temat sklania Cię literatura wybranych dzieł literackich?

83

Władza to przywilej, obowiązek czy przekleństwo?

84

Wyjaśnij, co powoduje, że „Nad Niemnem” konczy się happy endem, a „Lalka” katastrofą.

85

Zinterpretuj słowa: „Od nas także zależy, co w dziełach widzimy” („Toast” Czeslawa Miłosza). Moje spotkanie z klasyką literacką.

86

„Żaden utwór literacki nie przerobi ludzi, są wszakże takie, które ich pobudzają do przetwarzania się.” Potwierdź słuszność aforyzmu Świętochowskiego

wybranymi przykładami literackimi.

87.

Okupacja niemiecka

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin