Panorama czasów Jezusa.pdf

(57 KB) Pobierz
untitled
Panorama czasów Jezusa
W 1906 roku Albert Schweitzer z powagą oświadczył, że poszukiwania
historycznego Jezusa to zadanie niemożliwe do wykonania. Jednak mimo
jego mowy pogrzebowej Jezus historyczny za nic nie chciał odejść lub znik-
nąć. Większość współczesnych uczonych, z wyjątkiem garstki zatwardzia-
łych niedowiarków, popada w drugą skrajność i uznaje istnienie Jezusa za
rzecz tak oczywistą, że nie zadaje sobie trudu, by zbadać temat pod kątem
historycznym. Prawda jest jednak taka, że Jezus i ruch, który rozwinął się
za jego sprawą, nie byli zawieszeni w próżni: stanowili integralną część
żydowskiego społeczeństwa I wieku, społeczeństwa ukształtowanego przez
siły i wpływy poprzednich pokoleń, przez hellenizm oraz polityczną potę-
gę Rzymu. Te żydowskie i grecko-rzymskie wpływy, mieszając się, stwo-
rzyły tygiel, z którego wyłoniło się chrześcijaństwo.
Książka ta ma przybliżyć Czytelnikowi amalgamat idei, inspiracji i im-
pulsów, którymi przeniknięte były czasy Jezusa. W tym celu postanowi-
łem stworzyć cykl biogramów. Świat stanie się bardziej wyrazisty w opi-
sach osób, które w różny sposób odegrały rolę w tworzeniu historii. Kto był
kim w czasach Jezusa przedstawia postacie z Nowego Testamentu z dzieł
żydowskich pisarzy I wieku, z literatury rabinicznej oraz z historycznych
źródeł grecko-rzymskich. Postacie te czasem występują w różnych zapi-
sach. Władcy Judei, żydowscy przywódcy i rzymscy dygnitarze, tacy jak
→Herod Wielki*, →Antypas, →Ananos lub Annasz i →Kajfasz, →Gama-
liel Starszy, →August, →Tyberiusz, Poncjusz →Piłat itd., pojawiają się
* Strzałką oznaczono postacie, które stanowią osobne hasła w książce (przyp. red.).
19
w Nowym Testamencie, a niektóre postacie z Nowego Testamentu (→Je-
zus, →Jan Chrzciciel, →Jakub, brat Jezusa) występują u →Józefa Flawiu-
sza i w zapiskach rzymskich historyków, na przykład Tacyta. Postacie
żydowskie, takie jak →Hillel Starszy, →Honi i →Hanina ben Dosa oraz
→Jezus, syn Ananiasza, których wymienia Józef Flawiusz i literatura rabi-
niczna, pozwalają głębiej wniknąć w treść ewangelii. Wielostronne podej-
ście do czasów Jezusa otwiera niespodziewane i świeże perspektywy.
Szeroki zakres badań wymaga również elastycznej definicji ram czasowych.
Wykroczą one poza okres życia Jezusa (ok. 6/5 p.n.e.–30 n.e.). Rozsądnym
punktem wyjścia powinno być powstanie machabejskie przeciwko seleu-
kidzkiemu (syryjskiemu) greckiemu imperium około 160 roku p.n.e., kiedy
Żydzi po raz pierwszy doświadczyli prześladowań religijnych. Silny i osta-
tecznie zakończony sukcesem żydowski opór wobec hellenistycznej tyranii
doprowadził do utworzenia niezależnego państwa żydowskiego, którym przez
większą część stulecia (152–63 p.n.e.) zarządzał kapłański ród Hasmoneuszy-
-Machabeuszy. Jednak nazwanie okresu o 150 lat poprzedzającego erę chrze-
ścijańską czasami Jezusa wydaje się pewną przesadą. W związku z tym warto
zamiast tego wybrać kolejny znaczący przełom w międzynarodowej historii
Żydów, przejście władzy w Palestynie z rąk seleukidzko-greckich w rzym-
skie, w 63 roku p.n.e., wraz z podbojem Jerozolimy przez →Pompejusza.
Nastąpiło to niecałe dwa pokolenia przed narodzinami Jezusa. Idealna gra-
nica końcowa biegłaby natomiast dwa pokolenia po Ukrzyżowaniu. Jednak
brak jakiegokolwiek ważnego wydarzenia w ostatnich latach I wieku n.e.
skłania do przesunięcia jej do końca drugiego żydowskiego powstania prze-
ciwko Rzymowi w 135 roku. Te dwa punkty wyznaczają jedną z najbardziej
znaczących epok umysłowej i religijnej historii świata zachodniego.
Interesujące nas 200 lat można podzielić na pięć okresów:
1. Od Pompejusza do końca władzy Hasmoneuszy (63–37 p.n.e.)
2. Panowanie Heroda Wielkiego (40/37–4 p.n.e.) – narodziny Jezusa (ok.
6/5 n.e.)
3. Herod Archelaos (4 p.n.e.–6 n.e.) – rzymscy prefekci (6–41 n.e.); He-
rod Antypas (4–39 n.e.) – działalność publiczna i śmierć Jezusa (29–
30 n.e.)
4. →Agryppa I (41–44 n.e.) – rzymscy prokuratorzy (44–66 n.e.) – pierw-
sze powstanie (66–70 [73/74] n.e.) – początki judeochrześcijaństwa
i działalność świętego →Pawła
5. Od upadku Jerozolimy do końca drugiego powstania za →Hadriana – ode-
rwanie chrześcijaństwa od jego żydowskich korzeni społecznych (70–135 n.e.)
Dwie cechy odróżniają tę książkę od innych leksykonów biblijnych:
pierwsza to jej dominująca ściśle historyczna, w przeciwieństwie do
20
wyznaniowej, perspektywa, druga to wybrany do książki materiał ilustra-
cyjny, który obejmuje wyłącznie starożytne zabytki (posągi, monety, bu-
dowle i inskrypcje), zamiast ślicznych średniowiecznych mozaik czy wcze-
snonowożytnych obrazów. Łódź rybacka z I wieku n.e. wyłowiona z dna
Jeziora Galilejskiego znacznie bardziej przybliży czytelnikowi osobę świę-
tego →Piotra niż artystyczne wyobrażenia renesansowych malarzy.
Narodziny i świetność Hasmoneuszy (164–67 p.n.e.)
Po dwóch i pół wieku dominacji babilońskiej i perskiej, po której na-
stąpiło panowanie greckie, zapoczątkowane przez podbój Bliskiego
Wschodu przez Aleksandra Wielkiego, w 164 roku p.n.e. Żydzi odzyskali
niezależność i całkowitą autonomię w wyniku zbrojnego oporu wobec
kulturalnej i religijnej hellenizacji narzuconej im przez greckiego władcę
Antiocha IV Epifanesa (175–164 p.n.e.). Żydowski kapłański ród Hasmo-
neuszy Matatiasza i jego synów, przemianowany na Machabeuszy, za-
triumfował nad Seleukidami z Syrii i przywrócił kult żydowski, który
Antioch na pewien czas zastąpił kultem Zeusa Olimpijskiego. Umieścił
nawet jego posąg w sanktuarium w Jerozolimie. Wstrząs wywołany przez
hellenistów, popieranych przez sojuszników z żydowskich wyższych klas,
zapoczątkował gorączkowe wyczekiwanie na ostateczny wiek, eschatolo-
giczną i apokaliptyczną erę. Jej punktem kulminacyjnym miało się stać
przybycie Odkupiciela, Króla Mesjasza, zapowiedzianego przez biblij-
nych proroków i niecierpliwie wyglądanego przez pobożnych Żydów ma-
rzących o wolności. Zwycięzcy, Juda Machabeusz (164–161 p.n.e.) i jego
brat Jonatan (161–143/2 p.n.e.), pokonali wroga i przywrócili państwo
żydowskie. Jonatan, chociaż nie był potomkiem kapłańskiej dynastii, która
dzierżyła pontyfikat od czasów króla Dawida, w 153/152 roku p.n.e. ogłosił
się arcykapłanem, a Szymon, kolejny z machabejskich braci, w 143/142
roku p.n.e. ustanowił siebie dziedziczną religijną i polityczną głową na-
rodu żydowskiego.
Syn Szymona, Jan Hirkan I (135/4–104 p.n.e.), i następcy Jana, Juda Ary-
stobul I (104–103 p.n.e.) i Jonatan, czyli Aleksander Janneusz (103–76
p.n.e.), rozszerzyli granice nowego żydowskiego państwa i zmusili sąsied-
nie ludy, Idumejczyków na południu i różne cudzoziemskie klany w Gali-
lei i jej okolicach, by uznały ich za władców i przeszły na judaizm. Obej-
mowało to poddanie się obrzezaniu w przypadku mężczyzn. Judaizacyjna
działalność misyjna nie powstrzymała hasmonejskich kapłanów-królów
od praktykowania surowej świeckiej tyranii w ojczyźnie. Aleksander Jan-
neusz słynął szczególnie z okrucieństwa wobec swoich przeciwników
21
politycznych, faryzeuszy. Ośmiuset z nich skazał na ukrzyżowanie, a on i je-
go kochanki jedli, pili i bawili się, zafascynowani straszliwym spektaklem.
Po śmierci Aleksandra tron objęła wdowa po nim, pobożna Aleksandra
Salome (Szelamzion), wielka przyjaciółka faryzeuszy, a jej starszy syn Jan
Hirkan II odziedziczył urząd arcykapłana (76–67 p.n.e.). Jednak jego ener-
giczniejszy i zazdrosny młodszy brat Juda →Arystobul II z determinacją
dążył do usunięcia go z tego stanowiska. Kiedy królowa Aleksandra umar-
ła, rozpoczęła się wojna domowa między dwoma rywalami, a konflikt, który
w jej następstwie wybuchł, otworzył nową erę zapoczątkowującą czasy Je-
zusa.
1. Od Pompejusza do końca władzy Hasmoneuszy (63–37 p.n.e.)
Próba Arystobula II usunięcia Hirkana II, prawowitego dziedzica tytułu
arcykapłana, i zdecydowana odpowiedź Hirkana, popieranego przez spryt-
nego idumejskiego zarządcę Antypatra, ojca Heroda Wielkiego, oraz naba-
tejskiego króla Aretasa III, stały się wstępem do rzymskiego najazdu na
Judeę dokonanego przez Pompejusza w 63 roku p.n.e. Hirkan, Anypater
i Aretas przystąpili do oblężenia Jerozolimy i zmusili Arystobula do wyco-
fania się. Niewinną ofiarą bitwy padł sławny cudotwórca →Honi, którego
ukamienowali stronnicy Hirkana, ponieważ nie chciał rzucić klątwy na
Arystobula i jego zwolenników. Było to politycznie umotywowane mor-
derstwo z podtekstem religijnym. Sytuacja ta powtórzy się w przypadku
Jana Chrzciciela, Jezusa, Jakuba, brata Jezusa, i innych.
Sytuacja patowa sprawiła, że zarówno Arystobul, jak i Hirkan zwrócili
się o pomoc do Pompejusza. Każdy z nich miał nadzieję na interwencję
z korzyścią dla siebie. Zamiast tego Pompejusz z armią generała Marka Emi-
liusza →Skaurusa podbił Jerozolimę i bez żadnych ceregieli zamienił pań-
stwo hasmonejskie w rzymską prowincję Judeę. Hirkan został przywróco-
ny na urząd arcykapłana, ale pozbawiono go tytułu króla. Arystobula
wywieziono do Rzymu jako więźnia. Jakiś czas później uciekł i zaczął or-
ganizować opór wobec Rzymu w ojczyźnie, wkrótce schwytano go i po-
nownie wywieziono do stolicy. Na początku rzymskiej wojny domowej
między →Juliuszem Cezarem a Pompejuszem Arystobula uwolnił Cezar,
uznając go za potencjalnego sojusznika. Niestety Arystobul został otruty
przez stronników Pompejusza, zanim wypłynął, aby wspomagać Cezara
w Syrii.
Po bitwie pod Farsalos w 48 roku p.n.e., gdzie Pompejusz poniósł klę-
skę, Hirkan i Antypater przeszli na stronę zwycięzcy. Cezar współczuł
Żydom i w Palestynie, i w diasporze. Nagrodził ich, przywracając Hirkana
22
II jako nominalną głowę państwa Żydów, etnarchę, i przekazał zarząd pro-
wincji w ręce idumejskiego Antypatra, który podzielił się obowiązkami
z dwoma synami, →Fazaelem i Herodem.
Zarządzający Galileą młody Herod przekroczył swoje kompetencje i na-
kazał stracenie bez procesu przywódcy rebeliantów →Ezechiasza i jego lu-
dzi. Został wezwany przed żydowski sanhedryn, ale przy pomocy Rzy-
mian i za cichym przyzwoleniem Hirkana, przewodniczącego sądu, uniknął
wyroku, zaś przyjaciel Cezara →Marek Antoniusz, rzymski pełnomocnik
we wschodnich prowincjach śródziemnomorskich, umocnił jeszcze jego
pozycję. W 40 roku p.n.e. potężne irańskie plemię Partów najechało Judeę
i poparło Antygona, syna Arystobula II i rywala Hirkana II. Antygon ogło-
sił się arcykapłanem i królem. Aby umocnić własną pozycję arcykapłana,
okaleczył swojego wuja Hirkana, odgryzając mu jedno ucho lub oboje uszu,
uznając, że to uniemożliwi mu pełnienie funkcji religijnych. Kres efeme-
rycznych rządów Antygona nastąpił w 37 roku p.n.e., kiedy Rzymianie
schwytali go i ścięli na rozkaz Antoniusza, który w 40 roku p.n.e. miano-
wał Heroda królem Judei. W 37 roku p.n.e., po podboju Jerozolimy z po-
mocą →Sosjusza, rzymskiego gubernatora Syrii, i jego legionów, Herod,
idumejski karierowicz, stał się faktycznym władcą narodu żydowskiego
i zakończył trwającą od wieku dominację dynastii hasmonejsko-macha-
bejskiej.
2. Panowanie Heroda Wielkiego (40/37–4 p.n.e.)
– narodziny Jezusa (ok. 6/5 n.e.)
– narodziny Jezusa (ok. 6/5 n.e.)
Panowanie Heroda przypada na dziesięciolecia żydowskiej historii otwie-
rające „wiek Jezusa”, który urodził się krótko przed śmiercią Heroda. Przy-
jazny nadzór rzymski nad rządem Judei i żelazna ręka nowego monarchy
wywarły znaczący wpływ na żydowskie społeczeństwo, w którym przyszło
żyć Jezusowi. Herod – skrzyżowanie geniusza i potwora – był mistrzem
balansowania na linie i zdawało się, że sama Fortuna stale strzeże każdego
jego kroku. Przeszedł trudną drogę do władzy. Na początku Żydzi trakto-
wali go z podejrzliwością jako protegowanego Marka Antoniusza. Później
zdołał jednak zyskać sobie ich aprobatę dzięki pomocy faryzeuszy. Ich przy-
wódcy, →Samajos i →Pollio, poparli go z wdzięczności, ponieważ oszczę-
dził ich, gdy brał odwet na sędziach sanhedrynu, którzy skazali go w Gali-
lei. Bystry król z powodzeniem załagodził również sprzeciw saduceuszy,
prohasmonejskiej wyższej klasy, dla których był niczym więcej niż „pół-
-Żydem” dzięki małżeństwu z żydowską księżniczką →Mariamme, wnuczką
etnarchy i arcykapłana Hirkana II. Oprócz faryzeuszy i saduceuszy, Herod
23
2. Panowanie Heroda Wielkiego (40/37–4 p.n.e.)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin