Co z czego otrzymujemy.doc

(77 KB) Pobierz
Co z czego otrzymujemy

Co z czego otrzymujemy?

 

 

 

 

1. Skąd się bierze wełna?

 

 

I

 

·         Praca z obrazkiem – nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach: krowa, kura, baran. Sytuacja problemowa: „Co człowiek ma dzięki tym zwierzętom?”

·         Zabawa ruchowo- ortofoniczna : naśladowanie głosów i sposobu poruszania się zwierząt

·         Zabawa ruchowa „Takie same cyfry”. Dz. Losują karteczki (każde dz. Jedną kartkę) z zapisanymi cyframi od 1-do 5. Na sygnał nauczyciela dz. Tworzą grupy tak, aby w każdej było po jednej osobie, która wylosowała 1,2,3,4,5.

 

II

 

·         Burza mózgów – Skąd się bierze wełna?

·         Rozmowa na temat wyglądu owcy i baranka na podst. ilustracji z książki, Sześciolatek, cz.1, s.72. Wyjaśnienie słowa: hala, pasterz, juhas, baca, szałas\

·         Globalne czytanie wyrazów:     hala, pasterz, juhas, baca, szałas 

·         Zabawa ruchowa „Nitka” wg J. Jastrząb

·         Zabawa z wierszem E. M. Sikorek – zagadką z jednoczesnym rysowaniem owieczki

·         Zabawa ruchowa „Baranek bodzie” wg M. Bondarowicz

·         Sytuacja problemowa : „Co można zrobić z wełny?”

·         Dzielenie na głoski słów: wełna, druty, łączenie obrazków z okienkami ich nazw, Sześciolatek, cz.1, s.73

·         Układanie z kawałków nitek wzorów według pomysłu z książki, s.73

·         Podanie do informacji dzieci, że będą wykonywały własne „Wełniane obrazki”

·         Omówienie sposobu wykonania obrazka

·         Praca techniczna – wykonanie „Wełnianego obrazka”

- Narysowanie ołówkiem na papierze prostego wzoru

- Posmarowanie narysowanego wzoru klejem

- Ułożenie na wzorze włóczki

- Wspólne oglądanie „Wełnianych obrazków”. Zgadywanie co przedstawiają.   Wystawa prac.

Cele:

·         Dziecko nazywa zwierzęta i naśladuje je

·         Dziecko globalnie czyta wyrazy: hala, pasterz, juhas, baca, szałas  /6-latki/

·         Dz. Powtarza wierszyk i jednocześnie „rysuje go”

·         Dziecko potrafi wykonać „Wełniany obrazek”

·         Dziecko pozostawia po sobie porządek (po wykonanej pracy)

 

 

 

2. Ziarna i ziarenka

 

 

I

 

·         Omówienie sposobu wykonania masy solnej według przepisu przedstawionego na obrazkach, Sześciolatek, cz.1, s.79

·         Taniec na dzień dobry wg Muzycznej pedagogiki zabawy

·         Wspólne wykonanie masy solnej po uprzednim obejrzeniu, dotknięciu.

·         Łańcuch skojarzeń – nauczyciel podaje pierwsze słowo, a dzieci, na zasadzie skojarzeń, podają następne

·         Ćwiczenia słuchu fonetycznego – wyodrębnianie głosek w słowach, budowanie schematów i modeli słów

II

 

·         Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu H. Bechlerowej „Mrum, Gawrotek i pączki”.

·         Ustalenie kolejnych etapów powstania mąki na podstawie teatrzyku

·         Zagadka słowna – zboże

·         Zabawa ruchowa „Wiatraki” wg S. Owczarek

·         Zabawa badawcza, „Co to za zboże? – oglądanie ziaren zbóż pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa

·         Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem zdjęć, „Co jeszcze oprócz pączków, możemy upiec z mąki?

·         „Wiem, że inni także mają lewą i prawą stronę tak jak ja”.

Wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

- Porównywanie własnego ciała ze schematem drugiej osoby. Ustalanie położenia przedmiotów względem drugiej osoby

- Ustalanie, co widzi druga osoba, porównywanie tego własnym punktem widzenia

- Wytyczanie kierunków od osi ciała drugiej osoby

Tworzenie dowolnej kompozycji na tekturze poprzez naklejanie różnorodnych ziaren „Ziarniste obrazki”

·         Rozpoznawanie i nazywanie przetworów z nasion, określanie przez n-ela z czego powstały, np. kasza jęczmienna z jęczmienia, płatki owsiane z owsa.

·         Pokazanie w jaki sposób można z nasion wykonać obrazek

·         Samodzielne wykonywanie obrazków przez dzieci

·         Wspólne oglądanie „Ziarnistych prac”

 

 

Cele:

·         Dziecko wie, z czego i w jaki sposób powstaje mąka

·         Dz. potrafi ustalić, co widzi druga osoba w różnych sytuacjach, porówna to z własnym punktem widzenia

·         Dziecko rozpoznaje ziarna zbóż pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa

·         Dziecko pokazuje stronę lewą, prawą

·         Dziecko potrafi wykonać kompozycję z różnych ziaren

 

 

 

 

3. Zabawy z literką „I, i”

 

I

 

·         Zabawa ruchowa „Idzie, idzie Iza dróżką”

Dz. Ustawione jedno za drugim, zgodnie z treścią rymowanki, maszerują lub zatrzymują się, by wykonać czynność, o której jest mowa w tekście:

Idzie, idzie Iza dróżką

Tupie sobie prawą nóżką.

Idzie, idzie (tu imię) dróżką,

Tupie sobie prawą nóżką.

Idzie, idzie pani drogą, tupie sobie prawą nogą.

·         Zabawa matematyczna „Więcej mniej” – przeliczanie cukierków, określanie, których jest więcej, a których mniej i o ile.

·         Zabawa ruchowa „Utrzymaj woreczek na głowie” wg S. Owczarek

 

 

2.

Poznanie małej i wielkiej litery: „I, i” drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego : igła, Iwona, Iza.

·         określanie pierwszej głoski w słowach, zasygnalizowanie, że głoska „i” jest samogłoską

·         podanie innych przykładów słów zaczynających się głoską „i”, kończących się głoską „i” i mających głoskę „i” w środku

·         Zwrócenie uwagi dz. Na to, że głoska i to samogłoska

·         budowa schematu słów: igła, Iwona z białych nakrywek. Podział słów na sylaby

·         budowa modeli słów z czerwonych i niebieskich nakrywek

·         pokaz małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „i”- omówienie wyglądy, podobieństw i różnic między literami drukowanymi i pisanymi

·         Zabawa ruchowa „Idzie, idzie Iza dróżką”

·         Wyszukiwanie litery „I, i” w tekście

·         Zabawa ruchowa „Idzie, idzie…”

Dz. W parach. Jedna osoba z każdej dwójki kładzie się na brzuchu, druga –robi leżącemu masaż pleców. Najpierw masuje plecy wewnętrzną strona dłoni, następnie stuka w nie opuszkami palców, naśladując igiełki. Następnie rytmicznie masują powtarzając

      tekst: „Idzie, idzie…”

·         Pisanie literki „I” po śladzie -/6-latki/

                

 

Cele:

·         Dziecko rozwija orientację w schemacie własnego ciała – strona prawa

·         Dziecko ćwiczy pamięć przez naukę rymowanki

·         Dziecko potrafi rozpoznać małą i wielką literkę I, i drukowaną i pisaną

·         Dziecko rozwija koordynację wzrokowo –ruchową przez recytację wierszyka          i rytmiczne maszerowanie                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

4. Mleko i jego przetwory

 

1.

·         Zabawa w rytmy – wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, ( Dziecięca matematyka, s.33). Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności.

·         Zabawa graficzna – pisanie po śladach, Sześciolatek, cz.1, s.70 /6-latki/

·         Zestaw ćwiczeń porannych nr II wg B. Solarz                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

2.

·         Zabawa z wierszem H. Szayerowej „Tylko nie mówcie krowie”. Wyjaśnienie pojęcia: nabiał (mleko i wszystkie przetwory powstające z mleka =jajka).

·         Całościowe rozpoznawanie wyrazu „Nabiał”.

·         „Wiem, co jest zdrowe” – dz. oglądają obrazki (mleko, masło, ser biały i żółty, jajka). Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze produktów nabiałowych

·         Zabawa ruchowa „Utrzymaj woreczek na głowie wg S. Owczarek, M. Bondarowicz,

·         „Zdrowe, serowe zwierzątka” – wspólne wykonanie. Dz. z masy serowej(ser z odrobiną śmietany, sól) formują zwierzątko. „Skąd się bierze mleko?” – opowiadanie ilustrowane obrazkami .

·         Zagadka

·         Wyróżnienie głosek w wyrazie krowa, całościowe czytanie wyrazu

·         Zabawa słowem – układanie opowiadania do historyjki obrazkowej z zachowaniem ciągłości wypowiedzi, (Sześciolatek cz.1),

·         Zabawa z elementem czworakowania – „Krówki”

·         Burza mózgów, „W których napojach, potrawach znajdziemy mleko?”

·         Dzielenie na głoski nazw obrazków,  (Sześciolatek cz.1, s.71)

 

Cele:

 

·         Dziecko nazywa produkty powstałe z mleka

·         Dziecko wykonuje ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności

·         Dziecko spożywa nabiał

·         Dziecko układa opowiadanie do historyjki obrazkowej z zachowaniem ciągłości wypowiedzi

·         Dziecko dzieli głoski nazw obrazków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. „Liczę do pięciu!

 

 

I

 

·         Zabawa ruchowa – pląs „Mam pięć paluszków” wg M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi”

 

Ćwiczenie –klasyfikowanie według ustalonej cechy

 

·         Dzieci tworzą grupy 5-osobowe, które otrzymują od n-ela po woreczku z guzikami. Każde dziecko wybiera 5 różnych guzików z woreczka swojej drużyny. Następnie sześciolatki w grupach wskazują jedną wspólną cechę przedmiotów, które wybrały, np. są okrągłe, błyszczą, mają po 2 dziurki.

·         Dzieci w grupach porządkują guziki –tworzą zbiory według wskazówek prowadzącego, np. Utwórzcie zbiór guzików, które są jednokolorowe, mają 4 dziurki, lub  Utwórzcie taki zbiór, w którym będzie brakowało jednego guzika do pięciu. Zbiory otaczają nitką.

·         Dzieci ćwiczą według takiej samej zasady jak w ćwiczeniu poprzednim – w dwójkach na zmianę ustalają kryterium, według którego należy utworzyć zbiór.

 

II

 

Przygotowanie do pisania cyfry 5

 

·         N-el prezentuje dzieciom planszę z cyfrą 5, następnie demonstruje sposób pisania cyfry 5 – zwraca uwagę na kierunek pisania. Dzieci ćwiczą pisanie cyfry palcem po śladzie na tablicy, na stole i w powietrzu, po śladzie w podręczniku

·         Zabawa ruchowa – pląs „Mam pięć paluszków” wg M. Bogdanowicz,

·         Ćwiczenia –analiza i synteza sylabowa oraz głoskowa

·         Zabawa dydaktyczna „Narysuj tyle elementów, aby wszędzie było po 5” wg                  M. Matyszkiewicz, Małymi kroczkami liczymy do 10, s. 19

·         Ćwiczenia – czytanie sylab

N-el układa z liter alfabe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin