Agnieszka Paradowska
Kierunek: Pedagogika specjalna
Specjalność: Oligofrenopedagogika gr.2
Metoda 18 struktur wyrazowych
Metoda ta polega na praktycznym poznawaniu przez dzieci trudnościami w kształtowaniu się umiejętności czytania i pisania różnorodnych wyrazów uporządkowanych w 18 zestawach ćwiczeń. Kolejność poznawania wyrazów podporządkowana została zasadzie stopniowania trudności, a więc przechodzenia od wyrazów najłatwiejszych do najtrudniejszych. Każdy zestaw ćwiczeń zawiera wyrazy o określonej budowie oraz wyrazy wcześniej poznane.
Prezentowana metoda opiera pracy opiera się na analizie sylabowo – głoskowej wyrazów w powiązaniu z ich budową literową.
Celem metody jest nauczyć automatycznego nazywania kształtów fonogramów (kombinacji liter) oraz rozwijanie zdolności umieszczania ich w słowie w odpowiedniej kolejności.
Dla kogo jest przeznaczona metoda 18 struktur wyrazowych – Metodę można stosować w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu o charakterze dyslektycznym, dysortograficznym, lub dysgraficznym, na dowolnym etapie zawansowania dziecka w opanowaniu tych technik i niezależnie od rodzaju zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych, leżących u ich podłoża.
Zalety metody
· możliwość stosowania metody przy występowaniu różnych postaci zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych
· metoda przeznaczona jest do pracy reedukacyjnej dzieci mających specyficzne trudności w zakresie czytania lub pisania
· istnieje możliwość rozpoczęcia pracy od dowolniej części metody
· metoda zawiera gotowy bardzo bogaty materiał słowny dla każdej z omawianych w niej 18 struktur wyrazowych
· duża liczba jednorodnych ćwiczeń dotyczących jednego zagadnienia daje gwarancje opanowania i utrwalenia danej struktury wyrazowej.
· Metoda 18 struktur wyrazowych uwzględnia jednoczesne wprowadzenie liter pisanych i drukowanych
· Dziecko ma możliwość intensywnego, samodzielnego utrwalenie lub kontynuowania ćwiczeń np. w domu
· Istnieje możliwość wzbogacania ćwiczeń składających się na tę metodę pomocami własnego pomysłu lub opracowanymi przez innych autorów.
Rodzaj ćwiczeń
Schemat zapisu
Cel ćwiczeń
Przykład ćwiczeń
1.Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwuwyrazowych
Nauka czytania i pisania wyrazów o najprostszej strukturze
Suwaki z literami a,e,o,i,o,u
2.Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów wielosylabowych o schemacie zapisu każdej sylaby i o zróżnicowanej jej liczbie
w zależności od liczby sylab
np. sza – li - ki
Usprawnianie całościowego czytania sylab poznanych wcześniej, podział wyrazów na sylaby o ich różniej liczbie
Wyprawki z literą
3.Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów jednosylabowych
np.. kot
Nauka całościowego czytania sylaby zamkniętej poprzez przeciąganie „wyśpiewywanie”, samogłoski przez dziecko tak długo, aż będzie ono gotowe dodać do przeczytanej, znanej już cząstki bardzo krótko wymawianą spółgłoskę w wygłosie
Łańcuch wyrazów pisanych ze słuchu, w których ostatnia litera kolejnego wyrazu jest jednocześnie pierwszą literą wyrazu następnego
4.Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwusylabowych
np. re – bus
Usprawnianie całościowego czytania sylab poznanych wcześniej, podział wyrazów dwusylabowych na sylaby
Co kryje się w tym wyrazie ? Wyrazy podstawowe można podzielić na dwie grupy:
Grupa A – zawiera słowa, w których wyrazy ukryte stanowią całą druga sylabę,
Grupa B – zawiera pozostałe wyrazy, w których ukryte wyrazy nie pokrywa się z sylabą
5.Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwuwyrazowych
np. ser - ce
Tworzenie nowych wyrazów o znanej strukturze z wybranych liter wyrazów przedstawionych na wyrazach.
6. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwusylabowych
np. kasz - tan
Dzielenie wyrazów na sylaby, przypomnienie zasady rozdzielania dwóch spółgłosek sąsiadujących ze sobą
Słuchowe i wzrokowe różnicowanie wyrazów graficznie lub dźwiękowo podobnych różniących się literami lub głoskami, których obraz lub brzmienie należy utrwalać.
7. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów wielosylabowych składających się z różnej liczby sylab
oraz
np. cza – pe – czka
Zdobycie przez dziecko umiejętności prawidłowego podziału na sylaby wyrazów wielosylabowych o różnorodnym układzie sylab
Wyprawki z literami a, e, o
8. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów jednosylabowych
np. jest
Rozpoczęcie drugiego etapu nauki czytani i pisania wyrazów zawierających sylaby, w których występują obok siebie 2, 3 (a nawet więcej), litery odpowiadające spółgłoskom
Suwaki z literami a, e
9. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów jednosylabowych
np. dwa
Nauka czytania i pisania wyrazów jednosylabowych zawierających grupę spółgłoskową na początku, a jedną samogłoskę w wygłosie
Wprawki z wykorzystaniem liter odpowiadająych wszystkom samogłoskom, np. a,e
10. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwusylabowych
np. kra – ta
Sprawne czytanie, pisanie, dzielenie na sylaby wyrazów dwusylabowych z grupą spółgłoskową w jednej sylabie
Zagadki
11. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów dwusylabowych
np. młynek
Nauka czytania i pisania wyrazów, składających się z dwóch sylab pierwsza składa się z dwóch występujących po sobie spółgłosek, oraz dodanej do nich jednej spółgłoski
Rozsypywanki wyrazowo – zdaniowe
Ułożone poprawnie zdanie dziecko od razu zapisuje całymi wyrazami (bez dzielenia na sylaby odzwierciedlone w piśmie) Podział wyrazów dokonywany jest tylko ustnie
12. Zestaw ćwiczeń czytania i pisania wyrazów jednosylabowych
...
vipz