PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – GRUDZIEŃ – 2006 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Moje i twoje bajki.
II TYDZIEŃ - Nasz przedszkolny teatrzyk.
III TYDZIEŃ - Moje zimowe Święta.
Opracowała:
Anna Szeremeta
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Moje i twoje bajki.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Słuchanie bajki S. Karaszewskiego pt. „Wielkie zęby” – dziecko rozumie treść wysłuchanego utworu, odpowiada na pytania nauczyciela, dokonuje porównań słownych tekstu z ilustracją, rozwiązuje zagadki słowne.
§ Zabawa dydaktyczna „Popatrz i ułóż” – dziecko odtwarza samodzielnie układy przestrzenne demonstrowane przez nauczyciela, ćwiczy spostrzegawczość wzrokową.
§ Ćwiczenia oddechowe „Walka wiatrów” – dziecko wie, że należy wdychać powietrze przez nos i wydychać przez usta, potrafi na krótko wstrzymać oddech.
§ Zabawa wzrokowa „Bajkowe pary” – dziecko dobiera pary obrazków, które się uzupełniają treściowo.
§ Słuchanie baśni „Kopciuszek” – dziecko umie dokonać prostej charakterystyki postaci z próbą uzasadnienia jej.
§ Osłuchanie z wierszem do nauki „Płatki śniegu” W. Słobodnika. Dziecko powtarza tekst próbując go zapamiętać.
§ Zabawa matematyczna „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” - określanie równo- i nierówno liczności zbiorów (dopasowywanie wyposażenia domku krasnoludków z ilością jego mieszkańców, bez przeliczania elementów); dziecko dokonuje porównania matematycznego.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 (wł.) Przybory : kolorowe krążki. Dziecko ćwiczy samodzielnie, aktywnie kształtując układ mięśniowy.
§ Zabawy ruchowe:
- orientacyjno – porządkowa „Znajdź sobie parę” – dobieranie się w pary na umówiony sygnał dźwiękowy.
- z elem. biegu „Kogo brakuje wśród nas?” – dziecko dobrze zna swoich rówieśników z grupy i potrafi powiedzieć, jakiego kolegi brakuje.
- z elem. chodu „Komu królewska korona?” – dziecko umie odtwarzać ruch, gest, mimikę innej osoby.
§ Spacery w najbliższej okolicy – mali obserwatorzy przyrody – w czasie spaceru obserwowanie chmur (kolor, wielkość, kształt, przemieszczanie się), wiatru z wykorzystaniem chorągiewek (kierunek, siła) i słońca; wyciąganie wniosków z obserwacji zjawisk przyrodniczych.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Jaś i Małgosia”. Dziecko sprawnie porusza się w przestrzeni, jego ruchy są płynne i zręczne.
§ Improwizacja ruchowa przy muzyce „Spacer po zamku” – dziecko potrafi za pomocą mowy ciała – ekspresji ruchowej – wyrazić treść opowiadania nauczyciela.
§ Zabawy rozwijające percepcję słuchową „O co uderza piłka?”, „ Kto to mówi?”, „Jaki to instrument?” – dziecko trafnie rozpoznaje i nazywa dźwięki i odgłosy docierające do niego z najbliższego otoczenia.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Na balu” – dziecko umie reagować na zmianę melodii ruchem ciała, mimiką, gestem. Potrafi skojarzyć rekwizyt z odpowiednią postacią bajkową.
§ Osłuchanie się z piosenką do nauki „Lubimy bajki” S. Karaszewskiego – dziecko zna słowa I zwrotki nowej piosenki, umie zaśpiewać ją w zespole i solo.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Swobodna ekspresja malarska na temat „Strach ma wielkie oczy” – malowanie farbami plakatowymi na arkuszach szarego papieru.
§ Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str. 2 – dziecko przelicza zwierzęta na ilustracji, kończy kolorować obrazek wg własnego pomysłu.
§ „Moja bajka” – dziecko wykonuje pracę techniką collage z kolorowych gazet wg własnego pomysłu i bezpiecznie posługuje się nożyczkami.
§ Zabawa konstrukcyjna z klocków „Zamek” – praca zespołowa. Dzieci potrafią pracować w zespole, dzielą się materiałami i wspólnie realizują własne pomysły.
§ Rysowanie po śladzie elementów graficznych – praca z książką „Wesołe przedszkole…” str. 4 ćw. 2.
Wyrazy do globalnego czytania: bajka, Calineczka, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kubuś Puchatek, Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Brzydkie Kaczątko.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Nasz przedszkolny teatrzyk.
EDUKACJA UMYSŁOWA:
§ Oglądanie teatrzyku kukiełkowego „Brzydkie kaczątko” – dziecko rozumie potrzebę współpracy podczas przedstawienia, wie kim jest aktor.
§ Zabawa z elementami dramy „Autoprezentacja” – dziecko potrafi konstruować wypowiedzi słowne na forum grupy, używa swojej wyobraźni, wchodzi w nowe role, zna nazwy i charakterystyczny wygląd różnych lalek teatralnych (kukiełka, marionetka, pacynka).
§ Słuchanie wiersza R. Przymusa „Teatrzyk cieni” oraz oglądanie teatrzyku cieni pt. „Jaś i Małgosia” – dziecko opowiada treść obejrzanego teatrzyku, dostrzega walkę dobra ze złem.
§ Zabawa językowo – ruchowa „Teatr w telewizji”. Dziecko za pomocą różnych środków ekspresji werbalnej i ruchowej przedstawia wymyślone przez siebie i grupę programy telewizyjne.
§ Rozmowa z dziećmi na temat ilustracji „Przedszkolny teatrzyk” – dziecko w sposób zrozumiały komunikuje się i odpowiada na pytania nauczyciela.
§ „Kopciuszek jedzie na bal” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dobiera strój dla Kopciuszka – wyszukiwanie kolejnych elementów ubioru na podaną literę
§ Zabawy dydaktyczne z klockami logicznymi – dziecko opisuje za pomocą umownego kodu cechy wybranych klocków.
§ „Pajacyk” – dziecko układa z klocków mozaiki geometrycznej, wyszukuje te same elementy zbioru na podstawie jednej cechy, przelicza elementy zbiorów i porównuje ich liczebność.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) Przybory : ringo lub małe obręcze dla każdego dziecka. Dziecko uczy się chwytać ringo oburącz, jedną ręką, rzuca do celu, podrzuca i przekłada je z ręki do ręki.
- orientacyjno – porządkowa „Za kurtyną” – dziecko zgodnie bawi się w zespole rówieśników, przestrzegając ustalonych reguł zabawy. - z elementem biegu „Uważaj na wilka”.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Nakładamy maski” - dziecko szybko orientuje się w zmianach akompaniamentu muzycznego reagując w odpowiedni sposób.
§ Słuchanie piosenki „Pamiętajmy o zwierzętach ” – dziecko próbuje zapamiętać i zaśpiewać refren nowej piosenki, pamięta o dokarmianiu ptaków zimą.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Pajacyki” – dziecko reaguje w umówiony sposób na odpowiednią muzykę i zmiany jej tempa.
§ Zapoznanie z II zwrotką piosenki „Lubimy bajki” – dziecko pamięciowo opanowuje słowa, określa nastrój piosenki i tańczy walczyk w parach.
§ „Leśne odgłosy” – odgadywanie zagadek dźwiękowych. Dziecko wypowiada się na temat słyszanej zagadki dźwiękowej, formułuje własne sądy.
§ „Śmieszne wierszyki” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej. Dziecko potrafi odwzorowywać elementy rysunku w przestrzeni, rysuje po śladzie, samodzielnie uzupełnia rysunek o brakujące elementy.
§ Ćwiczenie graficzne w książce „Wesołe przedszkole…” str. 5 – rysowanie po śladzie węża.
§ Praca z książką na str. 6 – ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy. Dziecko łączy ze sobą obrazki, których nazwy rymują się ze sobą.
§ „W Pajacykolandii” – praca w zespołach. Dziecko tworzy nową krainę z figur geometrycznych, rozpoznaje i nazywa figury, zamalowuje kontury obrysowanych figur.
§ „Clown, mała marionetka” – praca przestrzenna z kartonu i sznurka. Dziecko myśli logicznie, sprawnie posługuje się nożyczkami, zwraca uwagę na estetykę prac.
§ „Kukiełka do teatrzyku cieni” – wykonanie sylwety swojej ulubionej bajki...
diran