1 | Strona
WYMAGANIA EDUKACYJNE
W KSZTAŁCENIU ZINTEGROWANYM
I. Postanowienia ogólne
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
2. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie.
3. Ocenie szkolnej podlega przyrost wiedzy i umiejętności według kryteriów przedmiotowych.
4. Każda ocenia jest jawna i uzasadniona przez nauczyciela.
5. Uczniowie klas I – III podlegają klasyfikacji cztery razy w roku szkolnym :
· Ocena za I śródokres – listopad danego roku szkolnego
· Ocena śródroczna – styczeń / luty danego roku szkolnego
· Ocena za II śródokres – kwiecień danego roku szkolnego
· Ocena roczna – czerwiec danego roku szkolnego
II. Zasady szkolnego systemu oceniania w klasach I – III
1. W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
2. W celu właściwego informowania rodziców i uczniów o osiągnięciach, postępach i rozwoju dziecka ustala się następujące bieżące oceny wspomagające, wyrażone stopniami osiągnięc ucznia.
3. Kryteria poszczególnych stopni powinny być zgodne z przedstawionymi na początku roku szkolnego wymaganiami edukacyjnymi.
4. Ustala się następujące ogólne kryteria ocen ( stopni):
stopień
kryteria
celujący
Uczeń:
· posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie,
· samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
· biegle posługuje się wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania,
· proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program klasy,
· osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu co najmniej regionalnym.
bardzo dobry
Uczeń :
· opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w klasie,
· sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne i praktycznie ujęte programem nauczania,
· potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
dobry
· nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania,
· opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe,
· poprawnie rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe,
dostateczny
· opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań programowych,
· rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności.
dopuszczający
· ma braki w opanowaniu wymagań na poziomie podstawowym,
· rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności.
niedostateczny
· nie opanował wiadomości i umiejętności określonych poziomem podstawowym,
· nie jest w stanie nawet z pomocą rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.
KRYTERIA OCENY KLASY I.
EDUKACJA POLONISTYCZNA;
CELUJĄCY
- opracowany tekst czyta poprawnie, płynnie, z odpowiednią intonacją,- rozumie tekst po jednorazowym głośnym i cichym przeczytaniu,- wygłasza z pamięci wiersze,- rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące,- zna i stosuje zasady pisowni wielką literą, - poprawnie pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania o pisowni zgodnej z zasadami,- samodzielnie układa i zapisuje zdania,- swobodnie wypowiada się na podany temat,
BARDZO DOBRY
- potrafi się skupić i wysłuchać cudzej wypowiedzi,- opracowany tekst czyta zdaniami, poprawnie,- rozumie tekst głośno i cicho czytany,- wypowiada się pełnymi zdaniami na temat tekstu,- poprawnie i estetycznie przepisuje teksty drukowane i pisane,- umie samodzielnie ułożyć i zapisać wyrazy i zdania,- rozróżnia głoski, samogłoski, spółgłoski i sylaby,- potrafi pisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa,- uzupełnia teksty z lukami,
DOBRY
- wypowiada się pojedynczym zdaniem,- poprawnie czyta opracowane wyrazy, zdania i krótkie teksty,- rozumie głośno czytany tekst,- rozumie pytania i polecenia nauczyciela,- przepisuje poprawnie wyrazy i zdania drukowane i pisane,- w pisaniu z pamięci popełnia nieliczne błędy,- dzieli wyrazy na głoski, sylaby,- układa wyrazy z sylab,- stara się pisać starannie, estetycznie i poprawnie,- wie, że na początku zdania piszemy wielką literę,- stosuje na końcu zdania kropkę, pytajnik lub wykrzyknik,
DOSTATECZNY
- na postawione pytania udziela odpowiedzi pojedynczym wyrazem,- ma problemy ze zrozumieniem niektórych poleceń nauczyciela,- czyta głoskami, rzadziej sylabami,- nie zawsze rozumie czytany tekst,- prawidłowo pisze kształty liter, utrzymuje pismo w liniach,- przepisuje wyrazy, zdania i krótkie teksty pod kierunkiem nauczyciela,- w pisaniu z pamięci popełnia dużo błędów,- układa z rozsypanki wyrazowej proste zdania z pomocą nauczyciela,
DOPUSZCZAJĄCY
- czyta wyrazy głoskując,
- dokonuje analizy bez syntezy trudniejszych wyrazów,
- ma duże trudności w wyróżnianiu wyrazów w zdaniach, w wyrazach sylab,
głosek i liter,
- wyróżnia samogłoski i spółgłoski przy pomocy nauczyciela,
- myli litery drukowane z pisanymi,
- myli dwu-znaki i nie rozróżnia zmiękczeń,
- odwzorowuje teksty popełniając liczne błędy,
- w pisaniu z pamięci robi wiele błędów,
-wypowiada się na temat ilustracji jednym słowem,
-nie rozumie czytanego tekstu,
- pod kierunkiem nauczyciela wykonuje ćwiczenia o niewielkim stopniu
trudności,
- nie potrafi samodzielnie zredagować zdania,
- nie wyróżnia części mowy : rzeczowników i czasowników /samodzielnie/,
NIEDOSTATECZNY
- uczeń nie zna wszystkich liter,
- przy przepisywaniu myli i gubi litery,
- z trudnością dokonuje syntezy i analizy słuchowo - wzrokowej wyrazów o prostej strukturze,
- głoskuje wyrazy, nie rozumie czytanego tekstu,
- nie wyróżnia wyrazów w zdaniu,
- ma duże trudności w wyróżnianiu zdań,
- nie wyraża chęci mówienia z własnej inicjatywy, zapytany odpowiada jednym słowem,
- ma kłopoty z liniaturą
- popełnia błędy : konstrukcji, mieszczenia, pochylenia i łączenia,
- nie potrafi odwzorowywać,
- nie potrafi przepisać tekstu drukowanego,
- nie pisze z pamięci,
- źle rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,
- nie wyróżnia samogłosek i spółgłosek,
- nie potrafi podzielić wyrazów na sylaby,
- nie rozróżnia dwu - znaków,
EDUKACJA MATEMATYCZNA ;
- zna zapis cyfrowy liczb naturalnych w zakresie 100,- rozumie, że dodawanie i odejmowanie to działania wzajemnie odwrotne,- sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 25 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,- samodzielnie rozwiązuje proste i złożone zadania tekstowe,- samodzielnie układa proste zadania tekstowe,- sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 20,- w liczbach dwucyfrowych wyodrębnia cyfrę jedności i dziesiątek,- zna dni tygodnia, liczy pieniądze, mierzy odcinki, zna nazwy miesięcy,
- nazywa i rozróżnia figury geometryczne,- zna dni tygodnia, nazwy miesięcy,- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,- posługuje się pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach,- samodzielnie rozwiązuje proste zadania tekstowe,- samodzielnie układa proste zadania tekstowe,- zna i stosuje poznane jednostki miar,- mnoży i dzieli w zakresie 20,
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 10 bez konkretów,- dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 20,- porządkuje i porównuje liczby w zakresie 20,- rozwiązuje proste zadania tekstowe,- potrafi przedstawić mnożenie jako dodawanie jednakowych składników,- rozwiązuje proste równania typu x + 5 = 10,- nazywa i rozróżnia podstawowe figury geometryczne,
- zna kolejność dni tygodnia,- pisze prawidłowo cyfry,- liczy w zakresie 20,- dodaje i odejmuje liczby na konkretach w zakresie 10,- dodaje i odejmuje liczby na konkretach w zakresie 20 bez prz...
marzenazp