Wesole rytmy.doc

(28 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 4 LETNICH

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 4 LETNICH

 

Temat zajęć: Wesołe rytmy.

Cele:

-          skupianie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji
i kontynuowanie ich,

-          wdrażanie dzieci do korzystania z dostrzeżonych regularności również w innych sytuacjach,

-          dostrzeżenie rytmu i stałego następstwa dni i nocy.

Przebieg:

 

1 Powitanie z piosenką „A ram, tam, tam”, z równoczesnym podnoszeniem rąk do góry, 
oraz uderzaniem o uda.

A – podniesienie rąk do góry,

Ram, tam, tam – uderzanie dłońmi o uda         x 2

Duli, duli, duli, duli, duli – „młyneczek” z rąk

Ram, tam, tam – uderzenie o uda.

                                  Zabawę można powtarzać, coraz szybciej.

 

2 Zabawa w rytmiczne echo.

Dzieci słuchają wyklaskiwanego rytmu przez nauczycielkę, a następnie powtarzają rytmy:

Nauczyciel:

-          klaszcze jeden raz, stuka jeden raz – powtarzanie sekwencji 4 razy, przez dzieci

-          klaszcze dwa razy, stuka jeden raz – powtórzenie 4 razy, przez dzieci

-          stuka dwa razy, klaszcze jeden raz i tupie dwa razy – także czterokrotne powtórzenie.

 

3 Układanie rytmów z  kolorowych kartoników.

Dzieci biorą po jednym dywaniku oraz kopercie z kółkami i patyczkami; siadają  w dowolnie wybranym miejscu sali.

Dzieci wysypują zawartość kopert, segregując tworzą dwa zbiory:  kółek, patyczków górnej części dywanika.

-         
Obserwują, jak nauczycielka układa kółka (kładzie cztery jednobarwne koła
w szeregu). Wspólne „czytanie” powstałego rytmu: kółko, kółko, kółko.... Co będzie dalej?....

            Dzieci układają na dywaniku taki sam rytm.

-          Ponowna obserwacja układanego rytmu przez nauczycielkę: kółko, patyk, kółko, patyk, kółko, patyk..... Co będzie dalej?.... Ułóżcie rytm na dywanikach.

 

 

 

4 Zabawa ruchowa, rytmiczno – naśladowcza.

Nauczycielka skacze „pajacyka” cztery razy – dzieci powtarzają czynność.

II pokaz czynności – skłon – wyprost – ręce w bok ...(cztery razy)

III pokaz „Krasnale – wielkoludy” – Krasnale – przysiad; wielkoludy – wyprost na palcach, sięganie dłońmi do sufitu.

 

5 Dzień i noc.

Dzieci stoją w kole, nauczycielka chodzi w kole, dotykając dziecko określa, które jest dniem
a które nocą. Co drugie dziecko jest dniem, co drugie nocą. Dzieci otrzymują szarfy w dwu kolorach: dzień – żółte, noc – szafirowe.

Opowieść ruchowa „dzień i noc”: Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi. Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świeca gwiazdy. Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce....

Taka opowieść powtarzana jest trzykrotnie.

Gdy dzień się kończy, dzieci z żółtymi szarfami kucają. Gdy noc się kończy, dzieci
z niebieskimi szarfami kucają, a dzieci z żółtymi szarfami wstają, spacerują, bo zaczyna
się dzień.

 

Dla podkreślenia stałego następstwa, dzieci stojąc (naprzemiennie) w kole dotykają ramienia kolegi i wypowiadają słowa:
Jestem dzień, po mnie jest noc.

Jestem noc, po mnie jest dzień.

 

6 Układanie kalendarza, pokazującego dni i noce.

Każde dziecko układa rytm na  małej obręczy. Po skończonej pracy, odczytuje swój kalendarz.

 

 

 

 

                                                                                  

                

Zgłoś jeśli naruszono regulamin