2009_STYCZEŃ_OKE_PR.pdf

(844 KB) Pobierz
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MWO-R1_1P-091
PRÓBNY EGZAMIN
MATURALNY
Z WIEDZY
O SPOŁECZEŃSTWIE
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron (zadania
1 – 17). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza polega
na rozwiązaniu testu, część druga wymaga analizy materiałów
źródłowych,
a trzecia napisania krótkiego wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy przekreśl.
6. Pamiętaj,
że
zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj
żadnych
znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Życzymy
powodzenia!
STYCZEŃ
ROK 2009
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
W zadaniach 1-2 zakreśl jedną prawidłową odpowiedź.
Zadanie 1.
(1 pkt)
Do trzeciej generacji praw człowieka zaliczamy
A.
B.
C.
D.
prawo do korzystania ze
środowiska
naturalnego.
prawo do wyboru miejsca zamieszkania.
prawo do wypoczynku.
prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
Zadanie 2.
(1 pkt)
W Polsce najniższy wymiar kary pozbawienia wolności za popełnioną zbrodnię wynosi
A.
B.
C.
D.
1 rok.
3 lata.
8 lat.
15 lat.
Zadanie 3.
(2 pkt)
Wpisz pełne polskie nazwy organizacji i porozumień europejskich, których symbole
przedstawiono poniżej.
A.
..............................................................................................................
B.
..............................................................................................................
C.
..............................................................................................................
D.
..............................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Podaj dwa czynniki
postindustrialnego.
mające
wpływ
na
kształtowanie
się
społeczeństwa
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
W zadaniach 5. i 6. rozstrzygnij, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Wpisz
w odpowiednie miejsca w tabeli
Prawda
(zdanie prawdziwe) lub
Fałsz
( zdanie fałszywe).
Zadanie 5.
(1 pkt)
Społeczeństwo
Zdania
A.
B.
C.
Funkcjonujący w
świadomości
społecznej, uproszczony, zabarwiony
emocjonalnie i wartościująco obraz rzeczywistości, to stereotyp.
Ujemny przyrost naturalny oznacza,
że
w danym roku rodzi się
mniej dzieci niż w roku poprzednim.
Jednym z przykładów ilustrujących zjawisko poziomej ruchliwości
społecznej jest emigracja zarobkowa.
Prawda
lub
Fałsz
Zadanie 6.
(1 pkt)
Zagadnienia prawne
Zdania
A.
B.
C.
W obowiązującym polskim systemie prawnym zdolność prawną
uzyskuje obywatel po ukończeniu 18 roku
życia.
Proces cywilny inicjowany jest przez powoda, który występuje
z
żądaniem
wobec strony przeciwnej czyli pozwanego.
W Polsce prokurator pełni funkcję oskarżyciela publicznego
w postępowaniu administracyjnym.
Prawda
lub
Fałsz
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
Zadanie 7.
(2 pkt)
Na podstawie analizy poniższego
źródła
i wiedzy własnej wykonaj polecenia.
Sektor I: rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo
Sektor II: przemysł, budownictwo
Sektor III: handel, usługi, finanse, administracja
Na podstawie:
Popularna encyklopedia powszechna. Atlas Polski, t. 1.,
Warszawa 2003
a) Podaj nazwę województwa, w którym :
odsetek zatrudnienia w III sektorze jest największy.
.................................................................................................................................................
odsetki zatrudnienia w I i II sektorze są najbardziej zbliżone do siebie.
.................................................................................................................................................
b) Podaj dwie przyczyny
zatrudnienia w Polsce.
przedstawionego
w
źródle
zróżnicowania struktury
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 8.
(2 pkt)
Na podstawie tekstu
źródłowego
i wiedzy własnej wykonaj polecenia.
Właśnie dlatego,
że świat
na tak wiele sposobów staje się pozbawiony granic między
narodami – i musi w jeszcze większym stopniu je niwelować – ludzie chcą definiować siebie
w kategoriach, które mogą zrozumieć. Potrzebują geograficznej, językowej, religijnej,
kulturowej społeczności, która jest dla nich dobrze widoczna i którą, jeśli użyć starego
określenia, »mogą objąć swymi ramionami«.
Źródło:
Peter F. Drucker,
Społeczeństwo pokapitalistyczne,
Warszawa 1999
a) Podaj nazwę społeczności, o której mówi autor.
.......................................................................................................................................................
b) Nazwij proces zmian współczesnego
świata,
identyfikowania się ludzi z tą społecznością.
z
którego
wynika
potrzeba
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9.
(2 pkt)
Wpisz do tabeli nazwy systemów politycznych. Wybierz je spośród podanych poniżej
propozycji.
Nazwy systemów politycznych:
parlamentarno-komitetowy, kanclerski, parlamentarno-
gabinetowy, mieszany, gabinetowo-parlamentarny
Opis
A. System ten występuje w demokracjach charakteryzujących się dużą
liczbą partii politycznych, co wpływa na duże rozdrobnienie
polityczne w parlamencie. Parlament bierze udział zarówno
w procesie ustawodawczym, jak i ingeruje w bieżącą politykę
rządu.
B. Parlament nie odgrywa większej roli politycznej, a każda z ustaw
proponowanych przez rząd jest z reguły uchwalana.
Charakterystyczną cechą tego systemu jest silna pozycja premiera.
System ten występuje w państwach o systemie dwupartyjnym.
C. W tym systemie szef rządu jest samodzielnym organem państwa
o zwierzchnich i kierowniczych kompetencjach wobec pozostałych
członków rządu. Samodzielnie powołuje ministrów, a jego decyzje
nie muszą być zatwierdzane przez parlament.
D. Charakterystyczną cechą tego systemu jest brak trójpodziału
władzy, gdyż opiera się on na zasadzie jednolitości władzy.
Najwyższym organem władzy jest parlament, do którego należy
całość władzy i który powołuje pozostałe organy państwa oraz
sprawuje nad nimi kontrolę.
Nazwa systemu
politycznego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin