EGZORCYZMY Milcz i wyjdz z niego.pdf

(573 KB) Pobierz
263104710 UNPDF
M ozaika Obrzańska
MILCZ I WYJDŹ Z NIEGO!
Egzorcyzmy
„Był właśnie w synagodze człowiek opętany przez ducha
nieczystego. Zaczął on wołać: «Czego chcesz od nas, Jezu-
sie Nazarejczyku? Przyszedłeś nas zgubić. Wiem, kto je-
steś: Święty Boży». Lecz Jezus rozkazał mu surowo: «Milcz
i wyjdź z niego!»” (Mk 1,23-25).
Według św. Marka jest to pierwszy cud potwierdzają-
cy wyjątkową godność Chrystusa. Przyczynił się on także
do tego, że sława Jezusa rozchodziła się po całej okolicz-
nej krainie galilejskiej. Ów cud jest egzorcyzmem. Opęta-
ny atakuje. Jezus grozi mu i rozkazuje. Duch nieczysty —
szatan wychodzi z opętanego w gwałtowny sposób. Czło-
wiek zostaje uzdrowiony.
Kto jest właściwym i prawdziwym egzorcystą?
Musimy jasno sobie uświadomić, że miano egzorcysty
w Kościele katolickim przysługuje tylko biskupom oraz
upoważnionym przez nich kapłanom. Otrzymują oni wy-
raźne i specjalne zezwolenie do sprawowania tego obrzędu.
Kapłan egzorcysta musi się odznaczać pobożnością, wie-
dzą, roztropnością, nieskazitelnością życia oraz musi być
specjalnie przygotowanym do tego zadania, a przy doko-
nywaniu egzorcyzmu ma przestrzegać modlitw zawartych
w Rytuale. W ostatnim czasie bardzo popularne stały się
usługi tzw. „świeckich egzorcystów”, którzy obiecują wy-
pędzenie demona. Najczęściej są to wróżbici, wróżki,
bioenergoterapeuci, jasnowidzowie, znachorzy i inni
tym podobni. Czasem powołują się na to, że działają
w Kościele albo posiadają odpowiednie upraw-
nienia i kwaliikacje. Jednak działają oni nie-
zgodnie z nauką Kościoła. Wykonują czynności
o zakamulowanym charakterze okultystycznym
i spirytystycznym. „Świeccy egzorcyści” podczas
swoich praktyk nie posiadają rzeczywistej władzy
nad demonami. Okultyzm i spirytyzm sprowadza
się w swojej istocie do kontaktowania się ze złym
duchem i zawierania z nim układów, które nigdy nie
są z korzyścią dla ludzkiej duszy. Dotyczy to także
pełnienia samowolnej posługi egzorcystycznej
przez kapłana nie mianowanego przez bisku-
pa. Współcześni fałszywi egzorcyści często po-
wołują się na imię Jezusa, ale to okazuje się nie-
wystarczające, by uwolnić kogoś spod wpływu
szatana. Nawet jeśli ich działanie przyniosłoby
polepszenie stanu dręczonej osoby, to jest to po-
lepszenie pozorne i krótkotrwałe, po którym diabeł
atakuje z większą siłą. Praktyka takiego „egzorcysty”
stanowi przede wszystkim źródło przychodów. Tymcza-
sem egzorcyzm sprawowany przez księdza katolickiego
nic nie kosztuje, a nawet istniej formalny zakaz bra-
nia najmniejszego podarku. „Uzdrawiajcie chorych,
wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych,
wypędzajcie złe duchy! Darmo otrzymaliście, darmo
dawajcie” (Mt 10, 8).
Czym jest
egzorcyzm?
Można po-
dać następującą
jego deinicję:
egzorcyzm jest
rozkazem wy-
danym w imię
Boga demonowi,
aby ten wyszedł
z miejsca, rzeczy lub
osoby. To szczególna
forma sakramentalium,
które kapłan udziela człowieko-
wi w określonych sytuacjach i po-
trzebach. Pod tym ogólnie rozumia-
nym pojęciem wyróżnić możemy egzor-
cyzm prywatny, uroczysty i chrzcielny. Eg-
zorcyzmy prywatne, zwane też prostymi, nie są
egzorcyzmami w ścisłym tego słowa znaczeniu. Nie
mają one charakteru sakramentu. Mogą być odpra-
wiane przez wszystkich wiernych, np. w chwilach po-
kus i udręczeń pochodzących od złego ducha. Może-
my nazwać je „modlitwami o uwolnienie”. Egzorcyzm
uroczysty, wielki lub publiczny ma na celu wypędzenie
diabła z osoby opętanej oraz uwolnienie jej od wpływów
demonicznych. O egzorcyzmie powinno się mówić tyl-
ko wtedy, gdy chodzi o jeden z sakramentaliów ustano-
wionych przez Kościół, z użyciem odpowiednich modlitw
wskazanych przez Rytuał rzymski, a który może być spra-
wowany jedynie przez wyznaczonych przez biskupa egzor-
cystów. W ten zakres wchodzi również egzorcyzm zwykły,
włączony w sakrament chrztu świętego oraz stosowanie
wody, oleju i soli egzorcyzmowanej przez każdego kapła-
na.
Kogo powinno się egzorcyzmować?
Cechą wspólną egzorcyzmowanych jest to, że są to lu-
dzie poddawani ciężkim próbom lub doznający niewytłu-
maczalnych cierpień materialnych, izycznych, psychicz-
nych i duchowych. Lekarze stojący w obliczu chorób, któ-
rych nie potraią wytłumaczyć i wyleczyć w konwencjo-
30
wiosna 2009
263104710.006.png 263104710.007.png 263104710.008.png
M ozaika Obrzańska
nalny sposób, zwracają się o pomoc do egzorcystów. Ka-
płan egzorcysta może egzorcyzmować ludzi zarówno
ochrzczonych jak i niewierzących. Największą część eg-
zorcyzmowanych stanowią ludzie, wobec których zasto-
sowano „czary” — oiary różnych „uroków”. Do zniewo-
lenia lub opętania dochodzi także w sytuacji dobrowolne-
go paktu z szatanem. Wtedy, gdy osoba zwraca się do złe-
go ducha i dla jakichś własnych korzyści, decyduje się na
oddanie mu swojej duszy. Często są to osoby praktykują-
ce kult satanistyczny, spirytyzm i inne podejrzane rytuały.
Zdarza się również, że zły duch dręczy ludzi świętych oraz
tych, którzy sprawują w Kościele ważne funkcje. Korzysta-
nie z usług wróżek, magii, bioenergoterapii, wywoływanie
duchów, czytanie horoskopów, podejmowanie samodziel-
nego wróżenia, układanie kart tarota, to tylko niektóre
sposoby „otwierania furtki” szatanowi.
Manifestacja złego ducha
Podczas egzorcyzmu zdarza się, że diabeł przebywają-
cy w człowieku ujawnia swe specyiczne reakcje za pośred-
nictwem głosu i ciała oiary. Demon protestuje przeciwko
pokropieniu wodą święconą, zbliżaniu obrazów świętych
lub innych świętych wizerunków, przeciwko wzywaniu
Najświętszej Maryi Panny i świętych. Przeszkadza egzor-
cyście i wyraża swoją wściekłość. Jęczy i rzuca się. Zaklina
i grozi lub negocjuje mutując głos, a nawet przemawiając
obcymi językami, których oiara nigdy się nie uczyła. Nie-
świadomy swych czynów opętany atakuje egzorcystę, bije,
gryzie i pluje. Odznacza się przy tym zdumiewającą i nie-
współmierną siłą.
Dialog
W przypadku, gdy dochodzi do ujawnienia złych mocy,
egzorcysta może zadawać pytania o liczbę i imiona demo-
nów, powód oraz czas ich przebywania w oierze. Aby móc
zdemaskować szatana — ojca kłamstwa, mocą Chrystusa
przynagla się go do odpowiedzi. Czas trwania egzorcyzmu
może wynosić od kilkunastu minut, aż do kilku godzin.
Przeprowadza się go kilkakrotnie, aż do pełnego uwolnie-
nia opętanej osoby.
Rozpoznanie
Pierwszym zadaniem egzorcysty, po zwróceniu się
do niego o pomoc, jest rozpoznanie czy ma do czynienia
z osobą chorą psychicznie, czy też z rzeczywistym opęta-
niem. Następnie ocenia skalę zakorzenienia się zła. W tym
celu kolejnym krokiem jest modlitwa o uwolnienie, która
poza skutkiem duchowym pozwala upewnić się, czy dana
osoba jest istotnie pod wpływem demona. Jeżeli pojawią
się objawy świadczące o obecności szatana, wtedy prze-
chodzi się do egzorcyzmu uroczystego.
Pomoc — gdzie jej szukać?
W przypadku doświadczeń dręczenia demonicznego u
siebie lub innych osób o pomoc należy się zwracać wyłącz-
nie do kapłanów katolickich. Może to być spowiednik lub
proboszcz paraii. Bezpośredniej pomocy można szukać
w kurii diecezjalnej. Tam możemy zdobyć potrzebne in-
formacje, numer telefonu lub adres księdza egzorcysty.
Przebieg egzorcyzmu
Obrzęd egzorcyzmu stosuje się w możliwie ścisłej ta-
jemnicy, z dala od ludzkiej ciekawości. Najczęściej miej-
scem jest kościół, kaplica lub inne miejsce, gdzie znajdują
się wizerunki ukrzyżowanego Chrystusa, Najświęt-
szej Maryi Panny, aniołów i świętych. Kapłana eg-
zorcystę mogą w tym czasie wspierać modlitwą
inni kapłani, siostry zakonne oraz wierni świec-
cy. Pełne egzorcyzmy obejmują obszerne modlitwy
wstępne, po których wedle Rytuału następują trzy
różne egzorcyzmy właściwe. Egzorcysta kropi znie-
woloną osobę wodą święconą na upamiętnienie oczysz-
czenia otrzymanego w chrzcie świętym. Odma-
wiane są następnie modlitwy: litania, czytanie
Psalmów i Ewangelii. Egzorcysta błagając Ducha
Świętego, aby zły duch odszedł, kładzie na opęta-
nego ręce, a w czasie modlitwy tchnie w twarz drę-
czonego. Kolejnym etapem jest wyznanie wiary
lub odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych.
Następuje Modlitwa Pańska, po której eg-
zorcysta ukazuje krucyiks i błogosławi
dręczoną osobę. Wypowiada formułę wy-
rzucenia szatana w imię Jezusa Chrystusa.
Obrzędy kończą się pieśnią dziękczynną, mo-
dlitwą i błogosławieństwem.
fr. Krzysztof Koślik
(kurs IV)
Figury z kościoła św. Jakuba w Obrze (fot. Archiw. OMI)
wiosna 2009
31
263104710.009.png 263104710.001.png 263104710.002.png 263104710.003.png 263104710.004.png 263104710.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin