WRZESIEŃTYDZIEŃ I TEMATYKA : JA I MOJA RODZINACel główny:Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywaniaCel pośredni:Integracja grupy; uświadomienie dzieciom, co to znaczy rodzina; zauważanie i akceptowanie podobieństw i różnic między sobą i innymi ludźmi; utrwalanie nazw części ciała„Poznajemy się” – zabawa integracyjna – dziecko zna imiona dzieci z grupy; wie, że w przedszkolu czuje się bezpiecznie„Moja rodzina” – rozmowa przy ilustracji – dziecko zna członków własnej rodziny, ich stopień pokrewieństwa„Plastelinowe zabawy” – dziecko lepi różne formy z plasteliny, potrafi omówi wykonaną pracę„Czym różnią się postacie?” – zabawa słowno-ruchowa – dziecko potrafi nazwa różnice pomiędzy sobą a innymi dziecmi„Nasze podobieństwa i różnice” – cwiczenia spostrzegawczości – dzieci uczestniczą w zabawie, wyszukują podobieństw i różnic pomiędzy sobą„Części ciała” – słuchanie wiersza – dziecko nazywa i wskazuje wymienione części ciała„Wspólny rysunek” – rysowanie kredkami olejnymi – dzieci tworzą jeden wspólny rysunek na dużym formacie, dzielą się wrażeniami z pracy nad rysunkiem„Pajacyk” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci integrują się, naśladują czynności pajacyka„Głowa, ramiona…” – zabawa ruchowa do piosenki – dzieci uczą się słów piosenki, uczestniczą we wspólnej zabawie wskazując poszczególne części ciała, o których mowa w piosenceZabawy ruchowe:• Zestaw zabaw porannych nr 1• „Imię do imienia” – zab. z wykorzystaniem piłki• „Kto ma to co ja?” – zab. z elem. Orient. Porz.• „Dzieci na spacer-dzieci do domu”- zab. z elem. Orient.porz.• Ćwiczenia gimnastycne – zestaw 1 wg K.Wlaźnik s.136Pomoce dydaktyczne: twarze wyrażające różne emocje, papierowe serduszka, plastelina, deseczki, sylwety dzieci, kartonowe domki do zabawy, zdjęcia rodzinne dzieci, obrazki przedstawiające dzieci z różnych krajów, kredki olejne, blok rysunkowy, nagrania, odtwarzacz CD, muzyka relaksacyjna, karty pracyLiteratura: • K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”• Program Wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska• Kalendarz muzyczny w przedszkolu U.Smoczyńska-Nachtman• Zbiór wierszyTYDZIEŃ IITEMATYKA: MOJA GRUPACel główny:Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocieCel pośredni:Nazywanie dzieci po imieniu, poznawanie pomieszczeń przedszkolnych, zachęcanie do współdziałania w zabawie, znajomośc słowa przyjaciel, przestrzeganie ustalonych norm„Wesoła zabawa” – słuchanie opowiadania H.Bechlerowej – dzieci potrafia uważnie słuchac opowiadania, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące treści opowiadania„Pociąg” – zabawa ruchowa ze śpiewem – dzieci uczą się nowej piosenki, uczestniczą w zabawie, poznają i nazywają wszystkie kąciki w sali„Będę mamie pomagała” – zabawa przy piosence – dzieci naśladują czynności wymienione w piosence, uczestniczą w rozmowie nawiązującej do treści piosenki„Przyjaciel” – słuchanie wiersza M.Terlikowskiej – dzieci wypowiadają się na temat „Kto to jest przyjaciel?”, słuchają wiersza, poznają misia jako przyjaciela grupy, omawiają jego wygląd, układają wspólnie z nauczycielem imię misia„Moi przyjaciele” – rysowanie kredkami ołówkowymi – dzieci w sposób jaki potrafią rysują swoich przyjaciół„Jakie umowy powinny funkcjonowac w grupie?” – rozmowa – dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają umowy jakie powinny obowiązywac w grupie, uczestniczą w zabawie „Jestem niegrzeczny”„Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie rytmicznej, powtarzają słowa piosenki, rytmicznie wyklaskują refren piosenki„Moja ulubiona zabawka” - kolorowanie – dzieci kolorują rysunek ulubionej zabawki – karta pracyZabawy ruchowe: • Zestaw zabaw porannych nr II – opowieśc ruchowa „Spotkanie zabawek w przedszkolu”• „Dzieci na spacer-dzieci do domu” – zab. z elem. Orient. Porz.• „Miś z laleczką” – zab. z elem. Orient. Porz.• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr IPomoce dydaktyczne: kolorowa ilustracja ”Sala w przedszkolu”, karta pracy „Samochody”, tamburyno, grzechotka, kołatka, rysunki twarzy smutnej i wesołej, kredki, miś pluszowy, kartony z imionami, płyty CD, odtwarzacz CDLiteratura:• „Dobrze razem nam” wiersz Cz. Janczarskiego• „Wesoła zabawa” opowiadanie H.Bechlerowej• „W naszym przedszkolu” wiersz I.Suchorzewskiej• „Przyjaciel” wiersz M.Terlikowskiej• „Pamiętacie, co się działo?” wiersz Cz. JanczarskiegoTYDZIEŃ II i III częśc dnia • Zabawy integracyjne „Mało nas”, „Pokaż rękę”, „Wstążka”• Zabawy ruchowe „Kto ma to co ja?”• Zabawy w wybranych kącikach zabaw• Zabawy w kąciku plastycznym• Cwiczenia logopedyczne• Zabawy rozwijające spostrzegawczośc• Zabawy rytmiczneTYDZIEŃ III i III częśc dnia• Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne z zastosowaniem wybranych zestawów geometrycznych oraz plastikowych klocków• Dowolne zabawy w wybranych kącikach• Rozmowy zespołowe zainspirowane spotkaniem z zabawkami• Słuchanie wierszy• Budowanie z dowolnego materiału konstrukcyjnego• Zabawy rozwijające myślenie „Zgadnij o kim opowiadam?”• Cwiczenia logopedyczne• Cwiczenia oddechowe• Słuchanie piosenekTYDZIEŃ IIII i III częśc dnia• Rozwiązywanie zagadek dotyczących środków lokomocji• Rysowanie po śladzie, kolorowanie rysunków• Dowolne zabawy w kącikach• Zabawy ruchowo-naśladowcze• Zabawy rozwijające orientację przestrzenną• Cwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne• Cwiczenia oddechowe• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej• Cwiczenia logopedyczneTYDZIEŃ IVI i III część dnia• Zabawa dydaktyczna „Korale dla gościa”• Cwiczenia logopedyczne• Kolorowanie rysunków• Rozmowy przy kąciku przyrody• Cwiczenia wspomagające artykulację na podstawie wiersza• Cwiczenia w liczeniu• Zabawy ruchowe• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej• Zabawy w kącikach • Układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego• Oglądanie albumów ze zwierzętami mieszkającymi w lesieTYDZIEŃ IIITEMATYKA: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLACel główny: Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.Cel pośredni:Poznanie ogólnych zasad ruchu pieszego; znaczenia sygnalizacji świetlnej i wybranych znaków drogowych, rozpoznawanie środków lokomocji; poznanie kształtu koła.„Pan policjant” – zabawa przy piosence – dzieci poznają zasady ruchu drogowego; uczestniczą w zabawie„Przejście przez ulicę” – rozmowa przy ilustracji – dzieci nazywają kolory świateł, przypominają ich znaczenie, poznają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych„Na skrzyżowaniu” – wyjście na pobliskie skrzyżowanie – dzieci obserwują ruch drogowy oraz znaki drogowe, przejście dla pieszych, nazywają przejeżdżające pojazdy„Będę kierowcą” – nauka piosenki – dzieci słuchają piosenki, wiedzą kim jest kierowca, zapoznają się z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej, próbują zagrac na kołatce „Przedmioty w kształcie koła” – zabawa – dzieci poznają kształt koła, zapoznają się z przedmiotami w tym kształcie, wyszukują w Sali innych przedmiotów w kształcie koła„Sygnalizator świetlny” – kolorowanie ( 3latki), wyklejanie wydzieranką (4latki) – dzieci kolorują i wyklejają światła sygnalizatora wg wzoru, starają się doprowadzic swoją pracę do końca„Bezpieczne zabawy” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania nauczycielki ilustrowanego kukiełkami, odpowiadają na pytania , wiedzą, że ulica nie jest miejscem do zabawy, wyszukują ilustracji przedstawiających bezpieczne zabawy„Jaki to dźwięk?”- zabawy przy muzyce – dzieci odróżniają dźwięki wysokie i niskie, reagują odpowiednim ruchem na określony dźwiękZabawy ruchowe:• Zestaw zabaw ruchowych nr III wg K.Wlaxnik• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym• Zabawa ruchowa „Samochody i rowery” z elem. Orient.porz., biegu• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr IPomoce dydaktyczne:• Ilustracja „Przejście przez ulicę”, nożyczki, sylwety środków lokomocji, sylweta sygnalizacji świetlnej, koła w kolorach czerwonym i zielonym, klej, koła z mozaiki geometrycznej (żółte, czerwone, zielone), pocięte na części obrazki znaków przejścia dla pieszych, obrazki środków lokomocji, kołatki, rysunek kierownicy samochodu, odtwarzacz CD, płyty z nagraniami piosenek „Pan policjant”, „będę kierowcą”, karty pracyLiteratura:• „Ważna wiadomośc” wiersz W.Faber• „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaźnik• Kalendarz muzyczny w przedszkolu• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak-GrobelskaTYDZIEŃ IVTEMATYKA: NADESZŁA JESIEŃCel główny:Poznawanie i rozumienie siebie i świataCel pośredni:Poznanie charakterystycznych oznak jesieni; utrwalanie nazw kolorów; poznanie nazw wybranych grzybów; poznanie jesiennych zwyczajów jeża i wiewiórki„Idzie jesień” – słuchanie wiersza – dzieci poznają wielozmysłowo kasztany, uczestniczą w zabawach z wykorzystaniem darów Pani Jesieni, słuchają wiersza, rytmicznie dzielą nazwy wybranych darów„Kolorowe liście” – zabawy w ogrodzie przedszkolnym – dzieci zbierają kolorowe liście , układają je w bukiety, dekorują nimi kącik przyrody„Kolory jesieni” – rozmowa przy ilustracji – dzieci oglądają obrazek, chętne wypowiadają się na jego temat, wymieniają kolory, których jest najwięcej na obrazku, uczestniczą w zabawie „Jaki to kolor?”„Na, pod, obok” – zabawy z obrazkami – dzieci nabywają umiejętnośc posługiwania się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, uzupełniają karty pracy„Jakie to drzewo?” – zabawa dydaktyczna – dzieci uczą się rozpoznawac i przyporządkowywac owoce do właściwego kształtu liścia i drzewa, uczestniczą w zabawie do piosenki „Kasztanki”, układają „Kasztankowy obrazek” i nazywają go„Kasztanki” – nauka piosenki – dzieci uważnie słuchają słów piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, odpowiadają na pytania związane z treścią piosenki, podejmują próbę wspólnego śpiewu, uczestniczą w zabawie„Przyroda jesienią” – spacer po alejkach w okolicach przedszkola – dzieci obserwują drzewa, krzewy, trawę, ptaki, odszukują zmian w przyrodzie jakie zaszły w związku z nową porą roku„Grzybki” – malowanie farbami – dzieci nazywają podstawowe gatunki grzybów, Uczestniczą w zabawie do piosenki „Pod grzybkiem malutkim”, farbami plakatowymi zapełniają duże kontury grzyba„Co robią jesienią jeż i wiewiórka?” – zabawa przy piosence – dzieci rozwiązują zagadki o bohaterach zajęcia, poznają wygląd jeża i wiewiórki, słuchają piosenki „Kolczasty jeż”, uczestniczą w zabawie do piosenki Zabawy ruchowe:• Zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej „Spacer z rodzicami po lesie”• Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym• Zabawa „Rozrzucone szyszki” z elem. Orient.porz.• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr IPomoce dydaktyczne: pacynka Pani Jesieni, kosz z darami jesieni, karty pracy, obrazek „Jesień w parku”-układanka, duże sylwety grzybów, obrazki grzybów, albumy ze zdjęciami leśnych zwierząt, obrazki jeża i wiewiórki, odtwarzacz CD, płyty z piosenkami „Kolczasty jeż”, „My jesteśmy krasnoludki”, :”Kasztanki”Literatura:• „Idzie jesień” wiersz T.Śliwiaka• „Bawiły się liście” wiersz E.Szelburg-Zarembiny• „Grzyby” wiersz I.Landau• „Zagadki dla najmłodszych” J.Stec• „Razem ze słonkiem – Złota jesień”- M.KownackaPAŹDZIERNIKTREŚCI PROGRAMOWE• Dostrzeganie funkcji i roli zmysłów w poznawaniu i rozumieniu świata-korzystanie z nich• Uczestniczenie w zabawach i cwiczeniach doskonalących zmysły :wzrok, smak, węch• Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie• Rozumienie roli książki w życiu człowieka• Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody• Znajomośc owoców i warzyw• Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów• Próby zapamiętywania wierszyków• Aktywny udział w cwiczeniach oddechowych i słuchowych• Lepienie z mas plastycznych• Składanie pociętych obrazków w całośc• Znajomośc podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą• Omawianie zwyczajów, sposobów przygotowania się do zimy• Próby śpiewania piosenek indywidualnie• Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych• Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla• Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką• Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów, nazywanie wykonywanych czynności, narzędzi, dostrzeganie charakterystycznego ubioru• Rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy – koło• Słuchanie utworów literackich• Posługiwanie się umiejętnością liczenia• Porównywanie przedmiotów, wyszukiwanie podobieństw i różnicTYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIECel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanieCel pośredni: Poznanie wybranych warzyw i owoców wielozmysłowo, rozwijanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence„Poznajemy warzywa” – słuchanie wiersza J.Tuwima „Warzywa” – dzieci nazywają wskazane przez nauczyciela warzywa, określają ich kolory, uważnie słuchają wiersza i odpowiadają na pytania nauczyciela związane z utworem, uczestniczą w zabawie „Jarzynowe puzzle”„Teatrzyk z warzyw” – nauka wiersza „Warzywa” – dzieci uczestniczą w zabawie do piosenki „Pomidorek”, rytmicznie wyklaskują refren, uważnie przyglądają się inscenizacji wiersza „Warzywa”, wspólnie z nauczycielką recytują wiersz i go inscenizują„Jarzynowe zabawy” – nauka piosenki „Pomidorek” – dzieci dobierają właściwy ruch do słyszanego akompaniamentu, uczestniczą w zabawie „Głośno-cicho”, uczą się piosenki fragmentami metodą ze słuchu„Owoce” – poznawanie owoców po smaku – dzieci słuchają wiersza M.Czerkawskiej „Kto powie?”, uczestniczą w zabawie z wykorzystaniem wiersza, przeliczają w zakresie 3, dz. 4letnie lepią z plasteliny dowolny owoc, dz. 3letnie wyklejają plasteliną kontur owocu„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych I i III częśc dnia:• Cwiczenia logopedyczne• Kolorowanie rysunków warzyw• Prace w kąciku przyrody – segregowanie przyniesionych warzyw według rodzajów do przygotowanych koszyków• Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo?”• Nauka wyliczanki• Zabawy w kącikach tematycznych• Rozwiązywanie zagadek – rozpoznawanie i nazywanie warzyw• Rozpoznawanie warzyw węchem• Zabawa z tekstem rymowanki „Kiszenie kapusty”• Cwiczenia oddechowe „Psotny wiatr”• Praca z obrazkiem „Jesień w sadzie”, układanie obrazka z części• Cwiczenia słuchowe „Jaka to piosenka?”• Praca indywidualnaZabawy ruchowe:• Cwiczenia poranne - Zestaw zabaw rchowych nr V – opracowanie „Przewodnik metodyczny” s.50• Zabawy na placu przedszkolnym z użyciem piłek• „Zające w ogrodzie” z elem. czworakowaniaPomoce dydaktyczne:Warzywa, koszyki, pocięte na 3-4 części obrazki warzyw, skakanki, krążki, rysunki warzyw, opaski z sylwetami warzyw, obrane cząstki warzyw, sylwety owoców, obrazek jesiennego sadu podzielony na 4 części, owoce pokrojone na kawałki, karty pracy, domino owocoweTechnologia informacyjna:• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik• Podstawa programowa• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”• M.Niemycki „365 zagadek”• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”• J.Tuwim „Warzywa”• M.Czerkawska „Kto powie?”• „Czterolatek. Bawię się i uczę” cz.1• Płyty CD, odtwarzacz• Program multimedialny – karty pracy dla 3latkówTYDZIEŃ II - PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMYCel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanieCel pośredni: poznanie niektórych ptaków odlatujących do Afryki; poznanie niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy (niedźwiedź, jeż); zapoznanie z pracą leśniczego; rozwijanie słuchu muzycznego; próby malowania nastroju słuchanej muzyki„Pożegnanie bociana” – wypełnianie rysunku bociana kulkami plasteliny, dzieci słuchają wiersza J.Kiersta „Bocian”, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanego tekstu, uczestniczą w zabawie ruchowej „Wróbelki”, nazywają ptaki, które zostają u nas na zimę„Co robi jeż zimą?” – opowiadanie H.Bechlerowej „Kolczatek” – dzieci uczestniczą w zabawie Pt. „Kto śpi ,a kto nie śpi?”, oglądają obrazki, segregują je, biorą udział w zabawie ruchowej ze śpiewem „Stary niedźwiedź”; łączą liniami obrazki zwierząt, które mieszkały w miejscach, gdzie Kolczatek szukał mieszkania, kolorują rysunek jeża„Pan leśniczy” – rozmowa przy ilustracji – dzieci dowiadują się kim jest leśniczy, na czym polega jego praca, rozwiązują zagadki o zwierzętach połączone z zabawa ruchową „Jak się porusza taki zwierz?”„Jesienny koncert” – nauka piosenki „jesienna poleczka” – dzieci uczestniczą w zabawie w rozpoznawanie dźwięków, słuchają piosenki, poznają kolejny instrument-grzechotkę – i sposób gry na niej, biorą udział w zabawie „Jesienny koncert” śpiewają indywidualnie poznane wcześniej piosenki„Jesienna muzyka” – malowanie nastoju słuchanej muzyki – dzieci słuchają nagrań jesiennych odgłosów, uczestniczą w zabawie „Drzewa i liście” z wykorzystaniem muzyki A.Vivaldiego „Cztery pory roku”, malują farbami„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych I i III częśc dnia:• Zabawy przy piosence „Jeśli jesteś wesoły”• Oglądanie albumu „Ptaki Afryki”• Rysowanie po śladach• Zabawy dowolne w kącikach • Zabawa dydaktyczna „Pociąg kolorów”• Cwiczenia graficzne• zagadki słowne „Kto jest na obrazku?”• zabawy ruchowe, ze śpiewem, kołowe• lepienie z masy plastycznej• cwiczenia słuchowe „Kukułka”• zagadki dotykowe• cwiczenia usprawniające język• zabawa relaksująca „Pięc palców”• odtwarzanie kształtów figur geometrycznych• odtwarzanie wysłuchanych rytmów• praca indywidualnaZabawy ruchowe:• zestaw zabaw ruchowych porannych nr VI wg K.Wlaźnik• zabawy na placu przedszkolnym• zabawa ruchowa „Wróbelki” z elem. Biegu• zabawa ruchowa „jeże” z elem. CzworakowaniaPomoce dydaktyczne: rysunki bociana, plastelina, album „Ptaki Afryki”, ilustracje do wiersza”Bocian”, obrazki ptaków, krążki, obrazki: niedźwiedzia brunatnego, lisa, jeża, jelenia,liście, grzechotki, taśma z jesiennymi odgłosami, farby plakatowe, pędzleTechnologia informacyjna:• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik• Podstawa programowa• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”• M.Niemycki „365 zagadek”• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”• Płyty CD, odtwarzacz• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków• D.Gellner „Kolczasty jeż”• H.Bechlerowa „Kolczatek”• D.Chauvel, Ch.Noret „Zabawy relaksujące dla przedszkolaków”• Utwór A.Vivaldiego „Cztery pory roku”TYDZIEŃ III – CO OTRZYMUJEMY ZE ZBOŻA?Cel główny: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.Cel pośredni: Poznanie, z czego otrzymuje się mąkę; cwiczenia reakcji ruchowej na zmiany dynamiki utworu; rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie w pamięci kształtu koła poprzez zabawy i cwiczenia; poznanie sposobu wypiekania bułek (chleba)„Dokąd jadą wozy?” – słuchanie wiersza J.Korczakowskiej – dzieci rozwiązują zagadki przy pomocy nauczyciela dotyczące zboża, mąki, młyna; zapoznanie z właściwościami mąki, dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej „Przewożenie zboża do młyna”; dzieci kolorują rysunki pieczywa; bawią się przy piosence „Zabawa w pociąg”„Wiatr psotnik” – nauka piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie w określanie tempa muzyki, zapoznają się z melodią nowej piosenki , wystukują lub wyklaskują rytm piosenki, uczą się piosenki fragmentami, metodą ze słuchu„Piekarz” – lepienie z masy solnej – dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej ze śpiewem „Mało nas”, słuchają wiersza H.Rokosz „W małym domku”, potrafią określic strój piekarza, narzędzia jego pracy i produktów jakie wykorzystuje do pracy,sposobu wypieku bułek; dzieci poznają nowy materiał plastyczny, lepią z masy solnej wybrane pieczywo dla lalek„Kolorowe koła” zabawa dydaktyczna – dzieci uczestniczą w zabawach utrwalających poznany wcześniej kształt koła, wykonują cwiczenia graficzne„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych , utrwalanie cwiczeńI i III częśc dnia:• Dowolne zabawy w wybranych kącikach• Rozmowy na temat obrazka• Zabawy ruchowe, kołowe, ze śpiewem, przy znanych piosenkach• Cwiczenia oddechowe• Zabawa dydaktyczna „Czyj to kolor?”• Segregowanie przedmiotów potrzebnych piekarzowi do pracy i ludziom wykonującym inne zawody• Cwiczenia rytmiczne• Zabawa dydaktyczna „Co to jest-chleb czy bułka?”• Malowanie pieczywa farbami• Dowolne zabawy w Sali• Układanie dowolnych kompozycji z patyczków, nazywanie swoich dzieł• Zabawa „Tyle samo, mniej, wiecej”• Nawlekanie makaronu na sznurek• Zabawa „Czarodziejskie pudełko”• Rozmowy dotyczące hodowli zwierząt przez człowieka• Praca indywidualnaZabawy ruchowe:• Zestaw zabaw ruchowych porannych nr VII opracowanie własne z wykorzystaniem szarf i woreczków• „Przewożenie zboża do młyna” z elem. Biegu• Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym• „Dwa kółeczka” zabaw ruchowa ze śpiewemPomoce dydaktyczne: szarfy, ilustracje do wiersza „Dokąd jadą wozy?”, mąka, woreczki, miseczki z ziarnem, serwetki, rysunki pieczywa, klocki, piosenki, kilka rodzajów pieczywa, masa solna, tace, obrazki przedstawiające przedmioty potrzebne do pracy piekarzowi oraz ludziom wykonującym inne zawody, chustki, kreda, gazety, patyczki, klocki w kształcie kół, obrazki z kołami (od 1 do 4), skakanki, nagrania dziecięcych piosenek, kolorowe pudełko z ciasteczkami, nagrania spokojnej muzyki, karty do cwiczenia graficznego, makaron, gruba nitka, karty pracyTechnologia informacyjna:• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik• Podstawa programowa• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”• M.Niemycki „365 zagadek”• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”• Płyty CD, odtwarzacz• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków• „Dokąd jadą wozy?” J.Korczakowska• A.Natorff,K.Wasiluk „Wychowanie plastyczne w przedszkolu”• H.Rokosz „W małym domku”• J.Stec „Zagadki dla najmłodszych”TYDZIEŃ IV – CHODZI LISTONOSZ TU I TAMCel główny: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem; tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji językaCel pośredni: Rozwijanie mowy, słuchu muzycznego, poznanie nowych tekstów piosenek; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; poznanie własnego adresu zamieszkania; wypowiadanie się całymi zdaniami„Dzień dobry listonoszu” – słuchanie wiersza B.Lewandowskiej – dzieci wypowiadają się na temat ilustracji do wiersza, budują zdania rozwinięte (dz. 4letnie), improwizują ruchem do treści wiersza, uczestniczą w zabawie „Listonosz”, wykonuja rysunek dla rodziców„Zestaw zabaw ruchowych” – w Sali lub ogrodzie przedszkolnym, , dzieci wykonują różne cwiczenia w formie zabaw rozwijające ich sprawnośc ruchową„Chodzi listonosz” – zabawy przy piosence – dzieci poznają trzy rodzaje muzyki: spokojną, skoczną, wyciszającą wykonując do każdej z nich odpowiedni ruch; słuchają piosenki, wypowiadają się na jej temat; dzieci tworzą akompaniament grając na grzechotkach lub kołatkach do piosenki śpiewanej przez nauczycielkę; poznają instrumenty perkusyjne, dzielą je na głośne i ciche; uczestniczą w zabawie ruchowej ze śpiewem „Jestem muzykantem”„Przygoda z małpką” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania S.Szuchowej, odpowiadają na pytania nauczycielki dotyczące przeczytanego tekstu; uczestniczą w zabawie dydaktycznej „Liczymy listy”„Pocztylion” – zabawy ruchowe – dzieci poznają znaczenie słów : pocztylion, sakwa, dyliżans, trakt; próbują przedstawic sposoby przekazywania listów od nadawcy do adresata przez zabawę; wykonują pracę plastyczną „Kolorowe listy”„Listy zaczarowane” – zabawy z fragmentami wiersza – dzieci słuchają wiersza, oglądają listowe drzewo, na którym zawieszone są kolorowe listy każdego dziecka; uczestnicza w zabawie „Kto znajdzie zaczarowane listy?”.I i III częśc dnia:Cwiczenia ortofoniczne „Jedzie listonosz”Cwiczenia oddechowe „Listy”Utrwalanie wierszyZabawa „Głuchy telefon”, „Żywy telefon”Zabawy tematyczneSwobodne zabawy w SaliOglądanie widokówek przyniesionych przez dzieciUkładanie w całośc widokówek pociętych na 4 częściOglądanie kolorowych klaserów ze znaczkamiCwiczenia graficzneWycinanie dowolnych kształtów z gazetCwiczenia logopedyczneCwiczenia grafomotoryczneUkładanie kompozycji z pociętych pasków gazetyZabawy ruchowe:Zestaw zabaw ruchowych porannych nr VIIIZabawa „poczta” z elem. ToczeniaZabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnymPomoce dydaktyczne”ilustracja „Na poczcie”, szarfy, krążki, papierowa skrzynka pocztowa, torba z listami, koperty, karty pocztowe, stemple z ziemniaka, gąb...
agata22bednarek