Roczny Plan pracy 3-4 latki.doc

(354 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo - dydaktycznej w grupie 3-4-latków

Plan pracy wychowawczo - dydaktycznej w grupie 3-4-latków


WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I
TEMATYKA : JA I MOJA RODZINA

Cel główny:
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania

Cel pośredni:
Integracja grupy; uświadomienie dzieciom, co to znaczy rodzina; zauważanie i akceptowanie podobieństw i różnic między sobą i innymi ludźmi; utrwalanie nazw części ciała

„Poznajemy się” – zabawa integracyjna – dziecko zna imiona dzieci z grupy; wie, że w przedszkolu czuje się bezpiecznie

„Moja rodzina” – rozmowa przy ilustracji – dziecko zna członków własnej rodziny, ich stopień pokrewieństwa

„Plastelinowe zabawy” – dziecko lepi różne formy z plasteliny, potrafi omówi wykonaną pracę

„Czym różnią się postacie?” – zabawa słowno-ruchowa – dziecko potrafi nazwa różnice pomiędzy sobą a innymi dziecmi

„Nasze podobieństwa i różnice” – cwiczenia spostrzegawczości – dzieci uczestniczą w zabawie, wyszukują podobieństw i różnic pomiędzy sobą

„Części ciała” – słuchanie wiersza – dziecko nazywa i wskazuje wymienione części ciała

„Wspólny rysunek” – rysowanie kredkami olejnymi – dzieci tworzą jeden wspólny rysunek na dużym formacie, dzielą się wrażeniami z pracy nad rysunkiem

„Pajacyk” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci integrują się, naśladują czynności pajacyka

„Głowa, ramiona…” – zabawa ruchowa do piosenki – dzieci uczą się słów piosenki, uczestniczą we wspólnej zabawie wskazując poszczególne części ciała, o których mowa w piosence

Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw porannych nr 1
• „Imię do imienia” – zab. z wykorzystaniem piłki
• „Kto ma to co ja?” – zab. z elem. Orient. Porz.
• „Dzieci na spacer-dzieci do domu”- zab. z elem. Orient.porz.
• Ćwiczenia gimnastycne – zestaw 1 wg K.Wlaźnik s.136

Pomoce dydaktyczne: twarze wyrażające różne emocje, papierowe serduszka, plastelina, deseczki, sylwety dzieci, kartonowe domki do zabawy, zdjęcia rodzinne dzieci, obrazki przedstawiające dzieci z różnych krajów, kredki olejne, blok rysunkowy, nagrania, odtwarzacz CD, muzyka relaksacyjna, karty pracy

Literatura:
• K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”
• Program Wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska
• Kalendarz muzyczny w przedszkolu U.Smoczyńska-Nachtman
• Zbiór wierszy

TYDZIEŃ II
TEMATYKA: MOJA GRUPA

Cel główny:
Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

Cel pośredni:
Nazywanie dzieci po imieniu, poznawanie pomieszczeń przedszkolnych, zachęcanie do współdziałania w zabawie, znajomośc słowa przyjaciel, przestrzeganie ustalonych norm

„Wesoła zabawa” – słuchanie opowiadania H.Bechlerowej – dzieci potrafia uważnie słuchac opowiadania, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące treści opowiadania

„Pociąg” – zabawa ruchowa ze śpiewem – dzieci uczą się nowej piosenki, uczestniczą w zabawie, poznają i nazywają wszystkie kąciki w sali

„Będę mamie pomagała” – zabawa przy piosence – dzieci naśladują czynności wymienione w piosence, uczestniczą w rozmowie nawiązującej do treści piosenki

„Przyjaciel” – słuchanie wiersza M.Terlikowskiej – dzieci wypowiadają się na temat „Kto to jest przyjaciel?”, słuchają wiersza, poznają misia jako przyjaciela grupy, omawiają jego wygląd, układają wspólnie z nauczycielem imię misia

„Moi przyjaciele” – rysowanie kredkami ołówkowymi – dzieci w sposób jaki potrafią rysują swoich przyjaciół

„Jakie umowy powinny funkcjonowac w grupie?” – rozmowa – dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają umowy jakie powinny obowiązywac w grupie, uczestniczą w zabawie „Jestem niegrzeczny”

„Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie rytmicznej, powtarzają słowa piosenki, rytmicznie wyklaskują refren piosenki

„Moja ulubiona zabawka” - kolorowanie – dzieci kolorują rysunek ulubionej zabawki – karta pracy

Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw porannych nr II – opowieśc ruchowa „Spotkanie zabawek w przedszkolu”
• „Dzieci na spacer-dzieci do domu” – zab. z elem. Orient. Porz.
• „Miś z laleczką” – zab. z elem. Orient. Porz.
• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

Pomoce dydaktyczne: kolorowa ilustracja ”Sala w przedszkolu”, karta pracy „Samochody”, tamburyno, grzechotka, kołatka, rysunki twarzy smutnej i wesołej, kredki, miś pluszowy, kartony z imionami, płyty CD, odtwarzacz CD

Literatura:
• „Dobrze razem nam” wiersz Cz. Janczarskiego
• „Wesoła zabawa” opowiadanie H.Bechlerowej
• „W naszym przedszkolu” wiersz I.Suchorzewskiej
• „Przyjaciel” wiersz M.Terlikowskiej
• „Pamiętacie, co się działo?” wiersz Cz. Janczarskiego

TYDZIEŃ I
I i III częśc dnia
• Zabawy integracyjne „Mało nas”, „Pokaż rękę”, „Wstążka”
• Zabawy ruchowe „Kto ma to co ja?”
• Zabawy w wybranych kącikach zabaw
• Zabawy w kąciku plastycznym
• Cwiczenia logopedyczne
• Zabawy rozwijające spostrzegawczośc
• Zabawy rytmiczne

TYDZIEŃ II
I i III częśc dnia
• Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne z zastosowaniem wybranych zestawów geometrycznych oraz plastikowych klocków
• Dowolne zabawy w wybranych kącikach
• Rozmowy zespołowe zainspirowane spotkaniem z zabawkami
• Słuchanie wierszy
• Budowanie z dowolnego materiału konstrukcyjnego
• Zabawy rozwijające myślenie „Zgadnij o kim opowiadam?”
• Cwiczenia logopedyczne
• Cwiczenia oddechowe
• Słuchanie piosenek

TYDZIEŃ III
I i III częśc dnia
• Rozwiązywanie zagadek dotyczących środków lokomocji
• Rysowanie po śladzie, kolorowanie rysunków
• Dowolne zabawy w kącikach
• Zabawy ruchowo-naśladowcze
• Zabawy rozwijające orientację przestrzenną
• Cwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
• Cwiczenia oddechowe
• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
• Cwiczenia logopedyczne

TYDZIEŃ IV
I i III część dnia
• Zabawa dydaktyczna „Korale dla gościa”
• Cwiczenia logopedyczne
• Kolorowanie rysunków
• Rozmowy przy kąciku przyrody
• Cwiczenia wspomagające artykulację na podstawie wiersza
• Cwiczenia w liczeniu
• Zabawy ruchowe
• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
• Zabawy w kącikach
• Układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego
• Oglądanie albumów ze zwierzętami mieszkającymi w lesie

TYDZIEŃ III

TEMATYKA: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Cel główny:
Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.

Cel pośredni:
Poznanie ogólnych zasad ruchu pieszego; znaczenia sygnalizacji świetlnej i wybranych znaków drogowych, rozpoznawanie środków lokomocji; poznanie kształtu koła.

„Pan policjant” – zabawa przy piosence – dzieci poznają zasady ruchu drogowego; uczestniczą w zabawie

„Przejście przez ulicę” – rozmowa przy ilustracji – dzieci nazywają kolory świateł, przypominają ich znaczenie, poznają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych

„Na skrzyżowaniu” – wyjście na pobliskie skrzyżowanie – dzieci obserwują ruch drogowy oraz znaki drogowe, przejście dla pieszych, nazywają przejeżdżające pojazdy

„Będę kierowcą” – nauka piosenki – dzieci słuchają piosenki, wiedzą kim jest kierowca, zapoznają się z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej, próbują zagrac na kołatce

„Przedmioty w kształcie koła” – zabawa – dzieci poznają kształt koła, zapoznają się z przedmiotami w tym kształcie, wyszukują w Sali innych przedmiotów w kształcie koła

„Sygnalizator świetlny” – kolorowanie ( 3latki), wyklejanie wydzieranką (4latki) – dzieci kolorują i wyklejają światła sygnalizatora wg wzoru, starają się doprowadzic swoją pracę do końca

„Bezpieczne zabawy” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania nauczycielki ilustrowanego kukiełkami, odpowiadają na pytania , wiedzą, że ulica nie jest miejscem do zabawy, wyszukują ilustracji przedstawiających bezpieczne zabawy

„Jaki to dźwięk?”- zabawy przy muzyce – dzieci odróżniają dźwięki wysokie i niskie, reagują odpowiednim ruchem na określony dźwięk

Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw ruchowych nr III wg K.Wlaxnik
• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
• Zabawa ruchowa „Samochody i rowery” z elem. Orient.porz., biegu
• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

Pomoce dydaktyczne:
• Ilustracja „Przejście przez ulicę”, nożyczki, sylwety środków lokomocji, sylweta sygnalizacji świetlnej, koła w kolorach czerwonym i zielonym, klej, koła z mozaiki geometrycznej (żółte, czerwone, zielone), pocięte na części obrazki znaków przejścia dla pieszych, obrazki środków lokomocji, kołatki, rysunek kierownicy samochodu, odtwarzacz CD, płyty z nagraniami piosenek „Pan policjant”, „będę kierowcą”, karty pracy

Literatura:
• „Ważna wiadomośc” wiersz W.Faber
• „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaźnik
• Kalendarz muzyczny w przedszkolu
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska

TYDZIEŃ IV
TEMATYKA: NADESZŁA JESIEŃ

Cel główny:
Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Cel pośredni:
Poznanie charakterystycznych oznak jesieni; utrwalanie nazw kolorów; poznanie nazw wybranych grzybów; poznanie jesiennych zwyczajów jeża i wiewiórki

„Idzie jesień” – słuchanie wiersza – dzieci poznają wielozmysłowo kasztany, uczestniczą w zabawach z wykorzystaniem darów Pani Jesieni, słuchają wiersza, rytmicznie dzielą nazwy wybranych darów

„Kolorowe liście” – zabawy w ogrodzie przedszkolnym – dzieci zbierają kolorowe liście , układają je w bukiety, dekorują nimi kącik przyrody
„Kolory jesieni” – rozmowa przy ilustracji – dzieci oglądają obrazek, chętne wypowiadają się na jego temat, wymieniają kolory, których jest najwięcej na obrazku, uczestniczą w zabawie „Jaki to kolor?”

„Na, pod, obok” – zabawy z obrazkami – dzieci nabywają umiejętnośc posługiwania się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, uzupełniają karty pracy

„Jakie to drzewo?” – zabawa dydaktyczna – dzieci uczą się rozpoznawac i przyporządkowywac owoce do właściwego kształtu liścia i drzewa, uczestniczą w zabawie do piosenki „Kasztanki”, układają „Kasztankowy obrazek” i nazywają go

„Kasztanki” – nauka piosenki – dzieci uważnie słuchają słów piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, odpowiadają na pytania związane z treścią piosenki, podejmują próbę wspólnego śpiewu, uczestniczą w zabawie

„Przyroda jesienią” – spacer po alejkach w okolicach przedszkola – dzieci obserwują drzewa, krzewy, trawę, ptaki, odszukują zmian w przyrodzie jakie zaszły w związku z nową porą roku

„Grzybki” – malowanie farbami – dzieci nazywają podstawowe gatunki grzybów, Uczestniczą w zabawie do piosenki „Pod grzybkiem malutkim”, farbami plakatowymi zapełniają duże kontury grzyba

„Co robią jesienią jeż i wiewiórka?” – zabawa przy piosence – dzieci rozwiązują zagadki o bohaterach zajęcia, poznają wygląd jeża i wiewiórki, słuchają piosenki „Kolczasty jeż”, uczestniczą w zabawie do piosenki

Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej „Spacer z rodzicami po lesie”
• Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym
• Zabawa „Rozrzucone szyszki” z elem. Orient.porz.
• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

Pomoce dydaktyczne: pacynka Pani Jesieni, kosz z darami jesieni, karty pracy, obrazek „Jesień w parku”-układanka, duże sylwety grzybów, obrazki grzybów, albumy ze zdjęciami leśnych zwierząt, obrazki jeża i wiewiórki, odtwarzacz CD, płyty z piosenkami „Kolczasty jeż”, „My jesteśmy krasnoludki”, :”Kasztanki”

Literatura:
• „Idzie jesień” wiersz T.Śliwiaka
• „Bawiły się liście” wiersz E.Szelburg-Zarembiny
• „Grzyby” wiersz I.Landau
• „Zagadki dla najmłodszych” J.Stec
• „Razem ze słonkiem – Złota jesień”- M.Kownacka

PAŹDZIERNIK

TREŚCI PROGRAMOWE

• Dostrzeganie funkcji i roli zmysłów w poznawaniu i rozumieniu świata-korzystanie z nich
• Uczestniczenie w zabawach i cwiczeniach doskonalących zmysły :wzrok, smak, węch
• Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie
• Rozumienie roli książki w życiu człowieka
• Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody
• Znajomośc owoców i warzyw
• Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów
• Próby zapamiętywania wierszyków
• Aktywny udział w cwiczeniach oddechowych i słuchowych
• Lepienie z mas plastycznych
• Składanie pociętych obrazków w całośc
• Znajomośc podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą
• Omawianie zwyczajów, sposobów przygotowania się do zimy
• Próby śpiewania piosenek indywidualnie
• Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
• Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla
• Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką
• Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów, nazywanie wykonywanych czynności, narzędzi, dostrzeganie charakterystycznego ubioru
• Rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy – koło
• Słuchanie utworów literackich
• Posługiwanie się umiejętnością liczenia
• Porównywanie przedmiotów, wyszukiwanie podobieństw i różnic

TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

Cel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie

Cel pośredni: Poznanie wybranych warzyw i owoców wielozmysłowo, rozwijanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence

„Poznajemy warzywa” – słuchanie wiersza J.Tuwima „Warzywa” – dzieci nazywają wskazane przez nauczyciela warzywa, określają ich kolory, uważnie słuchają wiersza i odpowiadają na pytania nauczyciela związane z utworem, uczestniczą w zabawie „Jarzynowe puzzle”

„Teatrzyk z warzyw” – nauka wiersza „Warzywa” – dzieci uczestniczą w zabawie do piosenki „Pomidorek”, rytmicznie wyklaskują refren, uważnie przyglądają się inscenizacji wiersza „Warzywa”, wspólnie z nauczycielką recytują wiersz i go inscenizują

„Jarzynowe zabawy” – nauka piosenki „Pomidorek” – dzieci dobierają właściwy ruch do słyszanego akompaniamentu, uczestniczą w zabawie „Głośno-cicho”, uczą się piosenki fragmentami metodą ze słuchu

„Owoce” – poznawanie owoców po smaku – dzieci słuchają wiersza M.Czerkawskiej „Kto powie?”, uczestniczą w zabawie z wykorzystaniem wiersza, przeliczają w zakresie 3, dz. 4letnie lepią z plasteliny dowolny owoc, dz. 3letnie wyklejają plasteliną kontur owocu

„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych

I i III częśc dnia:
• Cwiczenia logopedyczne
• Kolorowanie rysunków warzyw
• Prace w kąciku przyrody – segregowanie przyniesionych warzyw według rodzajów do przygotowanych koszyków
• Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo?”
• Nauka wyliczanki
• Zabawy w kącikach tematycznych
• Rozwiązywanie zagadek – rozpoznawanie i nazywanie warzyw
• Rozpoznawanie warzyw węchem
• Zabawa z tekstem rymowanki „Kiszenie kapusty”
• Cwiczenia oddechowe „Psotny wiatr”
• Praca z obrazkiem „Jesień w sadzie”, układanie obrazka z części
• Cwiczenia słuchowe „Jaka to piosenka?”
• Praca indywidualna

Zabawy ruchowe:
• Cwiczenia poranne - Zestaw zabaw rchowych nr V – opracowanie „Przewodnik metodyczny” s.50
• Zabawy na placu przedszkolnym z użyciem piłek
• „Zające w ogrodzie” z elem. czworakowania

Pomoce dydaktyczne:
Warzywa, koszyki, pocięte na 3-4 części obrazki warzyw, skakanki, krążki, rysunki warzyw, opaski z sylwetami warzyw, obrane cząstki warzyw, sylwety owoców, obrazek jesiennego sadu podzielony na 4 części, owoce pokrojone na kawałki, karty pracy, domino owocowe

Technologia informacyjna:
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska
• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik
• Podstawa programowa
• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”
• M.Niemycki „365 zagadek”
• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
• J.Tuwim „Warzywa”
• M.Czerkawska „Kto powie?”
• „Czterolatek. Bawię się i uczę” cz.1
• Płyty CD, odtwarzacz
• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków

TYDZIEŃ II - PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY

Cel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie

Cel pośredni: poznanie niektórych ptaków odlatujących do Afryki; poznanie niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy (niedźwiedź, jeż); zapoznanie z pracą leśniczego; rozwijanie słuchu muzycznego; próby malowania nastroju słuchanej muzyki

„Pożegnanie bociana” – wypełnianie rysunku bociana kulkami plasteliny, dzieci słuchają wiersza J.Kiersta „Bocian”, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanego tekstu, uczestniczą w zabawie ruchowej „Wróbelki”, nazywają ptaki, które zostają u nas na zimę

„Co robi jeż zimą?” – opowiadanie H.Bechlerowej „Kolczatek” – dzieci uczestniczą w zabawie Pt. „Kto śpi ,a kto nie śpi?”, oglądają obrazki, segregują je, biorą udział w zabawie ruchowej ze śpiewem „Stary niedźwiedź”; łączą liniami obrazki zwierząt, które mieszkały w miejscach, gdzie Kolczatek szukał mieszkania, kolorują rysunek jeża

„Pan leśniczy” – rozmowa przy ilustracji – dzieci dowiadują się kim jest leśniczy, na czym polega jego praca, rozwiązują zagadki o zwierzętach połączone z zabawa ruchową „Jak się porusza taki zwierz?”

„Jesienny koncert” – nauka piosenki „jesienna poleczka” – dzieci uczestniczą w zabawie w rozpoznawanie dźwięków, słuchają piosenki, poznają kolejny instrument-grzechotkę – i sposób gry na niej, biorą udział w zabawie „Jesienny koncert” śpiewają indywidualnie poznane wcześniej piosenki

„Jesienna muzyka” – malowanie nastoju słuchanej muzyki – dzieci słuchają nagrań jesiennych odgłosów, uczestniczą w zabawie „Drzewa i liście” z wykorzystaniem muzyki A.Vivaldiego „Cztery pory roku”, malują farbami

„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych

I i III częśc dnia:
• Zabawy przy piosence „Jeśli jesteś wesoły”
• Oglądanie albumu „Ptaki Afryki”
• Rysowanie po śladach
• Zabawy dowolne w kącikach
• Zabawa dydaktyczna „Pociąg kolorów”
• Cwiczenia graficzne
• zagadki słowne „Kto jest na obrazku?”
• zabawy ruchowe, ze śpiewem, kołowe
• lepienie z masy plastycznej
• cwiczenia słuchowe „Kukułka”
• zagadki dotykowe
• cwiczenia usprawniające język
• zabawa relaksująca „Pięc palców”
• odtwarzanie kształtów figur geometrycznych
• odtwarzanie wysłuchanych rytmów
• praca indywidualna

Zabawy ruchowe:
• zestaw zabaw ruchowych porannych nr VI wg K.Wlaźnik
• zabawy na placu przedszkolnym
• zabawa ruchowa „Wróbelki” z elem. Biegu
• zabawa ruchowa „jeże” z elem. Czworakowania

Pomoce dydaktyczne: rysunki bociana, plastelina, album „Ptaki Afryki”, ilustracje do wiersza”Bocian”, obrazki ptaków, krążki, obrazki: niedźwiedzia brunatnego, lisa, jeża, jelenia,liście, grzechotki, taśma z jesiennymi odgłosami, farby plakatowe, pędzle

Technologia informacyjna:
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska
• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik
• Podstawa programowa
• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”
• M.Niemycki „365 zagadek”
• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
• Płyty CD, odtwarzacz
• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków
• D.Gellner „Kolczasty jeż”
• H.Bechlerowa „Kolczatek”
• D.Chauvel, Ch.Noret „Zabawy relaksujące dla przedszkolaków”
• Utwór A.Vivaldiego „Cztery pory roku”

TYDZIEŃ III – CO OTRZYMUJEMY ZE ZBOŻA?

Cel główny: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.

Cel pośredni: Poznanie, z czego otrzymuje się mąkę; cwiczenia reakcji ruchowej na zmiany dynamiki utworu; rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie w pamięci kształtu koła poprzez zabawy i cwiczenia; poznanie sposobu wypiekania bułek (chleba)

„Dokąd jadą wozy?” – słuchanie wiersza J.Korczakowskiej – dzieci rozwiązują zagadki przy pomocy nauczyciela dotyczące zboża, mąki, młyna; zapoznanie z właściwościami mąki, dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej „Przewożenie zboża do młyna”; dzieci kolorują rysunki pieczywa; bawią się przy piosence „Zabawa w pociąg”

„Wiatr psotnik” – nauka piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie w określanie tempa muzyki, zapoznają się z melodią nowej piosenki , wystukują lub wyklaskują rytm piosenki, uczą się piosenki fragmentami, metodą ze słuchu

„Piekarz” – lepienie z masy solnej – dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej ze śpiewem „Mało nas”, słuchają wiersza H.Rokosz „W małym domku”, potrafią określic strój piekarza, narzędzia jego pracy i produktów jakie wykorzystuje do pracy,sposobu wypieku bułek; dzieci poznają nowy materiał plastyczny, lepią z masy solnej wybrane pieczywo dla lalek

„Kolorowe koła” zabawa dydaktyczna – dzieci uczestniczą w zabawach utrwalających poznany wcześniej kształt koła, wykonują cwiczenia graficzne

„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych , utrwalanie cwiczeń

I i III częśc dnia:
• Dowolne zabawy w wybranych kącikach
• Rozmowy na temat obrazka
• Zabawy ruchowe, kołowe, ze śpiewem, przy znanych piosenkach
• Cwiczenia oddechowe
• Zabawa dydaktyczna „Czyj to kolor?”
• Segregowanie przedmiotów potrzebnych piekarzowi do pracy i ludziom wykonującym inne zawody
• Cwiczenia rytmiczne
• Zabawa dydaktyczna „Co to jest-chleb czy bułka?”
• Malowanie pieczywa farbami
• Dowolne zabawy w Sali
• Układanie dowolnych kompozycji z patyczków, nazywanie swoich dzieł
• Zabawa „Tyle samo, mniej, wiecej”
• Nawlekanie makaronu na sznurek
• Zabawa „Czarodziejskie pudełko”
• Rozmowy dotyczące hodowli zwierząt przez człowieka
• Praca indywidualna

Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw ruchowych porannych nr VII opracowanie własne z wykorzystaniem szarf i woreczków
• „Przewożenie zboża do młyna” z elem. Biegu
• Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
• „Dwa kółeczka” zabaw ruchowa ze śpiewem

Pomoce dydaktyczne: szarfy, ilustracje do wiersza „Dokąd jadą wozy?”, mąka, woreczki, miseczki z ziarnem, serwetki, rysunki pieczywa, klocki, piosenki, kilka rodzajów pieczywa, masa solna, tace, obrazki przedstawiające przedmioty potrzebne do pracy piekarzowi oraz ludziom wykonującym inne zawody, chustki, kreda, gazety, patyczki, klocki w kształcie kół, obrazki z kołami (od 1 do 4), skakanki, nagrania dziecięcych piosenek, kolorowe pudełko z ciasteczkami, nagrania spokojnej muzyki, karty do cwiczenia graficznego, makaron, gruba nitka, karty pracy

Technologia informacyjna:
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska
• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik
• Podstawa programowa
• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”
• M.Niemycki „365 zagadek”
• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
• Płyty CD, odtwarzacz
• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków
• „Dokąd jadą wozy?” J.Korczakowska
• A.Natorff,K.Wasiluk „Wychowanie plastyczne w przedszkolu”
• H.Rokosz „W małym domku”
• J.Stec „Zagadki dla najmłodszych”

TYDZIEŃ IV – CHODZI LISTONOSZ TU I TAM

Cel główny: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem; tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka

Cel pośredni: Rozwijanie mowy, słuchu muzycznego, poznanie nowych tekstów piosenek; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; poznanie własnego adresu zamieszkania; wypowiadanie się całymi zdaniami

„Dzień dobry listonoszu” – słuchanie wiersza B.Lewandowskiej – dzieci wypowiadają się na temat ilustracji do wiersza, budują zdania rozwinięte (dz. 4letnie), improwizują ruchem do treści wiersza, uczestniczą w zabawie „Listonosz”, wykonuja rysunek dla rodziców

„Zestaw zabaw ruchowych” – w Sali lub ogrodzie przedszkolnym, , dzieci wykonują różne cwiczenia w formie zabaw rozwijające ich sprawnośc ruchową

„Chodzi listonosz” – zabawy przy piosence – dzieci poznają trzy rodzaje muzyki: spokojną, skoczną, wyciszającą wykonując do każdej z nich odpowiedni ruch; słuchają piosenki, wypowiadają się na jej temat; dzieci tworzą akompaniament grając na grzechotkach lub kołatkach do piosenki śpiewanej przez nauczycielkę; poznają instrumenty perkusyjne, dzielą je na głośne i ciche; uczestniczą w zabawie ruchowej ze śpiewem „Jestem muzykantem”

„Przygoda z małpką” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania S.Szuchowej, odpowiadają na pytania nauczycielki dotyczące przeczytanego tekstu; uczestniczą w zabawie dydaktycznej „Liczymy listy”

„Pocztylion” – zabawy ruchowe – dzieci poznają znaczenie słów : pocztylion, sakwa, dyliżans, trakt; próbują przedstawic sposoby przekazywania listów od nadawcy do adresata przez zabawę; wykonują pracę plastyczną „Kolorowe listy”

„Listy zaczarowane” – zabawy z fragmentami wiersza – dzieci słuchają wiersza, oglądają listowe drzewo, na którym zawieszone są kolorowe listy każdego dziecka; uczestnicza w zabawie „Kto znajdzie zaczarowane listy?”.

I i III częśc dnia:
Cwiczenia ortofoniczne „Jedzie listonosz”
Cwiczenia oddechowe „Listy”
Utrwalanie wierszy
Zabawa „Głuchy telefon”, „Żywy telefon”
Zabawy tematyczne
Swobodne zabawy w Sali
Oglądanie widokówek przyniesionych przez dzieci
Układanie w całośc widokówek pociętych na 4 części
Oglądanie kolorowych klaserów ze znaczkami
Cwiczenia graficzne
Wycinanie dowolnych kształtów z gazet
Cwiczenia logopedyczne
Cwiczenia grafomotoryczne
Układanie kompozycji z pociętych pasków gazety
Zabawy ruchowe:
Zestaw zabaw ruchowych porannych nr VIII
Zabawa „poczta” z elem. Toczenia
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym

Pomoce dydaktyczne”ilustracja „Na poczcie”, szarfy, krążki, papierowa skrzynka pocztowa, torba z listami, koperty, karty pocztowe, stemple z ziemniaka, gąb...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin