Imię i nazwisko
data urodzenia:
Plan pracy kompensacyjno-korekcyjnej
dla dziecka wymagającego rozwijania sprawności manualnej i grafomotorycznej
Założenia:
- wspomaganie aktywności ruchowej,
- doskonalenie sprawności manualnych,
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
- zachęcanie do samodzielnego, spontanicznego podejmowania aktywności w zakresie wychowania przez sztukę – różne formy plastyczne.
Planowane działania:
1. Rozwijanie sprawności ruchowej:
- organizowanie zabaw na powietrzu doskonalących rzut chwyt, toczenie w różnych kierunkach i do określonego celu, z wykorzystaniem przyborów,
- prowadzenie ćwiczeń służących rozwijaniu koordynacji ruchowej: pokonywanie toru przeszkód, np. przechodzenie pod i nad przeszkodami, po ławeczce, bieganie z omijaniem przeszkód,
- organizowanie zabaw naśladowczych: przedstawianie ruchem różnych czynności i sposobów poruszania się zwierząt,
- stwarzanie okazji do swobodnych improwizacji ruchowych przy muzyce oraz do opowiadania nauczyciela.
2. Rozwijanie sprawności manualnej:
- ćwiczenia małych grup mięśniowych w zabawach paluszkowych: nawlekanie korali, układanie kompozycji z drobnych elementów, formowanie kul z papieru i innego materiału, wiązanie prostych węzłów,
- korzystanie we wspólnych zabawach ze stolikowych gier zręcznościowych,
- podejmowanie działalności plastycznej polegającej na:
· lepienie z różnorodnego tworzywa drobnych elementów,
· stemplowaniu,
· wycinaniu,
· tworzenie kompozycji z wydzieranek,
· wykonanie prac według wzoru, w tym przestrzennych,
- wspólne wykonanie kostki manipulacyjnej z licznymi nakrętkami do przykręcania, sznurkami do przewlekania, kokardami do wiązywania.
3. Ćwiczenia grafomotoryczne:
- rysowanie w powietrzu oraz na dużych przestrzeniach np. patykiem na piasku, węglem lub kredą na betonie,
- tworzenie form graficznych na dużych arkuszach papieru:
· rysowanie po śladzie,
· zamalowywanie dużych konturów rysunku,
· malowanie dużych, prostych ślaczków na paskach papieru,
· odwzorowywanie kształtów, np. form kolistych zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara,
· odrysowywanie kształtów przez kalkę techniczną,
- wodzenie po śladzie palcem lub pogrubianie konturów mazakiem na mniejszych formatach papieru,
- tworzenie dowolnych kompozycji z wykorzystaniem szablonów wewnętrznych i zewnętrznych,
- wykonywanie innych ćwiczeń graficznych, takich jak:
· rysowanie po wykropkowanym śladzie,
· rysowanie między dwoma liniami, np. drogi w labiryncie,
· łączenie linią punktów w celu uzyskania określonego wzoru.
Miesiąc
Sposób realizacji
Uwagi i ewaluacja
Data:
Podpis rodzica/rodziców:
1
joawie