Temat: Polska twórczość ludowa. Utrwalenie pieśni "Szła dzieweczka", "Za górami, za lasami". Folklorystyczna mapa Polski.
Treści programowe:
-słuchanie muzyki
-śpiew
-źródła wiedzy i informacji o muzyce
-wiedza niezbędna do rozumienia muzyki
-polska muzyka ludowa
-komunikacja pozawerbalna - muzyka jako język
Cele lekcji:
a) Wiadomości - uczeń:
- zna pojęcia: folklor, etnograf,
- zna cechy i charakter polskich tańców ludowych
b) Umiejętności - uczeń:
-wymienia folklorystyczne regiony Polski
-przedstawia postać Oskara Kolberga
-rozpoznaje polskie tańce narodowe (krakowiak, polonez, mazur) wśród przykładów literatury muzycznej
-opanował słowa i melodię pieśni: "Szła dzieweczka", "Za górami, za lasami"
-samodzielnie szuka informacji i wiadomości o folklorze
c) Postawy - uczeń:
-jest zainteresowany polską kulturą ludową
-współpracuje w grupie
Metody:
- dyskusja
-praca z tekstem
-analityczne słuchanie muzyki
-konkurs muzyczny
Formy pracy:
-indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
-odtwarzacz CD
-nagrania: utwory ludowe (mazur, krakowiak, polonez)
-rekwizyty:
- stroje ludowe (śląski, krakowski, góralski)
- rękodzieła ludowe
- literatura ludowa (bajki, legendy, podania, przysłowia)
- mapa geograficzna Polski
-instrument (akordeon)
-rebusy, krzyżówki muzyczne, karty z zapisanymi hasłami
-karta pracy
Krzyżówka:1.Solmizacyjna nazwa dźwięku F2.Dźwięk znajdujący się na drugiej linii.3.Leży między sol a si.4.Znak muzyczny na początku pięciolinii.5.Niski głos żeński.6.Dźwięk "dzyn-dzyn" wydaje .............. .7.Instrument strunowy szarpany.Hasło: FOLKLOR
Nauczyciel komentuje i ocenia pracę uczniów.
-wyjaśniają znaczenie hasła etnograf
-przedstawiają postać najsłynniejszego polskiego etnografa Oskara Kolberga
-ukształtowanie terenu
-zajęcia mieszkańców danego terenu
-odmienna kultura (gwarę, stój, muzykę, taniec, zwyczaje)
1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
zoldiar