Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
STYCZEŃ
Tematyka:
I „Lubimy zimę”
II „Dla Babuni i Dziadunia”
III „Baloniki i bale”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami.
· Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów
II. Obszar edukacji przyrodniczej
· Obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i najbliższym otoczeniu przedszkola: drzewa bez liści, wokół biało. Zimno, mróz szczypie w twarz.
· Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimno lub bardzo zimno, śnieg z deszczem, wiatr.
· Eksperymentowanie:
a) poznawanie właściwości śniegu i lodu podczas zabawy (lepienie kul, lepienie bałwana- śnieg mokry i suchy; zabawy śnieżkami itp.).
b) zamarzanie wody- zmiana stanu wody pod wpływem temperatury.
c) topnienie śniegu, zabawa „Czy śnieg jest czysty?”.
d) obserwowanie zjawisk topnienia lodu i sopli lodowych.
· Systematyczne dokarmianie ptaków nasionami i owocami zebranymi jesienią.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach zespołowych: w konkretnych sytuacjach życia codziennego.
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Rozwiązywanie prostych zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Udział w różnych zabawach dydaktycznych.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Układanie obrazków według kolejności wydarzeń- opowiadanie, co wydarzyło się najpierw, co potem.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
III. Obszar edukacji matematycznej
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie przeciwieństw: duży- mały, gruby- cienki.
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.
· Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementow jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
IV. Obszar edukacji zdrowotnej
· Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.
· Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Uczestniczenie w uroczystościach związanych z obchodami Dnia Babci i Dziadka.
· Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek związanych z obchodzonym Dniem Babci i Dziadka.
· Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi, kredą (po czarnym kartonie).
· Lepienie z masy solnej całymi dłońmi i palcami.
· Naklejanie na karton gotowych elementów- kompozycja kwiatowa.
· Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków otoczenia.
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Zapoznanie z budową i sposobem wydobywania dźwięków z trójkąta.
· Wymyślanie linii melodycznej do określonych słów.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 9, 10 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem podskoku „Skaczemy przez płotek”
· Z elementem czworakowania „Zajączki uciekają do norek”.
· Z elementem celowania „Rzuć wysoko”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Śnieżynki”
Zabawy dydaktyczne:
· „Włóż chorągiewkę do pojemnika”- utrwalenie znajomości kolorów, rozumienie określeń „taki sam”, „inny”.
· „Czyj to kapeć?”- ćwiczenie spostrzegawczości, przyporządkowanie, porównanie.
Zabawy ortofoniczne:
· „Sen Ani”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „hau, miau, aaa, uuu” (praca mięśni warg- u, m,tylnej części języka- h, mięśni szczęk- a).
· „Odbijamy piłkę”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłosce „tąp- tąp” oraz ćwiczenie orientacji.
Zabawy oddechowe- „Śnieg”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na „płatek śniegu”, rozwijanie pojemności płuc.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
L
U
B
I
M
Y
Z
Ę
2.01.2008r
środa
„Przyszła Pani Zima”- wycieczka w okolice przedszkola
· Dostrzeganie w krajobrazie zmian związanych z wartościami estetycznymi charakterystycznymi dla pory roku,
· Obserwowanie ośnieżonych domów i sopli lodowych znajdujących się na domach,
· Rozmowy na temat bezpieczeństwa i konieczności chodzenia w pewnej odległości od dachów domów,
· Wzbogacanie słownictwa w związku z rozszerzającym się zakresem kontaktów z otoczeniem przyrodniczym (ośnieżone drzewa, zaspy, czapy).
· Dostrzega w krajobrazie zmiany związane z wartościami estetycznymi charakterystycznymi dla pory roku, jaką jest zima,
· Obserwuje ośnieżone domy oraz sople lodowe na nich się znajdujące,
· Rozmawia na temat bezpieczeństwa- konieczności chodzenia w pewnej odległości od dachów domów,
· Wzbogaca swoje słownictwo o terminy przyrodnicze: ośnieżone drzewa, zaspy, czapy.
3.01.2008r
czwartek
„Gwiazdka śniegowa”- wydzieranka z białego papieru
· 4latki- pokrywanie kawałkami białego papieru szablonu gwiazdki śniegowej,
· 3latki- darcie papieru na małe kawałki, ćwiczenie sprawności dłoni i palców,
· Poznawanie przeciwieństw: mały- duży, gruby- cienki,
· Zwrócenie uwagi na fakt, iż nie ma dwóch takich samych gwiazdek śniegowych.
· 4latek- pokrywa kawałkami białego papieru szablon gwiazdki śniegowej,
· 3latek- ćwiczy sprawność dłoni i palców poprzez darcie papieru na małe kawałki,
· Poznaje znaczenie przeciwieństw: mały- duży, gruby- cienki,
· Wie, iż nie ma dwóch takich samych gwiazdek śniegowych.
4.01.2008r
piątek
„Czy śnieg jest czysty?”- opowiadanie H. Zdzitowieckiej
3latki- zabawa ruchowa „Śnieżne kule”
4latki- zestaw zabaw ruchowych nr 9 (zeszyt własny)
· Poznanie zmiennych właściwości śniegu- roztapianie go oraz zamienianie w lód- eksperyment z czynnym udziałem dzieci,
· Stosowanie przymiotników dla określenia właściwości śniegu, np. biały, zimy, kruchy itp.,
· Zachęcanie dzieci do przeprowadzania eksperymentów,
· Wyrabianie umiejętności wyciągania wniosków,
· 3latki- przestrzeganie przed braniem śniegu do ust.
· 3latki- nauka „rzucania” śnieżnymi kulami- wykonywanie ruchów lewą i prawą ręką,
· 4latki- nauka czworakowania z toczeniem „śnieżnych kul” głową, prawidłowe ułożenie dłoni na dywanie,
· Bezpieczne poruszanie się po sali.
· Poznaje zmienne właściwości śniegu,
· Eksperymentuje w sposób czynny,
· Stosuje przymiotniki dla określenia właściwości śniegu,
...
Aga7675