INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ kor. komp..doc

(71 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

 

KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: Marcelina Chorabik – Grześ

(nauczyciel zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny)

 

 

 

 

 

 

 

DIAGNOZA DZIECKA:

 

              Dziewczynka z upośledzieniem umysłowym w stopniu lekkim.  Porażenie kończyn dolnych obustronne (porusza się na wózku).

Dziecko obecnie uczęszcza do trzeciej klasy szkoły podstawowej.

              Wszystkie funkcje intelektualne odpowiedzialne za powodzenie w nauce szkolnej: sprawność logicznego myślenia, pamięć, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa i sprawność manualna są poważnie opóźnione w stosunku do wieku życia dziecka.

W chwili obecnej uczennica jest pozytywnie zmotywowana do zajęć.

 

I. Ćwiczenia wprowadzające – terapeutyczne:

 

1.    Prowadzenie rozmów z dzieckiem.

2.    Oglądanie filmów, przeźroczy.

3.    Słuchanie bajek, opowiadań, wierszy.

4.    Malowanie (stosowanie różnych technik).

5.    Lepienie z plasteliny, gliny, modeliny.

6.    Zabawy muzyczno-ruchowe.

7.    Wyliczanki, zabawy paluszkowe.

8.    Dzięcięce masażyki.

9.    Pusy.

 

II. Ćwiczenia korekcyjne.

 

    Usprawnianie percepcji wzrokowej:

 

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

 

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach:

·        loteryjki obrazkowe,

·        domina obrazkowe,

·        odpoznawanie obrazków opisanych słownie,

·        dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory.

 

2. Układanie według zasady podobieństw:

·        wyszukiwanie różnic,

·        wyszukiwanie podobieństw,

·        „Dobieramy liście”,

·        „Co do czego pasuje”,

·        dobieranie obrazka do jego schematu,

·        „Kto zmienił miejsce”,

·        „Co zostało schowane”.

3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na 

     obrazku:

·        dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,

·        nazywanie czynności,

·        wyszukawanie obrazków przedstawiających czynności,

·        demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku,

·        odgadywanie czynności przedstawionej ruchem,

·        wyszukiwanie obrazków opisanych słownie.

 

4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:

·        porządkowanie historyjek obrazkowych,

·        dobieranie obrazków do podanego napisu,

·        dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu,

·        opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku.

 

5. Składanie całości z części:

·        składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),

·        dopasowywanie połówek obrazków,

·        dobieranie części do całości,

·        uzupełnianie części twarzy prezentowanej na planszy,

·        układanie postaci ludzkiej z części,

·        dopasowywanie brakujących części na dużej ilustracji sytuacyjnej,

·        dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),

·        dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.

 

Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

 

1. Odpoznawanie jednakowych kształtów:

·        różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości,

·        segregowanie figur wg określonych zasad (np. od największej do najmniejszej, albo wszystkie kwadraty, koloru czerwonego, lub od najjaśniejszego do najciemniejszego itp.),

·        dobieranie odpowiedniego rysunku.

 

2. Prawidłowe wyróżnianie narysowanych figur:

·        obrysowywanie prostych figur,

·        kopiowanie przez kalkę,

·        łączenie po śladzie kropek,

·        rysowanie z pamięci.

 

3. Wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:

·        loteryjki geometryczne,

·        układanki mozaikowe,

·        domina  geometryczne,

·        mozaika wg Magnuskiej,

·        rysunkowe abstrakcje,

·        loteryjka z figurami „Listki”,

·        loteryjka „Całość i części”,

·        układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,

·        odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,

·        różnicowanie kształtów,

·        odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków.

 

4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych

     i krzywych:

·        rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę,

·        figury liczbowe wg Magnuskiej,

·        układanie kompozycji szlaczkowych z figur wg wzoru, z pamięci.

 

5. Umiejętność składania figur z części:

·        układanki jednobarwne i wielobarwne,

·        układanie figur: po uprzednim rozcięciu, wg wzoru, z pamięci,

·        odbijanie stemplami układu figur,

·        kolorowe wycinanki z figur geometrycznych.

 

Ćwiczenia na materiale literopodobnym:

 

1. Odpozpoznawanie znaków graficznych i liter (bez wprowadzania   

    nazwy liter):

·        segregowanie liter (identyczne kształty),

·        wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych,

·        wyszukiwanie liter w tekście,

·        odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów.

 

Ćwiczenia na materiale literowym:

 

1. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych:

·        segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,

·        domino literowe,

·        różnicowanie mylonych liter.

 

2. Odpoznawanie i różnicowanie sylab:

·        wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,

·        wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),

·        domino sylabowe.

 

 

3. Odpoznawanie  i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych):

·        wyszukiwanie takich samych wyrazów,

·        wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak).

 

Usprawnianie percepcji słuchowej:

 

1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo:

·        uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych słów,

·        uściślanie rozumienia zdań,

·        słuchanie treści opowiadań ustnych lub (łatwiejsze) słuchanie w powiązaniu z oglądaniem obrazków, przedstawienia, słuchanie z taśmy

         magnetofonowej, płyty CD,

·        powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań,

·        układanie zdań z pojedynczych wyrazów,

·        opowiadanie treści obrazków (historyjek obrazkowych),

·        samodzielne zrozumiałe wypowiadanie się na określony temat:

Ø     rozmowy telefoniczne,

Ø     opowiadanie różnych zdarzeń,

Ø     relacjonowanie własnych przeżyć,

Ø     nawiązywanie kontaktów społecznych,

Ø     zabawy tematyczne,

·        wspólne recytowanie wierszyków Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima,

·        uczenie się na pamięć bardzo krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek,

·        powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie cyfr, powtarzanie wyrazów trudnych i łatwych fonetycznie i znaczeniowo,

·        rozwiązywanie zagadek i rebusów.

 

2. Kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków:

·        odróżnianie z zamkniętymi oczami, tylko słuchowo, różnych szumów, trzasków, dźwięków wydawanych przez ptaki, zwierzęta, pojazdy, przedmioty,

·        różnicowanie dźwięków, np. który był wyższy, głośniejszy, trwał dłużej, krócej,

·        liczenie i odtwarzanie dźwięków ze zwróceniem uwagi na ich cechy (czas trwania, tempo, natężenie),

·        zabawa „Kto mnie woła?”,

·        odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi,

·        odtwarzanie układów przestrzennych strukturami dźwiękowymi – wyszukiwanie wg układów,

·        odtwarzanie rytmu,

·        graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego,

·        określanie z której strony nadchodzi dźwięk,

·        porównywanie dźwięków, melodii,

·        zastępowanie poleceń słownych przez sygnał dźwiękowy,

·        różnicowanie dźwięków z otoczenia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych (np. „Słucham i mówię”) lub...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin